Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.324.2019.2.EW
z 12 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 27 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.) oraz pismem Strony z dnia 27 lipca 2019 r. (data wpływu 31 lipca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 lipca 2019 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 24 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki VAT dla dostawy paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt o PKWiU 01.16.19.0jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki VAT dla dostawy paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt o PKWiU 01.16.19.0.Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 27 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.) oraz pismem Strony z dnia 27 lipca 2019 r. (data wpływu 31 lipca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 lipca 2019 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.324.2019.1.EW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zakupił paździerz konopną w firmie ze stawką VAT 8%. Na fakturze podany jest nr PKWiU 16.29.14.0. Do faktury Wnioskodawca dostał pismo z Urzędu Statystycznego z dnia 18 listopada 2015 r. opisujące PKWiU między innymi na paździerz konopną. Zakupioną paździerz Wnioskodawca sprzedaje zarówno jako ściółkę dla zwierząt jak i na cele budowlane, przy czym dla zwierząt konfekcjonuję ją w mniejsze opakowania.

Dnia 24 maja 2019 r. Wnioskodawca zakupił w firmie ponownie paździerz konopną ale już ze stawką 23% VAT.

Ponadto Wnioskodawca posiada kilka hektarów konopi siewnej i po skoszeniu zamierza z łodygi pozyskiwać paździerz konopną oraz może prowadzić skup słomy konopnej, a następnie prowadzić dekortykację.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że paździerz konopna, którą sprzedaje jako ściółka dla zwierząt jest zakwalifikowana do PKWiU 01.16.19.0 – „len, konopie oraz pozostałe surowe rośliny włókniste gdzie indziej niesklasyfikowane – paździerze konopne jako odpad przy przetwórstwie słomy na włókno”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT stosować przy sprzedaży paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy oraz Urzędu Statystycznego w Łodzi – Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury jest to prawidłowy numer PKWiU dla tego typu ściółki.

Łodygę paździerzy konopnej czyli popularnie nazywając słomę poddaje się procesowi dekortykacji w celu wyodrębnienia z niej włókna i paździerzy, z tym, że część włóknista przechodzi dalszy proces oczyszczania i segregacji aby stać się pełnowartościowym produktem, natomiast paździerz określana jest produktem ubocznym - odpadem.

Paździerz konopna aby mogła służyć jako ściółka dla zwierząt powinna być odpylona i rozdrobniona na odpowiednią frakcję. Samo rozdrobnienie przebiega już przy procesie dekortykacji, lub w przypadku stosowania prymitywnych maszyn paździerz powinna być jeszcze dodatkowo rozdrobniona.


Wymienionych procesów nie należy uznawać za skomplikowane uszlachetnianie w przeciwieństwie np. do pozyskiwania wysoko kwalifikowanego włókna, albo przędzy z włókna czy mat izolacyjnych z włókna.

Paździerz konopna nie jest przetworzonym materiałem, tylko surowym odpadem, który może być zagospodarowany jako ściółka dla zwierząt, jako podłoże do produkcji grzybów jadalnych np. Boczniaka.

Wnioskodawca uważa, że zarówno paździerz konopna jak i lniana (którą zamierza wkrótce sprzedawać) mająca nr PKWiU 01.16.19.0 powinna być sprzedawana z 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danego towaru istotne jest właściwe jego zakwalifikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towaru dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca zakwalifikował towar będący przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cytowaną ustawą o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, zgodna z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110,wynosi 23%
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 1 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex. 01.1, tj. „rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)”.

Ponadto, w art. 41 ust. 2a ustawy wskazano, że dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W ww. załączniku pod pozycją 1 wymieniono symbol PKWiU ex 01.1, tj. „rośliny inne niż wieloletnie z wyłączeniem:

  1. owsa (PKWiU 01.11.33.0),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasiona bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasiona buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).”

Należy przy tym zaznaczyć, iż treść art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zakupił paździerz konopną, którą następnie sprzedaje jako ściółkę dla zwierząt.

Ponadto Wnioskodawca posiada kilka hektarów konopi siewnej i po skoszeniu zamierza z łodygi pozyskiwać paździerz konopną oraz być może prowadzić skup słomy konopnej, a następnie prowadzić dekortykację.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że paździerz konopna, którą sprzedaje jako ściółka dla zwierząt jest zakwalifikowana do PKWiU 01.16.19.0 – „len, konopie oraz pozostałe surowe rośliny włókniste gdzie indziej niesklasyfikowane” – paździerze konopne jako odpad przy przetwórstwie słomy na włókno.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz zaistniały stan faktyczny wskazać należy, że sprzedawana przez Wnioskodawcę paździerz konopna jako ściółka dla zwierząt sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 01.16.19.0 – „len, konopie oraz pozostałe surowe rośliny włókniste, gdzie indziej niesklasyfikowane” opodatkowana jest obniżoną stawką podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w związku z pozycją 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy sprzedawana paździerz konopna jako ściółka dla zwierząt jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 01.16.19.0.


Ponadto określone w poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy wyłączenia zastosowania 8% stawki podatku VAT nie mają zastosowania do produktu sprzedawanego przez Wnioskodawcę. Jak wskazał zainteresowany w opisie sprawy paździerz konopna będzie sprzedawana jako ściółka dla zwierząt, zatem nie stanowi bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego.

Należy jednocześnie wskazać, że sprzedaż paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.16.19.0 nie może korzystać z 5% stawki podatku VAT gdyż w poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy ustawodawca wyłączył możliwość objęcia preferencyjną 5% stawką podatku sprzedaż roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt zakwalifikowanej do PKWiU 01.16.19.0 powinna być opodatkowana 8% stawką VAT, należy uznać za prawidłowe.


Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. stanu faktycznego ulegnie zmianie, np. klasyfikacja według PKWiU paździerzy konopnej, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży paździerzy konopnej jako ściółki dla zwierząt. W zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży paździerzy konopnej dla budownictwa zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj