Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.262.2019.2.MS
z 23 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.), uzupełnionego pismem z 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek zabudowanych nr 76/12, 76/15, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek zabudowanych nr 76/12, 76/15, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 5 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.262.2019.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada 7 odrębnie wydzielonych i zabudowanych budynkami i budowlami działek przy ul. …, znajdujących się w wieczystym użytkowaniu, które nabyte zostały w 1995 r. Stanowią one łącznie 6.050 m2 powierzchni.

Figurują w następujących księgach wieczystych:

  • KW … – działka o nr ewidencyjnym 76/12,
  • KW … – działka o nr ewidencyjnym 76/15 (będąca we współwłasności w 50%),
  • KW … – działki o nr ewidencyjnych 76/13, 76/18, 76/20, 76/21 i 76/23.

Wnioskodawca zgodnie z uchwałami walnego zgromadzenia z dnia 30 marca 2019 r. zamierza je sprzedać w miesiącach październik - listopad 2019 r.

Znajdują się na nich:

  1. działka nr 76/12 o powierzchni 1.408 m2:
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez ten teren z 4 odpływami ścieków, wykonane w 1970 r.,
    • utwardzenie całego placu betonem na podsypce piaskowej z murem oporowym żelbetowym, wykonane w 1970 r., stanowiące plac manewrowy i parking dla samochodów ciężarowych.
    Działka jest ogrodzona płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami z prętów metalowych. Nie były one ulepszane w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
  2. działka nr 76/13 o powierzchni 762 m2:
    • budynek stacji paliw wybudowany w 1970 r. o powierzchni użytkowej 52,9 m2 w którym prowadzona była przez Wnioskodawcę działalność opodatkowana podatkiem VAT,
    • 2 zbiorniki na paliwo (etylinę i olej napędowy) wykonane w 1970 r. i 3 dystrybutory zakupione w: 1991 r., 1998 r., 2008 r. W 2012 r. 1 zbiornik na olej napędowy został opłaszczowiony. Wartość ulepszenia wynosiła 85.008,20 zł i w porównaniu do wartości początkowej budynków i budowli wynoszących 66.407,64 zł stanowiła 128%.
    Plac o którym mowa jest częściowo utwardzony nawierzchnią asfaltową i betonem.
  3. działka nr 76/15 o powierzchni 858 m2, stanowiąca współwłasność w 50%:
    • utwardzenie terenu częściowo nawierzchnią asfaltową i częściowo betonem, wykonane w 1970 r.
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez tę działkę wykonane w 1970 r.
    Od strony ulicy jest ona ogrodzona płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami z prętów metalowych. Nie były one ulepszane w późniejszych okresach.
  4. działka nr 76/18 o powierzchni 216 m2:
    • budynek stacji trafo z urządzeniami o pow. użytkowej 59,90 m2 wybudowany w 1970 r., w którym Wnioskodawca prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT. W 2008 r. został on ulepszony poprzez wymianę transformatora wartości 30.200 zł, która w porównaniu do wartości początkowej wynoszącej 56.391,67 zł stanowiła 53,6%.
    Od strony ulicy jest ona ogrodzona płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami z prętów metalowych.
  5. działka nr 76/20 o powierzchni 594 m2:
    • budynek warsztatu o pow. użytkowej 280 m2 wybudowany w 1970 r. w którym prowadzona była działalność opodatkowana podatkiem VAT. Został on w całości wynajęty od 2015 r. Nie był w późniejszym czasie ulepszany.
    Znajdują się na niej przewody kanalizacyjne odpływowe. Jest utwardzona częściowo asfaltem i częściowo płytami betonowymi.
  6. działka nr 76/21 o powierzchni 1.936 m2:
    • budynek administracyjno-usługowy o pow. użytkowej 697,20 m2 wybudowany w 1970 r. Wszystkie jego pomieszczenia za wyjątkiem 2 pokoi o pow. 46 m2 były wynajmowane w latach 1984-2017 innym użytkownikom. Podane 2 pokoje wykorzystywane były przez Wnioskodawcę na biura,
    • przewody kanalizacyjne wykonane w 1970 r.
    • instalacje wodno-kanalizacyjne do wymienionego budynku wykonano w 1970 r.
    Budynek ten był ulepszony w 1984 r. Jego wartość przed denominacją wynosiła 3.656.293 zł. W porównaniu do wartości początkowej 5.440.107 zł stanowi 67,2%.
    Plac przy budynku jest w części utwardzony nawierzchnią asfaltową.
  7. działka nr 76/23 o powierzchni 276 m2, stanowiąca wjazd na bazę:
    • utwardzenie całego placu nawierzchnią asfaltową wykonaną w 1970 r.,
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez ten teren wykonano w 1970 r.
    Znajdujące się na tej działce budowle nie były w późniejszych latach ulepszane. Działka od strony ulicy jest ogrodzona płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami z prętów metalowych i bramą wjazdową z prętów metalowych.

W piśmie z 5 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że nabył na podstawie aktu notarialnego z dnia 10 maja 1995 r. (Repetytorium A nr …) w użytkowanie wieczyste od Gminy … nieruchomość położoną w … przy ul. … o obszarze 6.050 m2 z przeniesieniem własności budynków administracyjno-usługowo-warsztatowych stanowiących: części budynku warsztatowego, budynek administracyjno-usługowy jednokondygnacyjny, budynek stacji trafo parterowy, budynek stacji paliw parterowy.

Figurują one w księgach wieczystych w:

  • KW … – działka o nr ewidencyjnym 76/12,
  • KW … – działka o nr ewidencyjnym 76/15 (będąca we współwłasności w 50%),
  • KW … – działki o nr ewidencyjnych: 76/13, 76/18, 76/20, 76/21 i 76/23.

Przy przekazaniu tych działek i przyjęciu budynków nie wystąpił podatek od sprzedaży towarów i usług (VAT).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od sprzedaży towarów i usług od chwili wejścia w życie przepisów o VAT. Pierwszy Urząd Skarbowy … potwierdził dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika, tj. Wnioskodawcy w dniu 1 czerwca 1993 r. nadając nr identyfikacyjny … i prowadzi działalność gospodarczą jako osoba prawna (Spółdzielnia) między innymi w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (kod 68.20.Z). Wcześniej Wnioskodawca prowadził usługi transportowe, naprawy pojazdów, sprzedaż części zamiennych do pojazdów oraz paliw w stacjach paliw (kod 60.24.A, 50.20.A, 50.30.B, 50.50.Z).

Świadczone usługi i sprzedaż towarów były objęte podatkiem VAT. Nie występowała u Wnioskodawcy sprzedaż zwolniona. Wykorzystane przez Wnioskodawcę obiekty (budynki, budowle oraz place składowe) były związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca zamierza w IV kwartale 2019 r. sprzedać prawa użytkowania wieczystego tych działek wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków i budowli:

Znajdują się na nich:

  1. działka o nr 76/12 o powierzchni 1.408 m2, na której są:
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez ten teren z 4 odpływami ścieków,
    • utwardzenie całego placu betonem na podsypce piaskowej wraz z murem oporowym, żelbetowym trwale z gruntem związane wykonane przez Wnioskodawcę w 1970 r., stanowiące plac manewrowy i parking dla samochodów ciężarowych,
    • działka została od strony ulicy ogrodzona również w 1970 r. płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi trwale z gruntem związanymi oraz przęsłami z prętów metalowych.
    Zrealizowane inwestycje przekazano do użytkowania w 1970 r. Zostały zakwalifikowane zgodnie z rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami) do budowli w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane ze zmianami. Przewody kanalizacyjne - PKOB 2223, utwardzenie placu – PKOB 2112, ogrodzenie placu – PKOB 2420. Nie były one w późniejszym czasie do chwili obecnej ulepszane w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Do pierwszego zasiedlenia doszło w 1970 r. w związku z ich przekazaniem do użytkowania przez Wnioskodawcę. Po zakończeniu działalności – usługi transportowe w 1999 r. – na terenie tej działki Wnioskodawca prowadzi najem miejsc parkingowych, wystawiając kontrahentom faktury z doliczonym podatkiem VAT.
  2. działka nr 76/13 o powierzchni 762 m2, na której są trwale z gruntem związane:
    • budynek stacji paliw dla własnej działalności wybudowany przez Wnioskodawcę w 1970 r. o powierzchni użytkowej 52,90 m2,
    • 2 zbiorniki podziemne na paliwo (etylinę i olej napędowy) wykonane we własnym zakresie w 1970 r. i 3 dystrybutory zainstalowane w 1991 r., 1998 r., 2008 r.
    Obiekt stacji paliw zakwalifikowany został na mocy przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane ze zmianami – do budynków PKOB 1230, zbiorniki na paliwo - do budowli PKOB 1252 skalsyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami). Przy ich budowie nie obowiązywał podatek VAT. W 2012 r. jeden zbiornik na olej napędowy został opłaszczowiony. Wartość ulepszenia wynosiła 85.008,20 zł i w porównaniu do wartości początkowej budynków i budowli wynoszących 66.407,64 zł stanowiła 128%. Podatek naliczony VAT z faktur dotyczących tych nakładów był odliczony. Działka o której mowa była w 1970 r. częściowo utwardzona nawierzchnia asfaltowa i betonem. W związku z ulepszeniem w 2012 r. o wartość przekraczającą 30% wartości początkowej doszło do pierwszego zasiedlenia od którego upłynął okres 7 lat.
  3. Część działki o nr 76/15 o pow. 258 m2 stanowiąca współwłasność w 50 % i wykorzystywana jako wewnętrzna droga dojazdowa do innych nieruchomości, na której są:
    • utwardzenie terenu częściowo nawierzchnią asfaltową i częściowo betonem,
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez te działkę,
    • ogrodzona płotem od strony ulicy na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami metalowymi.
    Wybudowane one zostały w 1970 r. we własnym zakresie przez Wnioskodawcę i są trwale związane z gruntem. Zakwalifikowane one były przez Wnioskodawcę do budowli w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane ze zmianami oraz sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami) – utwardzenie działki PKOB 2112, przewody kanalizacyjne PKOB 2223, ogrodzenie placu PKOB 2420. Przy ich realizacji podatek VAT nie był wprowadzony. Do pierwszego zasiedlenia doszło z chwilą ich przekazania do użytkowania, tj. w 1970 r. nie były one ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w późniejszych okresach.
  4. działkę nr 76/18 o powierzchni 216 m2, na której jest trwale z gruntem związany:
    • budynek stacji trafo z urządzeniami o pow. 59,90 m2 wybudowany we własnym zakresie przez Wnioskodawcę w 1970 r.
    Obiekt ten zakwalifikowany był do budynków według PKOB 2224 w rozumieniu przepisów prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. ze zmianami oraz sklasyfikowany zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami). Prowadzona była w nim od wejścia w życie podatku VAT sprzedaż opodatkowana poprzez obciążenie najemców inne firmy do których dostarczana była energia elektryczna doliczonym podatkiem VAT. Część energii elektrycznej wykorzystywana była do prowadzenia własnej działalności, która również objęta była podatkiem VAT (przy świadczeniu usług i sprzedaży towarów).
    W 2008 r. budynek stacji trafo był ulepszony poprzez wymianę transformatora wartości 30.200 zł, która w porównaniu do wartości początkowej wynoszącej 56.391,67 zł stanowiła 53,6%. Podatek naliczony VAT z faktur dotyczących tego ulepszenia w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną został odliczony. Od strony ulicy jest on ogrodzony płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi trwale związany z gruntem i przęsłami z prętów metalowych – PKOB 2420. W związku z jego ulepszeniem w 2008 r. doszło do pierwszego zasiedlenia. Od tego czasu minęło 10 lat.
  5. Działka o nr 76/20 o powierzchni 594 m2, na której są trwale z gruntem związane:
    • budynek warsztatu o pow. użytkowej 280 m2,
    • przewody kanalizacyjne odpływowe wykonane we własnym zakresie w 1970 r.
    • jest ona utwardzona częściowo asfaltem i częściowo płytami betonowymi.
    Były one wykonane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie w 1970 r. Zakwalifikowane one zostały na mocy przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ze zmianami oraz sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami). Sklasyfikowane zostały: - obiekt warsztatu do budynków wg. PKOB – 1230, - utwardzenie placu do budowli wg. PKOB 2112, - przewody kanalizacyjne do budowli wg. PKOB 2223. Nie były wykonywane na nich ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Budynek warsztatu został w całości wynajęty od 1 sierpnia 2012 r. po zakończeniu prowadzenia własnej działalności naprawczej samochodów. Wystawiano faktury za czynsz z doliczonym podatkiem VAT. Do pierwszego zasiedlenia doszło w 1970 r. Podatek VAT w tym okresie nie był jeszcze wprowadzony.
  6. działka o nr 76/21 o powierzchni 1.936 m2, na której są trwale z gruntem związane:
    • budynek administracyjno-usługowy o pow. użytkowej 687,20 m2,
    • przewody kanalizacyjne,
    • instalacje wodno-kanalizacyjne wybudowane w 1970 r.
    Zostały one przez Wnioskodawcę zakwalifikowane w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ze zmianami oraz sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami) do: - obiekt administracyjno-usługowy do budynku PKOB 1230, - przewody kanalizacyjne do budowli PKOB 2223, - instalacje wodno-kanalizacyjne do budowli PKOB 2222.
    Budynek administracyjno-usługowy był ulepszony w 1984 r. Przy realizacji podatek VAT nie był wprowadzony. Jego wartość przed denominacją wynosiła 3.656.292 zł. W porównaniu do wartości początkowej 5.440.107 zł stanowiła 67,2%. Ulepszenie nie stanowiło przebudowy budynku. Plac przy tym budynku był w 1970 r. częściowo utwardzony nawierzchnią asfaltową. Wszystkie pomieszczenia budynku o którym mowa za wyjątkiem 2 pokoi o pow. 46 m2 były wynajmowane w latach 1984-2017 w różnych okresach innym użytkownikom. Podane 2 pokoje wykorzystywane były przez Wnioskodawcę na biura. Do pierwszego zasiedlenia doszło w 1984 r. Budynek administracyjno-usługowy był od 1984 r. w 93,4% wynajęty innym użytkownikom prowadzącym działalność opodatkowaną VAT. Wystawiano dla nich faktury za czynsz z doliczonym podatkiem VAT. Pozostał powierzchnia i biura Wnioskodawcy dotyczył prowadzenia działalności opodatkowanej.
  7. działka nr 76/23 o powierzchni 276 m2 stanowiąca wjazd na bazę Wnioskodawcy, na której są trwale z gruntem związane:
    • utwardzenie całego placu nawierzchnią asfaltową,
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez ten teren, wykonane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie w 1970 r.,
    • działka od strony ulicy była w 1970 r. ogrodzona płotem na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi trwale związanymi z gruntem i przęsłami z prętów metalowych.

Zostały one zakwalifikowane na mocy przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ze zmianami oraz sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1376 ze zmianami) do: - utwardzenie placu - budowli PKOB 2112, - przewody kanalizacyjne do budowli PKOB 2223, - ogrodzenie od strony ulicy - budowli PKOB 2420. W dacie wykonania inwestycji podatek VAT nie był jeszcze wprowadzony. Budynki i budowle o których mowa nie były w późniejszym czasie ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Do pierwszego zasiedlenia doszło w 1970 r., tj. w okresie w którym zostały one po wykonaniu oddane do użytkowania.

Planowana sprzedaż tych nieruchomości (poz. 1-7) nie będzie stanowić dostawy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ze zmianami Kodeks cywilny ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ze zmianami o podatku VAT.

U Wnioskodawcy nie wydzielone były organizacyjnie i księgowo przychody, koszty oraz należności i zobowiązania dotyczące stacji trafo (działka nr 76/18). Zaliczane one były do kosztów z wynajmu placów, pomieszczeń i lokali. W podobny sposób ewidencjonowane były przychody z wynajmu placów parkingowych i pomieszczeń administracyjno-usługowych (działki nr 76/12, 76/20 i 76/21). Przychody i koszty bezpośrednie z tego tytułu księgowane były w działalności wynajmu majątku.

W przypadku stacji paliw (działka nr 76/13) wyodrębnione były w ewidencji księgowej przychody i koszty bezpośrednie. Koszty pośrednie takie jak ubezpieczenie stacji, opłaty za wieczyste użytkowanie, wywóz śmieci były księgowane w koszty ogólne, w skład których wchodziły między innymi płace pracowników administracji, obsługi księgowej, dozoru, zarządu, rady nadzorczej, walnego zgromadzenia.

Należności i zobowiązania ujmowane były w tej ewidencji według kontrahentów a nie działalnościami.

Przy sprzedaży tych nieruchomości nie zakłada się przekazania zatrudnionych pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyszła dostawa (sprzedaż) nieruchomości, o których była mowa w opisanym stanie faktycznym na działkach o numerach ewidencyjnych: 76/12, 76/13, 76/15, 76/18 76/20, 76/21 i 76/23 będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w piśmie z 5 sierpnia 2019 r.), sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działek nr 76/12, 76/13, 76/15, 76/18 76/20, 76/21 i 76/23 zabudowanych budynkami i budowlami będzie zwolniona z podatku VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Uzasadnienie stanowiska.

Zwolnienie z podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT dotyczy sprzedaży nieruchomości na których znajdują się budynki i budowle po pierwszym zasiedleniach, od których upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Wybudowane w 1970 r. budynki i budowle na działkach nr 76/12, 76/15, 76/20 i 76/23, które nie były ulepszane, zostały zasiedlone w okresie ich wykonania, tj. w 1970 r.

W przypadkach w których dokonane były ulepszenia przekraczające 30% wartości początkowej do pierwszych zasiedlenia doszło po upływie 2 lat, tj.:

  • działka nr 76/13 - ulepszenie wykonane było w 2012 r.,
  • działka nr 76/18 - ulepszenie wykonane było w 2008 r.,
  • działka nr 76/21 - ulepszenie wykonane było w 1984 r.

Ulepszone budynki na działce nr 76/13 - stacja paliw, 76/18 - stacja trafo i 76/21 - administracyjno-usługowy były wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT (sprzedaży podatnikom opodatkowanych podatkiem VAT paliwa do pojazdów samochodowych i akcesoriów, sprzedaży podatnikom energii elektrycznej, wynajmu podatnikom VAT pomieszczeń w budynku administracyjno-usługowym). Nadmienia się przy tym, że wykonane ulepszenia dotyczyły w pierwszym przypadku - działka nr 76/13 opłaszczowienia zbiornika na paliwo, 76/18 - wymiany transformatora i 76/21 - ulepszenia budynku administracyjno-usługowego. Ich zakres nie obejmował przebudowy budynków. Wnioskodawca uważa, że przy zwiększeniach wartości budynków, o których mowa wykorzystywanych w działalnościach opodatkowanych wystąpi również zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż podanych nieruchomości działek nr 76/12, 76/13, 76/15, 76/18, 76/20, 76/21 i 76/23 będzie zwolniona z podatku VAT w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT. Do ulepszenia wykonanego na działce 76/13 w 2012 r. wystąpi korekta odliczonego podatku od wartości 85.008,20 zł ze względu na okres jego wykorzystania krótszy niż 10 lat, w wysokości 3/10 tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego działek zabudowanych nr 76/12, 76/13, 76/15, 76/18, 76/20, 76/21 i 76/23 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunt (w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu) jak i budynek, budowla, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
  • po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

W okolicznościach opisanej we wniosku sprawy Wnioskodawca niewątpliwie działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 2 lata. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 2 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W niniejszej sprawie, aby dokonać rozstrzygnięcia, czy dostawa działek będących przedmiotem planowanego zbycia będzie opodatkowana podatkiem VAT, istotne jest ustalenie, czy działki te są gruntem zabudowanym, czy też niezabudowanym.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Natomiast przez budynki rozumie się zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „obiekt budowlany”, to w tym zakresie należy odnieść się do przepisów art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.), gdzie przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Z kolei, w myśl pkt 2 ww. artykułu – przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie zaś do art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego – przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a niniejszej ustawy – przez obiekt liniowy należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Według art. 3 pkt 9 cyt. ustawy – przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z przytoczonych wyżej definicji można wyprowadzić wniosek, że niektóre z urządzeń budowlanych np. ogrodzenie, plac występując samodzielnie, nie będąc związanym z obiektem budowlanym (np. budynkiem), tracą niejako status urządzenia budowlanego, a stają się obiektem budowlanym (budowlą).

Wnioskodawca wskazał, następujący charakter oraz symbole PKOB dla obiektów posadowionych na poszczególnych działkach mających być przedmiotem sprzedaży:

  1. działka nr 76/12:
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez ten teren z 4 odpływami ścieków - budowla PKOB 2223,
    • utwardzenie całego placu betonem na podsypce piaskowej wraz z murem oporowym, żelbetowym trwale z gruntem związane, stanowiące plac manewrowy i parking dla samochodów ciężarowych – budowla - PKOB 2112,
    • ogrodzenie na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi trwale z gruntem związanymi oraz przęsłami z prętów metalowych – budowla PKOB 2420,
  2. działka nr 76/13:
    • budynek stacji paliw – budynek – PKOB – 1230,
    • 2 zbiorniki podziemne na paliwo (etylinę i olej napędowy) – budowle – PKOB 1252,
  3. działka nr 76/15:
    • utwardzenie terenu częściowo nawierzchnią asfaltową i częściowo betonem – budowla – PKOB 2112,
    • przewody kanalizacyjne przechodzące przez tę działkę – budowla – PKOB 2223
    • ogrodzenie na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi i przęsłami metalowymi – budowla – PKON 2420,
  4. działkę nr 76/18:
    • budynek stacji trafo z urządzeniami – budynek – PKOB 2224,
  5. Działka o nr 76/20:
    • budynek warsztatu – budynek – PKOB 1230,
    • przewody kanalizacyjne odpływowe – budowla – PKOB 2223,
    • utwardzenie terenu (częściowo asfaltem i częściowo płytami betonowymi) – budowla PKOB 2112,
  6. działka o nr 76/21:
    • budynek administracyjno-usługowy – budynek – PKOB 1230,
    • przewody kanalizacyjne – budowla – PKOB 2223,
    • instalacje wodno-kanalizacyjne – budowla PKOB 2222,
  7. działka nr 76/23:
    • utwardzenie całego placu nawierzchnią asfaltową – budowla – PKOB 2112,
    • przewody kanalizacyjne - budowla – PKOB 2223,
    • ogrodzenie na wysokiej podmurówce ze słupkami murowanymi trwale związanymi z gruntem i przęsłami z prętów metalowych – budowla – PKOB 2420.


Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przedmiotem planowanej dostawy będzie prawo użytkowania wieczystego (udział w prawie użytkowania wieczystego) działek zabudowanych budynkami i budowlami.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek nr 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego działki 76/15 zabudowanych wskazanymi budynkami i budowlami będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy budynków i budowli posadowionych na działkach nr 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i 76/15, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do wskazanych budynków i budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia – zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynków i budowli posadowionych na działkach nr 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i 76/15 nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Do pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli doszło bowiem z dniem ich przekazania do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług po ich wybudowaniu, tj. w 1970 r.

Jednocześnie w przypadku dokonanych przez Wnioskodawcę ulepszeń, w odniesieniu do których wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, dotyczących:

  • zbiornika podziemnego na paliwo (opłaszczowienie tego zbiornika w 2012 r.),
  • budynku stacji trafo z urządzeniami (wymiana w 2008 r. transformatora),
  • budynku administracyjno-usługowego (ulepszenie w 1984 r.)

do ponownego pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli doszło z dniem ich ponownego przekazania do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług po ich ulepszeniu, tj. odpowiednio w 2012 r., w 2008 r. i w 1984 r.).

Jednocześnie od pierwszego zasiedlenia (w tym od pierwszego zasiedlenia po ulepszeniu) budynków i budowli posadowionych na działkach nr 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i 76/15 upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem sprzedaż budynków i budowli posadowionych na działkach nr 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i 76/15 będzie dokonywana po upływie dwóch lat od dnia pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, tym samym spełnione zostaną warunki do zwolnienia sprzedaży tych budynków i budowli od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak już wcześniej wskazano, dostawa prawa użytkowania działek nr: 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i udziału w prawie użytkowania działki nr 76/15, również będzie opodatkowana według takiej stawki podatku, jaką opodatkowana będzie dostawa budynków i budowli na nich posadowionych. Oznacza to, że w rozpatrywanej sprawie, zbycie prawa użytkowania wieczystego działek nr: 76/12, 76/13, 76/18, 76/20, 76/21, 76/23 i udziału w prawie użytkowania działki nr 76/15, na których posadowione są wskazane we wniosku budynki i budowle będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że planowana sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działek nr 76/12, 76/13, 76/15, 76/18, 76/20, 76/21 i 76/23 zabudowanych budynkami i budowlami będzie zwolniona z podatku VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Końcowo stwierdzić należy, że zawarta w stanowisku Wnioskodawcy kwestia korekty odliczonego podatku, dotycząca ulepszenia wykonanego na działce nr 76/13 w 2012 r. nie była przedmiotem niniejszej interpretacji z uwagi na to, iż Wnioskodawca w tym zakresie nie przedstawił stanu faktycznego oraz nie zadał pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj