Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.272.2019.2.MR
z 5 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2018 r. (data wpływu 24 czerwca 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 24 lipca 2019 r. (data nadania 24 lipca 2019 r., data wpływu 26 lipca 2019 r.) na wezwanie z dnia 3 lipca 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.272.2019.1.MR (data nadania 3 lipca 2019 r., data odbioru 17 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką posiadającą kilkunastoletnie doświadczenie w sektorze rynku kolejowego w Polsce. Wnioskodawca, jako partner technologiczny w projektach IT, oferuje usługi kompleksowego doradztwa w obszarze IT, budowanie sieci komputerowych i przetwarzania danych oraz wdrażanie i integrację systemów informatycznych a także oprogramowania. Poprzez całodobowe monitorowanie najważniejszych systemów kolejowych, Wnioskodawca zapewnia ciągłość działania systemów i aplikacji kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania sektora kolejowego w Polsce w obszarze IT. Wnioskodawca wraz z X. tworzy Grupę A. Ponadto, Wnioskodawca należy do Grupy A.

Wnioskodawca, jako jeden z liderów krajowego rynku dostawców usług IT dedykowanych firmom działającym w sektorze logistyczno-transportowym, prowadzi działalność badawczo-rozwojową (dalej: „prace B+R”). Prowadzone prace rozwojowe polegają na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy, tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań w dziedzinie IT oraz wspieraniu rozwoju produktów oferowanych klientom.

Jako główne obszary prac B+R Wnioskodawca pragnie wskazać, m.in.:

  1. rozwój istniejącego oprogramowania niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług kolejowych oraz tworzenie oprogramowania zgodnego z potrzebami rynku. Powyższe działania są oparte na doświadczeniu w utrzymywaniu systemów, wiedzy technicznej oraz wnioskach z przeprowadzanej analizy tynku. W efekcie powstają takie funkcjonalności jak np. sprzedaż biletów zintegrowana z systemem centralnym sprzedaży oraz nowe kanały sprzedaży biletów, takie jak aplikacje mobilne. Rozwiązania te budowane są w oparciu o najnowsze wersje systemów operacyjnych i narzędzia IT. Celem tych prac jest docelowo oferowanie klientom udoskonalonych bądź nowych produktów i usług,
  2. pracę koncepcyjną, przez którą rozumiane jest wprowadzenie w życie innowacyjnych produktów i usług oraz tworzenie nowych rozwiązań.


Prowadzone prace B+R mają na celu przykładowo:

  • tworzenie i wdrażanie nowych standardów i rozwiązań dla kodowania i weryfikacji danych zapisanych na biletach elektronicznych w postaci kodów 2D.
  • udoskonalanie systemów diagnostyki rozjazdów kolejowych w trybie online. Efektem tych prac będzie opracowanie elektronicznego modelu referencyjnego rozjazdów kolejowych wraz z ich zdalnym monitorowaniem podczas pracy eksploatacyjnej.
  • badania sztucznej inteligencji w oparciu o identyfikację taboru kolejowego.
  • rozwój cyberbezpieczeństwa sektora kolejowego.
  • diagnostyka i predykcja awarii silników indukcyjnych w oparciu o metodę akustyczną.


Prace B+R przeprowadzane są przez Wnioskodawcę zarówno z inicjatywy własnej, jak i na zlecenie klientów. Ponadto, część projektów wykonywana jest w ramach konsorcjum zawiązanego z innymi spółkami lub instytucjami badawczymi.


Wnioskodawca, celem dokumentowania działalności B+R, wdrożył oddzielną procedurę, na którą składają się następujące etapy:

  1. Etap inicjatywy - jako „Inicjatywa” zostaje zatwierdzony pomysł, który został wykreowany wewnątrz organizacji lub został zaproponowany przez zewnętrznego partnera. Dokumentem potwierdzającym powyższe jest tzw. „fiszka” Inicjatywy. Inicjatywa poddawana jest wstępnej ocenie pod kątem możliwości wykorzystania danego produktu lub usługi w przyszłości a także, czy pomysł ma szansę na skuteczną realizację. Definiowane są również ryzyka oraz przeprowadzona jest wstępna analiza finansowa. Ponadto identyfikowane są zasoby do realizacji ewentualnego projektu rozwojowego. Dla każdej Inicjatywy definiowane są kamienie milowe oraz produkty Inicjatywy. Inicjatywa, która została pozytywnie zaopiniowana, skierowana zostaje do realizacji przez osoby wskazane w „fiszce” Inicjatywy. W założonym czasie osoba lub zespół realizujący Inicjatywę dostarcza produkty Inicjatywy, którymi, w zależności od charakteru i zakresu Inicjatywy mogą być m.in.: wniosek na Zarząd, wniosek o dofinasowanie projektu ze środków zewnętrznych, agendy badawcze, opisy techniczne, dokumenty określające zakres prac badawczych dla projektu, analizy finansowe, ogólny harmonogram realizacji projektu, ocena zaangażowania oraz możliwości realizacji przyszłego projektu poprzez poszczególne wydziały Spółki.
    Etap Inicjatywy może zakończyć pozytywna lub negatywna weryfikacja pomysłu przedłożonego w „fiszce” Inicjatywy. W przypadku pozytywnej weryfikacji Inicjatywy, kierowana jest ona do decyzji Zarządu celem uruchomienia projektu.


Dla etapu Inicjatywy wydzielony został oddzielny kod działalności.


  1. Faza projektowa
  1. Przygotowanie - działaniem rozpoczynającym ten etap jest zgoda Zarządu na uruchomienie prac projektowych dla realizacji przedsięwzięcia potwierdzona stosowną uchwałą. Na podstawie uchwały Zarządu zostaje przygotowany i zatwierdzony dokument Zlecenie Przygotowania Projektu, w którym zostaje powołany Przewodniczący Komitetu Sterującego i Kierownik Projektu lub Właściciel zadania projektowego (w zależności od szacowanej wartości przedsięwzięcia). Ostatnim etapem tej fazy jest przygotowanie i zatwierdzenie dokumentu Karta Inicjacji Projektu zawierającego informacje o celu i zakresie projektu, kluczowych produktach projektu, ramach czasowych realizacji projektu, najważniejszych przewidywanych ryzykach oraz szacowanych kosztach projektu.
  2. Inicjowanie - celem tej fazy jest przygotowanie dokładnego planu projektu, powołanie pełnego składu osób odpowiedzialnych za zarządzanie projektem i realizację zadań projektowych, przygotowanie witryny projektowej, planów komunikacji, identyfikacja ryzyk projektowych oraz przygotowanie do uruchomienia etapu realizacji projektu poprzez zagwarantowanie, iż:
    1. został wytypowany zespół do zarządzania realizacją projektu,
    2. dostępne są wszystkie informacje niezbędne do osiągnięcia celu projektu,
    3. zostały zaplanowane prace i zasoby potrzebne do realizacji projektu.


Na tym etapie potwierdza się również dostępność zasobów ludzkich i materialnych niezbędnych do zrealizowania projektu w przewidzianym i ustalonym czasie i budżecie oraz, że kluczowi interesariusze zostali poinformowani o szczegółach związanych z projektem. Końcowym stadium etapu jest zatwierdzenie dokumentu Plan Projektu.


  1. Realizacja - etap ten koncentruje się na dostarczeniu produktów projektu zgodnie z ustalonymi standardami jakości oraz w ramach określonych kosztów oraz nakładów pracy i czasu opisanych w Planie Projektu ustalonych z zespołem projektowym oraz interesariuszami. Etap ten składa się z dwóch podstawowych elementów: realizacji oraz monitorowania i kontroli. Realizacja projektu odbywa się według planu bazowego, który może zostać zmodyfikowany o zaakceptowane zmiany polegające na weryfikacji zakresu, czasu oraz kosztu wykonywanych prac. Monitorowanie to ciągły proces, w ramach którego Kierownik Projektu koryguje jego realizację. Postęp prac raportowany jest w cyklu cotygodniowym i obejmuje takie informacje, jak: opis statusu projektu dla czasu realizacji, zrealizowany budżet, zakres projektu, nowe ryzyka projektowe oraz informacje o ich mitygacji itp. Zbiorcze raporty ze statusów i ryzyk projektowych przekazywane są w cyklu tygodniowym do kadry zarządzającej.

Na etapie Realizacji projektu można wyodrębnić następujące zadania:

  1. analiza biznesowa (m.in. projekt techniczny systemu),
  2. realizacja poprzez implementację systemu informatycznego, wykonanie infrastruktury itp.,
  3. sprawdzenie wykonanych rozwiązań (testy akceptacyjne, weryfikacja zgodności z analizą wymagań),
  4. wdrożenie rozwiązania.

  1. Zamknięcie - celem tego etapu jest zapewnienie, że wszystkie produkty zostały dostarczone i zaakceptowane. Następuje ostateczne rozliczenie finansowe projektu oraz zbierane są doświadczenia poprojektowe, którymi uzupełniania jest Baza Wiedzy. Dokumentem formalnego zamknięcia projektu jest uzgodniony Raport Końcowy Projektu.

Wyniki prac wykorzystywane są zarówno na potrzeby własne Spółki, jak i klientów. W ramach prac B+R prowadzonych przez Spółkę (o ile forma finansowania nie zabrania) może być udzielana licencja na dany produkt podmiotom trzecim lub przekazywane prawa autorskie.

Co do zasady, w efekcie prac B+R powstają, m.in.:

  • Propozycje ulepszeń standardów technicznych

W wyniku badań i analiz prowadzonych przez Wnioskodawcę powstają innowacyjności wprowadzające ulepszenia standardów technicznych obowiązujących w sektorze informatycznym i kolejowym. Celem tych działań jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom Klientów i sprostanie oczekiwaniom wymagającego sektora rynku.

  • Projekty nowych funkcjonalności

Projekty te dokumentują koncepcje nowych rozwiązań, funkcjonalności, urządzeń oraz algorytmów. Mogą dotyczyć pojedynczej, zamkniętej funkcjonalności, algorytmu lub całego systemu (urządzenia i/lub oprogramowanie, w tym witryny internetowe oraz aplikacje mobilne). Dokumenty opisujące projekty mogą zawierać m.in.: opis istniejącego rozwiązania, motywację do wprowadzenia ulepszeń/nowych funkcjonalności, opis planowanych zmian i ich wprowadzenia.


Wnioskodawca realizuje prace B+R w oparciu o strukturę złożoną z ekspertów różnych specjalizacji wspierających poszczególne komórki organizacyjne, wybierając ich w taki sposób, aby ich wkład w prace był jak najbardziej efektywny. Kilkudziesięcioosobowa grupa specjalistów, programistów, architektów, analityków czy kierowników projektu w ramach swojego czasu pracy wykonuje prace B+R. Trzon zespołu realizującego prace B+R jest zatrudniony w Biurze Projektowania i Rozwoju Systemów i zajmuje się projektowaniem systemów informatycznych na potrzeby rozwoju poszczególnych produktów. W następnej kolejności eksperci Biura Wytwarzania Oprogramowania prowadzą prace programistyczne. Poza wspomnianymi wyżej Biurami zaangażowani są również pracownicy innych komórek organizacyjnych Spółki, takich jak: Biuro Utrzymania Systemów IT. Biuro Bezpieczeństwa i Wsparcia Użytkownika oraz Biuro Infrastruktury IT.


Wnioskodawca składa sprawozdania z działalności badawczo-rozwojowej do GUS (formularz PNT-01).


Wnioskodawca ponadto oświadcza, że nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 z późn. zm.).


W piśmie z dnia 24 lipca 2019 r. (data wpływu 26 lipca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że w latach 2017-2018 nie był mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 - ze zm.), a także że Wnioskodawca nie jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 - ze zm.).


Wnioskodawca wskazał, że nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego i jednocześnie wskazał, że ustawa o CIT nie ogranicza możliwości skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową od posiadania statusu centrum badawczo-rozwojowego.


Ponadto, w opinii Wnioskodawcy Spółka spełnia wszystkie warunki przewidziane w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992 r. nr 21 poz. 86 ze zm., dalej: „ustawa o CIT ”) w celu zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową, a ponoszone przez Spółkę wydatki, które mogą stanowić koszty kwalifikowane w ramach ulgi B+R są przez Spółkę zaliczane do kosztów uzyskania przychodów danego roku.

Wnioskodawca wskazał także, że wydatki, które mogą stanowić koszty kwalifikowane w ramach ulgi badawczo-rozwojowej nie zostały oraz nie będą zwrócone w jakiejkolwiek formie, jak również nie zostały oraz nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Wnioskodawca wskazał, że może uzyskiwać przychody również z zysków kapitałowych, niemniej w stosunku do tych przychodów Spółka nie zamierza skorzystać ulgi na działalność badawczo-rozwojową.


Ponadto, Spółka jako podatnik prowadzący działalność badawczo-rozwojową, który zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT, wyodrębnia w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT koszty działalności badawczo-rozwojowej.


Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał także, że prace realizowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach działalności B+R polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Natomiast projekty przedstawione przez Spółkę we Wniosku mogą obejmować przygotowanie wersji testowej nowego projektu. Jak bowiem Wnioskodawca przedstawił we Wniosku, na etapie realizacji projektu następuje sprawdzenie wykonanych rozwiązań w postaci testów akceptacyjnych, weryfikacji zgodności z analizą wymagań.

Zdaniem Wnioskodawcy testowanie a także tworzenie wersji testowych pozwala na dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów oraz rozwiązań, dlatego stanowi integralną część prac badawczo-rozwojowych, a ponadto działania te pozwalają sprawdzić oraz zweryfikować poprawność zaplanowanego procesu przygotowania projektu oraz finalnego produktu.

Na klasyfikację wersji testowej jako działalności z obszaru B+R wskazuje również podręcznik OECD Frascati Manuał 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, zgodnie z którym prace w zakresie projektowania, konstruowania oraz testowania prototypów powinny być uznawane za działalność badawczo-rozwojową.

Jednocześnie Spółka podkreśliła, że projekty obejmujące wersję testową nie będą obejmowały działalności spoza prac B+R w postaci rutynowych testów i analiz.


Wnioskodawca wskazał także, że:

  • prace w ramach B+R są zarówno realizowane obecnie, jak również będą realizowane przez Wnioskodawcę w przyszłości,
  • prace w zakresie działalności badawczo-rozwojowej nie miały oraz nie będą miały charakteru prac obejmujących rutynowe oraz okresowe zmiany, oraz
  • prace realizowane przez pracowników Wnioskodawcy mają charakter innowacyjny.


Jak Wnioskodawca wskazywał we Wniosku, prowadzone przez Spółkę prace rozwojowe polegają na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy, tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań w dziedzinie IT oraz wspieraniu rozwoju produktów oferowanych klientom.

Wnioskodawca obecnie realizuje projekty B+R, które przede wszystkim dotyczą rozwoju istniejącego oprogramowania niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług kolejowych oraz tworzenie oprogramowania zgodnego z potrzebami rynku, a także projekty polegające na wprowadzeniu w życie innowacyjnych produktów i usług oraz tworzenie nowych rozwiązań.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że etap wdrożenia rozwiązania projektu IT, rozumiany jako uruchomienie produkcyjne systemu polegające m.in. na uruchomieniu systemu, produkcji systemu itp. nie stanowi działalności badawczo-rozwojowej. Rozumiany w ten sposób etap wdrożenia to moment, który rozpoczyna już proces produkcji, który nie ma charakteru twórczego mającego na celu tworzenie, projektowanie nowej bądź ulepszonej wersji oprogramowania informatycznego, interfejsów itd.

Wnioskodawca wyjaśnia, że przedstawiony we Wniosku etap polegający na „wdrożeniu rozwiązania” obejmuje w szczególności oddanie do użytkowania finalnej wersji projektu na potrzeby własne Spółki, jak i klientów. Spółka etapu wdrożenia rozwiązania, będącego częścią fazy realizacji projektu, nie kwalifikuje co do zasady jako prac w ramach B+R.

Niemniej Wnioskodawca zauważa, że zgodnie z podręcznikiem OECD Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, w przypadku gdy nowy wyrób lub proces został przekazany do produkcji a zachodzi konieczność rozwiązywania problemów, do których rozwiązania są niezbędne nowe prace B+R, to tego rodzaju prace B+R podejmowane na zasadzie „sprzężenia zwrotnego” (feedback R&D) powinny być zaliczane do działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie jeszcze raz zaznaczyć, że Spółka czynności wdrożeniowych, stanowiących etap wdrożenia projektu, co do zasady nie kwalifikuje jako działalności B+R.


Wnioskodawca doprecyzował w uzupełnieniu wniosku, że w zakresie zadanego we Wniosku pytania oczekuje wykładni przepisów prawa podatkowego, o których mowa w treści art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2016 r. jak również w brzmieniu obowiązującym w roku 2017, 2018 oraz w roku 2019. Jednocześnie Wnioskodawca zwrócił uwagę, że definicja działalności B+R określona w art. 4a pkt 26-29 ustawy o CIT została zmieniona od dnia 1 października 2018 r. ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.; dalej: CIT) w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 września 2018 r. oraz w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r., która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. W kolejnych przepisach tej ustawy Ustawodawca wymienia rodzaje kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową uznawane za koszty kwalifikowane. W konsekwencji, aby wspomniane odliczenie mogło mieć zastosowanie koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową oraz stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ustawy o CIT.


Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a ustawy o CIT w punkcie 26, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej, w stanie prawnym od 1 stycznia 2016 r. do 1 października 2018 r., w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT zdefiniowano wspomniane w punkcie 26 tego samego artykułu badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe to:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;
  2. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania, wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii
    produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.


Natomiast od 1 października 2018 r. w artykule 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT w miejsce dotychczas obowiązujących definicji badań naukowych oraz prac rozwojowych wprowadzone zostały odesłania do definicji tych pojęć funkcjonujących na gruncie ustawy PSWiN. W związku z powyższym, zgodnie z art., 4 ust. 2 oraz 3 ustawy o PSWiN, badania naukowe oraz prace rozwojowe należy rozumieć w następujący sposób:

  1. badania podstawowe rozumiane, jako prace empiryczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
  2. badania aplikacyjne rozumiane, jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

  3. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową polegającą na samodzielnym opracowywaniu i rozwijaniu innowacyjnych, kompleksowych rozwiązań w dziedzinie IT. Prowadzenie prac B+R jest jednym z ważniejszych zakresów działalności Wnioskodawcy. Obecnie Wnioskodawca realizuje kilka projektów rozwojowych, które dotyczą zarówno innowacji produktowych, usługowych, jak i procesowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, tj. działalność twórczą obejmująca, w przypadku Wnioskodawcy, w szczególności prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Ciągłe (systematyczne) podejmowanie działalności twórczej przez Wnioskodawcę jest podyktowane celem działalności Wnioskodawcy ukierunkowanym głównie na poszerzanie i zdobywanie nowych zasobów wiedzy w zakresie szeroko rozumianego sektora informatycznego. Wiedza ta wykorzystywana jest do tworzenia rozwiązań niewynikających w sposób oczywisty z dotychczasowego stanu wiedzy. Klienci Wnioskodawcy otrzymują ofertę na nowe funkcjonalności w postaci nowoczesnego oprogramowania. Projektowane są nowatorskie rozwiązania dotyczące sprzedaży systemów opartych na technologiach najnowszych generacji oraz realizowane ą pionierskie prace nad nowymi standardami dla branży kolejowej.


Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona działalność spełnia w szczególności definicję prac rozwojowych obowiązującą w stanie prawnym od 1 stycznia 2016 r. do 1 października 2018 r. jak i obowiązującą od 1 października 2018 r.


W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy prowadzona działalność spełnia w szczególności definicję prac rozwojowych wskazaną w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT (w stanie prawnym od 1 stycznia 2016 r. do 1 października 2018 r.) tj. nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Prowadzona działalność spełnia również definicję prac rozwojowych wskazaną w art. 4 ust. 3 ustawy o PSWiN w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT (stan prawny po 1 października 2018 r.) tj. nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zwiększając zasoby wiedzy oraz wykorzystując dostępną wiedzę w organizacji, tworzy nowe lub ulepszone produkty i usługi. Rozwijane i unowocześniane są centralne systemy informatyczne oraz wdrażana jest nowa technologia w zakresie poszczególnych rozwiązań informatycznych w celu sprostania wysokim wymaganiom dotyczącym obsługi rynku kolejowego w kontekście usług informatycznych oraz zapewnianie najwyższego poziomu usług wykorzystujących możliwie najbardziej zaawansowane technologie. Prace B+R prowadzone przez Wnioskodawcę mają głównie charakter prac rozwojowych, odbywają się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych oraz charakteryzują się wysokim poziomem gotowości technologicznej. Swoim zakresem obejmują one tworzenie nowych, a także udoskonalonych wersji oprogramowania niosących ze sobą postęp nauki i techniki.

Wnioskodawca pragnie dodać, że nowoczesne i kompleksowe rozwiązania w zakresie rynku kolejowego i powiązanych z nim usług informatycznych opracowywane przez dedykowanych do prac B+R pracowników Wnioskodawcy są innowacyjne na polskim rynku. Prace B+R są kluczowym elementem wielu przedsięwzięć prowadzonych przez Wnioskodawcę, które przyczyniają się do rozwoju oprogramowania i systemów informatycznych na rynku kolejowym.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT. W konsekwencji. Wnioskodawca może skorzystać z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy o CIT.


W piśmie z dnia 24 lipca 2019 r. (data wpływu 26 lipca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że oczekuje wykładni przepisów art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT:

  1. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. (lata 2016 - 2017),
  2. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 września 2018 r. oraz w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. (rok 2018),
  3. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (za 2019 r. i lata następne).

Spółka zaznacza, że od 1 stycznia 2016 r. do 31 września 2018 r. prace rozwojowe, określone w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT oznaczały nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Tymczasem od 1 października 2018 r. art. 4a pkt 28 ustawy o CIT stanowi, że prace rozwojowe to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


W związku z powyższymi zmianami definicji prac B+R Spółka oczekuje oceny prawnej przepisów prawa podatkowego w świetle przedstawionego stanu faktycznego we wszystkich ww. stanach prawnych.


W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj