Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.381.2019.1.NK
z 4 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia – brak daty (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 28 sierpnia 2019 r. o oryginał pełnomocnictwa szczególnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”, „podatek”). Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
  2. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym,
  3. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,
  4. zieleni gminnej i zadrzewień wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym,
  5. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym,
  6. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.

Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z osobami fizycznymi/prawnymi lub podmiotami nieposiadającymi osobowości prawnej, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności.

W latach 2019-2020 Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „…” (dalej: „projekt”, „operacja”). Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na realizację projektu w ramach dofinansowania na operacje typu „…”, typu „…” oraz typu „…” w ramach poddziałania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt będzie realizowany w dwóch etapach, dla których termin zakończenia realizacji przewiduje się odpowiednio: dla etapu pierwszego sierpień 2019 r. oraz dla etapu drugiego kwiecień 2020 r.

Gmina wystąpiła o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu – co oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych kosztów przedsięwzięcia za niemożliwy do odliczenia jako wydatek kwalifikowany w ramach operacji. W konsekwencji, Gmina uznaje wszystkie wydatki na projekt za kwalifikowane.

Projekt zakłada stworzenie przestrzeni o zróżnicowanych funkcjach, która będzie ogólnodostępna dla mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości. Poszczególne strefy przedzielone będą ciągami komunikacyjnymi pieszymi i pieszo-rowerowymi, tj.:

  1. Pierwsza strefa (oficjalna) – będzie znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku (…). W części tej z przodu budynku przewiduje się nową nawierzchnię, miejsca parkingowe, schody wejściowe wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych, uporządkowaną zieleń oraz nowe nasadzenia. Z tyłu budynku zaplanowano umocnienia istniejącej skarpy oraz modernizację nawierzchni bezpośrednio przylegającej do budynku.
  2. Druga strefa organizacji imprez plenerowych – będzie zawierać scenę wraz z zadaszeniem, wielokąty z zielenią, ławkami oraz utwardzeniem z kostki w kształcie okręgu. Istniejące ławki zostaną ustawione w taki sposób, aby siedzący na nich ludzie mogli oglądać to, co dzieje się na scenie. Obszar zostanie urozmaicony poprzez nasadzenia drzew, krzewów i bylin – nowe tereny zieleni niskiej oraz wysokiej.
  3. Trzecia strefa placu zabaw – będzie podzielona na 3 podstrefy, w których znajdą się przeniesione urządzenia zabawowe. Jako nawierzchnia bezpieczna zastosowany będzie piasek wokół urządzeń zabawowych. Cała strefa będzie otoczona roślinnością niską oraz wysoką oraz wyposażona w elementy małej architektury.
  4. Czwarta strefa sportowa – będzie oddzielona od pozostałych stref ogrodzeniem panelowym. W strefie znajdować się będzie boisko o sztucznej nawierzchni. Od strony placu zabaw umieszczone będą piłkochwyty. Dodatkowo w strefie znajdować się będzie boisko do piłki plażowej oraz przeniesione zostaną urządzenia siłowni zewnętrznej. Wokół urządzeń siłowni zewnętrznej przewiduje się zastosowanie nawierzchni bezpiecznej – piasku. Cała strefa ma być wyposażona w elementy małej architektury, tj. ławki, stojaki na rowery, kosze na śmieci. Planuje się również nasadzenia drzew, krzewów i bylin. Część sportowa będzie oddzielona od sąsiadujących działek ogrodzeniem o wysokości 4 m.

W związku z realizacją projektu Gmina poniesie wydatki na następujące roboty:

  1. w ramach etapu pierwszego w szczególności na:
    1. przeniesienie urządzeń siłowni zewnętrznej,
    2. budowę boiska do piłki nożnej,
    3. budowę boiska do piłki plażowej,
    4. wyposażenie boisk sportowych,
    5. montaż piłkochwytów,
    6. montaż ogrodzeń i bram,
    7. wykonanie utwardzeń z podbudową w strefie sportowej wraz z krawężnikami i obrzeżami;
  2. w ramach etapu drugiego w szczególności na:
    1. budowę wiaty – sceny plenerowej (w tym schody, podesty, palisady, fundamenty, konstrukcję wiaty),
    2. dostawę i montaż elementów małej architektury,
    3. budowę oświetlenia ulicznego i wewnętrznego,
    4. wykonanie utwardzeń (w tym nawierzchni podbudowanych z kostki betonowej oraz tzw. geokratą umacniającą skarpy),
    5. wykonanie schodów terenowych,
    6. wykonanie pozostałych krawężników i obrzeży,
    7. przeniesienie urządzeń placu zabaw,
    8. utworzenie terenów zieleni.

W związku z realizacją projektu Gmina otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina będzie zawierać z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego wniosku o przyznanie pomocy, bowiem – zdaniem Gminy – Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od ponoszonych wydatków. Ponoszone wydatki będą miały charakter wydatków inwestycyjnych, a efekty projektu będą stanowić dla Gminy środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu zagospodarowanej przestrzeni do użytkowania będzie ona ogólnodostępna dla lokalnej społeczności – głównie mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości, co oznacza, że będzie udostępniana bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. W konsekwencji, Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie planuje pobierać opłat za korzystanie z odnowionych terenów – nie będą pobierane opłaty za wynajem/dzierżawę boisk, sceny plenerowej, wybranej strefy na cel spotkań prywatnych zainteresowanych, a także teren nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, z perspektyw przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zagospodarowana przestrzeń będzie ogólnodostępna dla zainteresowanych. Wydatki ponoszone na projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki na projekt pn. „…” będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie zamierza zmieniać sposobu funkcjonowania terenu opisanego powyżej przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania zagospodarowanej przestrzeni do funkcjonowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Uzasadnienie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „…”. W wyniku realizacji projektu stworzona zostanie przestrzeń o zróżnicowanych funkcjach, która będzie ogólnodostępna dla mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości. Przestrzeń będzie podzielona na 4 strefy:

  1. strefa oficjalna,
  2. strefa organizacji imprez plenerowych,
  3. strefa placu zabaw,
  4. strefa sportowa.

Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu zagospodarowanego terenu do użytkowania będzie on udostępniany bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. W konsekwencji, Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie planuje pobierać opłat za korzystanie z odnowionych terenów – nie będą pobierane opłaty za wynajem/dzierżawę boisk, sceny plenerowej, wybranej strefy na cel spotkań prywatnych zainteresowanych, a także teren nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych, ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja operacji stanowi wykonywanie przez Gminę nieodpłatnie na rzecz lokalnej społeczności zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie wykorzystywała zagospodarowanej przestrzeni do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki będą związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy, niepodlegającą VAT. W szczególności w ramach zrealizowanej operacji wydatki kwalifikowane na projekt będą ponoszone przez Gminę jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym – zdaniem Gminy – świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT Gminy.

W konsekwencji, nie zostaną spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie (tj. od wszystkich wydatków na realizację operacji). Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1),
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15),
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (pkt 17).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
  2. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym,
  3. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,
  4. zieleni gminnej i zadrzewień wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym,
  5. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym,
  6. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.

Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z osobami fizycznymi/prawnymi lub podmiotami nieposiadającymi osobowości prawnej, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności.

W latach 2019-2020 Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „…”. Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na realizację projektu w ramach dofinansowania na operacje typu „…” typu „…” oraz typu „…” w ramach poddziałania „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt będzie realizowany w dwóch etapach, dla których termin zakończenia realizacji przewiduje się odpowiednio: dla etapu pierwszego sierpień 2019 r. oraz dla etapu drugiego kwiecień 2020 r. Gmina wystąpiła o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu – co oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych kosztów przedsięwzięcia za niemożliwy do odliczenia jako wydatek kwalifikowany w ramach operacji. W konsekwencji, Gmina uznaje wszystkie wydatki na projekt za kwalifikowane.

Projekt zakłada stworzenie przestrzeni o zróżnicowanych funkcjach, która będzie ogólnodostępna dla mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości. Poszczególne strefy przedzielone będą ciągami komunikacyjnymi pieszymi i pieszo-rowerowymi, tj.:

  1. Pierwsza strefa (oficjalna) – będzie znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku Centrum Aktywności Lokalnej. W części tej z przodu budynku przewiduje się nową nawierzchnię, miejsca parkingowe, schody wejściowe wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych, uporządkowaną zieleń oraz nowe nasadzenia. Z tyłu budynku zaplanowano umocnienia istniejącej skarpy oraz modernizację nawierzchni bezpośrednio przylegającej do budynku.
  2. Druga strefa organizacji imprez plenerowych – będzie zawierać scenę wraz z zadaszeniem, wielokąty z zielenią, ławkami oraz utwardzeniem z kostki w kształcie okręgu. Istniejące ławki zostaną ustawione w taki sposób, aby siedzący na nich ludzie mogli oglądać to, co dzieje się na scenie. Obszar zostanie urozmaicony poprzez nasadzenia drzew, krzewów i bylin – nowe tereny zieleni niskiej oraz wysokiej.
  3. Trzecia strefa placu zabaw – będzie podzielona na 3 podstrefy, w których znajdą się przeniesione urządzenia zabawowe. Jako nawierzchnia bezpieczna zastosowany będzie piasek wokół urządzeń zabawowych. Cała strefa będzie otoczona roślinnością niską oraz wysoką oraz wyposażona w elementy małej architektury.
  4. Czwarta strefa sportowa – będzie oddzielona od pozostałych stref ogrodzeniem panelowym. W strefie znajdować się będzie boisko o sztucznej nawierzchni. Od strony placu zabaw umieszczone będą piłkochwyty. Dodatkowo w strefie znajdować się będzie boisko do piłki plażowej oraz przeniesione zostaną urządzenia siłowni zewnętrznej. Wokół urządzeń siłowni zewnętrznej przewiduje się zastosowanie nawierzchni bezpiecznej – piasku. Cała strefa ma być wyposażona w elementy małej architektury, tj. ławki, stojaki na rowery, kosze na śmieci. Planuje się również nasadzenia drzew, krzewów i bylin. Część sportowa będzie oddzielona od sąsiadujących działek ogrodzeniem o wysokości 4 m.

W związku z realizacją projektu Gmina poniesie wydatki na następujące roboty:

  1. w ramach etapu pierwszego w szczególności na:
    1. przeniesienie urządzeń siłowni zewnętrznej, budowę boiska do piłki nożnej,
    2. budowę boiska do piłki plażowej,
    3. wyposażenie boisk sportowych,
    4. montaż piłkochwytów,
    5. montaż ogrodzeń i bram,
    6. wykonanie utwardzeń z podbudową w strefie sportowej wraz z krawężnikami i obrzeżami;
  2. w ramach etapu drugiego w szczególności na:
    1. budowę wiaty – sceny plenerowej (w tym schody, podesty, palisady, fundamenty, konstrukcję wiaty),
    2. dostawę i montaż elementów małej architektury,
    3. budowę oświetlenia ulicznego i wewnętrznego,
    4. wykonanie utwardzeń (w tym nawierzchni podbudowanych z kostki betonowej oraz tzw. geokratą umacniającą skarpy),
    5. wykonanie schodów terenowych,
    6. wykonanie pozostałych krawężników i obrzeży,
    7. przeniesienie urządzeń placu zabaw,
    8. utworzenie terenów zieleni.

W związku z realizacją projektu Gmina otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina będzie zawierać z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego wniosku o przyznanie pomocy, bowiem – zdaniem Gminy – Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od ponoszonych wydatków. Ponoszone wydatki będą miały charakter wydatków inwestycyjnych, a efekty projektu będą stanowić dla Gminy środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu zagospodarowanej przestrzeni do użytkowania będzie ona ogólnodostępna dla lokalnej społeczności – głównie mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości, co oznacza, że będzie udostępniana bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. W konsekwencji, Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie planuje pobierać opłat za korzystanie z odnowionych terenów – nie będą pobierane opłaty za wynajem/dzierżawę boisk, sceny plenerowej, wybranej strefy na cel spotkań prywatnych zainteresowanych, a także teren nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, z perspektyw przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zagospodarowana przestrzeń będzie ogólnodostępna dla zainteresowanych. Wydatki ponoszone na projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki na projekt pn. „…” będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie zamierza zmieniać sposobu funkcjonowania terenu opisanego powyżej przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania zagospodarowanej przestrzeni do funkcjonowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu zagospodarowanej przestrzeni do użytkowania będzie ona ogólnodostępna dla lokalnej społeczności – głównie mieszkańców … oraz sąsiednich miejscowości, co oznacza, że będzie udostępniana bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie planuje pobierać opłat za korzystanie z odnowionych terenów – nie będą pobierane opłaty za wynajem/dzierżawę boisk, sceny plenerowej, wybranej strefy na cel spotkań prywatnych zainteresowanych, a także teren nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Wydatki ponoszone na projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki na projekt pn. „…” będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie zamierza zmieniać sposobu funkcjonowania terenu opisanego powyżej przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania zagospodarowanej przestrzeni do funkcjonowania.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. „…”, w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj