Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.485.2019.1.EK
z 20 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania
    Sp. S.A.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania
    Sp. z o.o.


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (zwana dalej „Spółką” lub “Wnioskodawcą 1”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm„ dalej: „ustawa o VAT”).

Wnioskodawca 1 prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usługi zarządzania flotą samochodową oraz usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych, począwszy od zgłoszenia szkody, poprzez zarządzanie naprawami, aż do obsługi rozliczeń.


Sp. z o.o. (zwana dalej „Klientem” lub „Wnioskodawcą 2”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Klient wykorzystuje samochody użytkowane na podstawie umowy leasingu.

Spółka oraz Klient zamierzają zawrzeć umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, przy czym w zależności od wyboru pakietu przez Klienta naprawy te będą miały charakter:

  1. wyłącznie remontów powypadkowych albo
  2. zarówno remontów powypadkowych, jak i napraw innych niż remonty powypadkowe.

Powyższa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Spółkę procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Klienta pojazdów, w tym: przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Klienta, zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikację użytej technologii oraz zakresu naprawy, dokonanie rozliczenia odszkodowania oraz wynagrodzenia zakładu naprawczego.

Samochody, do których będą się odnosić usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, mogą nie stanowić własności Klienta, mogą stanowić własność firmy leasingowej, zaś Klient będzie mógł z nich korzystać wyłącznie jako użytkownik (leasingobiorca) na podstawie zawartej przez ww. podmioty umowy leasingu.

Samochody, do których będą się odnosić przedmiotowe usługi, będą co do zasady objęte pełnym ubezpieczeniem komunikacyjnym (OC, AC, NNW), w wariancie albo od wartości netto albo od wartości netto + 50% VAT, zawartym w ramach umowy generalnej ubezpieczenia firmy leasingowej lub własnej polisy, zaś ubezpieczonym z tego tytułu będzie Klient lub leasingodawca.

Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane przez Klienta dla celów jego działalności gospodarczej. W takiej sytuacji Klient będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT.


Niemniej, w przewidzianym przez Klienta zakresie niektóre Samochody mogą być również wykorzystywane do celów użytku prywatnego przez pracowników Klienta. W powyższym przypadku, Klient nie będzie prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT.


Kwestia rozliczeń związanych z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będzie odbywać się w następujący sposób:

  1. po naprawie uszkodzonego samochodu warsztat samochodowy wystawi fakturę VAT za naprawę bezpośrednio na Spółkę,
  2. ubezpieczyciel (tytułem wypłaty odszkodowania) dokona na rzecz warsztatu samochodowego wypłaty wartości netto wynagrodzenia wskazanego w fakturze VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo odpowiednio wypłaty wartości netto wynagrodzenia oraz połowy podatku VAT wskazanych w fakturze VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT),
  3. Spółka zapłaci warsztatowi samochodowemu pozostałą część wynagrodzenia za naprawę samochodu odpowiadającą kwocie podatku VAT (wskazanemu w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze VAT) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie, od wartości netto + 50% VAT),

Klient będzie uiszczał na rzecz Spółki miesięczne zryczałtowane opłaty za świadczenie usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych na Spółkę przez warsztat samochodowy z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu?
  2. Czy w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego oraz przepisów ustawy o VAT, Klient będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 100%. wynikającego z faktur VAT wystawianych na Klienta przez Spółkę w związku z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, mając na względzie, że naprawiane samochody osobowe mogą zostać wykorzystywane przez Klienta do celów mieszanych, w których to przypadkach nie będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT?

Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy 1, Spółka będzie miała prawo do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez warsztat samochodowy tytułu wykonanych usług naprawy samochodu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Artykuł 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Artykuł 8 ust. 2a ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Mając na uwadze powyższe uregulowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przekonaniu Wnioskodawcy 1, nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że usługi naprawy samochodów, nabywane przez niego od warsztatów samochodowych będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami na rzecz Klienta. Tym samym, zapłacony przez Spółkę (niesfinansowany przez ubezpieczyciela) podatek VAT wynikający z faktur wystawianych przez warsztaty samochodowe będzie podlegał odliczeniu przez Spółkę od podatku należnego w pełnej wysokości (tj. 100%) na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Potwierdzenie prawa do odliczenia VAT w podobnych sytuacjach można znaleźć w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo stanowisko analogiczne do Wnioskodawcy zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 9 sierpnia 2013 r. (sygn. ILPP3/443-420/13-2/IG). Podmiot, który zawnioskował o wydanie ww. interpretacji był firmą usługową świadczącą usługi leasingu operacyjnego, wynajmu i leasingu finansowego samochodów dla przedsiębiorstw oraz instytucji, a także usługi zarządzania flotą samochodową. Podmiot ten planował rozszerzyć zakres świadczonych usług zarządzania flotą samochodową poprzez dodanie do niego odpłatnych usług zarządzania likwidacją szkód i zarządzania naprawami, przy czym samochody, do których miały odnosić się ww. usługi, co do zasady nie miały stanowić własności wnioskodawcy, lecz własność jego klienta lub innej firmy leasingowej (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego w ww. sprawie, przedmiotowe samochody miały być co do zasady objęte ubezpieczeniem dobrowolnym, a ubezpieczonym miał być klient wnioskodawcy lub inna firma leasingowa). Wśród przedstawionych przez wnioskodawcę w ww. sprawie czterech scenariuszy dokonywania rozliczeń związanych z realizacją planowanych usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania, scenariusz nr 3 zakładał, że koszty napraw nie będą refakturowane na klienta wnioskodawcy, bowiem będą uwzględnione w kwocie miesięcznych opłat za zarządzanie flotą samochodową (obejmującą swoim zakresem również usługi zarządzania likwidacją szkód i zarządzania naprawami). Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego, organ wydający przedmiotową interpretację uznał, że: „Wnioskodawca świadczy na rzecz klienta odpłatne usługi zarządzania flotą samochodową, za które otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Otrzymane wynagrodzenie obejmuje kwotę zabudżetowaną na naprawy samochodów inne niż remonty powypadkowe. W związku z powyższym podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez warsztat samochodowy na wnioskodawcę, również jest jednoznacznie związany z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Stronę na rzecz klienta w postaci usług zarządzania flotą samochodową”.

W związku z powyższym Spółka uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez warsztat samochodowy od podatku VAT należnego.


Ad. 2.


Zdaniem Wnioskodawcy 2, Klient będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 100%, wynikającego z faktur VAT wystawianych na Klienta przez Spółkę w związku z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, mając na względzie, że naprawiane samochody osobowe mogą zostać wykorzystywane przez Klienta do celów mieszanych, w których to przypadkach nie będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej od podatnika.


Na podstawie art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT wynika, że ograniczenia kwoty podatku naliczonego (50%) dotyczą usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych usług związanych z eksploatacją i używaniem pojazdów.


Nie do końca wiadomo, czym różni się eksploatacja od używania. Słownik języka polskiego definiuje bowiem „eksploatację” jako „użytkowanie maszyn, urządzeń, itd." W każdym razie dotyczy to podatku od tych wydatków, które łączą się ściśle z użytkowaniem samochodu jako środka transportu lub są następstwem takiego użytkowania. Nie można jednakże powyższego ograniczenia rozumieć w ten sposób, że podatek od każdej usługi, której przedmiotem jest określony pojazd samochodowy, podlega ograniczeniom w odliczaniu. W doktrynie wskazuje się, iż przykładowo podatek od zakupu usługi analizy emisji spalin będzie podlegać ograniczeniom (jest związany ściśle z eksploatacją), ale podatek od usługi naniesienia reklamy na samochód nie powinien podlegać ograniczeniom wskazanym w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT (chociaż przedmiotem usługi był samochód, to jednak usługa ta nie jest związana z eksploatacją czy też używaniem samochodu), tak m.in. Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XIII, Opublikowano: WKP 2019.


Przenosząc powyższe uwagi na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, iż w ramach rozważanego zdarzenia przyszłego Spółka będzie wykonywać czynności typowe dla podmiotów świadczących usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, tj.:

  1. przyjmować informacje o zaistniałej szkodzie od Klienta w przypadku kolizji lub innego uszkodzenia używanego przez Klienta pojazdu,
  2. zgłaszać szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń,
  3. organizować i zlecać naprawy powypadkowe pojazdów warsztatom samochodowym,
  4. monitorować przebieg likwidacji szkody w zakładzie naprawczym,
  5. dokonywać rozliczenia odszkodowania oraz wynagrodzenia zakładu naprawczego.

Podsumowując, oferowane przez Spółkę usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będą polegały na organizacji i kierowaniu przez Spółkę procesem naprawy powypadkowej i zlikwidowania szkody. Płatności z tytułu świadczenia ww. usług będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez Spółkę na rzecz Klienta.

Tym samym, w ocenie Klienta, oferowane mu przez Spółkę usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będą stanowić odrębne usługi od usług naprawy lub konserwacji pojazdów używanych przez Klienta, jak również będą stanowiły odrębne usługi od innych usług związanych z eksploatacją i używaniem pojazdów.

W konsekwencji, zdaniem Klienta, do usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami nie będą miały zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT. Wydatki związane z nabyciem przez Klienta ww. usług będą bowiem stanowić koszty ogólne związane pośrednio z prowadzoną przez Klienta działalnością gospodarczą.

W rezultacie, Klient uważa, że będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Klienta przez Spółkę z tytułu usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.


Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.


Przez pojazdy samochodowe – stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy – rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.


Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.


Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usługi zarządzania flotą samochodową oraz usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych, począwszy od zgłoszenia szkody, poprzez zarządzanie naprawami, aż do obsługi rozliczeń.

Klient jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Klient wykorzystuje samochody użytkowane na podstawie umowy leasingu.


Spółka oraz Klient zamierzają zawrzeć umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, przy czym w zależności od wyboru pakietu przez Klienta naprawy te będą miały charakter wyłącznie remontów powypadkowych albo zarówno remontów powypadkowych, jak i napraw innych niż remonty powypadkowe. Powyższa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Spółkę procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Klienta pojazdów, w tym: przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Klienta, zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikację użytej technologii oraz zakresu naprawy, dokonanie rozliczenia odszkodowania oraz wynagrodzenia zakładu naprawczego.

Wnioskodawca wskazał, że samochody, do których będą się odnosić usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, mogą nie stanowić własności Klienta, mogą stanowić własność firmy leasingowej, zaś Klient będzie mógł z nich korzystał wyłącznie jako użytkownik (leasingobiorca) na podstawie zawartej przez ww. podmioty umowy leasingu. Samochody, do których będą się odnosić przedmiotowe usługi, będą co do zasady objęte pełnym ubezpieczeniem komunikacyjnym (OC, AC, NNW), w wariancie albo od wartości netto albo od wartości netto + 50% VAT, zawartym w ramach umowy generalnej ubezpieczenia firmy leasingowej lub własnej polisy, zaś ubezpieczonym z tego tytułu będzie Klient lub leasingodawca.

Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane przez Klienta dla celów jego działalności gospodarczej. W takiej sytuacji Klient będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT. Niemniej, w przewidzianym przez Klienta zakresie niektóre Samochody mogą być również wykorzystywane do celów użytku prywatnego przez pracowników Klienta. W powyższym przypadku, Klient nie będzie prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 6-8 ustawy VAT.

Kwestia rozliczeń związanych z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będzie odbywać się w następujący sposób: po naprawie uszkodzonego samochodu warsztat samochodowy wystawi fakturę VAT za naprawę bezpośrednio na Spółkę. Ubezpieczyciel (tytułem wypłaty odszkodowania) dokona na rzecz warsztatu samochodowego wypłaty wartości netto wynagrodzenia wskazanego w fakturze VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo odpowiednio wypłaty wartości netto wynagrodzenia oraz połowy podatku VAT wskazanych w fakturze VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT). Spółka zapłaci warsztatowi samochodowemu pozostałą część wynagrodzenia za naprawę samochodu odpowiadającą kwocie podatku VAT (wskazanemu w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze VAT) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie, od wartości netto + 50% VAT).


Klient będzie uiszczał na rzecz Spółki miesięczne zryczałtowane opłaty za świadczenie usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami.


Wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności sprowadzają się do tego, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na Spółkę przez warsztat samochodowy z tytułu wykonywanych usług naprawy samochodu.

Wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka w związku ze świadczeniem usług w zakresie zarządzania procesem likwidacji szkód powypadkowych i zarządzania naprawami nabywa od warsztatu samochodowego usługi naprawy samochodów. Zatem w analizowanej sprawie pomimo, że część należności za usługę naprawy samochodów jest finansowana przez Zakład ubezpieczeń (w ramach wypłaty odszkodowania) to Spółka jest nabywcą wskazanej usługi. Nabycie usługi naprawy samochodów jest dokumentowane fakturą wystawioną na Spółkę. Ponadto, Spółka nabywa wskazaną usługę do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług zarzadzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, którą wykonuje na rzecz Klienta. Spółka za świadczenie usługi pobiera od Klienta miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie. Tym samym, w niniejszej sytuacji, w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na Spółkę przez warsztaty samochodowe, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, która wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym należy zgodzić się ze Spółką, że przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej kwoty zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez warsztat samochodowy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe.


Następnie wątpliwości wynikające z wniosku wspólnego dotyczą Klienta, tj. czy Klient w przedstawionych okolicznościach sprawy będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 100%, wynikającego z faktur VAT wystawionych na niego przez Spółkę w związku z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, mając na względzie, że naprawiane samochody osobowe mogą zostać wykorzystywane przez klienta do celów mieszanych.

Należy wskazać, że z okoliczności sprawy wynika, że Spółka wystawia na Klienta fakturę za usługę polegającą na zarządzaniu likwidacją szkód powypadkowych i zarzadzania naprawami. Usługa ta polega na przyjęciu informacji o zaistniałej szkodzie od klienta, zgłoszeniu przez Spółkę szkody likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowaniu przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikacji użytej technologii oraz zakresu naprawy, dokonaniu rozliczenia odszkodowania oraz wynagrodzenia zakładu naprawczego. Klient płaci Spółce miesięczne wynagrodzenie, które skalkulowane jest ryczałtowo. Zatem płacone przez Klienta wynagrodzenie nie jest stricte powiązane z samą naprawą konkretnego pojazdu (konserwacją pojazdu czy też z nabyciem innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu), lecz z szeregiem opisanych świadczeń, składających się na usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarzadzania naprawami. W tym przypadku, w ocenie Organu, art. 86a nie będzie miał zastosowania. Zatem Klientowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami na zasadach ogólnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj