Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.456.2019.2.EW
z 28 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zadaniem pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 22 października 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Międzygminny „(…)” z siedzibą w (…) zajmuje się gospodarką odpadami komunalnymi. Zgodnie ze Statutem Związku oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – wykonuje on zadania publiczne przekazane mu przez gminy – członków Związku, m.in.:

  1. obejmuje wszystkich właścicieli nieruchomości na terenach gmin – członków Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
  2. zapewnienia osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
  3. prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  4. pobiera opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Związek zamierza przeprowadzić czternaście działań dla zadania pn.: „(…)” – dotyczące edukacji ekologicznej mieszkańców Związku Międzygminnego „(…)” planowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Gminą (…) i Miejską Biblioteką (…). Liderem i wnioskodawcą będzie Gmina (…).

W ramach projektu Związek Międzygminny „(…)” przeprowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną dotyczącą ochrony bioróżnorodności ze szczególnym naciskiem na właściwe postępowanie z odpadami komunalnymi. Kampania realizowana będzie na terenie (…) gmin członkowskich Związku (…) oraz województwa (…) i obejmie wszystkie grupy docelowe (dzieci, młodzież, dorośli).

Działania podejmowane przez Związek w ramach projektu mają za zadanie ukształtować świadomość ekologiczną mieszkańców w zakresie ochrony bioróżnorodności. Wzmożona konsumpcja oraz niewłaściwe postępowanie z odpadami komunalnymi, które wiążą się z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych, są jednymi z pośrednich czynników mających negatywny wpływ na bioróżnorodność. Dla zachowania różnorodności ekologicznej istotna jest więc kompleksowa edukacja i budowanie świadomości społeczeństwa na wielu płaszczyznach, w tym w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami. Nadal w środowisku lokalnym, mimo rozbudowanego systemu selektywnej zbiórki odpadów, spotyka się dzikie wysypiska. Nielegalnie składowane odpady niebezpieczne (np. baterie, opakowania po chemikaliach) stanowią duże zagrożenie dla bioróżnorodności głównie poprzez trwałe zanieczyszczenie toksynami gleb oraz wód gruntowych, ponadto wpływają negatywnie na walory estetyczne krajobrazu (w tym na zlokalizowane na terenie Związku obszary chronionego krajobrazu). Na obszarach o szczególnych walorach przyrodniczych i rekreacyjnych często spotyka się pozostawione przez człowieka odpady, które stanowią niebezpieczne pułapki dla bezkręgowców i małych kręgowców, jak również mogą być przez zwierzęta omyłkowo traktowane jako pokarm prowadząc do ich śmierci. Odpady te często trafiają do ekosystemów wodnych, stanowiąc poważne zagrożenie dla organizmów tam żyjących. Równie niebezpieczne dla środowiska i bioróżnorodności jest nadal popularne spalanie odpadów w domowych kotłowniach, brak elementarnej wiedzy dotyczącej sposobów zapobiegania powstawania odpadów oraz rezygnacja z produkcji własnego kompostu z bioodpadów, który zapewnia glebie zdrowe i bogate w składniki odżywcze środowisko życia dla bakterii, stanowi naturalny nawóz dla roślin i jest przyjazny zapylaczom.

W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Związek Międzygminny zaplanował następujące działania:

  1. Zakup i montaż 10 pojemników specjalistycznych na gromadzenie drobnych odpadów niebezpiecznych. Pojemniki te wyposażone będą również w powierzchnię do umieszczania dużych plakatów edukacyjnych, na których zamieszczone będą informacje dotyczące istoty segregacji tego typu odpadów i ich wpływu na bioróżnorodność. Pojemniki będą stanowić element małej architektury ogólnodostępny dla mieszkańców.
  2. Zakup i montaż 12 edukacyjnych gier terenowych – koszy, które uczą użytkowników prawidłowej segregacji odpadów. Gra edukacyjna polega na ustawieniu prostopadłościanów w układzie wertykalnym, w taki sposób by zawarte na nich informacje tworzyły logiczny ciąg myślowy.
  3. Tworzenie 12 „(…)” – międzygminny projekt dla instytucji publicznych i organizacji samorządowych. Do projektu uczestnicy zgłaszają wykonany własnoręcznie eko-kwietnik/eko-zielnik. W wybranych placówkach zorganizowane zostaną warsztaty dla grupy/organizacji mające na celu wspólne utworzenie „(…)”, na których powstaną eko-kwietniki z rodzimych gatunków roślin, przyjazne zapylaczom z wykorzystaniem odpadów, np. opon, skrzynek, mebli. Powstaną meble np. z palet i skrzynek, hamaki, poduszki itp. Miejsce zostanie wyposażone w kompostownik, a uczestnicy przeszkoleni z procesu przydomowego kompostowania. Każde miejsce oznaczone będzie tablicą edukacyjną. Poza celami edukacyjnymi i uświadamiającymi projekt ma za zadanie budowanie więzi społecznych. Warsztaty skierowane będą dla młodzieży i dorosłych. W kosztach uwzględniono opracowanie grafiki promocyjnej projektu i plakatu, wywołanie zdjęć z realizacji projektu, zakup 30 ram aluminiowych, ekspozycja plakatów oraz zdjęć w biurze Związku i na terenie gmin członkowskich.
  4. Wykonanie eko-gabloty uświadamiającej mieszkańców o konieczności zgniatania odpadów opakowaniowych. Gablota dwukomorowa: do jednej trafią butelki zgniecione, do drugiej niezgniecione. Na gablocie pojawi się grafika uświadamiająca wpływ zgniatania odpadów m.in. na środowisko i bioróżnorodność. Gablota zostanie umiejscowiona w przestrzeni miejskiej.
  5. Opracowanie dwóch scenariuszy lekcji przyrody/biologii dot. wpływu odpadów na bioróżnorodność (dla klas 1-3 oraz 4-8) wraz z kartami pracy, krzyżówką oraz kolorowankami dla przedszkolaków. Materiały zostaną udostępnione na stronie projektu i rozesłane elektronicznie placówkom oświatowym na terenie województwa (…).
  6. Opracowanie i emisja cyklu 7 animacji „(…)mających na celu podniesienie świadomości mieszkańców i przeciwdziałaniu powstawaniu dzikich wysypisk. Emisja animacji w Internecie.
  7. Opracowanie broszury – poradnik dot. kompostowania i wpływu stosowania kompostu na bioróżnorodność. Format B5, szyta, 12 str + okładka. 4 tys. egz.; 3 emisje artykułu w prasie lokalnej dot. kompostowania, 1 artykuł w lokalnym portalu informacyjnym.
  8. Uzupełnienie zaplecza dydaktycznego Związku w grę mobilną dot. rozkładu śmieci w czasie oraz gry z eko-zagadkami, które używane będą podczas różnych wydarzeń organizowanych na terenie Związku (pikniki, festyny, dożynki itp.).
  9. Zakup 58 szt. kompostowników z planszą edukacyjną dla przedszkoli. Kompostowniki staną na terenach zielonych, przy przedszkolnych placach zabaw. Na każdym kompostowniku zamontowana zostanie tablica edukacyjna dostosowana do wieku dzieci.
  10. Zakup drobnych gadżetów o wartości do 10 zł brutto za 1 szt. – eko-upominków dla uczestników projektu (dla dzieci, młodzieży i dorosłych). Gadżety będą budować świadomość ekologiczną uczestnika i ją utrwalać po zakończeniu projektu (np. eko-torba, magnes edukacyjny na lodówkę, eko-kredki itp.)
  11. Zakup 35 szt. pojemników na baterie z edukacyjną nalepką dot. wpływu tych odpadów na bioróżnorodność. Pojemniki otrzymają instytucje publiczne na terenie Związku.
  12. Emisja filmu familijnego przedstawiającego wpływ odpadów na środowisko dla 900 odbiorców w lokalnym kinie. Odbiorcami będą dzieci, młodzież i dorośli.
  13. Promocja działań realizowanych w ramach projektu – 16 emisji w prasie w tym 1 o zasięgu wojewódzkim; audycja radiowa; 1 szt. roll-up; 4 artykuły edukacyjne w lokalnym portalu internetowym.
  14. Zakup drukarki kolorowej laserowej wraz z 2 kpl. tuszy. Drukarka służyć będzie m.in. do wydruku scenariuszy, kart pracy, kolorowanek oraz biletów na seans w kinie.

W piśmie z dnia 16 października 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że Związek Międzygminny „(…)” z siedzibą w (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi, które będą nabywane przez Związek w ramach projektu pn.: „(…)”, będą wykorzystywane przez Związek Międzygminny „(…)” do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Faktury dokumentujące ww. zakupy towarów i usług będą wystawiane na Związek Międzygminny „(…)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Związkowi Międzygminnemu „(…)” będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia czternastu działań dla zadania pn.: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Związek Międzygminny „(…)” zamierza przeprowadzić czternaście działań dla zadania pn.: „(…)”, w wyniku którego powstaną wyłącznie wydatki na usługi i dostawy towarów, które nie będą wykorzystywane przez Związek do prowadzenia działalności opodatkowanej (mieszkańcy z terenu Związku Międzygminnego „(…)” będą mogli w ramach wnoszonej przez siebie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pozyskać informacje i zostać przeszkoleni na temat prawidłowego segregowania odpadów komunalnych u źródła oraz metodach zapobiegania powstawaniu tych odpadów), Związkowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie sprawy, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane w ramach projektu towary i usługi, będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy na realizację zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż nabywane towary i usługi – jak wskazał Wnioskodawca – będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, Związkowi Międzygminnemu „(…)” nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia czternastu działań dla zadania pn.: „(…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabywane w celu realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że towary i usługi, które będą nabywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj