Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.384.2019.2.AKS
z 17 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2019 r., (data wpływu 18 lipca 2019 r.) uzupełnionym dnia 20 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  1. prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania,
  2. prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego stosując mechanizm odwrotnego obciążenia z tytułu zaprojektowania, zakupu, dostawy i montażu zestawów solarnych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła montowanych w ramach Projektu oraz innych wydatków z nimi związanych – od całości poniesionych wydatków.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego stosując mechanizm odwrotnego obciążenia z tytułu zaprojektowania, zakupu, dostawy i montażu zestawów solarnych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła montowanych w ramach Projektu oraz innych wydatków z nimi związanych. Wniosek uzupełniono dnia 20 sierpnia 2019 r. o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, w dniu 29 grudnia 2016 r. zawarła z Województwem „Umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia Przyjazna Środowisku, Działania 4.1 Wsparcie Wykorzystania OZE Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020” (dalej: Umowa). Umowa określa warunki na jakich dokonane będzie dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich części wydatków poniesionych na Projekt – instalacje solarne, instalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła dla budynków mieszkalnych w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 4 Energia Przyjazna Środowisku, Działania 4.1 Wsparcie Wykorzystania OZE, w formie współfinansowania OZE.

Na podstawie Umowy Zarząd Województwa przyznał Gminie dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), w kwocie nie przekraczającej 4 469 810,00 PLN, przy czym dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich nie może stanowić więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Natomiast Gmina zobowiązała się zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Projekt będzie polegał na dostawie i instalacji 347 sztuk zestawów kolektorów słonecznych, 12 sztuk zestawów instalacji fotowoltaicznych z pompami ciepła, 19 sztuk zestawów instalacji fotowoltaicznych, 23 pomp ciepła na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców Gminy zabudowanych budynkami mieszkalnymi. Głównym celem Projektu jest zwiększenie stosowania OZE na terenie Gminy. Gmina będzie zawierała umowy z wykonawcami robót realizującymi inwestycję, a zakup będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną na Gminę.

Wszystkie prace związane z montażem kolektorów słonecznych będą wykonywane w ramach dostawy. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie w całości przeznaczone na pokrycie 85% kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją Projektu. Pomiędzy Gminą, a osobami fizycznymi będącymi ostatecznymi beneficjentami Projektu zostały podpisane umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji Projektu. W umowie znajduje się zapis, że właściciel nieruchomości, na której będzie montowana instalacja solarna, instalacja fotowoltaiczna lub pompa ciepła poniesie 15% kosztu kwalifikowanego zainstalowania na jego nieruchomości instalacji solarnej (obecnie wpłaty te jeszcze nie wpłynęły). Po podpisaniu umowy przez uczestników Projektu wpłaty nabierają charakteru obowiązkowości i warunkują wykonanie usługi. Gmina nie będzie dokonywała montażu kolektorów słonecznych oraz pieców na biomasę na rzecz mieszkańców, którzy nie uiścili wpłaty.

Budynki mieszkalne, na których będą montowane zestawy kolektorów, zestawy fotowoltaiki oraz pompy ciepła zaliczane są do budynków mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Jednocześnie mieszkańcy na podstawie ww. umowy wyrazili zgodę na nieodpłatne udostępnienie Gminie lub osobom przez Gminę wskazanym swoich nieruchomości w celu przeprowadzenia niezbędnych prac związanych z montażem zestawu.

Usługa wykonana przez Gminę na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie zdaniem Wnioskodawcy będzie mieścić się zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w grupie 43.22.12.0 roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz 43.21.10.2 roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.

Po zakończeniu realizacji Projektu instalacja solarna będzie własnością Gminy, a mieszkańcy będą ją bezpłatnie użytkować. Realizując przedmiotową usługę na rzecz mieszkańca, Gmina będzie posiłkować się podmiotami trzecimi, tj. firmami, które na jej zlecenie będą wykonywać i montować instalacje. Zadaniem Gminy w ramach realizacji Projektu jest zabezpieczenie rzeczowe i finansowe, na które składa się wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe Projektu.

Umowa dotycząca wykonania instalacji solarnych zawierana będzie pomiędzy Gminą, a firmą wyłonioną w przetargu. Podmiot realizujący na zlecenie Gminy czynności związane z montażem instalacji solarnych nie będzie podpisywał żadnych umów bezpośrednio z mieszkańcami. Koszty ogólne Projektu kwalifikowane i niekwalifikowane w części udziału własnego pokrywa Gmina.

Udzielenie dotacji nie jest w żaden sposób powiązane z odpłatnością dokonywaną przez mieszkańców na rzecz Gminy. Dotacja przeznaczona jest jedynie na pokrycie kosztów kwalifikowanych do programu. Do swobodnego uznania przez Gminę należy to, czy część kosztów zostanie poniesiona przez mieszkańców, czy też ze środków własnych. Przedmiotowa dotacja jest dotacją kosztową do kosztu budowy instalacji, których Gmina jest właścicielem. Warunki rozliczenia dotacji oraz wartość dofinansowania w żaden sposób nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego jak i od tego jaki będzie stan prawny instalacji po okresie trwałości Projektu.

Wysokość dofinansowania nie jest bezpośrednio uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projektach, gdyż dofinansowywanie zostało przekazane na całość wydatków kwalifikowanych, które będą realizowane w projektach, a nie na poszczególne nieruchomości czy instalacje na tych nieruchomościach. Otrzymaną dotację da się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa dotacja jest dotacją kosztową do kosztu budowy instalacji, których Gmina jest właścicielem. Warunki rozliczenia dotacji oraz wysokość dofinansowania w żaden sposób nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego jak i od tego jaki będzie los prawny instalacji po okresie trwałości projektów. Wysokość dofinansowania nie jest bezpośrednio uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projektach, gdyż dofinansowywanie zostało przekazane na całość wydatków kwalifikowanych, które będą realizowane w projektach a nie na poszczególne nieruchomości czy instalacje na tych nieruchomościach.

Realizując przedmiotową usługę na rzecz mieszkańca, Gmina będzie posiłkować się podmiotami trzecimi, tj. firmami które będą na jej zlecenie wykonywać oraz montować instalacje. Firmy te będą czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT i firmy te nie będą posiadały umów bezpośrednio z mieszkańcami, a swoje czynności będą wykonywać bezpośrednio na zlecenie Gminy. Równocześnie, to Gmina przynajmniej przez okres trwałości projektów oraz zgodnie z postanowieniami umowy o wzajemnych zobowiązaniach będzie inwestorem oraz właścicielem instalacji. W tym w szczególności, to Gmina będzie zobowiązana do finansowego rozliczenia Projektu.

Gmina zaznacza również, że w kwietniu 2016 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia do realizacji planu gospodarki niskoemisyjnej. Ww. plan przewiduje podejmowanie inwestycji mających na celu wykonanie instalacji kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych pomp ciepła w budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy. Zatem, obecnie realizowana inwestycja stanowi wykonanie ww. planu.

Dofinansowanie będzie przeznaczone na:

  1. zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych w ilości 347 sztuk,
  2. zakup i montaż pomp ciepła w ilości 23 sztuk,
  3. zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych w ilości 19 sztuk,
  4. zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych z pompami ciepła w ilości 12 sztuk,
  5. wykonanie studium wykonalności,
  6. wykonanie nadzoru inwestorskiego,
  7. przygotowanie kampanii informacyjno-promocyjnej,
  8. zarządzanie Projektem.

Dofinansowanie będzie przyznane Wnioskodawcy w formie refundacji poniesionych wydatków. Warunki umowy o dofinasowanie przewidują możliwość wnioskowania o płatność zaliczkową na poczet zaciągniętych zobowiązań. Otrzymana zaliczka musi być rozliczona w ciągu 30 dni od jej wpływu na rachunek Gminy. Kwota wnioskowana przez Gminę w formie zaliczek nie może przekroczyć 85% wartości dofinansowania.

Kwotę otrzymanego dofinansowania, tj. 4 469 810,00 zł należy traktować jako maksymalną kwotę, którą beneficjent otrzyma jeżeli poniesie wydatki na poziome stanowiącym nie mniej niż 5 258 600,00 zł wydatków kwalifikowanych. Zatem Gmina nie otrzyma pełnego dofinansowania jeżeli:

  1. nie wykona montażu instalacji kolektorów słonecznych w ilości 347 sztuk, montażu pomp ciepła w ilości 23 sztuk, instalacji fotowoltaicznych w ilości 19 sztuk, instalacji fotowoltaicznych z pompami ciepła w ilości 12 sztuk, lub
  2. nie poniesie faktycznego wydatku, lub
  3. poniesie wydatek niezgodnie z warunkami umowy.

Umowa z mieszkańcami przewiduje rozwiązanie umowy w przypadku, gdy mieszkaniec nie będzie realizował zobowiązań wynikających z umowy (np. nie wywiąże się z płatności lub gdy nie wyrazi zgody na użyczenie nieruchomości).

Prawidłowe rozliczenie Projektu odbywa się poprzez złożenie przez Wnioskodawcę do Zarządu Województwa wniosku o płatność spełniającego warunki formalne, merytoryczne i finansowe, poświadczenie faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności przez Zarząd Województwa ew. zwrot niewykorzystanej zaliczki.

Co do zasady przyznana dotacja ma formę refundacji poniesionych wydatków. Dodatkowo w umowie przewidziano możliwość otrzymania przez Wnioskodawcę zaliczki. W przypadku ew. niewykorzystania zaliczki w całości lub części, Wnioskodawca może zostać zobowiązany przez Zarząd Województwa do odpowiedniego zwrotu części niewykorzystanej zaliczki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dofinansowanie (dotacja) otrzymana przez Gminę na podstawie zawartej w dniu 1 sierpnia 2018 r. z Województwem „Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia Przyjazna Środowisku, Działania 4.1 Wsparcie Wykorzystania OZE Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020” powinno zostać opodatkowane podatkiem VAT ?
  2. Czy Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego stosując mechanizm odwrotnego obciążenia z tytułu zaprojektowania, zakupu, dostawy i montażu zestawów solarnych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła montowanych w ramach Projektu na i w nieruchomościach uczestników Projektu oraz innych wydatków z nimi związanych (nadzoru inwestorskiego, promocji, itp.) – od całości poniesionych wydatków?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie (dotacja) otrzymane przez Gminę będzie podstawą opodatkowania. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca w celu realizacji Projektu otrzyma dofinansowanie, kluczowe jest ustalenie czy dotacja ta będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Gminę usług. Kryterium uznania dotacji za wchodzącą do podstawy opodatkowania (podlegającą VAT) jest określenie, czy dotacja przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu).

W tym kontekście istotna jest analiza stanowiska Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wyrażonego w szczególności w wyrokach w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise).

W wyroku C-184/00 TSUE stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Natomiast w wyroku C-353/00 TSUE wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej.

Jeżeli zatem otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo) taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Dofinansowanie otrzymane przez Gminę stanowi dofinansowanie do konkretnych czynności, tj. budowy Instalacji OZE na terenie Gminy. W rozpatrywanej sprawie należy uznać, że kwota obowiązkowej wpłaty ostatecznego odbiorcy świadczenia, tj. mieszkańca z tytułu realizacji usługi Instalacji OZE, z uwagi na przyznane dofinansowanie, będzie niższa od kwoty, jakiej Wnioskodawca musiałby żądać od mieszkańca, gdyby przedmiotowego dofinansowania nie było. Przy czym kwota wkładu własnego będzie różna dla poszczególnych mieszkańców – uzależniona jest od rodzaju instalacji.

Wnioskodawca wskazał, że występuje zależność udzielenia dotacji z odpłatnością mieszkańców na rzecz Gminy, gdyż wysokość wpłat jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. Zatem, na wysokość otrzymanej od mieszkańca wpłaty ma bezpośredni wpływ otrzymana dotacja. Niewątpliwie w analizowanej sprawie dzięki otrzymanej dotacji mieszkaniec Gminy nie musi ponosić pełnej opłaty za otrzymaną usługę.

Zakładając hipotetycznie – gdyby Gmina miała realizować Projekt bez dofinansowania, wpłaty ponoszone przez mieszkańców byłyby wyższe. W konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie Projektu będzie miało bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, a zatem stanowi zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej.

W związku z powyższym ww. dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek od towarów i usług od przedmiotowej dotacji powinien być określony według stawki właściwej dla czynności, z którą dotacja ta jest związana – a więc według stawki właściwej dla kompleksowej usługi montażu Instalacji OZE.

Powyższe oznacza, że dotacja powinna podlegać opodatkowaniu proporcjonalnie:

  • stawką 8% VAT w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2,
  • odpowiednio stawką 8% VAT oraz 23% VAT w przypadku wpłat dotyczących montażu Instalacji OZE na budynkach o powierzchni powyżej 300 m2,
  • stawką 23% VAT w przypadku montażu instalacji poza bryłą budynku, tj. na gruncie.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zaprojektowania, zakupu, dostawy i montażu zestawów solarnych i kotłów opalanych biomasą montowanych w ramach Projektu na i w nieruchomościach uczestników Projektu oraz innych wydatków z nimi związanych (nadzoru inwestorskiego, promocji, itp.) – od całości poniesionych wydatków.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji dotyczącej instalacji zestawów kolektorów słonecznych i pieców na biomasę dla osób fizycznych – w ocenie Gminy, posiada ona pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT, oraz towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku VAT związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie wskazać należy, że ani przepisy ustawy VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania usług, do których zobowiązała się Gmina, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT, co jednocześnie uprawnia Gminę do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizowane zadania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, wydatki na montaż zestawów kolektorów słonecznych i pieców na biomasę na budynkach mieszkalnych wykorzystywane będą przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wykonawców wyłonionych w przetargu na wykonanie opisanej inwestycji.

Zdaniem Gminy w przypadku usług budowlanych (montaż kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła) objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny.

Przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Zatem, określony przez Wnioskodawcę, jako nabywcę usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu.

Tym samym, Wnioskodawca nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane (instalacja kolektorów słonecznych), działających w tym przypadku w charakterze podwykonawców będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku należnego i przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W kontekście opisu sprawy i zadanego pytania tutejszy organ jako oczywistą pomyłkę przyjął odniesienie w stanowisku własnym Wnioskodawcy do pieców na biomasę zamiast instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, tutejszy organ informuje, że aktualnie obowiązujący publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj