Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.396.2019.2.AKS
z 10 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu „(…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania, dla których została powołana. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Gmina wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT. Gmina podpisała umowę z Województwem (…) o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Zawarta umowa zapewnia sfinansowanie 63,63% poniesionych na inwestycje kosztów kwalifikowanych. W ramach projektu podatek VAT stanowi wydatki kwalifikowane.

Celem projektu jest pielęgnowanie dziedzictwa kulturowo-historycznego, poprawa bezpieczeństwa i infrastruktury technicznej Domu (…). Projekt należy do zadań własnych Gminy obejmujących sprawy związane z ochroną środowiska i zmian klimatu poprzez zastosowanie nowoczesnego oświetlenia oraz prowadzeniu szerokiej akcji budowania świadomości i troski o dziedzictwo przyrodnicze na terenach dawnej (…) (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Zadanie będzie realizowane w partnerstwie z Biblioteką Publiczną przy współpracy z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym (…) oraz ze szkołami z terenu Gminy. Projekt jest innowacyjny poprzez wyjątkowość miejsca – jedyny taki obiekt w województwie, w którym biblioteka jako instytucja kultury prowadzi Centrum Pamięci i dokumentuje lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, indywidualnie będzie ponosić koszty w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Działania podejmowane w ramach operacji przyczynią się nie tylko do ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego, ale także do pełniejszego wykorzystania możliwości, jakie daje odremontowany budynek i zakupiona tablica informacyjna. Wykonane będą roboty budowalne w budynku zabytkowym, polegające na remoncie elewacji z dociepleniem części drewnianego stropu i wymianie instalacji elektrycznej. Wykonana tablica informacyjno-promocyjna będzie podświetlona ledowo i umieszczona na placu znajdującym się obok budynku Urzędu Gminy.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi poza instytucjami kultury.

Gminna Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury, która działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862). Gmina jest organizatorem Gminnej Biblioteki Publicznej, która jest odrębną jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, dla której prowadzenie działalności kulturalnej jest celem statutowym. Gminna Biblioteka Publiczna nie jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy ustalonych przepisami krajowymi, do których zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9.

Realizacja ww. inwestycji będzie służyć zaspakajaniu potrzeb kulturalnych wspólnoty, w szczególności mieszkańców, turystów, nie będzie wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji, zatem brak możliwości odliczania podatku naliczonego od towarów i usług. W ramach realizacji przedmiotowego projektu nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, nie służą dalszej odsprzedaży, jak i nie przyczyniają się do generowania obrotu przez Gminę, ponieważ majątek w zakresie budynków będzie przekazany umową użyczenia na Gminną Bibliotekę Publiczną. Gmina użyczając majątek Gminnej Bibliotece Publicznej nie będzie prowadziła na nim żadnej działalności w tym opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że mimo, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, Gmina realizując przedmiotowe zadania nie działa bowiem w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie modernizacji budynku Gminnej Biblioteki Publicznej (majątek w zakresie budynku będzie przekazany umową użyczenia na Gminną Bibliotekę Publiczną, która jest odrębnym od Gminy podmiotem) wskazać należy, że Gmina nie wykorzystuje ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizacja zadania, jak wynika z opisu sprawy, jest prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Gminę ww. ustawą o samorządzie gminnym, a nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie prowadzone w celu osiągnięcia zysku, bowiem wynika jedynie z ww. realizacji zadania publicznego. Mając na uwadze okoliczności, że przekazując nieodpłatnie ww. majątek Gmina nie działa w charakterze podatnika, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z realizacją projektu Gmina ponosi wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Użyczenie Gminnej Bibliotece Publicznej majątku w zakresie budynków których będzie dotyczył realizowany projekt, będzie czynnością nieodpłatną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „(…)”.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, Dz. U. z 2018 r., poz. 1629). Czynnościami opodatkowanymi jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT). Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikom i tylko w odniesieniu do wykonywanych odpłatnych dostaw towarów czy usług. W przypadku realizacji projektu przez Gminę w budynku Biblioteki Publicznej (właścicielem budynku – użyczającym jest Gmina, biorącym w użyczenie jest biblioteka publiczna) gdzie nie jest prowadzona działalność gospodarcza, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, w zakresie wykonywania zadań własnych narzuconych na Gminę odrębnymi przepisami prawa i na podstawie innej niż zawarcie umów cywilno-prawnych, jednostka samorządu terytorialnego nie działa jako podatnik VAT. Projekt należy do zadań własnych Gminy obejmujących sprawy związane z ochroną środowiska i zmian klimatu poprzez zastosowanie nowoczesnego oświetlenia oraz prowadzeniu szerokiej akcji budowania świadomości i troski o dziedzictwo przyrodnicze na terenach dawnej (…) (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług VAT). Zadanie będzie realizowane w partnerstwie z Biblioteką Publiczną przy współpracy z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym (…) oraz ze szkołami z terenu Gminy. Realizowany projekt, którego dotyczy wniosek wpisuje się w zakres działalności kulturalnej i społecznej Gminy, nie był realizowany jako świadczenie związane z zawarciem umowy cywilno-prawnej, w związku z czym jednostka samorządu terytorialnego nie występuje w tym przypadku jako podatnik.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi poza instytucjami kultury. Gminna Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury, która działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862). Gmina jest organizatorem Gminnej Biblioteki Publicznej, która jest odrębną jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, dla której prowadzenie działalności kulturalnej jest celem statutowym. Gminna Biblioteka Publiczna nie jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy ustalonych przepisami krajowymi, do których zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2019 r., poz. 506) należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9. Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja zadania nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza świadczyć odpłatnych usług). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania budynku.

Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację powstałych w ramach projektu budynków będzie Gminna Biblioteka Publiczna i to ona będzie odpowiedzialna, jako jednostka podległa Gminie za właściwe utrzymanie trwałości projektu. Powstały w ramach projektu majątek w zakresie budynków będzie przekazany Gminnej Bibliotece Publicznej w formie użyczenia w celu prowadzenia działalności kulturalnej.

Realizacja ww. inwestycji będzie służyć zaspokajaniu potrzeb kulturalnych wspólnoty, w szczególności mieszkańców, turystów, nie będzie wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji, zatem brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

W ramach realizacji przedmiotowego projektu nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, nie służą dalszej odsprzedaży, jak i nie przyczyniają się do generowania obrotu przez Gminę, ponieważ majątek w zakresie budynków będzie przekazany umową użyczenia na Gminną Bibliotekę Publiczną. Gmina użyczając majątek Gminnej Bibliotece Publicznej nie będzie prowadziła na nim żadnej działalności w tym opodatkowanej podatkiem od towarów usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że – mimo, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – w rozpatrywanej sprawie warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując przedmiotowe zadanie nie działa bowiem w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie modernizacji budynku Gminnej Biblioteki Publicznej (majątek w zakresie budynku będzie przekazany umową użyczenia na Gminną Bibliotekę Publiczną, która jest odrębnym od Gminy podmiotem) wskazać należy, że Gmina nie wykorzystuje ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Realizacja zadania, jak wynika z opisu sprawy, jest prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Gminę ww. ustawą o samorządzie gminnym, a nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, bowiem wynika jedynie z realizacji zadania publicznego. Mając na uwadze okoliczność, że przekazując nieodpłatnie ww. majątek Gmina nie działa w charakterze podatnika, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z realizacją Projektu Gmina ponosi wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania, dla których została powołana. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Gmina wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT. Gmina podpisała umowę z Województwem (…) o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Zawarta umowa zapewnia sfinansowanie 63,63% poniesionych na inwestycje kosztów kwalifikowanych.

Celem projektu jest pielęgnowanie dziedzictwa kulturowo-historycznego, poprawa bezpieczeństwa i infrastruktury technicznej Domu Urodzin (…) w (…). Projekt należy do zadań własnych Gminy. Zadanie będzie realizowane w partnerstwie z biblioteką Publiczną przy współpracy z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym (…) oraz ze szkołami z terenu Gminy. Projekt jest innowacyjny poprzez wyjątkowość miejsca – jedyny taki obiekt w województwie, w którym biblioteka jako instytucja kultury prowadzi Centrum Pamięci i dokumentuje lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, indywidualnie będzie ponosić koszty w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Działania podejmowane w ramach operacji przyczynią się nie tylko do ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego, ale także do pełniejszego wykorzystania możliwości, jakie daje odremontowany budynek i zakupiona tablica informacyjna. Wykonane będą roboty budowalne w budynku zabytkowym polegające na remoncie elewacji z dociepleniem części drewnianego stropu i wymianie instalacji elektrycznej. Wykonana tablica informacyjno-promocyjna będzie podświetlona ledowo i umieszczona na placu znajdującym się obok budynku Urzędu Gminy.

W związku z realizacją projektu Gmina ponosi wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi poza instytucjami kultury. Gminna Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury, która działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Gmina jest organizatorem Gminnej Biblioteki Publicznej, która jest odrębną jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, dla której prowadzenie działalności kulturalnej jest celem statutowym.

Realizacja ww. inwestycji będzie służyć zaspokajaniu potrzeb kulturalnych wspólnoty, w szczególności mieszkańców i turystów. Nie będzie wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej. W ramach realizacji przedmiotowego projektu nabyte towary i usługi nie będą służyły dalszej odsprzedaży, jak i nie przyczynią się do generowania obrotu przez Gminę, ponieważ majątek będzie przekazany umową użyczenia na Gminną Bibliotekę Publiczną. Gmina użyczając majątek Gminnej Bibliotece Publicznej nie będzie prowadziła na nim żadnej działalności, w tym opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Użyczenie Gminnej Bibliotece Publicznej majątku będzie czynnością nieodpłatną.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy – za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, tj. których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami tej działalności.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W świetle tego przepisu, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższego przepisu wynika, że strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Stosownie do art. 710 Kodeksu cywilnego – przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia Gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do sytuacji Gminy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu majątku Gminy na rzecz samorządowej instytucji kultury – Gminnej Biblioteki Publicznej – realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie wynikającym z treści art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowić będzie sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.

Mając na uwadze powyższe w kontekście przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie przez Gminę majątku realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując tę czynność nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie majątku Gminy nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponownie należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując przedmiotowy projekt nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ projekt będzie dokonywany przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług – majątek po zakończeniu projektu będzie przedmiotem umowy użyczenia. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W rezultacie Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj