Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.417.2019.2.JN
z 16 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2019 r. (data wpływu 7 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad zwierzętami – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad zwierzętami. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Fundacją, która zajmuje się niesieniem pomocy zwierzętom dzikim, jak i udomowionym. Wnioskodawca prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt oraz ośrodek dla dzikich zwierząt, w ramach których przyjmuje zwierzęta pod swoją opiekę. Swoje działania opiera na statucie, który szczegółowo doprecyzowuje cele i zasady działalności jednostki. § 8 ust. 8 opisuje w jakim zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność statutową odpłatną (tj. taką, za którą nie uzyskuje zysku, nadwyżki przychodów nad kosztami). Działalność ta polega m.in. na sprawowaniu opieki, leczeniu i rehabilitacji zwierząt dzikich i udomowionych w ramach pierwszej pomocy. Za taką usługę Wnioskodawca wystawia faktury i częściowo finansuje dzięki tym środkom koszty sprawowania opieki nad zwierzętami. Faktury są wystawiane bez doliczania stawki VAT (zwolnienie podmiotowe z art. 113.1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Omawiana usługa polega na:

  • zapewnieniu zwierzętom opieki, karmieniu, pojeniu, obserwowaniu stanu zdrowia zwierząt, zapewnieniu zwierzętom czystych stanowisk, zapewnieniu opieki weterynaryjnej, przekazywanie zwierząt do adopcji, wypuszczanie dzikich zwierząt na wolność – klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0.

Ze świadczenia ww. usługi korzystają jednostki instytucjonalne – gminy i miasta oraz organ Skarbu Państwa – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

W listopadzie 2018 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, która w żadnym stopniu nie pokrywa się z działalnością odpłatną. W dniu 20 listopada 2018 r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako podmiot – podatnik VAT UE – NIP – PL (…). Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie niezwiązanym z działalnością statutową odpłatną, jak i nieodpłatną. Polega na świadczeniu usług fotograficznych, videofilmowaniu i sprzedaży fotoproduktów. Do sprzedaży towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zostaje doliczany podatek VAT. W koszty podatkowe są uznawane tylko te wydatki, które mają związek z działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarejestrował się jako podatnik VAT (20 listopada 2019 r. – data potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT) w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej.
  2. Miejscem opodatkowania dokonywanych przez niego dostaw towarów oraz świadczonych usług jest terytorium Polski.
  3. Łączna wartość sprzedaży w 2018 r. z tytułu prowadzenia działalności statutowej odpłatnej i gospodarczej (m.in. świadczenie usług fotograficznych, videofilmowanie, sprzedaż fotoproduktów) nie przekroczyła kwoty 200 000,00 zł.
  4. Wartość sprzedaży w 2019 r. z tytułu prowadzenia działalności statutowej odpłatnej i działalności gospodarczej przekroczy kwotę netto 200 000,00 zł.
  5. Zarejestrował się on jako podatnik VAT UE z tytułu możliwych dostaw towarów poza terytorium Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności statutowej odpłatnej, która ma na celu pokrycie części poniesionych kosztów tych działań i świadczeniem usługi sprawowania opieki nad zwierzętami (zapewnieniu zwierzętom opieki, karmieniu, pojeniu, obserwowaniu stanu zdrowia zwierząt, zapewnieniu zwierzętom czystych stanowisk – klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0) Wnioskodawca powinien doliczać podatek VAT do tej usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży z tytułu działalności odpłatnej polegającej na świadczeniu usług sprawowania opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt dzikich oraz udomowionych klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0, nie jest doliczany podatek VAT. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy – podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z treści art. 96 ust. 3 ustawy wynika, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy – naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją, która zajmuje się niesieniem pomocy zwierzętom dzikim, jak i udomowionym. Wnioskodawca prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt oraz ośrodek dla dzikich zwierząt, w ramach których przyjmuje zwierzęta pod swoją opiekę. Swoje działania opiera na statucie, który szczegółowo doprecyzowuje cele i zasady działalności jednostki. § 8 ust. 8 opisuje w jakim zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność statutową odpłatną (tj. taką, za którą nie uzyskuje zysku, nadwyżki przychodów nad kosztami). Działalność ta polega m.in. na sprawowaniu opieki, leczeniu i rehabilitacji zwierząt dzikich i udomowionych w ramach pierwszej pomocy. Za taką usługę Wnioskodawca wystawia faktury i częściowo finansuje dzięki tym środkom koszty sprawowania opieki nad zwierzętami. Faktury są wystawiane bez doliczania stawki VAT (zwolnienie podmiotowe z art. 113 ust. 1 ustawy).

Omawiana usługa polega na:

  • zapewnieniu zwierzętom opieki, karmieniu, pojeniu, obserwowaniu stanu zdrowia zwierząt, zapewnieniu zwierzętom czystych stanowisk, zapewnieniu opieki weterynaryjnej, przekazywaniu zwierząt do adopcji, wypuszczaniu dzikich zwierząt na wolność – klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0.

Ze świadczenia ww. usługi korzystają jednostki instytucjonalne – gminy i miasta oraz organ Skarbu Państwa – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

W listopadzie 2018 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, która w żadnym stopniu nie pokrywa się z działalnością odpłatną. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (od dnia 20 listopada 2019 r. – data potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT). W dniu 20 listopada 2018 r. Wnioskodawca zarejestrował się także jako podatnik VAT UE z tytułu możliwych dostaw towarów poza terytorium Polski. Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie niezwiązanym z działalnością statutową odpłatną, jak i nieodpłatną. Polega na świadczeniu usług fotograficznych, videofilmowaniu i sprzedaży fotoproduktów. Do sprzedaży towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zostaje doliczany podatek VAT. Miejscem opodatkowania dokonywanych przez Wnioskodawcę dostaw towarów oraz świadczonych usług jest terytorium Polski.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności należy podkreślić, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie może łączyć dwóch statusów – podatnika zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy w odniesieniu do działalności statutowej i jednocześnie podatnika VAT czynnego w zakresie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług fotograficznych, videofilmowaniu i sprzedaży fotoproduktów.

Należy wskazać, że co do zasady jeżeli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT czynny to opodatkowaniu podatkiem VAT podlega cała jego działalność, wszystkie wykonywanie przez niego czynności.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca rejestrując się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu rozpoczętej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług fotograficznych, videofilmowaniu i sprzedaży fotoproduktów zrezygnował jednocześnie ze zwolnienia od podatku z tytułu wykonywania pozostałej działalności (statutowej odpłatnej) – o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, tzn. stał się czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu całej prowadzonej działalności (zarówno statutowej odpłatnej, jak i ww. działalności gospodarczej). Podatnik dokonujący rejestracji jako podatnik VAT czynny, dokonuje jej dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do opodatkowania świadczonej w ramach działalności statutowej (odpłatnej) usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad zwierzętami według właściwej stawki podatku obowiązującej na terytorium kraju.

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy zatem wskazać, że w związku ze świadczeniem usługi sprawowania opieki nad zwierzętami (zapewnieniu zwierzętom opieki, karmieniu, pojeniu, obserwowaniu stanu zdrowia zwierząt, zapewnieniu zwierzętom czystych stanowisk – klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0) – wykonywanej w ramach działalności statutowej – Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, powinien doliczać podatek VAT do tej usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj