Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.502.2019.2.AT
z 4 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniach 30 sierpnia i 10 września 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budowli niekubaturowych (chodnik, zjazd) znajdujących się na terenie działki ewidencyjnej nr …, których dostawa wystąpi przy równoczesnym oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 30 sierpnia i 10 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budowli niekubaturowych (chodnik, zjazd) znajdujących się na terenie działki ewidencyjnej nr …, których dostawa wystąpi przy równoczesnym oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 30 sierpnia 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Nieruchomość oznaczona ewidencyjnie w obrębie ewidencyjnym nr … w części dotyczącej działek ewidencyjnych nr … i nr … o łącznej powierzchni … ha, położona w …e w rejonie ul. …, objęta księgą wieczystą nr …, stanowi własność Gminy … (w zarządzaniu Zarządu Dróg i Transportu w …) i przeznaczona została do oddania w użytkowanie wieczyste w celu poprawienia warunków zagospodarowania niezabudowanej nieruchomości przyległej, oznaczonej działką ewidencyjną nr … o powierzchni … ha, objętej księgą wieczystą nr …, stanowiącej własność Gminy …, pozostającej do dnia … czerwca 2106 r. w użytkowaniu wieczystym Spółki.

Spółka ta nabyła ww. działkę nr … w obrocie wtórnym na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego w dniu … czerwca 2017 r.

Na terenie działki nr … znajduje się zagospodarowanie w postaci zjazdu i fragmentu chodnika (jedna substancja w terenie), zrealizowane w oparciu o pozwolenie wydane przez Prezydenta … - decyzja nr … znak … z dnia … stycznia 2011 r. na budowę drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (chodnikami, kanalizacją deszczową, oświetleniem drogi i zielenią) na terenie ówczesnej działki nr …. W wyniku podziału działki nr … powstała m.in. obecna działka nr …. Zgodnie z umową użyczenia nr … z dnia … marca 2011 r. zawartą pomiędzy Gminą … a wykonawcą ww. inwestycji, właścicielem zrealizowanego zagospodarowania na terenie użyczonej nieruchomości miała stać się Gmina … - Zarząd Dróg Miejskich w …, bez obowiązku zwrotu nakładów poniesionych przez wykonawcę. Na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego w dniu … marca 2012 r. nastąpiło przekazanie na rzecz Gminy … wykonanej drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Ww. obiekty zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186) są budowlami (niekubaturowymi) i stanowią dojazd do nieruchomości przyległej oznaczonej działką ewidencyjną nr …, pozostającej w użytkowaniu wieczystym Spółki.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 z późn. zm.), oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej zabudowanej następuje z równoczesną sprzedażą budynków i innych urządzeń położonych na tej nieruchomości.


Cena nieruchomości oznaczonej działkami ewidencyjnymi nr … i nr …, zgodnie z art. 67 ustawy o gospodarce nieruchomościami ustalona została:


  • w odniesieniu do gruntu na kwotę netto … zł,
  • w odniesieniu do części składowych gruntu na kwotę netto … zł.


Przedmiotowa nieruchomość nie została przekazana Wnioskodawcy, ani żadnemu innemu podmiotowi do używania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.). Nie były też na niej prowadzone żadne inne inwestycje, zagospodarowanie pozostaje niezmienne od momentu jego wybudowania i przekazania na majątek Gminy ….

Zjazd i fragment chodnika znajdujące się na działce ewidencyjnej nr …. nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wymienione zagospodarowanie zostało zrealizowane w ramach inwestycji budowy drogi dojazdowej wraz z odwodnieniem i oświetleniem, na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Prezydenta … - decyzja Nr … z dnia … stycznia 2011 r., znak ….

Inwestorem ww. inwestycji był: „…” …. z siedzibą w …, który zawarł z Gminą … umowę Nr … z dnia … marca 2011 r. dotyczącą użyczenia nieruchomości gruntowej (w tym m.in. obecnej działki nr …) dla potrzeb budowy drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, tj. chodnikami, kanalizacją deszczową, oświetleniem drogi i zielenią, realizowanej w oparciu o ww. pozwolenie na budowę z dnia … stycznia 2011 r. Zgodnie z § 1 ust. 4 umowy użyczenia z dnia … marca 2011 r. – „Właścicielem inwestycji zrealizowanej na terenie użyczonej nieruchomości stanie się Gmina …, która przejmie zrealizowaną inwestycję bez zwrotu poniesionych przez Biorącego nakładów, zaś Biorący zrzeka się prawa żądania zwrotu nakładów dokonanych na użyczonej nieruchomości”. Po zakończeniu realizacji inwestycji udostępniona inwestorowi nieruchomość została wydana Gminie … na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego z dnia … marca 2012 r. Nowo zrealizowane zagospodarowanie ujawnione zostało na majątku Gminy w dniu … grudnia 2012 r. - druk ….

Od tego czasu na budowlach nie były prowadzone żadne inwestycje.

W ramach budowy opisanej drogi dojazdowej zrealizowane zostały również zjazdy do działek przyległych, w tym do działki gruntu nr …. W związku z brakiem realizacji zabudowy na działce nr …, pozostającej w użytkowaniu wieczystym przyszłych nabywców m.in. działki nr …, teren jej nie był użytkowany dla funkcji na jaką został przeznaczony, tj. jako dojazd i dojście do nieruchomości przyległej. Z tego też względu przedmiotowa działka nr … nie została przekazana przyszłemu nabywcy ani innym podmiotom do używania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gminie …. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (inwestycja została zrealizowana przez podmiot trzeci na podstawie ww. umowy użyczenia).

Udostępniona inwestorowi nieruchomość została wydana wraz z istniejącym zagospodarowaniem Gminie … i stanowi teren ogólnodostępny - istniejący fragment chodnika i zjazd nie są ogrodzone.


W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie.


Czy za prawidłowe można uznać, że dostawa towaru, tj. sprzedaż budowli niekubaturowych (chodnik, zjazd) znajdujących się na terenie działki ewidencyjnej nr … (stanowiących własność Gminy ….), które sprzedane zostaną przy równoczesnym oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie w obrębie ewidencyjnym nr … w części dotyczącej działek ewidencyjnych nr … i nr …, położonej w … w rejonie ul. …, objętej księgą wieczystą Nr …, z przeznaczeniem na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, oznaczonej działką ewidencyjną nr …, objętej księgą wieczystą Nr …, stanowiącej własność Gminy …, pozostającej do dnia … czerwca 2106 r. w użytkowaniu wieczystym Spółki, podlegała będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste.

Opisana we wniosku transakcja oddania gruntu w użytkowanie wieczyste nieruchomości z równoczesną sprzedażą jej części składowych, z przeznaczeniem na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, pozostającej w użytkowaniu wieczystym Spółki, stanowi dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i podlega udokumentowaniu fakturą VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 29a ust. 8 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jednakże powyższe nie ma zastosowania do czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli - art. 29a ust. 9 ww. ustawy.

Za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste pobierana jest pierwsza opłata, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według obowiązującej stawki (23%).

Sprzedaż istniejącego zagospodarowania w opisanej sprawie będzie dostawą budowli.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W przedmiotowej sprawie sprzedaż części składowych gruntu w postaci budowli niekubaturowych znajdujących się na działce ewidencyjnej nr … jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, zatem sprzedaż ta podlegałaby opodatkowaniu.


Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a) zwolnienie można zastosować, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości.


Gminie …. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (inwestycja została zrealizowana przez podmiot trzeci na podstawie umowy użyczenia nr … z dnia … marca 2011 r.), jak również od momentu przejęcia zagospodarowania na majątek Gminy …, nie ponosiła żadnych wydatków na jego ulepszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, omawiana transakcja sprzedaży części składowych nieruchomości w postaci budowli niekubaturowych (zjazdu, chodnika) jako znajdujących się na działce nr …, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlegać będzie zwolnieniu od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r, poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:


  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;


Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.) – zwanej dalej „Dyrektywą” – posługują się zwrotem „pierwsze zasiedlenie”, jednakże go nie definiują oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 Dyrektywy, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:


  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.


Jak stanowi art. 12 ust. 2 zd. drugie Dyrektywy, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym, państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


W złożonym wniosku poinformowano, że Gmina jest właścicielem nieruchomości – działek ewidencyjnych nr … i nr … (w zarządzaniu Zarządu Dróg i Transportu) i przeznaczona została do oddania w użytkowanie wieczyste w celu poprawienia warunków zagospodarowania niezabudowanej nieruchomości przyległej, oznaczonej działką ewidencyjną nr …, stanowiącej własność Gminy, pozostającej do dnia … czerwca 2106 r. w użytkowaniu wieczystym Spółki. Spółka ta nabyła ww. działkę nr … w obrocie wtórnym na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego w dniu … czerwca 2017 r. Na terenie działki nr … znajduje się zagospodarowanie w postaci zjazdu i fragmentu chodnika (jedna substancja w terenie), zrealizowane w oparciu o pozwolenie - decyzja na budowę drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (chodnikami, kanalizacją deszczową, oświetleniem drogi i zielenią) na terenie ówczesnej działki nr …. Obiekty te są budowlami niekubaturowymi, zgodnie z art. 3 ustawy Prawo budowlane. W wyniku podziału działki nr … powstała m.in. obecna działka nr …. Zgodnie z umową użyczenia zawartą pomiędzy Gminą a wykonawcą ww. inwestycji, właścicielem zrealizowanego zagospodarowania na terenie użyczonej nieruchomości miała stać się Gmina - Zarząd Dróg Miejskich, bez obowiązku zwrotu nakładów poniesionych przez wykonawcę. W dniu … marca 2012 r. nastąpiło przekazanie na rzecz Gminy wykonanej drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (protokół zdawczo-odbiorczy). Zjazd i fragment chodnika znajdujące się na działce ewidencyjnej nr … nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – na budowlach nie były prowadzone żadne inwestycje. W ramach budowy opisanej drogi dojazdowej zrealizowane zostały również zjazdy do działek przyległych, w tym do działki gruntu nr …. W związku z brakiem realizacji zabudowy na działce nr …, pozostającej w użytkowaniu wieczystym przyszłych nabywców m.in. działki nr …, teren jej nie był użytkowany dla funkcji na jaką został przeznaczony, tj. jako dojazd i dojście do nieruchomości przyległej. Z tego też względu przedmiotowa działka nr … nie została przekazana przyszłemu nabywcy ani innym podmiotom do używania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (inwestycja została zrealizowana przez podmiot trzeci na podstawie ww. umowy użyczenia). Udostępniona inwestorowi nieruchomość została wydana wraz z istniejącym zagospodarowaniem Gminie i stanowi teren ogólnodostępny - istniejący fragment chodnika i zjazd nie są ogrodzone.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla sprzedaży ww. budowli niekubaturowych.

Wnioskodawca wyraża pogląd, zgodnie z którym opisana czynność będzie zwolniona od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Analiza powołanych przepisów prawa w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że dostawa budowli niekubaturowych (chodnik, zjazd) znajdujących się na terenie działki ewidencyjnej …, których dostawa wystąpi przy równoczesnym oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. W sprawie nie znajdzie jednak zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, albowiem dostawa opisanych we wniosku budowli niekubaturowych wystąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Wynika to z faktu, iż – jak podkreślił Wnioskodawca – nieruchomość, na której znajdują się budowle nigdy nie została przekazana do używania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Podstawą do zastosowania zwolnienia od podatku w odniesieniu do wskazanych budowli będzie zatem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Tym samym, na warunkach wskazanych w tym przepisie, Wnioskodawca będzie uprawniony do stosownego zwolnienia od podatku dostawy tych budowli.

W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazuje się, że pomimo podania przez Wnioskodawcę treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, 29a ust. 8 i 9 ustawy, że przedmiotem interpretacji nie były kwestie związane z opodatkowaniem czynności ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntu dla działek nr … i …, jak również obowiązku wystawienia faktury na okoliczność sprzedaży budowli posadowionych na działce nr …, ponieważ z pytania określającego zakres złożonego wniosku nie wynika, aby zagadnienie to miało być przedmiotem interpretacji. Z istoty pytania wynika, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia zwolnienia od podatku sprzedaży budowli niekubaturowych.

Zastrzec należy, że interpretacje wydano przy założeniu, że faktycznie nie doszło – na co wskazują okoliczności przedstawionego we wniosku opisu sprawy – do oddania do użytkowania przedmiotowych budowli w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego zaznacza się, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe. Oznacza to, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj