Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-1017/11-4/AK
z 29 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-1017/11-4/AK
Data
2012.02.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
stawki podatku
wodociągi


Istota interpretacji
Jaką stawką VAT należy opodatkować usługę polegająca na wykonaniu przyłącza wodociągowego do budynku mieszkalnego a jaką do budowy głównej sieci wodociągowej



Wniosek ORD-IN 340 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Usług Komunalnych przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 07 grudnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 02 lutego 2012r. (data wpływu 07 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do usług polegających na wykonaniu przyłącza wodociągowego do budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz usług polegających na budowie głównej sieci wodociągowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011r. do Izby Skarbowej w Warszawie został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do usług polegających na wykonaniu przyłącza wodociągowego do budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz usług polegających na budowie głównej sieci wodociągowej. Ww. wniosek przesłano do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu 28 listopada 2011r.).

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej Płocku, pismem z dnia 02 grudnia 2011r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 07 grudnia 2011r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 02 lutego 2012r. (data wpływa 07 lutego 2012r.) w zakresie doprecyzowana zaistniałego stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz prawo reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Usług Komunalnych świadczy między innymi usługi związane z dostarczeniem i uzdatnianiem wody za pośrednictwem sieci wodociągowej oraz usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowej PKWiU 36.00.20.0 oraz 36.00.30.0, które na podstawie załączniku nr 3 do ustawy o VAT poz. 140 i 141 są opodatkowane stawką 8 %.

Według opinii Urzędu Statystycznego w zakresie „usług związanych z dostarczeniem i uzdatnianiem wody za pośrednictwem sieci wodociągowej” znajduje się wykonanie przez właściciela lub zarządzającego siecią (ZUK) przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że usługa ta powinna być opodatkowana stawką 8 %.

Zakład Usług Komunalnych jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie działalności ZUK świadczy usługi polegające na wykonaniu przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, jak również wykonuje usługi związane z budową głównej sieci wodociągowej. Usługi powyższe nie są dokonywane w ramach prowadzonej przez inwestora budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowalnych.

Budynki (indywidualne nieruchomości), do których ZUK wykonuje przyłącze wodociągowe należą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynki mieszkalne jednorodzinne). Roboty będące przedmiotem wniosku są prowadzone do indywidualnych nieruchomości od rurociągu głównego, tak więc poza bryłą budynku.

Według Klasyfikacji 2008r. usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości należą do grupowania 36.00.20.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Jaką stawkę Wnioskodawca powinien stosować jako zarządzający siecią do usług wykonania przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, a jaką w przypadku budowy głównej sieci wodociągowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, właścicielem sieci wodociągowej jest Gmina, zaś zarządcą jest Zakład Usług Komunalnych. Wg interpretacji PKWiU 2008 usługa wykonywania przyłącza wodociągowego do indywidualnych nieruchomości przez Zakład jest opodatkowana stawką 8 %, gdyż jest wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy o VAT poz. 140. Zaś budowa rurociągu głównego nie jest wymieniona w tym zakresie, więc powinna być zastosowana stawka 23 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 140 PKWiU 36.00.20.0 znajdują się „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie działalności ZUK świadczy usługi polegające na wykonaniu przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, jak również wykonuje usługi związane z budową głównej sieci wodociągowej. Usługi powyższe nie są dokonywane w ramach prowadzonej przez inwestora budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowalnych. Budynki (indywidualne nieruchomości), do których ZUK wykonuje przyłącze wodociągowe należą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynki mieszkalne jednorodzinne). Roboty będące przedmiotem wniosku są prowadzone do indywidualnych nieruchomości od rurociągu głównego, tak więc poza bryłą budynku. Jak podał Wnioskodawca usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości należą do grupowania PKWiU 36.00.20.0, według klasyfikacji 2008r.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są właściwe organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11). Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

  • Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
  • Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
  • Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),
  • Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),
  • Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślenia wymaga zatem fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w., ul. …., przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne dla świadczonych usług.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że pod poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0, opodatkowane preferencyjną stawką VAT w wysokości 8% to do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług polegających na wykonaniu przyłącza wodociągowego do budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, o ile zostały one w sposób prawidłowy sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 36.00.20.0, ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8 %.

Natomiast usługi związane z budową głównej sieci wodociągowej jako usługi niewymienione w załączniku nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23 %, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj