Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.305.2019.3.PM
z 19 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r. oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu czynności sprzedaży działek niezabudowanych oraz zabudowanej,
  • zwolnienia od podatku czynności sprzedaży działki niezabudowanej oraz
  • opodatkowania czynności sprzedaży działki zabudowanej

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu czynności sprzedaży działek niezabudowanych oraz zabudowanej,
  • zwolnienia od podatku czynności sprzedaży działki niezabudowanej oraz
  • opodatkowania czynności sprzedaży działki zabudowanej.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 sierpnia 2019 r. i z dnia 29 sierpnia 2019 r. odpowiednio o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, podanie numeru pesel i wskazanie przedmiotu wniosku oraz w dniu 7 sierpnia 2019 r. i w dniu 29 sierpnia 2019 r. o wniesienie opłat.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/następujące zdarzenie przyszłe.

Grunty zostały zakupione do majątku osobistego jako wspólność majątkowa. Zakupiono je od osób fizycznych, u których też stanowiły majątek osobisty.

  1. Działka zabudowana (budynek mieszkalny i gospodarczy nadające się do remontu), nr 173/1, akt notarialny spisany w dniu 24 kwietnia 2018 r. Jest to działka o powierzchni 11 arów;
  2. Działka niezabudowana ulokowana przy działce w pkt 1, nr 177/4, o powierzchni 16 arów, akt notarialny osobny spisany w dniu 24 kwietnia 2018 r. Obie działki zostały zakupione od tej samej osoby;
  3. Działka niezabudowana nr 177/5 o powierzchni 0,28 hektara, zakupiona aktem notarialnym w dniu 26 kwietnia 2018 r. od innego zbywcy;
  4. Działka niezabudowana nr 171 o powierzchni 0,06 hektara, zakupiona aktem notarialnym w dniu 18 lipca 2018 r. od tego samego zbywcy co działka w pkt 3, tj. nr 177/5.

Wszystkie działki w momencie zakupu nie były gruntami rolnymi, ani nie były działkami budowlanymi lub pod zabudowę zgodnie z planami zagospodarowania przestrzennego. Taki stan rzeczy był do chwili sporządzenia pisma. Wszystkie te działki stanowią całość z działką zabudowaną, bo przylegają do siebie. Nie były zakupione w celu dalszej odsprzedaży. W dniu 24 maja 2019 r. aktem notarialnym Wnioskodawca sprzedał, spisując przedwstępną umowę sprzedaży ze spółką cywilną, działkę 177/5 o powierzchni 0,28 hektara. Spółka jest płatnikiem VAT. Spółka jest zainteresowana kupnem wszystkich działek. W przyszłym okresie, działki w krótkich odstępach czasu, zostaną sprzedane spółce, w tym będzie działka zabudowana.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (nie prowadzi działalności rolniczej). Wszystkie działki niżej wymienione zostały zakupione przez Wnioskodawcę do majątku osobistego jako wspólność majątkowa Wnioskodawcy i jego małżonki od osób fizycznych, u których wspomniane działki stanowiły również majątek osobisty. W aktach notarialnych zakupionych działek nie ma wzmianki o kwalifikacji tych działek (gruntów) jako grunty rolne.

1. działka zabudowana (budynek mieszkalny i gospodarczy nadający się do remontu) nr 173/1 o powierzchni 11 arów została zakupiona do majątku osobistego w celu wyremontowania budynków i osiedlenia się, akt notarialny spisany w dniu 24 kwietnia 2018 r. Działka na dzień sporządzenia pisma nie została zasiedlona przez Wnioskodawcę oraz nie prowadzono na niej żadnych robót, które mogłyby podnieść wartość tej działki. Wnioskodawca nie poniósł do tej pory i nie zamierza ponosić też żadnych nakładów dotyczących remontu budynków. Nie była ona i nie jest nadal też używana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie udostępniał i nadal nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca sprawdzał w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczenie działki, jednak działka tam nie figuruje. Działka nie była wykorzystywana w działalności rolniczej ani w żaden inny sposób. Względem działki nie doszło do jej pierwszego zajęcia, tj. nie była używana w działalności (nie doszło do jej zajęcia). W stosunku do ww. działki Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do ww. działki nie były ponoszone i nie będą ponoszone przed sprzedażą wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ww. działka w ogóle nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku.

2. działka niezabudowana 177/4 ulokowana przy działce zabudowanej nr 173/1 o powierzchni 16 arów została zakupiona do majątku osobistego w celu zagospodarowania jej przestrzeni przy budynkach zlokalizowanych na działce zabudowanej jako całości, akt notarialny spisany w dniu 24 kwietnia 2018 r. Działka na dzień dzisiejszy nie została zasiedlona przez Wnioskodawcę oraz nie prowadzono na niej żadnych robót, które mogłyby podnieść wartość tej działki. Wnioskodawca nie poniósł do tej pory i nie zamierza ponosić też żadnych nakładów dotyczących działki. Działka nie była zakupiona w celach budowlanych i nie figuruje w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Nie była ona i nie jest nadal też używana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie udostępniał i nadal nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych. Działka nie była wykorzystywana w działalności rolniczej i w żaden inny sposób. Względem działki nie doszło do jej pierwszego zajęcia, tj. nie była używana w działalności (nie doszło do jej zajęcia). W stosunku do ww. działki Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działki z punktu l i 2 zostały zakupione od tej samej osoby fizycznej. W odniesieniu do ww. działki nie były ponoszone i nie będą ponoszone przed sprzedażą wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ww. działka w ogóle nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku.

3. działka niezabudowana nr 177/5 o powierzchni 0,28 hektara została zakupiona do majątku osobistego w celu zagospodarowania jej przestrzeni przy budynkach zlokalizowanych na działce zabudowanej jako całości, akt notarialny spisany w dniu 26 kwietnia 2018 r. Działka na dzień dzisiejszy nie została zasiedlona przez Wnioskodawcę oraz nie prowadzono na niej żadnych robót, które mogłyby podnieść wartość tej działki. Wnioskodawca nie poniósł do tej pory i nie zamierza ponosić też żadnych nakładów dotyczących działki. Działka nie była zakupiona w celach budowlanych i nie figuruje w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Nie była ona i nie jest nadal też używana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie udostępniał i nadal nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych. Działka nie była wykorzystywana w działalności rolniczej i w żaden inny sposób. Względem działki nie doszło do jej pierwszego zajęcia, tj. nie była używana w działalności (nie doszło do jej zajęcia). W stosunku do ww. działki Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do ww. działki nie były ponoszone i nie będą ponoszone przed sprzedażą wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ww. działka w ogóle nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku.

4. działka niezabudowana nr 171 o powierzchni 0,06 hektara została zakupiona do majątku osobistego w celu zagospodarowania jej przestrzeni przy budynkach zlokalizowanych na działce zabudowanej jako całości, akt notarialny spisany w dniu 18 lipca 2018 r. Działka na dzień dzisiejszy nie została zasiedlona przez Wnioskodawcę oraz nie prowadzono na niej żadnych robót, które mogłyby podnieść wartość tej działki. Wnioskodawca nie poniósł do tej pory i nie zamierza ponosić też żadnych nakładów dotyczących działki. Działka nie była zakupiona w celach budowlanych i nie figuruje w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Nie była ona i nie jest nadal też używana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie udostępniał i nadal nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych. Działka nie była wykorzystywana w działalności rolniczej i w żaden inny sposób. Względem działki nie doszło do jej pierwszego zajęcia, tj. nie była używana w działalności (nie doszło do jej zajęcia). W stosunku do ww. działki Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do ww. działki nie były ponoszone i nie będą ponoszone przed sprzedażą wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ww. działka w ogóle nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku. Działki z punktu 3 i 4 zostały zakupione od tej samej osoby fizycznej, ale innej niż działki z punktu 1 i 2.

W dniu 24 maja 2019 r. aktem notarialnym Wnioskodawca sprzedał, spisując przedwstępną umowę sprzedaży ze spółką cywilną będącą płatnikiem VAT, działkę nr 177/5. Wspomniana spółka cywilna jest zainteresowana kupnem pozostałych działek w przyszłym okresie. W krótkich odstępach czasu działki te zostaną sprzedane spółce, w tym będzie działka zabudowana.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał:

Odnośnie pytania 1:

  • punkt a: działka nr 177/5 w momencie sprzedaży nie była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, w związku z czym nie stanowiła ona gruntu przeznaczonego pod zabudowę,
  • punkt b: w momencie sprzedaży dla działki nr 177/5 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z której wynikałoby, że stanowi ona grunt przeznaczony pod zabudowę, nie wydano też żadnej innej decyzji o przeznaczeniu działki,
  • punkt c: w momencie sprzedaży działki nr 177/5 Wnioskodawca był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (usługi budowlane),
  • punkt d: umowa przedwstępna sprzedaży działki nr 177/5 nie zawiera, oprócz zobowiązania finansowego, żadnych innych warunków,
  • punkt e: w ramach umowy przedwstępnej wnioskodawca na działkę nr 177/5 nie udzielił jakichkolwiek pełnomocnictw dla nabywcy,
  • punkt f: po zawarciu umowy przedwstępnej na sprzedaż działki nr 177/5 strona kupująca na ww. działce nie dokonywała inwestycji infrastrukturalnych,
  • punkt g: nabywca działki nr 177/5 nie ponosił jakichkolwiek nakładów finansowych związanych z ww. działką od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej,
  • punkt h: Wnioskodawca przed sprzedażą działki nr 177/5 nie podejmował żadnych aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami wykraczających poza zwykłą formę ogłoszenia mającą na celu dokonania sprzedaży działki.

Odnośnie pytania 2:

  • punkt a, b, c: w celu sprzedaży działek nr 173/1, 177/4 i 171 nabywcy, Wnioskodawca nie będzie zawierał umów przedwstępnych, w związku z czym nabywca nie uzyska żadnych zgód, pozwoleń, opinii, decyzji oraz pełnomocnictw,
  • punkt d: umowa przedwstępna nie będzie spisywana, dlatego strona kupująca nie będzie dokonywać żadnych inwestycji infrastrukturalnych,
  • punkt e: do momentu zawarcia umowy finalnej nabywca nie będzie ponosił jakichkolwiek nakładów finansowych związanych z ww. działkami,
  • punkt f: przed sprzedażą działek nr 173/1, 177/4 i 171 wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 sierpnia 2019 r.).

  1. Czy sprzedaż wszystkich działek podlega opodatkowaniu w myśl art. 15 (dotyczącego częstotliwości sprzedaży)?
  2. Czy Wnioskodawca sprzedając działkę nr 177/5 podlegał zwolnieniu z VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9?
  3. Czy sprzedaż działki zabudowanej nr 173/1 będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, działka nr 177/5 o powierzchni 0,28 hektara (niezabudowana) została sprzedana w dniu 25 maja 2019 r., a więc w okresie krótszym niż 5 lat. Został więc zastosowany podatek od czynności cywilnoprawnych 2%, który to podatek płaci kupujący. Składa się na to fakt, że działka jako niezabudowana nie jest też działką budowlaną, ani pod budowę i żadna ze stron z powodu tej transakcji nie płaci podatku VAT (zwolniona art. 43 ust. 1 pkt 9).

W stanie rzeczywistym zostały wykazane wszystkie informacje dotyczące zakupionych działek oraz momentu sprzedaży jednej z nich. Wykazane zostało też, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w związku z prowadzoną działalnością, więc nie musi rejestrować się ponownie. W chwili sprzedaży działki niezabudowanej Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Następnie planując sprzedaż pozostałych działek niezabudowanych oraz działki zabudowanej w momencie sprzedaży Wnioskodawca powinien skorzystać ze zwolnienia z VAT przy sprzedaży działek niezabudowanych w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9, natomiast przy sprzedaży działki zabudowanej powinien odprowadzić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego czynności będą podlegały VAT. Odnośnie pytania drugiego przy sprzedaży działki nr 177/5 można skorzystać ze zwolnienia w myśl art. 43 ust 1 pkt 9, gdyż nie jest zabudowana. Odnośnie pytania trzeciego sprzedaż działki zabudowanej nr 173/1 powinna być opodatkowana z uwagi na zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym działek gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sfera prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Podkreślić przy tym należy, że pod pojęciem „handel” należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne znaczenie ma to, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu sprawy podmiot w celu dokonania sprzedaży działek, podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a wiec za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu, jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy. Natomiast, okoliczność podjęcia m.in. takich czynności jak uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru oraz działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogą wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek była sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10.

Z powyższego orzeczenia wynika m.in., że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył do majątku prywatnego 4 nieruchomości (3 działki niezabudowane, 1 działka zabudowana). Wszystkie działki, tj. 173/1, 177/4, 177/5 oraz 171 zostały zakupione do majątku wspólnego jako wspólność majątkowa małżeńska Wnioskodawcy i jego żony. Działki te, w tym zabudowana budynkiem mieszkalnym i gospodarczym, zostały zakupione w celu wyremontowania budynków, zagospodarowania przestrzeni działek – osiedlenia. Jedna z działek (177/5) została sprzedana spółce cywilnej, której też zostaną sprzedane w przyszłości pozostałe działki. W celu sprzedaży działki 177/5 Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną z nabywcą, która zawierała jedynie zobowiązanie finansowe, a w której ramach nie udzielił jakichkolwiek pełnomocnictw. Zarówno Wnioskodawca, ani też nabywca nie ponosili i nie będą ponosić na działkach jakichkolwiek nakładów finansowych, ani też nie dokonywali i nie będą dokonywać inwestycji infrastrukturalnych. Wnioskodawca przed sprzedażą działek nie podjął i nie będzie podejmował żadnych aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, wykraczających poza zwykłą formę ogłoszenia, mającą na celu dokonania ich sprzedaży. W celu sprzedaży działek 173/1, 177/4 oraz 171 nabywcy, Wnioskodawca nie będzie zawierał umów przedwstępnych, w związku z czym nabywca nie uzyska żadnych zgód, pozwoleń, opinii, decyzji oraz pełnomocnictw. W momencie sprzedaży działki nr 177/5 Wnioskodawca był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (usługi budowlane).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii podlegania opodatkowaniu sprzedaży wszystkich ww. działek.

Analiza sprawy w kontekście powołanych przepisów oraz wyroków TSUE z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 prowadzi do wniosku, że sprzedaż działek nr 177/5, 173/1, 177/4 oraz 171 nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tymi transakcjami uznać Wnioskodawcę za podatnika tego podatku.

Pomimo, że grunt spełnia definicje towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że przy dokonywaniu sprzedaży działek, Wnioskodawca działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zainteresowany nie podjął jakichkolwiek działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami (takich jak: nabycie z zamiarem odsprzedaży, uzbrojenie terenu). Wnioskodawca nabył działki do majątku prywatnego i nie były one wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Reasumując, sprzedaż działek o nr 177/5, 173/1, 177/4 oraz 171 nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako nieprawidłowe.

W związku z tym, że sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu, rozpatrywanie kwestii zwolnienia od podatku oraz opodatkowania stało się bezzasadne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj