Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.412.2019.2.ISK
z 6 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2019 r. (data wpływu 18 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2019 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 27 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 17 października 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.412.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 21 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymywanych zaliczek - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 27 października 2019 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 27 października 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 17 października 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.412.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 21 października 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymywanych zaliczek.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka) będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz osób fizycznych, których przedmiotem jest wycena nieruchomości oraz kontrole realizacji inwestycji budowlanej. Na moment sporządzenia wniosku, Spółka każdorazowo otrzymuje zaliczkę na poczet przedmiotowej usługi za pośrednictwem rachunku bankowego przy czym zapłata zaliczki dokonywana jest bezpośredniego przez klienta lub osobę trzecią w imieniu klienta. W każdym przypadku otrzymania przelewem zaliczki Spółka jest w stanie przyporządkować otrzymaną wpłatę do konkretnej usługi wykonanej zidentyfikowanemu klientowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Spółka na moment złożenia wniosku każdorazowo dokumentuje otrzymaną wpłatę przy pomocy kasy fiskalnej. Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 października 2019 r. wskazano, że z tytułu usług będących przedmiotem wniosku, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka może zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencji otrzymywanych zaliczek przy pomocy kasy fiskalnej?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Wnioskodawcy prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej na otrzymywane od osób fizycznych zaliczki.


Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia pod pozycją 37 wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Jednocześnie rozporządzenie nie wprowadza żadnych innych warunków - poza warunkami dotyczącymi przedmiotu świadczenia (np. w zakresie usług prawniczych) zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Analiza przepisów rozporządzenia (§ 4 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r.) prowadzi do wniosku, że usługi świadczone przez Spółkę (wycena nieruchomości) nie mieszczą się kategorii usług bezwzględnie wyłączonych ze zwolnień z obowiązku ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej. Wobec tego co do zasady zwolnienie w analizowanym stanie faktycznym Spółce przysługuje.


Analiza stanu faktycznego wniosku prowadzi do konstatacji, że spełnione zostały przesłanki określone we wskazanych powyżej regulacjach rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r.:

  1. otrzymanie zapłaty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej za pośrednictwem rachunku bankowego - każdorazowo zapłata za usługi, o których mowa w stanie faktycznym jest dokonywana na rachunek bankowy Spółki,
  2. Spółka każdorazowo jest w stanie przyporządkować wpłatę otrzymaną od klienta będącego osobą fizyczną z wykonaną na jego rzecz usługą - dokumentacja Spółki pozwala na jednoznaczne przyporządkowanie wykonanej usługi z osobą wpłacającą zaliczkę nawet wówczas, gdy wpłaty w imieniu klienta dokonała inna osoba korzystając z własnego rachunku bankowego.

Nadto należy podkreślić, że przepisy rozporządzenia nie przewidują wyłączenia zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej w przedmiotowym przypadku od faktu wcześniejszej dokumentacji lub jej braku tożsamych usług przy pomocy kasy fiskalnej. Innymi słowy niezależnie do faktu uprzedniego posiadania lub nieposiadania kasy fiskalnej podatnik jest uprawniony do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji jeżeli spełni warunki przewidziane w poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. Jak wykazano powyżej Spółka spełnia warunki wymienione w poz. 37 załącznika do wspomnianego rozporządzenia, a co za tym idzie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji otrzymywanych przedpłat na kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W pierwszej kolejności należy wskazać, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675), dalej „ustawa zmieniająca”, wprowadzająca zmiany w zakresie przepisów dotyczących kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnienia z powyższego obowiązku od dnia 1 stycznia 2019 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.


Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ze względu na wysokość osiągniętego obrotu jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu.


Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


W poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.


Jednocześnie w § 4 ust. 1 rozporządzenia został wymieniony katalog produktów i usług, do których nie stosuje się zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wskazanych w § 2 i § 3 rozporządzenia.


Stosowanie do treści § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
  7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
    • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
    • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
  10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
  11. kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
  12. związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.


Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz osób fizycznych, których przedmiotem jest wycena nieruchomości oraz kontrole realizacji inwestycji budowlanej. Na moment sporządzenia wniosku, Spółka każdorazowo otrzymuje zaliczkę na poczet przedmiotowej usługi za pośrednictwem rachunku bankowego przy czym zapłata zaliczki dokonywana jest bezpośredniego przez klienta lub osobę trzecią w imieniu klienta. W każdym przypadku otrzymania przelewem zaliczki Spółka jest w stanie przyporządkować otrzymaną wpłatę do konkretnej usługi wykonanej zidentyfikowanemu klientowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Spółka na moment złożenia wniosku każdorazowo dokumentuje otrzymaną wpłatę przy pomocy kasy fiskalnej. Ponadto z tytułu usług będących przedmiotem wniosku, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.


Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej.


Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w postaci wyceny nieruchomości oraz kontroli realizacji inwestycji budowlanej nie mieszczą się w wyłączeniach wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do całości zapłaty za świadczone usługi należność otrzymuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.

Tym samym, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do zaliczek z tytułu świadczonych usług w postaci wyceny nieruchomości oraz kontroli realizacji inwestycji budowlanej, w odniesieniu do których pozostała część należności również będzie otrzymywana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie będzie wynikło, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła – zarówno w odniesieniu do wpłacanych zaliczek jak i pozostałej należności za usługę - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zaliczek z tytułu świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj