Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.559.2019.1.AW
z 25 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy − przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 4 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina X. w dniu 22 listopada 2018 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy nr … na realizację zadania pod nazwą „…”, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Termin zakończenia operacji zaplanowano na wrzesień 2019 r.


Celem operacji jest współpraca, integracja i odnowa dla zwiększenia tożsamości i więzi społecznych oraz poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, celem szczegółowym jest zwiększenie aktywności sportowej i promocja zdrowego trybu życia poprzez wykonanie boiska zewnętrznego oraz siłowni zewnętrznej w miejscowościach A. i B.

Terenem objętym inwestycją są działki: nr … położona w miejscowości A. i nr … w miejscowości B., będące własnością Gminy X.. Przed rozpoczęciem zadania teren działki nr … w A. był niezabudowany, nieogrodzony. Działka jest położona na terenach sportowych. Przed rozpoczęciem operacji część obszaru działki użytkowana była w formie boiska trawiastego wykorzystywanego do okazjonalnej gry w piłkę nożną. Teren objęty inwestycją sąsiaduje z zabudową mieszkaniową oraz niezabudowanymi terenami zielonymi.


Zakres operacji obejmuje wykonanie:


  • boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni poliuretanowej o wym. 13x28 m wyposażonego w kosze do koszykówki oraz tuleje do osadzenia dla osadzenia słupków do siatki,
  • wykonanie boiska o nawierzchni piaskowej o wym. 8x16 m przeznaczonego do gry w siatkówkę, montaż piłkochwytów o wysokości 4 m, montaż elementów małej architektury (ławki + kosze na śmieci), montaż ogrodzenia, wykonanie nawierzchni trawiastej dla celów rekreacyjnych, odprowadzenie wód opadowych i wykonanie odcinka zewnętrznego instalacji elektrycznej do podłączenia lampy parkowej.


Natomiast siłownia zewnętrzna umieszczona została na działce nr … w B. na terenie szkoły podstawowej, na której znajduje się obecnie boisko wielofunkcyjne. Jest to miejsce ogólnodostępne.

Z siłowni będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy gminy oraz wszyscy chętni, którzy będą chcieli korzystać ze sportu i rekreacji na siłowni zgodnie z jej przeznaczeniem. Zakres operacji obejmuje wykonanie siłowni zewnętrznej poprzez montaż urządzeń: wyciąg górny i krzesło do wyciągania na pylonie, orbitrek i biegacz na pylonie, drążek i poręcze na pylonie, surfer i twister na pylonie, jeździec i wioślarz na pylonie, poręcze i ławka na pylonie, 2 ławki drewniane z oparciem, tablica regulaminowa.

Powstałe tereny rekreacyjno-sportowe będą miejscem zabaw, spotkań, rekreacji, sportu i wypoczynku dla lokalnej społeczności, umożliwią organizację przedsięwzięć sportowo-rekreacyjnych, które przyczynią się do aktywizacji mieszkańców. Zagospodarowane obszary będą alternatywą spędzania wolnego czasu i przyczynią się do promowania zdrowego trybu życia. Nowo powstałe tereny rekreacyjno-sportowe będą ogólnodostępne, niekomercyjne i bezpłatne dla każdego.

Wydatki poniesione na realizację projektu nie są i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X. nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „…” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych z użyciem sprzętu sfinansowanego w ramach zrealizowanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Jak wskazano we wniosku, towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zostały spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj