Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.390.2019.2.ISK
z 23 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2019 r. (data wpływu 4 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 września 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.390.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 16 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pn.: „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej uzupełniony pismem z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 11 września 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.390.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 16 września 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pn.: „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 17 września 2019 r.):


Stowarzyszenie LGD jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Osobowość prawną nabyło z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD). LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego, jak również dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie podpisało umowy i realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celami Stowarzyszenia zgodnie z § 8 Statutu są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowania ludności wiejskiej, realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) opracowanej przez Lokalna Grupę Działania (LGD), upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich w szczególności na terenie gmin…. Ponadto Stowarzyszenie zostało powołane w celach: stymulowania i wspierania lokalnych inicjatyw gospodarczo-społecznych, wspierania przedsięwzięć gospodarczych, oświatowych, kulturalnych mających na celu aktywizację i rozwój gmin, skupiania wokół idei Stowarzyszenia osób zainteresowanych rozwojem gmin i regionu inicjatywami w dziedzinie przedsiębiorczości, zgodnych z lokalnymi regionalnymi potrzebami, wspieranie działalności oświatowej, ochrony środowiska i inicjatyw społecznych.


Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.3 przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z LGD objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W dniu 12 marca 2019 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Województwem a Lokalną Grupą Działania przy współudziale partnerów na realizację operacji polegającej na realizacji projektu współpracy w ramach działania 19.3 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego programem w zakresie: wzmocnienie kapitału społecznego, w tym poprzez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych, promowanie obszaru LSR, w tym produktów lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości, oraz stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze LSR. Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej”. W ramach tego dofinasowania Wnioskodawca realizuje projekt polegający na organizowaniu bezpłatnych kursów i szkoleń dla pełnoletnich mieszkańców obszarów wiejskich (kursy komputerowe, kursy autoprezentacji) questy, zakup infokiosków. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego od towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT 7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.


Stowarzyszenie LGD nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatku VAT.


Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej”, beneficjent złożył do wniosku o przyznaniu pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT, wykazując w kosztach kwalifikowalnych VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 września 2019 r.):


Czy w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania osi IV LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i ponoszonymi przez nią wydatkami w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalna grupą działania, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.


Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 września 2019 r.), Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe.


W związku z powyższym nie mają zastosowania przepisy art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 113 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm).


W związku z tym, iż Stowarzyszanie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT realizując operację w ramach podziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Natomiast, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej. Celami Stowarzyszenia zgodnie z § 8 Statutu są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowania ludności wiejskiej, realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) opracowanej przez Lokalna Grupę Działania (LGD), upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich w szczególności na terenie gmin...


Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.3 przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z LGD objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W dniu 12 marca 2019 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy na realizację operacji „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej”. W ramach tego dofinasowania Wnioskodawca realizuje projekt polegający na organizowaniu bezpłatnych kursów i szkoleń dla pełnoletnich mieszkańców obszarów wiejskich (kursy komputerowe, kursy autoprezentacji) questy, zakup infokiosków. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego od towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT 7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją operacji „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej”.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a planowane wydatki w ramach realizacji operacji „Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej” nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. operacji. Tym samym, Stronie nie przysługuje również prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Gminie przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj