Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.392.2019.1.AKS
z 3 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875; „ustawa o samorządzie”), zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Jednym z obszarów działalności Gminy jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, obejmujących m.in. sprawy utrzymywania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zieleni gminnej i zadrzewień, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień zawartych z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Dnia 3 września 2018 r. została zawarta z Samorządem Województwa umowa o przyznaniu pomocy Nr (…) dla Projektu „(…)” dotycząca realizacji operacji w ramach Osi priorytetowej (…). Realizacja Projektu będzie polegała na zamontowaniu zestawów instalacji fotowoltaicznych i kotłów grzewczych na biomasę w budynkach odbiorców indywidualnych w miejscowościach Gminy – swoim zasięgiem przedmiot zamówienia obejmie teren całej Gminy („Inwestycja”). Na podstawie wskazanej umowy Gminie zostaną przyznane środki finansowe, w wysokości stanowiącej określony procent poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji.

W ramach realizacji Inwestycji Gmina przystąpiła do ogłoszenia przetargu, następnie zostaną podpisane umowy z wykonawcami poszczególnych zadań. Faktury związane z realizacją Inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Inwestycję Gmina planuje zrealizować w latach 2019-2020 i dotyczy ona dostawy i montażu:

  1. instalacji paneli fotowoltaicznych (na budynkach mieszkalnych, budynkach gospodarczych i na gruncie) – do wykonawcy wyłonionego w przetargu będzie należało wykonanie następujących czynności:
  1. dostawa i montaż 611 zestawów instalacji fotowoltaicznych wraz z konstrukcją dostosowaną do miejsca montażu:
    • 100 instalacji o mocy 2,1 kW;
    • 215 instalacji o mocy 3,0 kW;
    • 76 instalacji o mocy 3,6 kW;
    • 210 instalacji o mocy 3,9 kW;
    • 10 instalacji o mocy 5,1 kW;
  2. na elementy składowe instalacji fotowoltaicznej składają się:
    • zestawy modułów fotowoltaicznych wraz z konstrukcją wsporczą;
    • instalacja elektryczna wraz z automatyką zapewniającą dostosowanie parametrów produkowanej energii do wymogów pracy z siecią (…);
    • Linie kablowe nn – wewnętrzne linie zasilające;
    • Inwertery DC/AC;
  3. wykonanie prób, badań i rozruchów instalacji fotowoltaicznych;
  4. przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji instalacji fotowoltaicznej wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi i ich przekazaniem użytkownikom;
  5. wykonanie dokumentacji zgłoszeniowej do dostawcy energii elektrycznej;
  6. wykonanie i dostarczenie dokumentacji powykonawczej;
  7. przekazanie przedmiotu Umowy do użytku Usługodawcy;
  8. pozyskanie oświadczenia właściciela budynku lub jego umocowanego przedstawiciela o uporządkowaniu placu budowy i przywróceniu go do stanu poprzedniego;
  9. oznakowanie każdej Inwestycji zgodnie z zasadami promocji i oznakowania Projektów realizowanych ze środków unijnych;
  10. stworzenie portalu internetowego zawierającego bazę wiedzy i informacji dotyczących OZE, który będzie pełnił funkcje edukacyjne, promocyjne oraz oferujące usługi on-line.

  1. kotłów grzewczych na biomasę – do wykonawcy wyłonionego w przetargu będzie należało wykonanie następujących czynności:
  1. dostawa i montaż 72 szt. kotłów grzewczych na biomasę do ogrzewania budynków w tym o mocy nominalnej cieplnej:
    • 43 szt. kotłów grzewczych o mocy nominalnej 25 kW;
    • 29 szt. kotłów grzewczych o mocy nominalnej 15 kW;
  2. demontaż istniejącego kotła (zdemontowany kocioł pozostaje w dyspozycji właściciela obiektu);
  3. wykonanie montażu czopucha do komina;
  4. zamontowanie zabezpieczeń instalacji;
  5. wykonanie podłączenia kotła do instalacji centralnego ogrzewania;
  6. wykonanie podłączenia kotła do instalacji c.w.u.;
  7. wykonanie montażu pomp obiegowych;
  8. wykonanie montażu układu sterująco-regulującego;
  9. wykonanie prób, badań i rozruchów instalacji kotłowni na biomasę;
  10. odtworzenie do stanu pierwotnego wszelkich naruszonych powierzchni, elementów konstrukcyjnych oraz innych elementów uszkodzonych bądź naruszonych w wyniku montażu instalacji;
  11. przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji zamontowanego kotła na biomasę wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi i ich przekazaniem użytkownikom;
  12. pozyskanie oświadczenia właściciela budynku lub jego umocowanego przedstawiciela o uporządkowaniu placu budowy i przywróceniu go do stanu poprzedniego;
  13. oznakowanie każdej Inwestycji zgodnie z zasadami promocji i oznakowania projektów realizowanych ze środków unijnych.

Elementy zestawów instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę usytuowane będą na i w budynkach stanowiących własność osób fizycznych, do których Gmina posiada prawo do dysponowania na podstawie zgody pisemnej właściciela (lub innego posiadającego tytuł prawny do nieruchomości budynkowej), wyrażonej w zawartej z Gminą umowie cywilnoprawnej.

Organem odpowiedzialnym za zrealizowanie Projektu będzie wyłącznie Gmina. Na pokrycie wkładu własnego Gmina zawrze umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi właściciele budynków mieszkalnych wpłacą część zakładanych kosztów instalacji lub kotłów. Po okresie utrzymania trwałości Projektu, czyli po upływie 5 lat od otrzymania ostatniej płatności, instalacje i kotły zostaną protokolarnie przekazane na własność mieszkańcom (właścicielom posesji). W momencie przeniesienia własności instalacji właściciel budynku nie będzie ponosił już żadnych kosztów wobec Gminy, a więc Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych przychodów.

Usługi objęte zakresem umowy zawartej między Gminą (Usługobiorcą) a wykonawcą usługi (Usługodawcą) na rzecz mieszkańców, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) to:

  • 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (dla kotłów grzewczych na biomasę),
  • 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (montaż paneli fotowoltaicznych).

Gmina świadczy odsprzedaż usług na rzecz mieszkańców nabytych przez Gminę o klasyfikacji PKWiU z 2008 r.:

  • 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (kotły grzewcze na biomasę),
  • 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (montaż paneli fotowoltaicznych).

Na moment wykonania usług polegających na zakupie i instalacji paneli fotowoltaicznych i kotłów na biomasę ich wykonawcy będą czynnymi podatnikami i nie są zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Gmina jest również zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Środki z dofinansowania ze środków UE wpłyną na konto Gminy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców (właścicieli budynków) mają charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji, czyli montaż kompletnych instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów grzewczych na biomasę, będzie uzależniona od wpłat dokonanych przez poszczególnych mieszkańców.

W zależności od możliwości, panele fotowoltaiczne będą montowane na dachach i elewacjach jednorodzinnych i wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Kotły grzewcze będą montowane wewnątrz budynków mieszkalnych. Budynki mieszkalne, na których będą montowane instalacje fotowoltaiczne lub wewnątrz których będą montowane kotły grzewcze, są zaliczane do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Ponadto, zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie, Gmina przewiduje montaż instalacji OZE na gruncie, np. konstrukcji wolnostojącej specjalnie stworzonej do tej instalacji, odrębnej od bryły budynku mieszkalnego lub na budynku gospodarczym (niemieszkalnym).

Na podstawie z art. 2 ust. 2a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.), montaż pieców na biomasę będzie wykonywany w ramach termomodernizacji obiektów budowlanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowanie usług nabytych od Usługodawcy powinno odbywać się zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji zadania pn. „(…)” inwestorem jest mieszkaniec Gminy, natomiast wykonawcą Gmina (Usługobiorca). Ogłaszając przetarg na dostawę i montaż kotłów grzewczych na biomasę i instalacji fotowoltaicznych Gmina (Usługobiorca) wyłoni Wykonawcę (Usługodawcę). Dokonywana przez Gminę na rzecz mieszkańców dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę będzie świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Do usług montażu kotłów grzewczych na biomasę (PKWiU 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych) i usług montażu instalacji fotowoltaicznych (PKWiU 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych) kupionych od Wykonawców (Usługodawców), które zostaną następnie przekazane na rzecz mieszkańców, Gmina będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h, tj. zasady odwrotnego obciążenia.

W myśl ww. artykułu, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie, jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  1. usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi;
  2. usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy, czyli usługodawca nie jest generalnym wykonawcą usługi i jego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  3. świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Jednocześnie Usługodawca, będzie zobowiązany do wystawienia faktury na rzecz Usługobiorcy w odniesieniu do wykonanych przez siebie usług z zastosowaniem mechanizmu odwróconego obciążenia.

Zatem nabywane przez Gminę usługi, sklasyfikowane w załączniku nr 14 do ustawy, będą w całości objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, a tym samym Gmina będzie miała obowiązek rozliczania podatku należnego w deklaracji podatkowej z tytułu nabytych od Wykonawców usług dostawy i montażu poszczególnych instalacji fotowoltaicznych i pieców na biomasę.

W tych okolicznościach Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania dla danej usługi istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania usług, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług nabywanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ustawa nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Zatem powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca – główny wykonawca.

Należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji budowlanej. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Z opisu sprawy wynika, że dnia 3 września 2018 r. Wnioskodawca zawarł z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy Nr (…) dla Projektu „(…)” dotyczącą realizacji operacji w ramach Osi priorytetowej (…).

Realizacja Projektu będzie polegała na zamontowaniu zestawów instalacji fotowoltaicznych i kotłów grzewczych na biomasę w budynkach odbiorców indywidualnych w miejscowościach Wnioskodawcy – swoim zasięgiem przedmiot zamówienia obejmie teren całej Gminy. Na podstawie wskazanej umowy Wnioskodawcy zostaną przyznane środki finansowe, w wysokości stanowiącej określony procent poniesionych kosztów kwalifikowalnych.

Elementy zestawów instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę usytuowane będą na i w budynkach stanowiących własność osób fizycznych, do których Wnioskodawca posiada prawo do dysponowania na podstawie zgody pisemnej właściciela (lub innego posiadającego tytuł prawny do nieruchomości budynkowej), wyrażonej w zawartej z Wnioskodawcą umowie cywilnoprawnej.

W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca przystąpił do ogłoszenia przetargu, następnie zostaną podpisane umowy z wykonawcami poszczególnych zadań. Faktury związane z realizacją Projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Organem odpowiedzialnym za zrealizowanie Projektu będzie wyłącznie Wnioskodawca. Na pokrycie wkładu własnego Wnioskodawca zawrze umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi właściciele budynków mieszkalnych wpłacą część zakładanych kosztów instalacji lub kotłów. Po okresie utrzymania trwałości Projektu, czyli po upływie 5 lat od otrzymania ostatniej płatności, instalacje i kotły zostaną protokolarnie przekazane na własność mieszkańcom (właścicielom posesji). W momencie przeniesienia własności instalacji właściciel budynku nie będzie ponosił już żadnych kosztów wobec Wnioskodawcy, a więc nie osiągnie on z tego tytułu żadnych przychodów.

Usługi objęte zakresem umowy zawartej między Wnioskodawcą a wykonawcą usługi na rzecz mieszkańców, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., to:

  • 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (dla kotłów grzewczych na biomasę),
  • 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (montaż paneli fotowoltaicznych).

Wnioskodawca świadczy odsprzedaż usług na rzecz mieszkańców nabytych przez Wnioskodawcę o klasyfikacji PKWiU z 2008 r.:

  • 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (kotły grzewcze na biomasę),
  • 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (montaż paneli fotowoltaicznych).

Na moment wykonania usług polegających na zakupie i instalacji paneli fotowoltaicznych i kotłów na biomasę ich wykonawcy będą czynnymi podatnikami i nie są zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca jest również zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Środki z dofinansowania ze środków UE wpłyną na konto Wnioskodawcy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców (właścicieli budynków) mają charakter obowiązkowy. Realizacja Projektu, czyli montaż kompletnych instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów grzewczych na biomasę, będzie uzależniona od wpłat dokonanych przez poszczególnych mieszkańców.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie ma ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy:

  1. dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48),
  2. jest świadczona przez podwykonawcę,
  3. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9 ustawy,
  4. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie ww. przesłanek łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Ponownie należy wskazać, że podwykonawca to podmiot, któremu inny podmiot (główny wykonawca) w ramach otrzymanego zlecenia (np. od inwestora), powierzył wykonanie części lub całości prac budowlanych.

Zatem aby stwierdzić, czy w realizacji danej inwestycji uczestniczy podwykonawca muszą wystąpić dwa rodzaje zleceń: pierwotne zlecenie udzielone głównemu wykonawcy oraz zlecenie udzielone przez głównego wykonawcę na rzecz kolejnego podmiotu, który pełni właśnie funkcję podwykonawcy. Tym samym konieczne jest uwzględnienie funkcji poszczególnych podmiotów uczestniczących w realizacji inwestycji budowlanej oraz charakteru relacji pomiędzy nimi.

Usługi montażu instalacji – symbol PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych” oraz PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związanie z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych” – znajdują się w załączniku nr 14 do ustawy. Jednakże aby można było uznać wykonawcę ww. usług za podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy, należy przeanalizować cel w jakim Wnioskodawca nabywa przedmiotowe usługi.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca świadczyć będzie na rzecz mieszkańców usługi budowlane, do których również mają zastosowanie ww. klasyfikacje statystyczne PKWiU.

Tym samym, skoro ww. usługi zostaną nabyte przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia przez niego usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, to wykonawca instalacji będzie występował jako podwykonawca. Z kolei Wnioskodawca realizując Projekt pn. „(…)”, który będzie obejmował montaż zestawów instalacji fotowoltaicznych i kotłów grzewczych na biomasę, a instalacje te montowane będą w budynkach indywidualnych odbiorców, będzie działał w charakterze głównego wykonawcy. Oczekiwanym przez mieszkańców efektem prac jest montaż ww. instalacji (a więc możliwość korzystania z niej) w nieruchomościach będących ich własnością. Z tego względu to dany mieszkaniec, a nie Wnioskodawca będzie podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług, tj. inwestorem.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w związku z realizacją usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę (podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy) na rzecz Wnioskodawcy (również czynnego podatnika), który to będzie świadczył na rzecz mieszkańców usługi budowlane, to usługi te będą podlegać opodatkowaniu przy zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia. Tym samym podatek powinien zostać rozliczony przez nabywcę usług, tj. Wnioskodawcę.

Zatem opodatkowanie usług nabytych od wykonawców powinno odbywać się zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia, co oznacza, że to Wnioskodawca będzie miał obowiązek rozliczenia podatku należnego w deklaracji podatkowej z tytułu ich nabycia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj