Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.557.2019.2.AJ
z 6 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2019 r. (data wpływu 4 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlowo-usługowym dotyczącym dostawy, montażu i serwisowania urządzeń chłodniczych, posiada status mikroprzedsiębiorcy.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzona sprzedaż w 99,9% wykonywana jest na rzecz firm oraz osób prowadzących działalność gospodarczą. Każde zdarzenie tj. sprzedaż jest potwierdzane fakturą, włącznie ze sprzedażą na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.


Sprzedaż ogółem brutto wyniosła w :


  • 2017 r. – 2.231.627,72 zł, w tym dla rolników ryczałtowych 645,75 zł.
  • 2018 r. – 791.353,94 zł. w tym dla rolników ryczałtowych 633,13 zł.
  • do VII 2019 r. – 854.928,68 zł. w tym dla rolników ryczałtowych 258,30 zł.


Należności za faktury wystawione dla rolnika regulowane były przelewem bankowym.

Posiada Pan kasę rejestrującą firmy „…” z papierowym zapisem kopii, która została zakupiona i wprowadzona w tryb fiskalny w 2001 r.

Kasa ta obecnie ma 18 lat, lecz ze względu na bardzo znikomą ilość zapisów do dnia dzisiejszego nie została zapełniona w niej pamięć fiskalna.

W związku z tym, że posiadana kasa jest „starego typu” firma serwisująca zasugerowała, że ze względu na jej wiek i obowiązujące przepisy powinienem zakupić nową kasę, a tą obecną wycofać z użytkowania. Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1984 roku, a przewidywany termin zamknięcia to 2022 rok. 

Z uzupełnienia wniosku wynika, że obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstał zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie kas rejestrujących. Obrót osiągnięty w 2000 r. z tytułu dostaw i świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczył kwotę 40.000 złotych.

Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie dokonuje w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dostawy towarów w systemie wysyłkowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy można skorzystać ze zwolnienia z konieczności posiadania kasy fiskalnej ?

Czy można obecnie posiadaną kasę wycofać z użytkowania ?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, można skorzystać ze zwolnienia ze względu na:


  • obrót na rzecz osób prywatnych oraz rolników ryczałtowych nie przekraczający w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 złotych,
  • udział obrotu ogółem ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych był niższy niż 20%,
  • sprzedaż na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych była potwierdzana wystawioną faktura VAT,
  • należności za faktury wystawione na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych regulowane były przelewem bankowym na konto firmowe.


W związku ze zwolnieniem dotyczącym koniczności posiadania kasy fiskalnej, w ocenie Wnioskodawcy może on wycofać z użytkowania obecnie posiadaną kasę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519).

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2).

Jak wynika z opisu sprawy, w związku z wykonywaniem świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w związku z przekroczeniem w 2000 r. kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł powstał wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w 2001 r. Tym samym utracił Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tego obowiązku.

W świetle powyższego, niezależnie od wysokości osiągniętego w latach 2017-2019 przez Pana obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, regulacja wynikająca z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – stosownie do zapisu § 3 ust. 2 tego rozporządzenia – nie znajdzie zastosowania.

Ponadto, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Powyższa norma prawna dotyczy tych podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, a udział obrotu z tytułu tych czynności w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan czynności wymienionych w części I załącznika do powołanego rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że – wbrew Pana twierdzeniu – również norma prawna wynikająca z powołanego § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Na gruncie niniejszej sprawy należy również wskazać, że zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W części II tego załącznika w poz. 36 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast w poz. 37 tego załącznika, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 czy poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:


  • dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi (poz. 36 załącznika);
  • zapłata za towar/usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach. Z opisu sprawy nie wynika, że przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zapytania należy wskazać, że Wnioskodawca będzie uprawniony do zrezygnowania ze stosowania kasy rejestrującej wyłącznie w przypadku gdy sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych spełnione są warunki do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

Jak bowiem wskazano we wniosku, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje Pan dostawy, montażu i serwisowania urządzeń chłodniczych, każde zdarzenie tj. sprzedaż jest potwierdzane fakturą, włącznie ze sprzedażą na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Należności za faktury wystawione dla rolnika regulowane były przelewem bankowym.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że dokonywana przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dostawa towarów nie ma charakteru dostawy w systemie wysyłkowym.

W tym miejscu należy podkreślić, że zakres zwolnienia z obowiązku prowadzenia przedmiotowej ewidencji określony w powołanych normach prawnych, tj. § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia, ogranicza się wyłącznie do czynności, których przedmiotem jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie wyżej wskazanego § 2 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do tego rozporządzenia.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej używa do ewidencjonowania jednej kasy rejestrującej.

Tym samym, pomimo niewielkiej skali opisanych świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, z uwagi na fakt, że cała sprzedaż – zarówno dostawa, jak i usługi – jest ewidencjonowana przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej, to na gruncie niniejszej sprawy nie jest możliwe zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym i rezygnacja z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jak już bowiem wskazano, Wnioskodawca nie będzie miał prawa korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w przypadku dostawy urządzeń chłodniczych na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Końcowo – odnosząc się do zawartych we wniosku stwierdzeń, dotyczących ewentualnego zakupu nowej kasy w związku z faktem, że posiadaną kasę użytkuje Pan od 18 lat – tutejszy organ zauważa, że stosownie do zapisu art. 145a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Kasa rejestrująca z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii – stosownie do zapisu art. 145a ust. 2 ustawy – musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane, a w przypadku kasy z elektronicznym zapisem kopii – dodatkowo zapewniać bezpieczne ich przesyłanie na zewnętrzne nośniki danych.

W kasach rejestrujących z papierowym zapisem kopii pamięć fiskalna nie podlega wymianie (art. 145a ust. 5).

Powyższe zatem wskazuje, że do prowadzenia ewidencji sprzedaży może Pan nadal używać dotychczas stosowaną kasę rejestrującą do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej w tym urządzeniu, pod warunkiem, że zapewnia ona zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego, oraz przechowuje te dane.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43–300 Bielsko–Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj