Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.395.2019.1.IR
z 4 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (według daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. „…” przy Szkole Podstawowej …. w …– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. „…” przy Szkole Podstawowej … w …..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. poprzez ponowne przesłanie wniosku pierwotnego z prawidłowym podpisem osoby upoważnionej do reprezentacji Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ….. zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), w związku z planowanym projektem pt. „…..” - projekt utworzenia pracowni edukacyjnej pn. „….” przy Szkole Podstawowej ….. w ……, oraz przedstawia w tej sprawie następujące stanowisko. Gmina na realizację ww. projektu, oprócz środków z budżetu Gminy, wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. „….” do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …...

Gmina ……….. jest czynnym podatnikiem VAT. Oprócz wykonywania czynności o charakterze statutowym niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie dostawy wody do mieszkańców Gminy oraz wynajmu posiadanych przez nią lokali użytkowych i mieszkalnych stosując odpowiednio stawkę VAT 23% oraz stawkę zwolnioną od podatku VAT.

Szkoła Podstawowa …… w ………., która po centralizacji w 2017 r. stała się gminną jednostką organizacyjną prowadzi działalności opodatkowaną w zakresie prowadzenia stołówki stosując stawkę zwolnioną od podatku VAT. W związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części przy użyciu preproporcji wskazanej w art. 86 ust. 2a-2h oraz proporcji z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT jedynie w stosunku do wydatków związanych z dostawą wody i wynajmem lokali użytkowych.

Zdarzenie przyszłe:

Realizacja projektu w ramach konkursu pod nazwą „…..” – projekt pracowni edukacyjnej dla Szkole Podstawowej …… w ….. polega na wyremontowaniu (odnowienie parapetów, malowanie ścian, wymiana oświetlenia 5 szt., montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej do biurka laboratoryjnego, wymiana drzwi) i wyposażeniu pracowni biologiczno - chemicznej dla klas 4-8 szkoły, z pracowni w ramach edukacji przyrodniczej będą także korzystali uczniowie klas młodszych.

Pracownia będzie miała charakter laboratoryjno – dydaktyczny. Uczniowie pracować w niej będą metodą projektów, badań i doświadczeń. Podczas zajęć duży nacisk będzie kładziony na pracę w grupie. Na tylnej ścianie pracowni ustawiony zostanie biały, nowoczesny regał z zamykanymi szafkami, w których będą znajdowały się pomoce dydaktyczne do chemii i biologii. Obok regału stanie metalowa, bezpieczna szafa zamykana na klucz, w której znajdować się będą odczynniki chemiczne. Na przeciwległej ścianie zawieszona będzie tablica suchościeralna oraz monitor interaktywny. Po lewej stronie drzwi wejściowych znajdą się indywidualne szafki uczniowskie. Nad nimi umieszczone zostaną półki. Zarówno na szafkach uczniowskich, jak i na półkach będą wyeksponowane modele edukacyjne. Po prawej stronie drzwi stanie duży model szkieletu człowieka, a nad nim umieszczona zostanie edukacyjna tablica z układem okresowym pierwiastków. W oknach zostaną zamontowane rolety nieprzepuszczające światła dla zwiększenia komfortu pracy z monitorem interaktywnym. Odnowione parapety ozdobione będą kwiatami doniczkowymi przyniesionymi przez uczniów wg ich upodobań. Drzwi wejściowe ozdobi tapeta - wzory i modele chemiczne. W kącie przy oknie na tylnej ścianie obok regału stanie duży doniczkowy kwiat. Docelowo planowane jest tam utworzenie kącika większych roślin doniczkowych. Środek pracowni zajmować będą dwuosobowe ławki. Pod oknem z przodu klasy znajdzie się duże laboratoryjne biurko ze zlewem, na którym uczniowie wraz z nauczycielem będą robili doświadczenia i prowadzili obserwacje. Cała pracownia będzie w pastelowych odcieniach szarości i zieleni. Kolorystyka ścian będzie współgrała z zaprojektowanymi i istniejącymi meblami, roletami i wyposażeniem. Będzie tu panowała aura spokoju, sprzyjająca zdobywaniu wiedzy.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie chciał nawiązać współpracę z Zespołem Szkół ……. w …., w …...

Istotą projektu jest stworzenie nowoczesnej pracowni spełniającej najwyższe standardy edukacyjne, w której uczniowie będą mieli możliwość:

  • badania i opisywania własności substancji,
  • projektowania i przeprowadzania doświadczeń ilustrujących zjawiska fizyczne i reakcję chemiczną,
  • dociekania i odkrywania praw i zależności, osiągania satysfakcji i radości z samodzielnego zdobywania wiedzy,
  • wykorzystywania w doświadczeniach substancji znanych z życia codziennego (np. naturalne wskaźniki kwasowo - zasadowe, ocet, mąkę, cukier),
  • sporządzania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych, rozdzielania tych mieszanin,
  • ilustrowania zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych,
  • doświadczania różnorodności życia roślinnego i zwierzęcego,
  • dokonywania obserwacji przyrody i zjawisk w niej zachodzących,
  • poznania anatomii i fizjologii człowieka i zwierząt, cykli rozmnażania i rozwoju,
  • przeprowadzania oraz dokumentacji obserwacji i doświadczeń biologicznych,
  • dostrzegania powiązań nauki z życiem codziennym oraz związku między różnymi dziedzinami nauki,
  • zbierania danych, analizowania i prezentowania ich.

Faktury za wydatki dokonane w ramach ww. projektu będą wystawiane na Gminę ….. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.). Właścicielem przedmiotu projektu będzie Gmina ….. Przedmiot projektu zostanie przekazany nieodpłatnie Szkole Podstawowej ….. w …., na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.). Zarządca Szkoły, z tytułu poprawy warunków nauczania, nie będzie pobierał żadnych opłat. Udostępnienie przedmiotu projektu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym niezwiązaną z czynnościami opodatkowanymi Gminy …..

Uzyskana opinia będzie przedłożona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …...

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację projektu w ramach konkursu pod nazwą „….” - projekt pracowni edukacyjnej dla Szkoły Podstawowej …… w …… polegającego na wyremontowaniu i wyposażeniu pracowni dla celów edukacyjnych, którego realizatorem będzie Gmina ….. - będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako organ władzy publicznej jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym brak jest związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę. W ocenie Wnioskodawcy - jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W rejestrze podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz innych tytułów, prowadzonego przez Gminę ujmowane są jedynie faktury związane z dalszą sprzedażą opodatkowaną. Natomiast faktury wystawione w ramach opisanego projektu w całości będą wydatkiem Gminy wraz z podatkiem VAT. Udostępnienie pracowni dydaktycznej odbywać się będzie nieodpłatnie tzn. z tego tytułu Gmina (jako organ prowadzący szkołę) nie będzie osiągać dochodów. Ponieważ działalność ta nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest następujące: Gmina …… nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji projektu pn. „….” - pracowni edukacyjnej pn. „….” przy Szkole Podstawowej ….. w …..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. „….” przy Szkole Podstawowej …. w …., ponieważ efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj