Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.408.2019.1.AKR
z 12 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna, będąca w związku małżeńskim i nieposiadająca rozdzielności majątkowej małżeńskiej, mająca od 1994 r. tytuł do spółdzielczego lokatorskiego prawa do mieszkania w Spółdzielni Mieszkaniowej, przy ul. …., na zasadzie współwłasności małżeńskiej, w dniu 22 września 2016 r. dokonał wykupu od tej Spółdzielni ww. mieszkania, na zasadzie ustanowienia odrębnej własności tego lokalu, wraz z udziałem związanym z prawem własności powyższego lokalu wynoszącym 8678/911259 w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku (akt notarialny …).

W kwietniu 2018 r. Wnioskodawca i Jego małżonka zbyli ww. lokal mieszkalny wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku, a więc przed upływem pięciu lat od jego nabycia (akt notarialny …).

Za uzyskane środki Wnioskodawca oraz Jego małżonka zamierzają wybudować w Grecji dom, w którym realizować będą własne cele mieszkaniowe. W tym celu Wnioskodawca w październiku 2018 r. nabył grunt budowalny w Grecji, w ramach współwłasności małżeńskiej, a od kwietnia 2019 r. rozpoczął budowę domu na tym gruncie.

Środki uzyskane z ww. zbycia Wnioskodawca oraz Jego małżonka chcą wydatkować w okresie dwóch lat od zbycia, a więc do końca 2020 r., na własne cele mieszkaniowe, takie jak remont domu w Polsce oraz ww. zakup gruntu budowalnego i wybudowanie na nim domu w Grecji.

Co do wydatków na remont domu w Polsce, to Wnioskodawca wskazuje, że On oraz Jego małżonka są również właścicielami budynku mieszkalnego w …., przy czym mają zamiar w niedalekiej przyszłości po wybudowaniu domu w Grecji, zbyć go, ewentualnie podarować go swoim dwóm dorosłym synom, za prawo dożywotniego przebywania w tym domu.

Wnioskodawca (zawodowy artysta-wykonawca) oraz Jego małżonka chcą przenieść swoje centrum interesów mieszkaniowych do nowo budowanego domu w Grecji i tam zamieszkać. Wnioskodawca nie zamierza jednak zmieniać rezydencji podatkowej, tym samym nadal będzie rezydentem polskim i w Polsce będzie odprowadzał podatki, tak jak to czyni od początku swojej kariery artystycznej.

Wnioskodawca podejmując decyzję o wybudowaniu domu w Grecji, będąc jednocześnie współwłaścicielem domu mieszkalnego w Polsce, zamierza nadal zawodowo pracować (koncertować) w Polsce, a w Grecji zamieszkać i tworzyć oraz komponować utwory.

Warunki zamieszkania w Grecji wydają się dla Wnioskodawcy zdecydowanie korzystniejsze ze względów tak zdrowotnych, jak i artystycznych, stąd decyzja i konieczność zmiany miejsca zamieszania z Polski na Grecję.

W Grecji Wnioskodawca zamierza mieszkać i przebywać co najmniej przez sześć miesięcy w roku kalendarzowym, a pozostałe miesiące przeznaczy na występy i działalność artystyczną w Polsce.

Podczas tras koncertowych w Polsce, Wnioskodawca może być zmuszony do wynajmu domu w Grecji, czy to ze względów bezpieczeństwa, jak i ze względów finansowych, przy czym Wnioskodawca nie przewiduje, aby były to okresy długotrwałe, a jedynie krótkotrwałe, właśnie na czas trwania występów w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. nieruchomości mieszkalnej (lokalu mieszkalnego) położonej na terytorium Polski przed upływem pięciu lat od jej nabycia i przeznaczenie dochodu ze sprzedaży tego lokalu na własne cele mieszkaniowe, takie jak:

  • remont własnej nieruchomości mieszkalnej (domu mieszkalnego) w Polsce, tak samo
  • zakup gruntu budowalnego i wybudowanie na nim nieruchomości mieszkalnej z tym, że na terytorium innego państwa UE (Grecji),

będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości mieszkalnej położonej na terytorium Polski i przeznaczenie dochodu ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe, takie jak remont innej nieruchomości mieszkalnej w Polsce, a stanowiącej współwłasność Wnioskodawcy, jak i zakup nieruchomości gruntowej budowalnej oraz wybudowanie na niej domu mieszkalnego z tym, że na terytorium innego Państwa UE (Grecji), korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy postanowił, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e tej ustawy w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dalsze unormowania zawiera art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie ustawodawca przedstawia katalog wydatków na cele mieszkaniowe.

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W kwestii posiadania przez Wnioskodawcę innej nieruchomości należy dodać, że ustawodawca nie zastrzegł, że posiadanie innej nieruchomości mieszkalnej wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, fakt posiadania przez Wnioskodawcę innej nieruchomości mieszkalnej, nie przesądza o braku uprawnienia do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że remont Jego nieruchomości mieszkalnej (domu mieszkalnego) w Polsce, tak samo wybudowanie domu w Grecji na zasadach współwłasności małżeńskiej, na własne cele mieszkaniowe, mieści się w powyższym katalogu i uprawnia do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że wypełniony tu będzie warunek realizacji własnych celów mieszkaniowych w odniesieniu do obu domów mieszkalnych, przy czym ten w Polsce, Wnioskodawca będzie wykorzystywał na czas wybudowania domu w Grecji, a po wyremontowaniu, albo zostanie ten dom sprzedany, lub też podarowany dorosłym dzieciom Wnioskodawcy z tym, że w tym ostatnim przypadku w zamian za możliwość dożywotniego w nim zamieszkiwania przez Wnioskodawcę.

Tak wiec centrum życiowe (tu mieszkaniowe) Wnioskodawcy, przeniesie się z Polski do Grecji i skoncentruje się początkowo na nadzorze budowania domu mieszkalnego, a po jego wybudowaniu, ten właśnie nowo wybudowany dom mieszkalny w Grecji, będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy i Jego małżonki.

Jak słusznie wskazuje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 20 października 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 908/14, ustawowy warunek do skorzystania z ulgi powinien być spełniony w chwili nabycia nieruchomości i jeszcze przed nabyciem, powinna powstać obiektywna potrzeba wykorzystania takiego lokalu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkalnych. Tak też jest w przypadku Wnioskodawcy.

Należy też dodać, że Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 4 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1935/16, wyjaśnił, że nie należy zbyt wąsko ujmować realizacji własnych celów mieszkaniowych, a posiadanie kilku lokali mieszkalnych nie stoi na przeszkodzie korzystania z ulgi, bo głównym kryterium w tym względzie jest rzeczywiste realizowanie potrzeb mieszkaniowych w tych lokalach.

Z kolei co do wynajmowania krótkotrwałego własnej nieruchomości mieszkalnej tej w Grecji i prawa do ulgi mieszkaniowej, to Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że uzasadnione obiektywnymi okolicznościami wynajęcie zakupionych lokali mieszkalnych, samo w sobie nie może przesądzać o tym, że podatnik nie będzie w nich realizował własnych celów mieszkaniowych (wyrok NSA z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 546/15). Tak też również może być w przypadku Wnioskodawcy.

Nie stoi tu również na przeszkodzie skorzystania z prawa do ulgi okoliczność, że Wnioskodawca posiada dom w Polsce, w którym zamieszkuje, a który będzie remontowany z uwagi na jego techniczne zużycie, a który w niedalekiej przyszłości Wnioskodawca zamierza sprzedać lub podarować dzieciom z prawem dożywotniego w nim zamieszkiwania.

Przedstawione zdarzenie przyszłe wskazuje jednoznacznie, że będzie tu realizowany cel zaspakajania własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, przy czym orzecznictwo, jak i interpretacje indywidualne potwierdzają, że Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej w przypadku wydatkowania na remont domu w Polsce i na zakup nieruchomości w Grecji.

Na potwierdzenie warto przytoczyć tezę z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, który w wyroku z dnia 20 października 2015 r., sygn. akt I SA/Bd 791/15, stwierdził, że pojęcie celu związane jest z wewnętrzną postawą człowieka, określaną najczęściej mianem chęci, woli, dążenia, zamiaru, postawy motywującej (powodującej) ludzkie działanie. Zatem, jak wskazuje WSA, wydatek poniesiony na własne cele mieszkaniowe, to wydatek dokonany w zamiarze zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych.

Utwierdza to Wnioskodawcę w przekonaniu, że istotny jest zamiar nabycia nieruchomości na cele mieszkaniowe, który powinien prowadzić do zamieszkania w nowo budowanej nieruchomości w Grecji, chociaż co należy tu podkreślić, ustawodawca, nie uzależnił skorzystania z prawa do zwolnienia z opodatkowania od wykazania zamiaru zamieszkania w nowym budynku czy lokalu, w chwili jego nabycia, czy też niezwłocznie po nabyciu.

Wnioskodawca ma świadomość, że nie wystarczy samo poczynienie wydatków mieszkaniowych, lecz konieczne jest, aby nastąpiło to jednocześnie w celu realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych i tak też będzie w Jego przypadku.

Wskazując jako cel mieszkaniowy, wydatki poniesione na nabycie domu lub lokalu mieszkalnego, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, kiedy i jak długo podatnik powinien mieszkać w nabytej nieruchomości, żeby nastąpiła realizacja celu mieszkaniowego. Tym samym brak jest podstaw do uznania, że Wnioskodawca nie zrealizuje własnego celu mieszkaniowego w przypadku, gdy wybudował nieruchomość w Grecji w celu zamieszkania, ale w niej z różnych powodów zamieszka dopiero po upływie określonego czasu, np. po kilku miesiącach od wybudowania, lub będzie mieszkał w niej tylko przez pewien czas, lub też okazjonalnie na krótki czas będzie ją wynajmował, z uwagi na nieobecności podczas realizowania w Polsce zawodowych spraw Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że wydatkowanie w wymaganym ww. przepisami terminie, środków uzyskanych z ww. sprzedaży w 2018 r. na wybudowanie domu jednorodzinnego w Grecji oraz remont domu jednorodzinnego w Polsce, w którym to domu w Grecji Wnioskodawca będzie realizować własne cele mieszkaniowe, tj. będzie mieszkać przez więcej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym, można uznać za własny cel mieszkaniowy, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy.

Należy raz jeszcze wskazać, że sam fakt czasowego zamieszkiwania w nowo budowanym domu w Grecji przez Wnioskodawcę nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia przy spełnieniu przesłanek wskazanych w cytowanych powyżej przepisach, w przypadku gdy ww. dom został nabyty w związku z realizacją własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawcy. Ponadto bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca zamierza zachować na razie dom, w którym obecnie mieszka.

Reasumując, własnym celem mieszkaniowym, o którym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalniającym od podatku dochodowego przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w kwietniu 2018 r., zgodnie z przedstawionym stanem przyszłym, będzie nabycie gruntu i wybudowanie domu w Grecji, przy założeniu, że Wnioskodawca będzie w nim mieszkał przez okres ok. sześciu miesięcy w roku kalendarzowym, tak samo wydatki na remont domu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca oraz Jego żona, pozostający we współwłasności małżeńskiej majątkowej, od 1994 r. posiadali spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. W dniu 22 września 2016 r. dokonali wykupu ww. lokalu, na zasadzie ustanowienia odrębnej własności tego lokalu, wraz z udziałem związanym z prawem własności powyższego lokalu w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku. W kwietniu 2018 r., Wnioskodawca i Jego małżonka zbyli odpłatnie ww. lokal mieszkalny wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku. Za uzyskane środki, Wnioskodawca oraz Jego małżonka zamierzają wybudować w Grecji budynek mieszkalny, w którym będą realizować własne cele mieszkaniowe. W październiku 2018 r., nabyli grunt budowalny w Grecji, a w kwietniu 2019 r. rozpoczęli budowę budynku mieszkalnego na tym gruncie. Ponadto środki uzyskane z ww. zbycia Wnioskodawca oraz Jego małżonka chcą wydatkować do końca 2020 r., także na remont własnego domu w Polsce. W niedalekiej przyszłości, po wybudowaniu domu w Grecji, mają zamiar zbyć ww. dom w Polsce, ewentualnie podarować go swoim dwóm dorosłym synom, za prawo dożywotniego przebywania w tym domu. Wnioskodawca (zawodowy artysta-wykonawca) oraz Jego małżonka chcą zamieszkać w nowo budowanym domu w Grecji. Wnioskodawca nie zamierza jednak zmieniać rezydencji podatkowej, nadal będzie rezydentem polskim i w Polsce będzie odprowadzał podatki, tak jak to czyni od początku swojej kariery artystycznej. Warunki zamieszkania w Grecji wydają się dla Wnioskodawcy zdecydowanie korzystniejsze ze względów tak zdrowotnych, jak i artystycznych, stąd decyzja i konieczność zmiany miejsca zamieszania z Polski na Grecję. W Grecji Wnioskodawca zamierza mieszkać i przebywać co najmniej przez sześć miesięcy w roku kalendarzowym, a pozostałe miesiące przeznaczy na występy i działalność artystyczną w Polsce. Podczas tras koncertowych w Polce, Wnioskodawca może być zmuszony do wynajmu domu w Grecji, czy to ze względów bezpieczeństwa, jak i ze względów finansowych, przy czym Wnioskodawca nie przewiduje, aby były to okresy długotrwałe, a jedynie krótkotrwałe, właśnie na czas trwania występów w Polsce.

Zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 682, z późn. zm.), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością − art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Ponadto, stosownie do art. 501 ww. Kodeksu w razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowi inaczej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawcę udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku będącego przedmiotem odpłatnego zbycia w 2018 r., nastąpiło w 2016 r.

Nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie w 2018 r. udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku, który Wnioskodawca nabył w 2016 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, ponieważ nastąpiło przed upływem pięcioletniego terminu określonego w ww. przepisie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6c powołanej ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 (do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Dochód z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) może jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostałby w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód w całości korzystałby ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P, gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P – przychód z odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach (art. 21 ust. 26 ww. ustawy).

Ww. zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo opisane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Zatem, korzystanie ze zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z powyższego zwolnienia, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości bądź udziału w nieruchomości oraz praw do lokali wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi zostać wydatkowany począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na cele w nim określone, m.in. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie i budowę budynku mieszkalnego na tym gruncie, czy remont budynku mieszkalnego.

Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ww. ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe, w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.

Przy czym podkreślić należy, że w ww. przepisie ustawodawca wskazał, że przychód z odpłatnego zbycia ma zostać wydatkowany na „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Zatem, samo poniesienie wydatku na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie i budowę budynku mieszkalnego na tym gruncie, czy remont budynku mieszkalnego nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zwolnienia podatkowego jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Należy również zauważyć, że ustawodawca regulując omawiane zwolnienie, nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do podatników, którzy nie będą posiadać innych nieruchomości (lokali mieszkalnych). Ustawa nie ogranicza prawa do zwolnienia co do liczby posiadanych nieruchomości (lokali mieszkalnych), jednakże wyraźnie wskazuje – co podkreśla Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 20 października 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 908/14 – że skorzystanie ze zwolnienia odnosi się tylko i wyłącznie do tych nieruchomości (lokali mieszkalnych), które faktycznie służą zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych. Zatem, dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie będzie miało znaczenia dysponowanie przez podatnika prawem własności innego budynku mieszkalnego/lokalu mieszkalnego. Z punktu widzenia ustawodawcy istotne jest bowiem aby wydatkowanie przychodu było ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Innymi słowy podatnik, który uzyskał przychód ze sprzedaży nieruchomości może przeznaczyć go na zakup gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie i budowę budynku mieszkalnego na tym gruncie, czy remont budynku mieszkalnego zachowując przy tym prawo do ww. zwolnienia, jednakże działanie takie ma służyć zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych tego podatnika.

W sytuacji przedstawionej we wniosku warunek ten jest spełniony. Wnioskodawca zamierza zamieszkać w budynku mieszkalnym, na budowę którego wydatkowane były i będą do końca 2020 r. środki uzyskane z odpłatnego zbycia. Natomiast w remontowanym budynku będzie mieszkać do czasu wybudowania nowego budynku mieszkalnego. W obu budynkach Wnioskodawca będzie zatem realizował własne cele mieszkaniowe.

Nie ma znaczenia fakt, że budynek mieszkalny w Grecji Wnioskodawca będzie wynajmował na czas trwania Jego koncertów w Polsce, przy czym Wnioskodawca nie przewiduje, aby były to okresy długotrwałe, a jedynie krótkotrwałe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa kiedy i jak długo podatnik powinien mieszkać w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, żeby nastąpiła realizacja celu mieszkaniowego. Tym samym brak jest podstaw do uznania, że Wnioskodawca nie będzie realizował celu mieszkaniowego w przypadku, gdy wybuduje budynek mieszkalny w celu zamieszkania w nim, ale budynek ten będzie wynajmował, jak wskazuje, tak ze względów bezpieczeństwa, jak i ze względów finansowych, na czas trwania Jego koncertów w Polsce. W takim przypadku prawa do zwolnienia nie pozbawia Wnioskodawcy ww. okoliczność, że budynek mieszkalny będzie krótkotrwale wynajmowany przez Niego.

Podsumowując, należy stwierdzić, że w związku z wydatkowaniem do końca 2020 r. środków uzyskanych z odpłatnego zbycia w 2018 r. udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz prawie współwłasności części wspólnych w budynku na nabycie gruntu w Grecji i budowę budynku mieszkalnego na tym gruncie oraz remont własnego budynku mieszkalnego w Polsce, Wnioskodawcy będzie przysługiwało zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) i d) tej ustawy. Istotne jest to, że Wnioskodawca zarówno w budynku mieszkalnym w Grecji, jak i remontowanym budynku mieszkalnym w Polsce, będzie realizował własne cele mieszkaniowe. Okoliczność, że Wnioskodawca będzie budynek mieszkalny w Grecji wynajmował na czas trwania koncertów w Polsce, nie ma wpływu na możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Decydujące jest to, że Wnioskodawca w tym budynku mieszkalnym zamieszka, będzie realizował własny cel mieszkaniowy.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca zarówno w pytaniu, jak i w stanowisku używa sformułowania „przeznaczenie dochodu” zamiast przeznaczenie przychodu. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że chodzi o wydatkowanie przychodu, a nie dochodu, ponieważ Wnioskodawca używa w nim sformułowania: „Za uzyskane środki Wnioskodawca wraz z małżonką (…) będą chcieli wybudować dom mieszkalny na własne cele mieszkalne, z tym, że w Grecji”, czy „Środki uzyskane z ww. zbycia (…) wnioskodawca chce wydatkować (…) w okresie dwóch lat od zbycia a więc do końca 2020 r., na własne cele mieszkaniowe takie jak na remont własnego domu w Polsce oraz wspomniany już zakup gruntu budowalnego i wybudowanie na nim domu mieszkalnego w Grecji”.

Ponadto w stanowisku Wnioskodawca użył sformułowań: „sprzedaż nieruchomości mieszkalnej położonej na terytorium Polski (…) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” zamiast dochód ze sprzedaży udziału w nieruchomości (…) korzysta ze zwolnienia (…), „(…) zwalniającym od podatku dochodowego przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w kwietniu 2018 r., (…)” zamiast zwalniającym od podatku dochodowego dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w kwietniu 2018 r.

Ww. nieścisłości nie mają wpływu na rozstrzygnięcie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, nie wywołuje skutków prawnych dla współwłaściciela nieruchomości (żony Wnioskodawcy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj