Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.330.2019.1.MB
z 3 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat X (dalej: Powiat, Wnioskodawca) w roku 2019 na podstawie Uchwały Rady Powiatu (…) z dnia 27 czerwca 2018 r. podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 8, art. 12 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.) art. 212, art. 216 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz., 2077 z późn. zm.) zrealizował projekt pn. „(…), na który otrzymał 80 % dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, działanie 6.2.3. Efektywne wykorzystanie zasobów.

Projekt miał na celu zachowanie, ochronę, promocję i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego powiatu, przyczynił się także do poprawy warunków żeglarstwa w powiecie.

Zakres rzeczowy projektu obejmował:

  1. Modernizację (…).
  2. Zagospodarowanie terenu.
  3. Remont hangarów.
  4. Rozbiórkę istniejącego warsztatu i budowę nowego pomieszczenia.
  5. Zakup wyposażenia: (…).

Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostały przekazane w trwały zarząd Ośrodka Sportowego (OS), który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednostki organizacyjne są odbiorcami faktur.

Ośrodek Sportowy jest pozaszkolną jednostką oświatowo wychowawczą. Jako jednostka budżetowa Powiatu realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: stwarza warunki do rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych.; umożliwia podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijania i kształtowania nawyków czynnego wypoczynku oraz uprawiania wybranej dyscypliny sportu: wypracowuje różnorodne formy pracy pozaszkolnej z wychowankami: umożliwia dzieciom i młodzieży udział w zawodach i zgrupowaniach sportowych.

Ośrodek realizuje ww. cele poprzez zadania edukacyjne, wychowawcze, sportowe, rekreacyjne, kulturalne, opiekuńcze, prozdrowotne i profilaktyczne. Jednostka wykorzystuje swoje zmodernizowane budynki oraz zakupiony sprzęt do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych i wychowawczych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu.

Wykorzystywanie budynków do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynków. Ośrodek, wykorzystując swoją bazę i posiadany sprzęt prowadzi również działalność turystyczną skierowaną do mieszkańców Powiatu i turystów odwiedzających (…). Przy OS od kwietnia do października każdego roku funkcjonuje wypożyczalnia sprzętu wodnego. która udostępnia mieszkańcom miasta i turystom sprzęt wodny (zakupiony poza przedmiotowym projektem) w postaci:

  • (…) kajaków,
  • (…) kajaków (…),
  • (…) łodzi wiosłowych,
  • (…) rowerów wodnych, „(…)”,
  • (…) rowerów wodnych „(…)”,
  • (…) łodzi żaglowych (…),
  • (…) łodzi żaglowych (…).

Funkcjonowanie wypożyczalni oraz uzyskany z niej dochód uzależniony jest od warunków atmosferycznych w danym roku. Funkcjonowanie wypożyczalni nie ma związku z realizowanym projektem ani w postaci sprzętu zakupionego w ramach ww. projektu ani z wyremontowanymi budynkami czy zagospodarowanym terenem.

Zakupiony w ramach projektu pn. „(…)” sprzęt oraz wyremontowane budynki (…) zmodernizowane zagospodarowanie terenu nie będą służyć do celów komercyjnych i nie będą przeznaczone do wypożyczania i wynajmowania. Ze sprzętu i budynków korzystać będą uczestnicy sekcji żeglarskiej działającej przy OS, dzieci z klas sportowych w ramach zajęć wychowania fizycznego a zmodernizowane budynki stanowią dla nich zaplecze techniczne. Przedmioty nabyte oraz wyremontowane budynki i zagospodarowany teren w ramach realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Dochody wykonane OSu funkcjonującego jako jednostka budżetowa Powiatu, obliczone według zasad określonych w § 2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), w 2018 r. wyniosły 966 111, 01 natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej 46 205,11 zł co stanowiło 4,78% dochodów wykonanych jednostki. Prewspółczynnik VAT w roku 2018 wyniósł 5%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. „(…)” przez Powiat.

Zdaniem Wnioskodawcy, powiat realizując projekt pn. „(…)” wypełnia zadania publiczne nałożone na nią przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. W oparciu o prawo oświatowe dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji, jednostka zamierza wykorzystywać osiągnięte efekty dla celów dydaktycznych wychowawczych wynikających z prawa oświatowego, niepodlegających opodatkowaniu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym oraz prawem oświatowym.

W zakresie realizowanych zadań, nie występuje w charakterze podatnika VAT, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że występujące w OS czynności opodatkowane wykonywane przez jednostkę nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest nieuchwytny. Podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie – związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności publiczno-prawnych wykonywanych w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę zadań własnych – dydaktycznych i wychowawczych.

W odniesieniu do wydatków związanych z projektem, ponoszonych po dniu 1 stycznia 2017 r., Powiat nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu.

W myśl art. 4 ustawy „centralizacyjnej” jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych. Powiat do tej pory nie odliczył podatku VAT w ww. zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. kultury fizycznej i turystyki, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 8, pkt 19 ww. artykułu).

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat zrealizował projekt pn. „(…)”, na który otrzymał 80 % dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, działanie 6.2.3. Efektywne wykorzystanie zasobów. Projekt miał na celu zachowanie, ochronę, promocję i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego powiatu, przyczynił się także do poprawy warunków żeglarstwa w powiecie.

Zakres rzeczowy projektu obejmował:

  1. Modernizację (…).
  2. Zagospodarowanie terenu.
  3. Remont hangarów.
  4. Rozbiórkę istniejącego warsztatu i budowę nowego pomieszczenia.
  5. Zakup wyposażenia: (…).

Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostały przekazane w trwały zarząd Ośrodka Sportowego (OS), który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu jest Wnioskodawca. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednostki organizacyjne są odbiorcami faktur.

Ośrodek Sportowy jest pozaszkolną jednostką oświatowo wychowawczą. Jako jednostka budżetowa Powiatu realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: stwarza warunki do rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych.; umożliwia podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijania i kształtowania nawyków czynnego wypoczynku oraz uprawiania wybranej dyscypliny sportu: wypracowuje różnorodne formy pracy pozaszkolnej z wychowankami: umożliwia dzieciom i młodzieży udział w zawodach i zgrupowaniach sportowych.

Ośrodek realizuje ww. cele poprzez zadania edukacyjne, wychowawcze, sportowe, rekreacyjne, kulturalne, opiekuńcze, prozdrowotne i profilaktyczne. Jednostka wykorzystuje swoje zmodernizowane budynki oraz zakupiony sprzęt do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych i wychowawczych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu.

Wykorzystywanie budynków do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynków. Ośrodek, wykorzystując swoją bazę i posiadany sprzęt prowadzi również działalność turystyczną skierowaną do mieszkańców Powiatu i turystów.

Zakupiony w ramach projektu pn. „(…)” sprzęt oraz wyremontowane budynki (…) zmodernizowane zagospodarowanie terenu nie będą służyć do celów komercyjnych i nie będą przeznaczone do wypożyczania i wynajmowania. Ze sprzętu i budynków korzystać będą uczestnicy sekcji żeglarskiej działającej przy OS, dzieci z klas sportowych w ramach zajęć wychowania fizycznego a zmodernizowane budynki stanowią dla nich zaplecze techniczne. Przedmioty nabyte oraz wyremontowane budynki i zagospodarowany teren w ramach realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, realizacja przedmiotowego Projektu odbywała się w ramach realizacji zadań własnych Powiatu, nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie powiatowym. Ponadto, przedmiotowa inwestycja nie wiąże się z prowadzeniem działalności opodatkowanej podatkiem VAT bowiem – jak wskazano we wniosku – przedmioty nabyte oraz wyremontowane budynki i zagospodarowany teren w ramach realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie były spełnione.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, Powiat nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj