Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.411.2019.2.MJ
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” w Szkole Podstawowej nr … im. … w …–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „….” w Szkole Podstawowej nr … im. … w ….

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 sierpnia 2019 r w zakresie upoważnienia do składania oświadczeń woli w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto … ubiega się o dofinansowanie zadania w formie dotacji w ramach zadania pn. ,,…” realizowanego w Szkole Podstawowej nr … im. … w … ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. Przedmiotem zadania jest utworzenie pracowni edukacyjnej ,,…” w ww. szkole.

Sala lekcyjna, w której ma powstać ekopracownia ,,…” jest obecnie pracownią biologiczną. Nowa pracownia składająca się z sali lekcyjnej oraz zaplecza będzie przeznaczona do nauczania następujących przedmiotów: biologia, chemia, geografia, fizyka i EDB.

Obecny stan techniczny sali wymaga odświeżenia. Modernizacji potrzebuje również instalacja elektryczna i wodno-kanalizacyjna. Zaplecze musi być odpowiednio przystosowane do nowych zadań pracowni. Czynności te Wnioskodawca chciałby rozpocząć jeszcze w czasie obecnych wakacji. Zostaną one wykonane przez pracowników szkoły. Zaplecze będzie wyposażone w meble pozyskane z funduszy na ekopracownię. Salę należy doposażyć w blaty pod stanowiska mikroskopowe, taborety obrotowe, szafki podwieszane z witrynami, szafki podwieszane z zabudowaniem.

W Ekopracowni w Szkole Podstawowej nr … im. … w … przewidziane jest realizowanie podstawy programowej z biologii, chemii, geografii, fizyki i EDB, na których to przedmiotach omawiane są zagadnienia związane z ekologią, ochroną przyrody, życiem i funkcjonowaniem człowieka oraz otaczającego go ekosystemu. Działania Wnioskodawcy mają na celu rozbudzanie zainteresowań ekologiczno-przyrodniczych oraz świadomą działalność na rzecz ochrony środowiska, a szczególnie w najbliższym otoczeniu.

Najważniejszym założeniem jest wyposażenie ucznia w niezbędną wiedzę z ww. zakresu oraz wykształcenie w młodych ludziach sposobu innego postrzegania otaczającego świata z naciskiem na potrzebę dbania o nasze środowisko.

Celem Wnioskodawcy będzie:

  • kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska i poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko;
  • dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
  • kształtowanie umiejętności kluczowych dotyczących rozumowania, wykorzystywania wiedzy w praktyce oraz korzystanie z informacji;
  • rozwój umiejętności korzystania z pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją ekologiczną;
  • bezpośredni udział młodych ludzi w doświadczenia zarówno z biologii, jak i chemii.

Wnioskodawca pragnie stworzyć pracownię otwartą i przyjazną dla uczniów, w której będą mogli wykonywać doświadczenia i badania, prowadzić obserwacje, analizować i wyciągać wnioski z przeprowadzonych działań oraz rozwijać swoje zainteresowania. Stworzenie pracowni wyposażonej w nowoczesne pomoce dydaktyczne umożliwi prowadzenie zajęć w sposób ciekawy dla uczniów i rozbudzanie w nich zainteresowania tymi przedmiotami. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie monitor interaktywny. Dodatkowo utworzone miejsce do obserwacji mikroskopowych pozwoli na indywidualny dostęp każdego ucznia do obserwacji próbek i preparatów stworzonych również samodzielnie przez siebie.

Różnorodne zestawy dydaktyczne do badań oraz nowoczesny sprzęt, umożliwią uczniom samodzielnie wykonywanie wielu doświadczeń i w pełni rozbudzą postawy proekologiczne.

Wyposażenie pracowni w komputer z odpowiednim oprogramowaniem, sprzęt multimedialny, a przede wszystkim pomoce dydaktyczne umożliwią ciekawsze i efektywniejsze prowadzenie zajęć. Pozwoli to uczniom na samodzielne i twórcze przygotowywanie prezentacji wyników własnych badań oraz przedstawianie ich w nowoczesnej formie animacji filmów, modeli i pokazów.

Wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu komputera i projektora multimedialnego mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili. Zaplecze zostanie wykorzystane do przechowywania przyrządów, odczynników, szkła laboratoryjnego i części pomocy dydaktycznych. W ekopracowni zostanie przyklejona fototapeta przygotowana z wybranych zdjęć wykonanych przez uczniów naszej szkoły. W pracowni znajdą swoje miejsce hodowle roślin doniczkowych, pełniących funkcje estetyczne i badawcze. Rośliny częściowo zostaną zakupione, a częściowo pozyskane przez uczniów. Za opiekę nad powierzonymi roślinami współodpowiedzialni staną się uczniowie należący do koła ekologicznego.

Nowa pracownia ekologiczna będzie także wykorzystywana na zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, spotkania z rodzicami i ciekawymi ludźmi, warsztaty oraz do prezentacji projektów edukacyjnych i grantów. Ekopracownia będzie wykorzystywana również do zajęć z ratownictwa medycznego i edukacji dla bezpieczeństwa, gdzie użyte zostaną pomoce dydaktyczne z między innymi budowy anatomicznej.

Sala stanie się nowoczesnym miejscem pracy dla uczniów oraz nauczycieli zakupione w ramach projektu pomoce dydaktyczne posłużą do sprawniejszego przeprowadzenia zajęć, jak również do zwiększenia zainteresowania ekologią. Realizowany projekt z pewnością wpłynie na osiąganie lepszych efektów wszelkich działań proekologicznych.

W projekcie przewidziany jest zakup:

Pomocy Dydaktycznych:

  • Zestaw do badania wody + scenariusz;
  • Zestaw do badania powietrza + scenariusz;
  • Zestaw do badania gleby + scenariusz;
  • Mikroskop biologiczny MC-132 LED;
  • Mikroskop nauczycielski MB-100 z kamerą 5 MPX USB;
  • Kamera mikroskopowa 5 MPX USB;
  • Okulary ochronne;
  • Palnik spirytusowy;
  • Metalowy chwytak do probówek;
  • Zestaw narzędzi preparacyjnych nr 1;
  • Zestaw narzędzi preparacyjnych nr 2;
  • Zestaw narzędzi preparacyjnych w piórniku nr 3;
  • Pudełko na 25 szt. preparatów;
  • Preparaty roślinne – zestaw 30 sztuk;
  • Preparaty zoologiczne – zestaw 30 sztuk;
  • Genetyka – zestaw 25 preparatów;
  • Lupa 50 mm;
  • Pojemnik do obserwacji owadów – mały;
  • Tors z głową naturalnej wielkości – 24 części;
  • Szkielet człowieka 170 cm;
  • Szerszeń;
  • Skorpion;
  • Patyczak;
  • Modliszka;
  • Ryba – szkielet;
  • Żaba – szkielet;
  • Gołąb – szkielet;
  • Żółw – szkielet;
  • Królik – szkielet;
  • Szkiełka podstawowe – krawędzie szlifowane;
  • Szkiełka nakrywkowe okrągłe 20 mm;
  • Mój pierwszy przewodnik – Jakie to zwierzę. Henryk i Małgorzata Garbarczykowie;
  • Mój pierwszy przewodnik – Jakie to drzewo. Tomasz Hryniewicki;
  • Mój pierwszy przewodnik – Jaki to grzyb. Henryk i Małgorzata Garbarczykowie;
  • Atlas roślinności lasów – Leokadia Witkowska-Żuk;
  • Atlas zwierząt chronionych – Henryk i Małgorzata Garbarczykowie;
  • Wybór plansz edukacyjnych 70 x 100 cm;
  • Parki narodowe i inne formy ochrony przyrody w Polsce – program multimedialny;
  • Lupa 50 mm;
  • Pojemnik do obserwacji owadów – mały;
  • Kompas z lusterkiem;
  • Kompas turystyczny – busola;
  • Model ruchu obiegowego ziemi;
  • Model układu słonecznego;
  • Model poziomic i warstwic;
  • Skały i minerały – zestaw 50 szt.;
  • Stacja pogody bar/higr/te;
  • Taśma czasowa biodegradacji pospolitych odpadów – śmieci – nieagresywnych dla środowiska;
  • DUO Polska fizyczna z elementami ekologii/mapa hipsometryczna – mapa ścienna;
  • DUO Świat fizyczny z elementami ekologii/hipsometryczny ćwiczeniowy –dwustronna mapa ścienna (2018);
  • Parki narodowe i inne formy ochrony przyrody w Polsce – program multimedialny.

Sprzętu Multimedialnego:

  • Monitor Interaktywny.

Mebli i wyposażenia pracowni:

  • Ławka szkolna trapez;
  • Krzesło szkolne;
  • Biurko nauczyciela;
  • Krzesło nauczyciela;
  • Szafka pod zlew + umywalka;
  • Blat pod stanowiska mikroskopowe;
  • Taboret obrotowy;
  • Materiały do stworzenia ogródka botanicznego;
  • Szafka podwieszana z witryną;
  • Szafka podwieszana zabudowana;
  • Tablica suchościeralna biała;
  • Fototapeta.

Tabliczki do oznaczania roślin; Roślinność.

Wszystkie zadania projektowe wiążą się bezpośrednio z tematyką edukacji ekologicznej.

Realizacja projektu przyniesie wiele korzyści. W pracowni odbywać się będą oprócz zajęć lekcyjnych przewidzianych planem z biologii, chemii, fizyki, geografii i edukacji dla bezpieczeństwa, zajęcia z innych przedmiotów. Prezentacje projektów uczniowskich, grantów związanych z ekologią, seminaria również będą możliwe do zrealizowania.

Pracownia będzie miejscem spotkań szkolnego koła geograficzno-ekologicznego, biologicznego, chemicznego, prelekcji dla rodziców, uczniów oraz spotkań z ciekawymi ludźmi.

Dzięki dobrze wyposażonej pracowni, Wnioskodawca będzie mógł przygotować uczniów do propagowania działań proekologicznych przez cały okres nauki w szkole. Poprzez sprawnie działające koła zainteresowań Wnioskodawca może rozbudzać wśród młodzieży w sposób ciągły zainteresowanie przyrodą, środowiskiem naturalnym i zdrowym stylem życia. Z ekopracowni będą mogli skorzystać młodzi ludzie ciekawi świata, którzy nie zawsze mają dostęp do nowoczesnych technologii, preparatów, programów.

Największy nacisk Wnioskodawca chce położyć na samodzielne prowadzenie badań przez uczniów, organizowanie sobie warsztatu pracy i umiejętne podejmowanie decyzji. Wszystkie zajęcia będą odbywać się w obecności nauczyciela. Młodzież uzyska dostęp do nowoczesnych pomocy dydaktycznych, które ułatwią zdobywanie wiedzy, rozbudzą zainteresowania i pasje związane z ekologią, biologią i chemią.

Do ekopracowni Wnioskodawca chciałby również zabierać uczniów klas I-III, żeby pokazać im jak wygląda otaczający ich świat oraz ,,świat pod lupą”.

Edukacja ekologiczna i przyrodnicza dziecka, wykształcenie podstaw proekologicznych przyczyni się do wzrostu poziomu ich wiedzy z wybranych dziedzin przyrodniczych i ekologicznych.

Efekty ekologiczne Wnioskodawca chce osiągnąć poprzez poprawę jakości nauczania oraz fakt, że nowe pomieszczenie będzie atrakcyjnym pomieszczeniem do pracy, nauki i rozwoju zainteresowań uczniów. Ekopracownia zapewni także atrakcyjność poprzez nowe pomoce dostosowane do potrzeb i poziomu intelektualnego uczniów. Ekopracownia stanie się nowoczesnym narzędziem dla ucznia i nauczyciela w edukacji przyrodniczej na miarę XXI wieku. Sprzęt multimedialny pomoże w przygotowaniu uczniów do egzaminu kończącego szkołę podstawową i różnych konkursów.

Pozyskując dofinansowanie z WFOŚiGW w … Wnioskodawca ma nadzieję na zorganizowanie wspaniale wyposażonej ekopracowni, która sprosta oczekiwaniom uczniów. Dzięki temu Wnioskodawca wyrówna ich szanse edukacyjne i da możliwość szeroko pojętego rozwoju. Pracownia Wnioskodawcy będzie wizytówką szkoły.

Szkoła Podstawowa nr … im. … w … jest jednostką budżetową gminy Miasto …. Gmina Miasto … jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt realizowany będzie w terminie od 01.08.2019 r. do 31.08.2020 r.

Wszystkie dostawy towarów i usługi związane z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Użytkowane będą nieodpłatnie przez nauczycieli i uczniów do celów edukacyjnych, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Po zakończeniu opisanego wyżej przedsięwzięcia nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a tylko i wyłącznie do zadań wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.).

Usługi i dostawy związane z wyposażeniem przedszkoli należą do katalogu zadań własnych Gminy.

Co więcej, w związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego nastąpiło obowiązkowe ,,scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym, od 1 stycznia 2017 r. Miasto … wraz z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym dokonuje rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego jako jeden podatnik. Gmina dokonując nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, będzie figurowała jako nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie w przypadku realizacji zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. „…” realizowanego w Szkole Podstawowej nr … ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, a więc czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego realizacji zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. ,,…” realizowanego w Szkole Podstawowej nr … im. … w … ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ ww. inwestycja nie dotyczy bezpośrednio czynności opodatkowanych, w zakresie których Gmina jest podatnikiem VAT.

Brak powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania (podatku naliczonego) z wykorzystaniem ich do wykonywania czynności opodatkowanych uniemożliwia odliczenie podatku VAT. Tym samym Gmina realizując projekt opisany szczegółowo w niniejszym wniosku nie ma podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Jednostki organizacyjne gminy mogą być wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu ,,Jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, ze zm.).

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 tej ustawy).

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej: ,,planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 8 ust. 15 Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

W dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112AA/E, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. W związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego nastąpiło obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Od 1 stycznia 2017 r. Miasto … wraz z jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi dokonuje rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego jako jeden podatnik.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podsumowując, w okresie od 01.08.2019 do 31.08.2020 r. Gmina będzie realizować zadanie w formie dotacji w ramach konkursu pn. „…” realizowanego w Szkole Podstawowej nr … ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. Przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu Gmina będzie wykorzystywać zakupione pomoce dydaktyczne tylko i wyłącznie do działalności publicznoprawnej tzn. towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług z tym związanych. Ponadto zadanie inwestycyjne jest przeznaczone do realizacji zadań ustawowych wynikających z ustawy o systemie oświaty.

Reasumując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w formie dotacji w ramach konkursu pn. „…” realizowanego w Szkole Podstawowej nr … ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, gdyż zakupy dokonane w związku z projektem będą służyć Gminie oraz jej jednostce budżetowej, czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność publicznoprawna), a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy również w przypadku „scentralizowania” rozliczeń Gminy z jej jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”, w ramach którego ma powstać ekopracownia ,,…” w Szkole Podstawowej nr … im. … w …, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj