Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.503.2019.1.MŁ
z 2 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć – zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika – tj. Gminy.

Odpowiadając na konkurs (…) ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020 Gmina (…) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „ (…)”.W dniu 28 marca 2019 r. zawarta została umowa o dofinansowanie projektu nr (…).

Zakres projektu obejmuje budowę ścieżek rowerowych i chodników oraz infrastruktury im towarzyszącej w postaci oświetlenia terenu w szczególności:

  1. przebudowę infrastruktury rowerowej i pieszej:
    1. rozbiórka istniejących konstrukcji chodników wraz z krawężnikami i obrzeżami,
    2. wykonanie koryta pod nowe konstrukcje nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych,
    3. regulacje pionową istniejących studni i zaworów,
    4. doprowadzenie podłoża do grupy nośności podłoża G1,
    5. wykonanie nowych konstrukcji nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych,
    6. wykonanie oznakowania pionowego i poziomego,
    7. montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    8. odtworzenie trawników,
  2. przebudowa oświetlenia miejskiego:
    1. przebudowa oświetlenia drogowego,
    2. budowę oświetlenia ciągów pieszych i rowerowych,
    3. ochrona od porażeń.

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa infrastruktury rowerowej i pieszej oraz przebudowa oświetlenia miejskiego na odcinku ul. (…) w (…). Przedsięwzięcie dotyczy poprawy zrównoważonej mobilności i wzrostu efektywności energetycznej na terenie miasta (…) poprzez działania w kierunku infrastruktury w zakresie niezmotoryzowanego transportu indywidualnego oraz energooszczędnego oświetlenia. Budowa ścieżek rowerowych i chodników wzdłuż jednej z głównych ulic miejskich ulicy (…) znajdującej się w ciągu (…) stwarza możliwość przemieszczenia się trasą za pomocą dowolnej formy transportu. Wzdłuż ul. (…) odbywa się również transport zbiorowy komunikacji miejskiej. Projekt kompleksowo dopełnia istniejącą infrastrukturę o obustronne ścieżki rowerowe i piesze. Przyczyniając się do rozwoju łańcuchów ekomobilności w obszarze miejskim, daje użytkownikom alternatywę w sposobie przemieszczania się. Przebudowa istniejącego oświetlenia na energooszczędne sterowane ruchem prowadzi do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Pozwala ponadto na znaczącą redukcję kosztów utrzymania systemu oświetlenia ulicznego miasta.

Projekt jest wdrażany bezpośrednio przez wydziały Urzędu Miasta (…) oraz jednostki organizacyjne Gminy (…) w tym:

  • Zarząd (…) (jednostka organizacyjna Gminy (…)) jako podmiot realizujący projekt, odpowiedzialny za realizację zakresu rzeczowego i finansowego związanego z przedmiotowym zadaniem, organizowanie procesu udzielania zamówień publicznych, wybór wykonawców, a także utrzymanie i eksploatację powstałej w ramach projektu infrastruktury po zakończeniu zadania. Z(…) jako jednostka organizacyjna Gminy (…) nie posiadająca osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, będącą zarządcą drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, za pomocą której Prezydent (…) wykonuje należące do niego obowiązki zarządcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz dróg wewnętrznych zarządzających przez Prezydenta (…), jak również wykonywanie zadań związanych z modernizacją, utrzymaniem i ochroną wymienionych wyżej dróg,
  • Wydział (…) (przygotowanie wniosku o dofinansowanie, rozliczanie, sprawozdawczość, monitoring zgodności z umową o dofinansowanie),
  • Wydział (…) (prowadzenie rachunkowości Urzędu),
  • Wydział (…) (przygotowanie projektu budżetu miasta, zabezpieczenie środków na realizację, nadzór nad realizacją w zakresie planowania i wykonania, prowadzenie sprawozdawczości, opracowanie W(…) obejmującą m.in. realizacje przedmiotowego zadania umieszczenia przedmiotowego przedsięwzięcia w planach inwestycyjnych).

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina (…). Koszty związane z utrzymaniem powstałej infrastruktury w okresie trwałości będą zabezpieczone rokrocznie w budżecie miasta i w okresie pięciu lat od zakończenia finansowego projektu zostaną utrzymane jego rezultaty. Zarządzaniem i eksploatacją od chwili zakończenia inwestycji będzie zajmował się Z(…).

Gmina (...) zobowiązuje się utrzymać rezultaty projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta. Beneficjent będzie odpowiedzialny za utrzymanie i monitorowanie wskaźników rezultatu w okresie trwałości projektu. W tym okresie Gmina (…) i Z(…) będą prowadziły zestawienie wszystkich operacji księgowych dotyczących realizowanego projektu, Gmina będzie składać oświadczenia w sprawie zachowania trwałości projektu, generowania dochodu, wyliczania luki finansowej i kwalifikowalności podatku VAT oraz odprowadzania podatków na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wraz z ankietą w terminie do 28 lutego każdego roku do zakończenia trwałości po rozliczeniu wniosku o płatność końcową oraz na zakończenie okresu trwałości.

Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506).

W projekcie podatek od towarów i usług został uznany jako wydatek kwalifikowalny.

Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były i będą na Gminę (…).

Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. „(…)” zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje oraz nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

Wartość projektu: (…);

Wydatki kwalifikowalne: (…) zł;

Dofinansowanie – (…) zł co stanowi 70,27 % kosztów kwalifikowalnych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020;

Oś priorytetowa 4 Efektywność energetyczna;

Działanie 4.4 Zrównoważony transport miejski;

Poddziałanie 4.4.1 (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r., 506 t.j.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. „(…)” należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy ww. ustawy.

Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje oraz nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina (…) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć – zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika – tj. Gminy. Odpowiadając na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020 Gmina (…) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. Zakres projektu obejmuje budowę ścieżek rowerowych i chodników oraz infrastruktury im towarzyszącej w postaci oświetlenia terenu w szczególności:

  1. przebudowę infrastruktury rowerowej i pieszej:
    1. rozbiórka istniejących konstrukcji chodników wraz z krawężnikami i obrzeżami,
    2. wykonanie koryta pod nowe konstrukcje nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych,
    3. regulacje pionową istniejących studni i zaworów,
    4. doprowadzenie podłoża do grupy nośności podłoża G1,
    5. wykonanie nowych konstrukcji nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych,
    6. wykonanie oznakowania pionowego i poziomego,
    7. montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    8. odtworzenie trawników,
  2. przebudowa oświetlenia miejskiego:
    1. przebudowa oświetlenia drogowego,
    2. budowę oświetlenia ciągów pieszych i rowerowych,
    3. ochrona od porażeń.

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa infrastruktury rowerowej i pieszej oraz przebudowa oświetlenia miejskiego na odcinku ul. (…) w (…). Przedsięwzięcie dotyczy poprawy zrównoważonej mobilności i wzrostu efektywności energetycznej na terenie miasta (…) poprzez działania w kierunku infrastruktury w zakresie niezmotoryzowanego transportu indywidualnego oraz energooszczędnego oświetlenia. Budowa ścieżek rowerowych i chodników wzdłuż jednej z głównych ulic miejskich ulicy (…) znajdującej się w ciągu (…) stwarza możliwość przemieszczenia się trasą za pomocą dowolnej formy transportu. Wzdłuż ul. (…) odbywa się również transport zbiorowy komunikacji miejskiej. Projekt kompleksowo dopełnia istniejącą infrastrukturę o obustronne ścieżki rowerowe i piesze. Przyczyniając się do rozwoju łańcuchów ekomobilności w obszarze miejskim, daje użytkownikom alternatywę w sposobie przemieszczania się. Przebudowa istniejącego oświetlenia na energooszczędne sterowane ruchem prowadzi do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Pozwala ponadto na znaczącą redukcje kosztów utrzymania systemu oświetlenia ulicznego miasta.

Projekt jest wdrażany bezpośrednio przez wydziały Urzędu Miasta (…) oraz jednostki organizacyjne Gminy (…) w tym:

  • Zarząd (…) (jednostka organizacyjna Gminy (…)) jako podmiot realizujący projekt, odpowiedzialny za realizację zakresu rzeczowego i finansowego związanego z przedmiotowym zadaniem, organizowanie procesu udzielania zamówień publicznych, wybór wykonawców, a także utrzymanie i eksploatację powstałej w ramach projektu infrastruktury po zakończeniu zadania. Z(…) jako jednostka organizacyjna Gminy (…) nie posiadająca osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, będącą zarządcą drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, za pomocą której Prezydent (…) wykonuje należące do niego obowiązki zarządcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz dróg wewnętrznych zarządzających przez Prezydenta (…), jak również wykonywanie zadań związanych z modernizacją, utrzymaniem i ochroną wymienionych wyżej dróg,
  • Wydział (…) (przygotowanie wniosku o dofinansowanie, rozliczanie, sprawozdawczość, monitoring zgodności z umową o dofinansowanie),
  • Wydział (…) (prowadzenie rachunkowości Urzędu),
  • Wydział (…) (przygotowanie projektu budżetu miasta, zabezpieczenie środków na realizację, nadzór nad realizacją w zakresie planowania i wykonania, prowadzenie sprawozdawczości, opracowanie W(…) obejmującą m.in. realizacje przedmiotowego zadania umieszczenia przedmiotowego przedsięwzięcia w planach inwestycyjnych).

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina (…). Koszty związane z utrzymaniem powstałej infrastruktury w okresie trwałości będą zabezpieczone rokrocznie w budżecie miasta i w okresie pięciu lat od zakończenia finansowego projektu zostaną utrzymane jego rezultaty. Zarządzaniem i eksploatacją od chwili zakończenia inwestycji będzie zajmował się Z(…). Gmina (…) zobowiązuje się utrzymać rezultaty projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta. Beneficjent będzie odpowiedzialny za utrzymanie i monitorowanie wskaźników rezultatu w okresie trwałości projektu. W tym okresie Gmina (…) i Z(…) będą prowadziły zestawienie wszystkich operacji księgowych dotyczących realizowanego projektu, Gmina będzie składać oświadczenia w sprawie zachowania trwałości projektu, generowania dochodu, wyliczania luki finansowej i kwalifikowalności podatku VAT oraz odprowadzania podatków na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wraz| z ankietą w terminie do 28 lutego każdego roku do zakończenia trwałości po rozliczeniu wniosku o płatność końcową oraz na zakończenie okresu trwałości. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były i będą na Gminę (…). Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. „(…)” zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje oraz nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występować. Bowiem w ramach realizowanej inwestycji Gmina nie będzie dokonywać zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Jak wynika z wniosku – przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje oraz nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj