Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.290.2019.2.ENB
z 2 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 września 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


R. jest wojewódzką samorządową instytucją kultury o charakterze upowszechnieniowym i naukowo-badawczym, wpisaną do rejestru instytucji kultury województwa.


Do zakresu działalności instytucji należy m.in.:


  • prowadzenie prac badawczych, studialnych, projektowych i dokumentacyjnych oraz sporządzanie dokumentacji konserwatorskich,
  • prowadzenie badań analizujących stan kultury,
  • tworzenie i wspieranie innowacyjnych programów animacji społeczno-kulturowej,
  • edukacja kulturowa oraz kreowanie zainteresowania kulturą, sztuką i dziedzictwem kulturowym,
  • organizowanie doskonalenia, dokształcania zawodowego i specjalistycznego oraz udzielenie pomocy instruktażowo-medycznej, a także programowej, w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej,
  • promocja kultury i dziedzictwa kulturowego regionu z wykorzystaniem różnorodnych rodzajów i form przekazu,
  • ochrona materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz upowszechnianie wiedzy o tym dziedzictwie,
  • prowadzenie działalności wydawniczej, promocyjnej, informacyjnej, bibliotecznej, archiwalnej i digitalizacyjnej,
  • tworzenie sieci współpracy integrujących podmioty aktywne w sektorze kultury.


R. finansuje zadania w większości ze środków publicznych, tj. dotacji podmiotowych i celowych otrzymywanych od organizatora oraz dotacji otrzymanych na podstawie umów zawartych m.in. z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Centrum Kultury i Unią Europejską.

Dla celów realizacji zadań statutowych, a także poszerzania wiedzy i umiejętności pracowników R. deleguje pracowników na szkolenia, konferencje, seminaria, warsztaty.

Jednym z takich działań jest cykl odpłatnych szkoleń organizowanych w ramach projektów pod nazwą "P" (realizowany w latach 2018-2019) oraz "I" (realizowany w latach 2019-2020), finansowanych w 100 % ze środków Unii Europejskiej w ramach programu …, …, …, …. Szkolenia mają na celu poszerzenie i doskonalenie posiadanych kompetencji np. związanych z ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego, zdolnościami komunikacyjnymi i wizerunkowymi, wspierania uczenia się dorosłych, zarządzania ryzykiem i wybrania najlepszych kierunków realizacji celów strategicznych, uzupełnienie i poprawę kompetencji językowych. Zdobyte kompetencje w ramach tych szkoleń będą wykorzystywane w pracy zawodowej. Dzięki zdobytej wiedzy i poszerzonym kompetencjom uczestnicy szkoleń będą w stanie lepiej realizować swoje zadania jako edukatorzy osób dorosłych w odpowiednich przestrzeniach. Ponadto, jako certyfikowani eksperci, będą mogli dzielić się swoją wiedzą dalej - w ramach działań edukacyjnych proponowanych w regionie.

Zgodnie z warunkami programu ... zapewnia dofinansowanie uczestnikom mobilności na realizację celów mobilności. Oznaczony uczestnik mobilności akceptuje warunki wsparcia określone w umowie i jednocześnie zobowiązuje się zrealizować program mobilności uzgodniony w załączniku w celu zrealizowania programu mobilności.


Uczestnik otrzymuje dofinansowanie, na które składa się:


  1. wsparcie indywidualne (dofinansowanie ryczałtowe na koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem). Ostateczna kwota należna uczestnikowi mobilności za cały okres mobilności ustalona zostaje poprzez pomnożenie liczby dni okresu mobilności przez odpowiednią kwotę wyrażoną w EUR, np. 5 (liczba dni) x 91 EUR (stawka dzienna w 3 Grupie krajów, przy założeniu maksymalnie 14 dni mobilności) = 455 EUR . Stawki wsparcia indywidualnego dla polskich wnioskodawców w programie … określa Narodowa Agencja, dla określonego roku konkursowego, w podziale na sektory, czas trwania wyjazdu oraz kraje docelowe dla projektów (tu: ... …, …);
  2. ryczałt na koszty podróży w wysokości ustalanej zgodnie z kalkulatorem odległości dostępnym na stronach Komisji Europejskiej. Aby obliczyć kwotę dofinansowania na podróż w obie strony określa się odległość podróży w jedną stronę i wybiera odpowiedni przedział odległości podróży. Dofinansowanie to może wynieść odpowiednio: 20 EUR, 180 EUR, 275 EUR, 360 EUR, 530 EUR, 820 EUR lub 1500 EUR na uczestnika.
  3. ryczałt na opłatę za udział w kursie - dofinansowanie obejmuje 70 EUR na uczestnika na dzień. Według warunków programu … może to być maksymalnie 700 EUR na uczestnika projektu mobilności.


Kwota dofinansowania jest wyższa niż określona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a).

Środki pochodzące na wypłatę świadczeń pochodzą w całości z programu unijnego …, za którego realizację odpowiada Komisja Europejska, powierzając wykonywanie budżetu agencjom narodowym. W Polsce programem … zajmuje się F. Środki, które R. wypłaca na rzecz uczestników otrzymywane są przez Wnioskodawcę bezpośrednio od F.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że pracownicy biorący udział w programie są osobami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota dofinansowania wypłacana jest w ratach. Pierwsza rata wypłacana jest w formie zaliczki stanowiącej 70 % dofinansowania, natomiast końcowa płatność wypłacana, jest pracownikowi, zgodnie z umową zawartą pomiędzy pracownikiem a Wnioskodawcą, po wypełnieniu przez pracownika obowiązków, tj. złożenia indywidualnego raportu w systemie M. i przedłożenia pracodawcy zaświadczenia podpisanego przez organizację przyjmującą, z podaniem: imienia i nazwiska uczestnika, celu działania za granicą.

Wypłaty uzależnione są od dat szkoleń, w których pracownicy uczestniczyli lub będą uczestniczyć, i tak np. pierwsza wypłata zaliczkowa została dokonana 29 stycznia 2019 r. a wypłata końcowa 26 lipca 2019 r.

Szkolenia, na które wypłaca się dofinansowania, odbywają się za granicą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przy wypłacie dofinansowania celowego przyznanego pracownikom na zagraniczne wyjazdy szkoleniowe w ramach programu … Wnioskodawca może uznać, że od świadczenia zaniechany jest pobór podatku dochodowego od osób fizycznych i na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie celowe przyznane pracownikom na zagraniczne wyjazdy szkoleniowe w ramach programu … jest dofinansowaniem, od którego nie należy pobierać podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu stypendiów otrzymywanych w ramach programu "…".

Program … został ustanowiony Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "…": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającym decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE. Zgodnie z pkt 40 Rozporządzenia zdanie pierwsze i drugie: „Aby poprawić dostęp do Programu, należy dostosować stypendia wspierające mobilność osób do kosztów życia i utrzymania w państwie przyjmującym. Należy też zachęcić państwa członkowskie, aby zgodnie z prawem krajowym zwalniały stypendia z jakiegokolwiek opodatkowania i kosztów socjalnych”.

W treści przewodnika po programie … występuje ryczałt na koszty podróży w wysokości ustalanej zgodnie z kalkulatorem odległości pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem działania i z powrotem oraz na wsparcie indywidualne, czyli ryczałt na koszty "utrzymania" (ryczałt dzienny przyznawany na konkretną liczbę dni pobytu), a także na opłaty za kursy (ryczałt 70 EUR na uczestnika na dzień). Nie występuje podział na koszty diet, zakwaterowania i przejazdów lokalnych. Zdaniem R. świadczenia, o których mowa we wniosku nie stanowią więc należności za czas podróży, lecz świadczenia te mają charakter stypendium.


Stypendium oznacza finansową pomoc przyznawaną okresowo z funduszy państwowych, społecznych lub prywatnych. Wnioskodawca wskazuje również na definicje słownikowe zawarte w:


  1. Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych: „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”;
  2. Słowniku Wyrazów Obcych Władysława Kopalińskiego: „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”;
  3. Nowym Słowniku Języka Polskiego, red. nauk. B. Dunaj: „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”;
  4. Słowniku Języka Polskiego PWN (online, dostęp: 11 lipca 2019 r.): „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”.


W konsekwencji, według R., pojęcie „stypendium” należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia spełnianego na rzecz konkretnej osoby, mające na celu wspieranie jej działań w m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, artystycznej itp. Toteż w pojęciu tym mieszczą się również świadczenia wypłacane uczestnikom mobilności w ramach programu …. W ramach programu …. wypłaca więc uczestnikom programu stypendia, a nie diety czy inne należności za czas podróży.

R. stoi na stanowisku, że dofinansowanie celowe, przyznane w programie … (Mobilność kadry edukacji dorosłych), jest dofinansowaniem, od którego zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na wyjazdy zagraniczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu (przychodów) z tytułu stypendiów otrzymanych w ramach programu „…”.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministra Finansów, dotyczącego poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu stypendiów otrzymywanych w ramach programu "…", wskazuje się, że rozporządzenie to rozwiązuje problem „opodatkowania stypendiów wyjazdowych otrzymywanych przez beneficjentów programu …, do których należą uczestnicy mobilności w obszarach edukacji szkolnej, zawodowej, szkolnictwa wyższego, edukacji dorosłych oraz edukacji pozaformalnej młodzieży, których wysokość przekracza limit określony w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.)” i jako podmioty, na które oddziałuje wprost wskazuje m.in. „kadry przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół prowadzących kształcenie zawodowe, młodzieży, pracowników związanych z niezawodową edukacją dorosłych, osoby pracujące z młodzieżą uczestniczące w mobilności edukacyjnej oraz innych instytucji uprawnionych do składania wniosków - wyjeżdżający na mobilność edukacyjną”. Jako „stypendium” ww. dokument wskazuje „dofinansowanie na koszty podróży i utrzymania związane z mobilnością międzynarodową”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jak wynika z treści wniosku, R. jest wojewódzką samorządową instytucją kultury o charakterze upowszechnieniowym i naukowo-badawczym, wpisaną do rejestru instytucji kultury województwa.

Dla celów realizacji zadań statutowych, a także poszerzania wiedzy i umiejętności pracowników R. deleguje pracowników na szkolenia, konferencje, seminaria, warsztaty.

Jednym z takich działań jest cykl odpłatnych szkoleń organizowanych w ramach projektów pod nazwą "P." (realizowany w latach 2018-2019) oraz "I" (realizowany w latach 2019-2020), finansowanych w 100 % ze środków Unii Europejskiej w ramach programu …, …, …, …. Szkolenia mają na celu poszerzenie i doskonalenie posiadanych kompetencji np. związanych z ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego, zdolnościami komunikacyjnymi i wizerunkowymi, wspierania uczenia się dorosłych, zarządzania ryzykiem i wybrania najlepszych kierunków realizacji celów strategicznych, uzupełnienie i poprawę kompetencji językowych. Zdobyte kompetencje w ramach tych szkoleń będą wykorzystywane w pracy zawodowej. Dzięki zdobytej wiedzy i poszerzonym kompetencjom uczestnicy szkoleń będą w stanie lepiej realizować swoje zadania jako edukatorzy osób dorosłych w odpowiednich przestrzeniach. Ponadto, jako certyfikowani eksperci, będą mogli dzielić się swoją wiedzą dalej - w ramach działań edukacyjnych proponowanych w regionie.

Zgodnie z warunkami programu …. zapewnia dofinansowanie uczestnikom mobilności na realizację celów mobilności. Oznaczony uczestnik mobilności akceptuje warunki wsparcia określone w umowie i jednocześnie zobowiązuje się zrealizować program mobilności uzgodniony w załączniku w celu zrealizowania programu mobilności.


Uczestnik otrzymuje dofinansowanie, na które składa się:


  1. wsparcie indywidualne (dofinansowanie ryczałtowe na koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem). Ostateczna kwota należna uczestnikowi mobilności za cały okres mobilności ustalona zostaje poprzez pomnożenie liczby dni okresu mobilności przez odpowiednią kwotę wyrażoną w EUR, np. 5 (liczba dni) x 91 EUR (stawka dzienna w 3 Grupie krajów, przy założeniu maksymalnie 14 dni mobilności) = 455 EUR . Stawki wsparcia indywidualnego dla polskich wnioskodawców w programie … określa Narodowa Agencja, dla określonego roku konkursowego, w podziale na sektory, czas trwania wyjazdu oraz kraje docelowe dla projektów (tu: ... …, …);
  2. ryczałt na koszty podróży w wysokości ustalanej zgodnie z kalkulatorem odległości dostępnym na stronach Komisji Europejskiej. Aby obliczyć kwotę dofinansowania na podróż w obie strony określa się odległość podróży w jedną stronę i wybiera odpowiedni przedział odległości podróży. Dofinansowanie to może wynieść odpowiednio: 20 EUR, 180 EUR, 275 EUR, 360 EUR, 530 EUR, 820 EUR lub 1500 EUR na uczestnika.
  3. ryczałt na opłatę za udział w kursie - dofinansowanie obejmuje 70 EUR na uczestnika na dzień. Według warunków programu … może to być maksymalnie 700 EUR na uczestnika projektu mobilności.


Kwota dofinansowania jest wyższa niż określona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a).

Środki pochodzące na wypłatę świadczeń pochodzą w całości z programu unijnego …. Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że pracownicy biorący udział w programie są osobami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota dofinansowania wypłacana jest w ratach. Pierwsza rata wypłacana jest w formie zaliczki stanowiącej 70 % dofinansowania, natomiast końcowa płatność wypłacana, jest pracownikowi, zgodnie z umową zawartą pomiędzy pracownikiem a Wnioskodawcą, po wypełnieniu przez pracownika obowiązków, tj. złożenia indywidualnego raportu w systemie M. i przedłożenia pracodawcy zaświadczenia podpisanego przez organizację przyjmującą, z podaniem: imienia i nazwiska uczestnika, celu działania za granicą.

Wypłaty uzależnione są od dat szkoleń, w których pracownicy uczestniczyli lub będą uczestniczyć, i tak np. pierwsza wypłata zaliczkowa została dokonana 29 stycznia 2019 r. a wypłata końcowa 26 lipca 2019 r.

Szkolenia, na które wypłaca się dofinansowania, odbywają się za granicą.

W świetle powołanych powyżej przepisów uznać należy, że świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu … stanowią dla pracowników przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Mając na uwadze, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”, to w takiej sytuacji należy posiłkować się językowym znaczeniem tego pojęcia.

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=stypendium), określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”.

Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.


Powyższe potwierdzają również definicje zawarte w:


  1. Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucje osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  2. Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczoną dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  3. Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  4. Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.


W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku

dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.

Wobec powyższego świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu „…” wypełniają definicję stypendium.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne, uznać należy, że świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu „…” korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej dla poszczególnych państw określa załącznik do ww. rozporządzenia.

Ewentualna nadwyżka otrzymanych świadczeń, ponad limit określony w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, stanowi dla pracowników Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w myśl § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu stypendiów otrzymywanych w ramach programu "…" (Dz. U. z 2018 r., poz. 2114), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu stypendiów otrzymywanych w ramach programu "…", ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "…": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającym decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 50 oraz Dz. Urz. UE L 250 z 04.10.2018, str. 1), przez osoby fizyczne na wyjazdy zagraniczne, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wskazanych we wniosku świadczeń wypłacanych w ramach programu „Erasmus+”, do których znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz regulacje dotyczące zaniechania poboru podatku zawarte w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj