Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.276.2019.2.DW
z 19 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2019 r. (data wpływu 19 lipca 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania przez płatnika kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania przez płatnika kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.). Zgodnie z art. 11 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są między innymi:


  1. prowadzenie kształcenia na studiach,
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia,
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów,
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni.


W celu realizacji tych zadań Wnioskodawca zatrudnia posiadających odpowiednie kwalifikacje nauczycieli akademickich, a główną formą ich zatrudnienia jest umowa o pracę. Zgodnie z art. 115 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) do podstawowych obowiązków nauczycieli akademickich należy:


  1. dla pracowników dydaktycznych: kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów, uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni, stałe podnoszenie kompetencji zawodowych,
  2. dla pracowników badawczych: prowadzenie działalności naukowej lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów, uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni, stałe podnoszenie kompetencji zawodowych,
  3. dla pracowników badawczo-dydaktycznych: prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów, uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni, stałe podnoszenie kompetencji zawodowych.


Z tytułu wykonywania swoich obowiązków nauczyciele akademiccy uzyskują przychody z następujących tytułów:


  • wynagrodzenie zasadnicze;
  • wynagrodzenie uzupełniające;
  • wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych;
  • dodatek funkcyjny;
  • dodatek za staż pracy;
  • dodatek zadaniowy;
  • dodatkowe wynagrodzenie za: pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, pracę w komisjach w przewodach naukowych, przeprowadzenie egzaminu z języka obcego w przewodach naukowych;
  • innego rodzaju dodatki do wynagrodzenia (m.in. dodatek za opiekę dydaktyczną na plenerze, dodatek za sprawowanie opieki nad praktykantami, dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, dodatek za udział w komisji rekrutacyjnej, dodatek z zewnętrznych źródeł finansowania);
  • dodatkowe wynagrodzenie roczne;
  • nagrody (np. roczne, jubileuszowe, Nagrody Ministra);
  • odprawy (emerytalna, w związku z redukcją etatów, rentowa);
  • wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy (za czas urlopów, choroby);
  • ekwiwalent za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe.


Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w … uzyskują przychody z tytułu działalności wymienionej w art. 22 ust. 9b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.), w szczególności:


  1. z działalności twórczej w zakresie architektury wnętrz, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, gier komputerowych, kostiumografii, scenografii, lutnictwa artystycznego,
  2. produkcji audialnej i audiowizualnej,
  3. działalności konserwatorskiej,
  4. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.


Wprowadzone w życie z dniem 1 października 2018 r. przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w art. 116 ust. 7 wskazują, że całość obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 i 1293), w tym również uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni oraz stałe podnoszenie kompetencji zawodowych.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż z tytułu wykonywania obowiązków pracowniczych zatrudnieni w ramach stosunku pracy nauczyciele akademiccy będą otrzymywać wynagrodzenie określone w art. 136 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.), na które składają się:


  • wynagrodzenie zasadnicze,
  • dodatek za staż pracy,
  • dodatek funkcyjny,
  • dodatek zadaniowy,
  • wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych,
  • dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
  • inne dodatki, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo w regulaminie wynagradzania, tj.: dodatkowe wynagrodzenie za: pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, pracę w komisjach w przewodach naukowych, przeprowadzenie egzaminu z języka obcego w przewodach naukowych oraz dodatek za opiekę dydaktyczną na plenerze, dodatek za sprawowanie opieki nad praktykantami, dodatek za udział w komisji rekrutacyjnej, dodatek i wynagrodzenie uzupełniające z zewnętrznych źródeł finansowania.


Ponadto nauczyciele akademiccy będą otrzymywać jeszcze inne świadczenia pieniężne, których źródłem są przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.) np.:


  1. na podstawie art. 130 ustawy, nauczyciel akademicki może otrzymać płatny urlop naukowy, płatny urlop w celu odbycia za granicą kształcenia, stażu naukowego albo dydaktycznego, uczestnictwa w konferencji albo uczestnictwa we wspólnych badaniach naukowych, przeprowadzonych z podmiotem zagranicznym na podstawie umowy o współpracy naukowej;
  2. na podstawie art. 131 ustawy, nauczyciel może otrzymać płatny urlop dla poratowania zdrowia;
  3. na podstawie art. 135 ustawy, nauczycielowi przysługuje w okresie urlopu wypoczynkowego wynagrodzenie za czas urlopu, a także przysługuje mu za okres niewykorzystanego urlopu ekwiwalent pieniężny;
  4. na podstawie art. 141 ustawy, nauczycielowi przysługuje prawo do nagrody jubileuszowej;
  5. na podstawie art. 143 ustawy, nauczycielowi akademickiemu przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego;
  6. na podstawie art. 145 ustawy, nauczyciele akademiccy mogą za osiągnięcia w pracy zawodowej otrzymywać nagrody rektora;
  7. na podstawie art. 146 ustawy, nauczyciele akademiccy przechodzący na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy maja prawo do jednorazowej odprawy;
  8. na podstawie art. 184 ustawy, nauczyciel może otrzymać wynagrodzenie jako promotor, promotor pomocniczy i recenzent.


Nauczyciele akademiccy będą mogli otrzymywać również wynagrodzenie na podstawie:


  1. art. 92 Kodeksu Pracy - wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy,
  2. art. 188 Kodeksu Pracy - wynagrodzenie za czas sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 14;
  3. a także na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących, tj. zarządzenia Rektora (wynagrodzenie uzupełniające).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z którym podstawę obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu będą stanowić wszystkie wyżej wymienione elementy wynagrodzenia nauczyciela akademickiego, w tym wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, po pomniejszeniu o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe pracownika?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Uczelnia będzie stosowała 50% koszty uzyskania przychodu od całości wyżej wymienionych elementów wynagrodzenia uzyskiwanych przez nauczycieli akademickich bez prowadzenia ewidencji dotyczącej ilości i wartości utworów oraz ewidencji czasu pracy twórczej nauczyciela akademickiego realizowanej w ramach stosunku pracy?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze zapisy art. 116 ust. 7 nowego prawa regulującego funkcjonowanie Uczelni (ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), … stoi na stanowisku, że wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, będą stanowić przychód za pracę twórczą, a 50% koszty uzyskania przychodu obliczane będą od 100% podstawy przychodu (po potrąceniu pracowniczych składek na ubezpieczenie społeczne).

Powyższe regulacje w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wypełniają wszelkie przesłanki uprawniające do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu otrzymanego przez nauczycieli akademickich ze stosunku pracy, wynikające z przepisów art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.).

W przytoczonym powyżej art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.) ustawodawca posługuje się terminami: „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich”, nie definiując ich jednak, ale odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów. Odrębnymi przepisami, o których mowa są niewątpliwie przede wszystkim przepisy Prawa autorskiego.

W myśl art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Należy jednak zauważyć, że w odniesieniu do szczególnego zakresu pracy wykonywanej przez nauczycieli akademickich, ustawodawca dokonał dodatkowego określenia zakresu działalności twórczej. Z dniem 31 sierpnia 2018 r., do polskiego porządku prawnego został wprowadzony art. 116 ust. 7 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z tym przepisem, wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 11 ust. 1 Prawa autorskiego. Zatem zamiarem Ustawodawcy w nowym prawie było przypisanie wszystkim obowiązkom nauczyciela akademickiego przymiotu pracy twórczej, korzystającej z ochrony prawno-autorskiej. W efekcie wszystkie elementy wynagrodzenia nauczyciela akademickiego należy uznać za przychód za pracę twórczą.

Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych uważa, że stosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu w stosunku do przychodów uzyskiwanych przez nauczycieli akademickich nie wymaga prowadzenia ewidencji lub innej formy dokumentacji lub też wyceny efektów działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Jak wynika z art. 116 ust. 7 nowych regulacji Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, całość obowiązków nauczyciela akademickiego jest uważana za działalność twórczą. W odniesieniu do wykonywania obowiązków nauczyciela akademickiego nie zachodzi zatem potrzeba, ani nawet możliwość różnicowania wykonywanej przez nauczyciela akademickiego pracy, na tę która ma twórczy charakter i która charakteru takiego jest pozbawiona. Wobec tego prowadzenie ewidencji utworów powstających w ramach stosunku pracy nauczyciela akademickiego, jego obowiązków, czy też inna forma dokumentowania takich utworów nie jest warunkiem stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu. Nie jest również konieczne dokonywanie wyceny poszczególnych utworów.

Tożsame stanowiska przedstawił Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosław Gowin w swoim piśmie DBF.WFSN.74.112.2018.HŹ z dnia 2 października 2018 r. skierowanym do Minister Finansów prof. Teresy Czerwińskiej. Stanowisko to zostało następnie potwierdzone w piśmie DSW.WSP.6031.154.2018.1.MN Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Sebastiana Skuzy z dnia 28 listopada 2018 r. skierowanym ponownie do Ministra Finansów prof. Teresy Czerwińskiej.

Co jest niemniej istotne, wątpliwości co do prawidłowości stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów od całości otrzymywanego przez nauczycieli akademickich wynagrodzenia zostały wyjaśnione w piśmie DD3.8223.31.2019 z dnia 15 lutego 2019 r. Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Pana Filipa Świtały skierowanym do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Jarosława Gowina, gdzie zostało podniesione, że cyt.: „z postanowień art. 116 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668, z póź. zm.) wynika, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim.

Powyższy przepis literalnie wskazuje, że praca nauczyciela akademickiego ma twórczy, indywidualny charakter, a ustawowy zakres obowiązków nauczycieli akademickich wymaga podejmowania we wszystkich obszarach aktywności zawodowej (całość wykonywanych obowiązków nauczyciela akademickiego) działalności twórczej (utwór) w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Zakresem podmiotowym powyższej regulacji objęto wszystkich nauczycieli akademickich, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia oraz rodzaju uczelni. W myśl art. 128 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nauczyciel akademicki (z wyjątkiem rektora) podlega ocenia okresowej, w szczególności w zakresie wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 115 tej ustawy oraz przestrzegania przepisów o prawie autorskim, a także o własności przemysłowej. Co więcej, Podsekretarz Stanu P. Świtała wyraził pogląd, że cyt.: „przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce , w szczególności art. 115 (obowiązki nauczyciela akademickiego), art. 116 ust. 7 (twórczy, indywidualny charakter całości pracy nauczyciela akademickiego) oraz art. 128 ust. 1 (ocena pracy nauczyciela akademickiego w obszarze prawa autorskiego) są wystarczające do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT, do całości wynagrodzenia nauczyciela akademickiego”.

Ponadto, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w swoich interpretacjach indywidualnych m.in. o numerze 0114-KDIP3-3.4011.599.2018.1.JK2 z dnia 27 marca 2019 r., 0113-KDIPT3.4011.31.2019.3.JR z dnia 16 kwietnia 2019 r. oraz 0113-KDIPT3.4011.224.2019.1.JR z dnia 7 czerwca 2019 r., wydanych dla publicznych szkół wyższych, działających na podstawie nowego ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.) potwierdza wykładnię prawa zawartą w wyżej wymienionych pismach Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Podsekretarza Stanu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 116 ust. 7 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce całość wynagrodzenia, które będzie wypłacane nauczycielom akademickim z tytułu wykonywania obowiązków w ramach stosunku pracy stanowi wynagrodzenie za pracę o charakterze twórczym w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Z uwagi na ten charakter 50% koszty uzyskania przychodu należy stosować do całości uzyskanego przez nauczyciela akademickiego przychodu z tytułu otrzymanych wynagrodzeń, bez względu na źródło finasowania tych wynagrodzeń, a więc tych wymienionych w art. 136 ustawy, jak również do wszystkich innych wynagrodzeń wymienionych w przepisach nowej ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wynagrodzeń otrzymywanych na podstawie wewnętrznych przepisów oraz wynikających z zapisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (art. 147 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W świetle art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Stosownie do art. 22 ust. 2 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:


  1. wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
  2. nie mogą przekroczyć łącznie 2002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
  3. wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
  4. nie mogą przekroczyć łącznie 2502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.


Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 22 ust. 9a ww. ustawy).


Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu z tytułu:


  1. działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
  2. działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
  3. produkcji audialnej i audiowizualnej;
  4. działalności publicystycznej;
  5. działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
  6. działalności konserwatorskiej;
  7. prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
  8. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.


Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668), do podstawowych obowiązków nauczyciela akademickiego będącego pracownikiem:


  1. dydaktycznym – należy kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów;
  2. badawczym – należy prowadzenie działalności naukowej lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów;
  3. badawczo-dydaktycznym – należy prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów.


W myśl art. 128 ust. 1 ww. ustawy, nauczyciel akademicki, z wyjątkiem rektora, podlega ocenie okresowej, w szczególności w zakresie wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 115, oraz przestrzegania przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także o własności przemysłowej. Ocena okresowa może być pozytywna albo negatywna.

Ponadto, nauczyciel akademicki jest obowiązany do uczestniczenia w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni oraz stałego podnoszenia kompetencji zawodowych (art. 115 ust. 2 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

W myśl art. 116 ust. 7 ww. ustawy, wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).

Z postanowień ww. regulacji wynika, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim.


Zgodnie z treścią art. 136 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do składników wynagrodzenia nauczyciela akademickiego należy zaliczyć:


  • wynagrodzenie zasadnicze,
  • dodatek za straż pracy,
  • dodatek funkcyjny,
  • dodatek zadaniowy,
  • wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,
  • dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
  • inne dodatki, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania.


Zatem należy uznać, że wszystkie składniki wynagrodzenia nauczyciela akademickiego stanowią element wynagrodzenia za pracę twórczą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W konsekwencji, całość wynagrodzenia nauczycieli akademickich uzyskiwanego z tytułu realizacji ww. obowiązków jest wynagrodzeniem za pracę o charakterze twórczym, bez konieczności dokumentowania faktu powstania utworów realizowanych w ramach stosunku pracy. Wnioskodawca obliczając i odprowadzając podatek dochodowy od osób fizycznych może więc zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z zastrzeżeniem art. 22 ust. 9a ustawy), do całości wynagrodzenia nauczyciela akademickiego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj