Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.438.2019.1.TK
z 16 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych udokumentowanych fakturami VAT wydatków na zakup materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów w ramach realizowanego projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych udokumentowanych fakturami VAT wydatków na zakup materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką utworzoną i działającą na podstawie przepisów ustawy (…) oraz rozporządzenia Ministra (….) w sprawie nadania statutu.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869). Działalność Wnioskodawcy obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody, edukacji przyrodniczej i udostępniania. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W ramach wykonywanej działalności wnioskodawca osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione oraz niepodlegające ustawie o VAT.

Przychody opodatkowane to:

  1. wpływy z opłat za udostępnianie obszaru (…) w sposób, który nie wpływa negatywnie na przyrodę (…), tj. opłaty za wstęp na wyznaczone w rozporządzeniu Ministra (…), opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz turystycznych;
  2. wpływy z tytułu opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością;
  3. wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;
  4. wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń;
  5. wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, tj. drewno, zwierzyna łowna, koniki polskie, owce, bydło.

Przychody zwolnione z podatku VAT to:

  1. wpływy z tytułu dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości (czynsz za najem lokali mieszkalnych).

Niepodlegające ustawie o VAT to:

  1. dotacja z budżetu państwa;
  2. dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
  3. dotacje z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
  4. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
  5. za wyjątkiem dotacji mających bezpośredni wpływ na cenę towarów – zgodnie z art. 29a ust. 1 UPTU.

W związku z powyższym Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione z VAT oraz czynności niepodlegające odliczeniu VAT za pomocą prewspółczynnika i wskaźnika proporcji.

Wypełniając zadania statutowe w zakresie ochrony przyrody, edukacji przyrodniczej i udostępniania, wnioskodawca realizuje szereg przedsięwzięć.

W 2018 r. podpisana została Umowa grantowa Nr (…) o dofinansowanie ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa w ramach Programu (…) Projektu pn. „(…)”.

Na podmiotach ponoszących wydatki kwalifikowane w ramach projektu ciąży obowiązek wystąpienia do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o interpretację stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Program ma na celu ochronę i propagowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego regionów transgranicznych, wzmacnianie powiązań kulturowych i współpracy, poprawę wizerunku i atrakcyjności regionu oraz zwiększanie potencjału społeczności lokalnych. Istnienie dobrze utrzymanych obiektów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego jest ściśle związane z rozwojem turystyki transgranicznej. Ponadto atrakcyjność turystyki i wzrost w sektorze są silnie uzależnione od różnorodności i jakości usług turystycznych, wizerunku regionu i właściwego rozpowszechnienia sezonowej działalności turystycznej. W związku z powyższym działania Programu mają na celu promocję i dywersyfikację produktów turystycznych.

Do zadań Wnioskodawcy w ramach wymienionego projektu należy:

  1. Szkolenie kadr ochrony środowiska i usług turystycznych. Rozliczenie z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego następuje na podstawie faktur VAT marża.
  2. Rozwój linearnych produktów turystycznych – wycieczki rowerowe, warsztaty, spotkania edukacyjne. Rozliczenie z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego następuje na podstawie faktur VAT marża.
  3. Zakup materiałów promocyjnych w ramach kampanii promocyjnej projektu.
  4. Publikacje informacyjne i turystyczne dot. przyrodniczych i kulturowych walorów w tym: przygotowanie przewodnika turystycznego, wydanie książki „(…)”, wykonanie aplikacji na telefon – przewodnik po (…). Materiały promocyjne i publikacje informacyjne i turystyczne będą przekazane nieodpłatnie uczestnikom podczas szkoleń, konferencji, bezpłatnych zajęć edukacyjnych oraz w celu promocji (…). Potencjalnymi odbiorcami wyników końcowych projektu będą przede wszystkim pracownicy (…), społeczność lokalna, środowiska naukowe, studenci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych udokumentowanych fakturami VAT wydatków na zakup materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów w ramach realizowanego projektu, które będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W zakresie wydatków poniesionych na zakup usług wymienionych w pkt 1 i 2 (szkoleniowych, warsztatów, konferencji) rozliczenie z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego następuje na podstawie faktur VAT marża – podatek VAT w fakturach zakupu nie występuje co powoduje brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 UPTU – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie ustawy UPTU art. 43 ust. 1 pkt 2, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary wymienione w pkt 3 i 4 do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką utworzoną i działającą na podstawie przepisów ustawy (…) oraz rozporządzenia Ministra (…) w sprawie nadania statutu.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Działalność Wnioskodawcy obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody, edukacji przyrodniczej i udostępniania. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione oraz niepodlegające ustawie o VAT.

Wypełniając zadania statutowe w zakresie ochrony przyrody, edukacji przyrodniczej i udostępniania, Wnioskodawca realizuje szereg przedsięwzięć.

W 2018 roku podpisana została Umowa grantowa Nr (…) o dofinansowanie ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa w ramach Programu (…) Projektu pn. „(…)”.

Program ma na celu ochronę i propagowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego regionów transgranicznych, wzmacnianie powiązań kulturowych i współpracy, poprawę wizerunku i atrakcyjności regionu oraz zwiększanie potencjału społeczności lokalnych. Istnienie dobrze utrzymanych obiektów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego jest ściśle związane z rozwojem turystyki transgranicznej. Ponadto atrakcyjność turystyki i wzrost w sektorze są silnie uzależnione od różnorodności i jakości usług turystycznych, wizerunku regionu i właściwego rozpowszechnienia sezonowej działalności turystycznej. W związku z powyższym działania Programu mają na celu promocję i dywersyfikację produktów turystycznych.

Do zadań Wnioskodawcy w ramach wymienionego projektu należy:

  • Szkolenie kadr ochrony środowiska i usług turystycznych. Rozliczenie z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego następuje na podstawie faktur VAT marża.
  • Rozwój linearnych produktów turystycznych – wycieczki rowerowe, warsztaty, spotkania edukacyjne. Rozliczenie z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego następuje na podstawie faktur VAT marża.
  • Zakup materiałów promocyjnych w ramach kampanii promocyjnej projektu.
  • Publikacje informacyjne i turystyczne dot. przyrodniczych i kulturowych walorów w tym: przygotowanie przewodnika turystycznego (…), wydanie książki „(…)”, wykonanie aplikacji na telefon – przewodnik po (…). Materiały promocyjne i publikacje informacyjne i turystyczne będą przekazane nieodpłatnie uczestnikom podczas szkoleń, konferencji, bezpłatnych zajęć edukacyjnych oraz w celu promocji (…). Potencjalnymi odbiorcami wyników końcowych projektu będą przede wszystkim pracownicy (…), społeczność lokalna, środowiska naukowe, studenci.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych udokumentowanych fakturami VAT wydatków na zakup materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów w ramach realizowanego projektu, które będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż – jak oświadczył Zainteresowany – zakupy materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów w ramach realizowanego projektu, będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych udokumentowanych fakturami VAT wydatków na zakup materiałów promocyjnych, publikacji informacyjnych i turystycznych dotyczących przyrodniczych i kulturowych walorów w ramach realizowanego projektu, które będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj