Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.607.2018.3.MMA
z 31 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14 r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 27 września 2018 r. (data wpływu 3 października 2018 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 28 listopada 2018 r. (data wpływu 30 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 21 listopada 2018 r.) oraz uzupełnione pismem Strony z dnia 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 6 grudnia 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 12 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania planowanej sprzedaży Nieruchomości według stawki podatku VAT w wysokości 23% – jest prawidłowe,
  • prawa Kupującego do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabyciu Nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Nieruchomości według stawki podatku VAT w wysokości 23% oraz prawa Kupującego do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabyciu Nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 28 listopada 2018 r. (data wpływu 30 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 listopada 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.607.2018.1.MMA oraz pismem Strony z dnia 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 6 grudnia 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.607.2018.2.MMA.


We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    S. Sp. z o.o.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    A. Sp. z o.o.


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca 1, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem działalności spółki jest produkcja i montaż konstrukcji aluminiowych, elewacji wentylowanych w technologii A. oraz usługi budowlano-montażowe.


Spółka w 2001 roku dla celów prowadzenia działalności gospodarczej nabyła nieruchomość (działka w użytkowaniu wieczystym oraz budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności:

  1. budynek magazynu, parterowy, o kubaturze 2214 m3.
  2. budynek magazynu, parterowy, konstrukcji stalowej, kubatura 1792,02 m3,

Udział w działce stanowiącej drogę dojazdową, budowle.


Nabycie nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Drugą stroną transakcji będzie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca 2), która jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.


Wnioskodawcy są podmiotami niepowiązanymi zarówno w rozumieniu art. 9a i 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.), jak i w rozumieniu art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z poźn. zm.).


Wnioskodawca 1 planuje sprzedaż nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. Przewiduje się na chwilę obecną, że Transakcja zostanie dokonana do końca 2018 r., przy czym ostateczna data Transakcji może ulec zmianie.


Umowa zostanie zawarta po uzyskaniu wspólnej interpretacji w zakresie właściwego opodatkowania transakcji, a do tego momentu Wnioskodawca 2 nieruchomość będzie wynajmował od Wnioskodawcy 1.


W związku z planowaną Transakcją Wnioskodawcy dokonali analizy poszczególnych budynków, budowli położonych na Nieruchomości w celu ustalenia prawidłowego opodatkowania VAT sprzedaży Nieruchomości. Niniejszy wniosek i wydana na jego podstawie Interpretacja ma posłużyć Wnioskodawcom w celu potwierdzenia prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawców analizy, a co za tym idzie prawidłowego zastosowania przepisów prawa podatkowego.


Na przedmiotowej Nieruchomości znajdują się budynki i budowle (z których każdy stanowi odrębny środek trwały).


  1. Budynek magazynu (nr 1) parterowy, o konstrukcji stalowej, ramowej z posadzką betonową, wyposażony w instalacje centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjną i elektryczną o kubaturze 2214 m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. a od 2014 r. rozpoczął modernizację oraz rozbudowę istniejącego budynku czyli budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. 21 września 2018 r. Wnioskodawca 1 otrzymał decyzję w zakresie pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części budynku produkcyjno-magazynowego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie kubatura budynku wynosi 4006,17 m3. Przy nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwagi na brak objęcia transakcji podatkiem VAT). Został po raz pierwszy zasiedlony, użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Budynek magazynu (nr 2), parterowy, niepodpiwniczony, o konstrukcji stalowej, obudowany blachą, o kubaturze 1792,02 m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. i przez cały okres używania nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  3. Budowle - utwardzenie placu 1109,44 m 2 z płyt betonowych zbrojonych, ogrodzenie wraz z bramą, przyłącze energetyczne ziemne.
  4. Udział w działce stanowiącej drogę dojazdową do nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego.

W uzupełnieniu wniosku będącego odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 listopada 2018 r., Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży będzie działka zabudowana o numerze ewidencyjnym 9/46 i działka o numerze ewidencyjnym 9/40 stanowiąca drogę dojazdową do działki 9/46.


Na działce o numerze ewidencyjnym 9/46 znajdują się budynki i budowle (z których każdy stanowi odrębny środek trwały).


  1. Budynek magazynu (nr 1) parterowy, o konstrukcji stalowej, ramowej z posadzką betonową, wyposażony w instalacje centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjną i elektryczną o kubaturze 2214m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r., a od 2014 r. rozpoczął modernizację oraz rozbudowę istniejącego budynku czyli budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. 21 września 2018 r. Wnioskodawca 1 otrzymał decyzję w zakresie pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części budynku produkcyjno-magazynowego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie kubatura budynku wynosi 4006,17m3. Przy nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwagi na brak objęcia transakcji podatkiem VAT). Został po raz pierwszy zasiedlony, użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Budynek magazynu (nr 2), parterowy, niepodpiwniczony, o konstrukcji stalowej, obudowany blachą, o kubaturze 1792,02m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. i przez cały okres używania nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  3. Budowle - utwardzenie placu 1109,44 m2 z płyt betonowych zbrojonych, ogrodzenie wraz z bramą, przyłącze energetyczne ziemne.

Przez cały okres używania budowli nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budowle były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej.


Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 9/40 o powierzchni 0,6408 ha będącą w użytkowaniu wieczystym do dnia 5 grudnia 2089 r. stanowi drogę dojazdową położoną w R.


Znajdują się na niej budowle tj. wszelkie przyłącza energetyczne, sieci wod-kan., elektryczne, które nie są własnością Wnioskodawcy 1. Przez cały okres używania działki 9/40 nie były ponoszone wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


A SP Z O.O. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem działalności spółki jest działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej.


Spółka zamierza zakupić ww. nieruchomość zabudowaną od Wnioskodawcy 1 stanowiącą działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 9/46 o powierzchni 0,3072 ha będącą w użytkowaniu wieczystym do dnia 5 grudnia 2089 r. oraz dla posadowionych na tej nieruchomości budynków, stanowiących odrębną nieruchomość:

  1. budynek magazynu (1) parterowy o kubaturze 2214 m3 - opis nieruchomości powyżej u Wnioskodawcy 1
  2. budynek magazynu (2) parterowy o konstrukcji stalowej, kubatura 1792,02 m3- opis nieruchomości powyżej u Wnioskodawcy 1.
  3. Budowle - utwardzenie placu 1109,44 m2 z płyt betonowych zbrojonych, ogrodzenie wraz z bramą, przyłącze energetyczne ziemne

oraz działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 9/40 o powierzchni 0,6408 ha będącą w użytkowaniu wieczystym do dnia 5 grudnia 2089 r. i stanowiącą drogę dojazdową położoną w R.


W uzupełnieniu wniosku będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 6 grudnia 2018 r, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Budynek magazynowy (nr 2), parterowy, niepodpiwniczony, o konstrukcji stalowej, obudowany blachą, o kubaturze 1792,02m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. Wnioskodawca nr 1 wykorzystywał budynek magazynowy w prowadzonej, opodatkowanej działalności gospodarczej. Obiekt nie był wynajmowany, dzierżawiony.
  2. Droga dojazdowa znajdująca się na działce nr 9/40 spełnia definicję budowli w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r., poz.1332 z późn. zm.).
  3. Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym 1/20 działki nr 9/40 która stanowi dojazd do działki nr 9/46 i w takim celu była wykorzystywana w opodatkowanej działalności gospodarczej. Obiekt nie był wynajmowany, dzierżawiony.
  4. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 9/40 o powierzchni 0,6408 ha będącą w użytkowaniu wieczystym do dnia 5 grudnia 2089 r. i będąca własnością Skarbu Państwa. Wnioskodawca nie posiada żadnej wiedzy na temat dokumentów na podstawie, których zostały wykonane przyłącza czy sieci znajdujące się na działce nr 9/40. Zostały wykonane przed zakupem udziału w użytkowaniu wieczystym.
  5. Działka nr 9/40 w ewidencji gruntów i budynków Miasta jest sklasyfikowana jako droga oznaczona symbolem „dr”. Stanowi drogę dojazdową do sąsiednich działek. Nie jest obecnie objęta ustaleniami żadnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ani też decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 28 listopada 2018 r.):

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że w zdarzeniu przyszłym przedstawiony we wniosku przedmiot planowanej transakcji sprzedaży tj. sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności budynków, budowli należy określić odrębne opodatkowanie określonych składników?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że Budynek magazynu (nr 1) będzie podlegać opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że Budynek magazynu (nr 2) będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że budowle będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że udział w drodze dojazdowej do nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że podatnicy mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku wybrać opodatkowanie dostawy budynku nr 2, budowli lub działki-udział w drodze dojazdowej?
  7. Czy dla określenia podstawy opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości, w części zwolnionej od podatku VAT oraz w części opodatkowanej VAT, Wnioskodawcy powinni wybrać metodę najbardziej wiarygodną tj. wg klucza powierzchniowego?
  8. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy 2, że w zdarzeniu przyszłym, w przypadku zakupu budynku magazynu (1) położonego na działce o numerze ewidencyjnym 9/46 przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ?

Zdaniem Wnioskodawców (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 28 listopada 2018 r.):


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawców, prawidłowe jest stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w związku z tym, że przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży jest prawo wieczystego użytkowania Nieruchomości, prawo własności Budynków oraz innych urządzeń (w tym budowli) znajdujących się na działce, to skutki podatkowe na gruncie VAT należy określać oddzielnie dla każdego Budynku, budowli lub ich częściami.


Zgodnie z art. 29a ustawy o VAT „w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.”


W świetle reguły opodatkowania podatkiem VAT gruntów zabudowanych przewidzianej w art. 29a ust. 8 ustawy o VAT pojawia się pytanie w jaki sposób rozumieć pojęcie ,,gruntu” występujące w tym przepisie. Ustawa o VAT nie zawiera autonomicznej definicji pojęcia ,,gruntu”, jak też nie zawiera odesłania np. do przepisów prawa cywilnego w tym zakresie.

Definiując pojęcie ,,gruntu” dla potrzeb ustawy o VAT, należy kierować się przede wszystkim ekonomicznymi uwarunkowaniami transakcji, a w szczególności należy ustalić, co może, zgodnie z polskim prawem być przedmiotem odrębnej transakcji. W tym ujęciu, uwzględniając definicję ,,towaru” zawartą w art. 2 pkt 6 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, należy zdefiniować ,,grunt” jako cześć powierzchni ziemskiej mogąca stanowić przedmiot samodzielnego obrotu (dostawy). Co do zasady, wskazanej powyżej definicji odpowiadać będzie pojęcie wyodrębnionej geodezyjnie działki (z wyłączeniem znajdujących się na działce budynków / budowli).


Pojęcie ,,działki” w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. Poz. 520 z późn. zm.), („Prawo geodezyjne i kartograficzne”) oznacza obszar gruntu stanowiący podstawową jednostkę geodezyjną, określoną na mapie ewidencyjnej granicami, numerem, powierzchnią, rodzajem użytkowania i klasą gruntu.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.


W przypadku terenów zabudowanych budynkami lub budowlami zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a, art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Dla dostawy budynków, budowli lub ich części, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a, art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy należy opodatkować podatkiem VAT.


Prawo użytkowania wieczystego gruntu, podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle na nim posadowione. Przy ustalaniu stawki podatku VAT właściwej dla dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek czy budowla, decydująca jest stawka podatku VAT mająca zastosowanie do dostawy budynku/budowli. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.


Ad. 2


Budynek magazynu (nr 1) parterowy, o konstrukcji stalowej, ramowej z posadzką betonową, wyposażony w instalacje centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjną i elektryczną o kubaturze 2214m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r., a od 2014 r. rozpoczął modernizację oraz rozbudowę istniejącego budynku czyli budynek został ulepszony a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. 21 września 2018 r. Wnioskodawca 1 otrzymał decyzje w zakresie pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części budynku produkcyjno-magazynowego. Przy nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwagi na brak objęcia transakcji podatkiem VAT). Został po raz pierwszy zasiedlony, użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Dodać należy, że pierwsze zasiedlenie nie musi być dostawą towarów, gdyż jego istotą jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Do pierwszego zasiedlenia może dochodzić wiele razy. Po każdym ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. W przypadku budynku magazynowego nr 1 do pierwszego zasiedlenia dojdzie w momencie oddania budynku w najem Wnioskodawcy 2. Następnie po uzyskaniu wspólnej interpretacji dojdzie do planowanej transakcji sprzedaży (pomiędzy pierwszym zasiedleniem-wynajem przez Wnioskodawcę 2 a później dostawą nieruchomości nie upłynie okres dłuższy niż 2 lata) prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności Budynków oraz innych urządzeń (w tym budowli) znajdujących się na Nieruchomości.


W związku z powyższym sprzedaż budynku nr 1 nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który ma brzmienie:


Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Sprzedaż budynku nie może również skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy: zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosi) takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).


Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca 1 ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i były wyższe niż 30% wartości początkowej danego środka trwałego nie przysługuje zwolnienie. Reasumując Budynek magazynu (nr 1) będzie podlegać opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT 23%.


Ad. 3, 4, 5


Budynek magazynu (nr 2), parterowy, niepodpiwniczony, o konstrukcji stalowej obudowany blachą, o kubaturze 1792,02 m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. i przez cały okres używania nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budowle - utwardzenie placu 1109,44 m22 z płyt betonowych zbrojonych, ogrodzenie wraz z bramą, przyłącze energetyczne ziemne. Udział w działce stanowiącej drogę dojazdową do nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego. Będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ do pierwszego zasiedlenia doszło przy zakupie nieruchomości w 2001 r. przez Wnioskodawcę 1 i użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wnioskodawca 1 nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku nr 2, budowli ani udziału w drodze dojazdowej.


W przypadku budynku magazynowego nr 2 budowli i drogi dojazdowej nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia w momencie oddania budynku w najem Wnioskodawcy 2, jak również przy zrealizowaniu planowanej transakcji sprzedaży, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem (nabyciem nieruchomości przez Wnioskodawcę 1), a oddaniem do użytkowania i dostawą nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lat. W związku z powyższym sprzedaż budynku nr 2, budowli i działki z drogą dojazdową może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Ad. 6


Na podstawie artykułu 43 ust. 10, podatnicy mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do ust. 11 ww. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W konsekwencji, w sytuacji kiedy Zbywca i Nabywca złożą do właściwego dla nabywcy naczelnika urzędu skarbowego, przed dniem dokonania sprzedaży tej nieruchomości zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dla Budynku i budowli korzystającej ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT to przedmiotowa dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według podstawowej stawki podatku VAT na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Taką samą stawką podatku VAT w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT objęte będzie zbycie prawa użytkowania wieczystego proporcjonalnie przypisanego gruntu na którym posadowione są Budynki i budowle.


Ad. 7


Jak wynika z powyższego, przedmiotem Transakcji będzie Nieruchomość składająca się z działki w użytkowaniu wieczystym oraz budynków i budowli stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, których sprzedaż w części będzie opodatkowana VAT, a w części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.


Odnośnie do zastosowania przez Wnioskodawców odpowiedniego klucza alokacji opodatkowania, zwolnienia do danej nieruchomości, należy wskazać, iż zarówno przepisy ustawy, jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dostawy dotyczy częściowo nieruchomości opodatkowanej podatkiem VAT, a częściowo nieruchomości korzystającej ze zwolnienia od tego podatku.


Zatem w tej sytuacji dopuszczalne są różne rozwiązania, np.:

według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości przypisanych do danej działki,

według klucza powierzchniowego, tj. proporcjonalnie do powierzchni sprzedawanych części nieruchomości przypisanych do danej działki.


Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, powinna być dopuszczalna.


Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować, czy jest to metoda miarodajna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.


Jeżeli zatem zastosowanie przez Wnioskodawców klucza podziału powierzchniowego odzwierciedla stan faktyczny i jest w przypadku Wnioskodawców metodą najbardziej miarodajną i wiarygodną, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby Wnioskodawcy taką metodę zastosowali.


Ad. 8


Prawo nabywcy nieruchomości do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynika z treści art. 86 ustawy o VAT. Aby zastosować ten przepis należy ustalić, czy transakcja podlega opodatkowaniu VAT.


Sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli sprzedaży dokonuje czynny podatnik VAT, a sprzedawana nieruchomość należy do majątku przedsiębiorstwa. W tym przypadku kwestią, którą należy rozstrzygnąć jest to, jaką stawkę należy zastosować, tj. stawkę zwolnioną, czy też 23%.


Po pierwsze: Zdaniem Wnioskodawcy 2 przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT za zakup budynku magazynu (1) jeśli sprzedający wystawi fakturę w rozumieniu przepisów ustawy VAT, oraz wykaże na tej fakturze kwotę podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą nieruchomości (po dopełnieniu obowiązków określonych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy VAT).

Wnioskodawca 2 będzie uprawniony do odliczenia podatku wykazanego na fakturze wystawionej przez sprzedającego, zgodnie z dyspozycją art. 86 ustawy VAT.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu m.in. nabycia towarów i usług.


Nieruchomość budynek magazyny (1), będzie służyć w przyszłości czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę 2.


Zatem zdaniem Wnioskodawcy 2 spełniony będzie podstawowy warunek określony w art. 86 ustawy VAT uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonanego zakupu z czynnościami opodatkowanymi.


Po drugie: w stosunku do sprzedaży budynków i budowli stawka zwolniona będzie miała zastosowanie w dwóch przypadkach:

  • jeżeli sprzedaż nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, lub przed nim,
  • jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków lub budowli minie więcej niż 2 lata.


Z punktu widzenia powyższych regulacji kluczowe znaczenie ma definicja pojęcia „pierwsze zasiedlenie”. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pod pojęciem „pierwszego zasiedlenia” należy rozumieć „(...) oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu - jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca 1 ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i były wyższe niż 30% wartości początkowej danego środka trwałego oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem o dostawą budynku, budowli lub ich części nie upłyną okres 2 lat, nie przysługuje.

Podsumowując Budynek magazynu (1) będzie podlegać opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  2. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu oraz w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.


Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela. W świetle powołanego przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.), zwanej dalej Kodeks cywilny lub k.c., za część składową nieruchomości uważa się także prawa związane z jej własnością. Z kolei art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.


Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 195 k.c., własność tej samej rzeczy może także przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Z treści art. 196 § 1 k.c. wynika, że współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z uregulowań, ww. zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, budowli, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006. str. 1 z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.


Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził: „Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia wynikające z ustawy o VAT i Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy.”


Odnośnie kwestii pierwszego zasiedlenia wypowiedział się TSUE w orzeczeniu z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection, w którym wskazał, że „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku „ulepszenia” istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie „ulepszenia” jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie „przebudowy” zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia”.


Zatem zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własne osoby fizycznej.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynków, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak wiec ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


Należy zauważyć, że w przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednakże, w myśl ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. W konsekwencji do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej stawki korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.


Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm.).


I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.


Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.


Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.


Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.


Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca 1 planuje sprzedaż nieruchomości. Przewiduje się na chwilę obecną, że Transakcja zostanie dokonana do końca 2018 r., przy czym ostateczna data Transakcji może ulec zmianie. Umowa zostanie zawarta po uzyskaniu wspólnej interpretacji w zakresie właściwego opodatkowania transakcji, a do tego momentu Wnioskodawca 2 nieruchomość będzie wynajmował od Wnioskodawcy 1.


Przedmiotem sprzedaży będzie działka zabudowana o numerze ewidencyjnym 9/46 i działka o numerze ewidencyjnym 9/40 stanowiąca drogę dojazdową do działki 9/46. Na działce o numerze ewidencyjnym 9/46 znajdują się budynki i budowle (z których każdy stanowi odrębny środek trwały).


  1. Budynek magazynu (nr 1) parterowy, o konstrukcji stalowej, ramowej z posadzką betonową, wyposażony w instalacje centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjną i elektryczną o kubaturze 2214m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r., a od 2014 r. rozpoczął modernizację oraz rozbudowę istniejącego budynku czyli budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. 21 września 2018 r. Wnioskodawca 1 otrzymał decyzję w zakresie pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części budynku produkcyjno-magazynowego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie kubatura budynku wynosi 4006,17m3. Przy nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z uwagi na brak objęcia transakcji podatkiem VAT). Został po raz pierwszy zasiedlony, użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Budynek magazynu (nr 2), parterowy, niepodpiwniczony, o konstrukcji stalowej, obudowany blachą, o kubaturze 1792,02m3 wybudowany w 1987 r. Wnioskodawca 1 nabył w 2001 r. i przez cały okres używania nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  3. Budowle - utwardzenie placu 1109,44 m2 z płyt betonowych zbrojonych, ogrodzenie wraz z bramą, przyłącze energetyczne ziemne. Przez cały okres używania budowli nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budowle były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej.
  4. Droga dojazdowa znajdująca się na działce nr 9/40 spełnia definicję budowli w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r., poz.1332 z późn. zm.).
  5. Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym 1/20 działki nr 9/40 która stanowi dojazd do działki nr 9/46 i w takim celu była wykorzystywana w opodatkowanej działalności gospodarczej. Obiekt nie był wynajmowany, dzierżawiony.
  6. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 9/40 o powierzchni 0,6408 ha będącą w użytkowaniu wieczystym do dnia 5 grudnia 2089 r. i będąca własnością Skarbu Państwa. Wnioskodawca nie posiada żadnej wiedzy na temat dokumentów na podstawie, których zostały wykonane przyłącza czy sieci znajdujące się na działce nr 9/40. Zostały wykonane przed zakupem naszego udziału w użytkowaniu wieczystym.
  7. Działka nr 9/40 w ewidencji gruntów i budynków Miasta jest sklasyfikowana jako droga oznaczona symbolem „dr”. Stanowi drogę dojazdową do sąsiednich działek. Nie jest obecnie objęta ustaleniami żadnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ani też decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT budynków i budowli znajdujących się na działce o nr 9/46.


Wnioskodawca wskazał we wniosku, że od 2014 r. rozpoczął modernizację oraz rozbudowę istniejącego budynku magazynu (nr 1) znajdującego się na działce o nr 9/46 a także, że wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. 21 września 2018 r. Wnioskodawca 1 otrzymał decyzję w zakresie pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części budynku produkcyjno-magazynowego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie kubatura budynku wynosi 4006,17 m 3. Wnioskodawca wskazał również, że umowa zostanie zawarta po uzyskaniu wspólnej interpretacji w zakresie właściwego opodatkowania transakcji, a do tego momentu Wnioskodawca 2 nieruchomość będzie wynajmował od Wnioskodawcy 1.


A zatem mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana dostawa budynku magazynu (nr 1) nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wnioskodawca dokonał bowiem ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej budynku, które stanowią istotną zmianę przeprowadzoną w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia, a po oddaniu ulepszeń budynek magazynu nr 1 został oddany do użytkowania w kwietniu 2018 r. na podstawie umowy najmu Wnioskodawcy 2, a zatem nie miną jeszcze 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.


W związku z tym należy zbadać, czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy tego budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy. Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie. Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy przy nabyciu ww. budynku nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym nie zachodzi okoliczność wyłączająca zastosowanie zwolnienia od podatku VAT określona w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, poniósł przed sprzedażą wydatki na ulepszenie budynku przewyższające 30% jego wartości początkowej. Z wniosku wynika również, że budynek w stanie ulepszonym nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, w związku z tym nie znajdzie tu zastosowania również przepis art. 43 ust. 7a ustawy, zgodnie z którym warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. W konsekwencji nie zostanie spełniona przesłanka określona art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT, a planowana dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Jednocześnie należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek nr 1 mający być przedmiotem sprzedaży nie był bowiem wykorzystywany przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.


Reasumując należy stwierdzić, że planowana transakcja sprzedaży Budynku magazynowego nr 1 znajdującego się na działce o nr 9/46 – nie będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w ustawie, w konsekwencji będzie opodatkowana według podstawowej stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.


Oceniając zatem powyższe okoliczności, planowana sprzedaż Budynku magazynowego nr 1 znajdującego się na działce o nr 9/46 powinna zostać objęta podatkiem VAT w wysokości 23%.


Natomiast w odniesieniu do budynku magazynowego nr 2 i budowli znajdujących się na działce o nr 9/46 należy stwierdzić, że dostawa budynku i budowli znajdujących się na przedmiotowej działce korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa przedmiotowego budynku i budowli nastąpi po pierwszym zasiedleniu w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Z wniosku wynika bowiem, że działka nr 9/46 jest zabudowana budynkiem magazynowym nr 2 i budowlami. Wnioskodawca wskazał, że Budynek magazynowy (nr 2) oraz budowle były wykorzystywane w prowadzonej, opodatkowanej działalności gospodarczej. Dodatkowo na przedmiotowy budynek oraz budowle nie ponoszono wydatków na ulepszenia, które przekraczałyby 30% wartości początkowej tych obiektów.


A zatem biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że do dostawy budynku magazynowego nr 2 oraz budowli posadowionych na działce nr 9/46 zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku VAT zdefiniowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ transakcja nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia minął już okres przekraczający ponad dwa lata.


Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT będzie miało więc zastosowanie również dla dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynek ten i budowle są posadowione ponieważ zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Zatem sprzedaż prawa użytkowania wieczystego tej części działki, na której posadowiony jest budynek magazynowy nr 2 i budowle podlegać będzie zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy dostawa udziału w drodze dojazdowej do nieruchomości posadowionej na działce o nr 9/40 będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Z wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie również działka o numerze ewidencyjnym 9/40 stanowiąca drogę dojazdową do działki 9/46. Droga dojazdowa znajdująca się na działce nr 9/40 spełnia definicję budowli w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym 1/20 działki nr 9/40 która stanowi dojazd do działki nr 9/46 i w takim celu była wykorzystywana w opodatkowanej działalności gospodarczej. Obiekt nie był wynajmowany, dzierżawiony.


A zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, z uwzględnieniem wskazanego wyżej orzecznictwa, należy stwierdzić, że doszło do pierwszego zasiedlenia opisanej we wniosku budowli (drogi) i od momentu jej pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Jak wskazano bowiem w treści wniosku, budowla była wykorzystywana w prowadzonej, opodatkowanej działalności gospodarczej. Dodatkowo na przedmiotową budowlę nie ponoszono wydatków na ulepszenia, które przekraczałyby 30% wartości początkowej tego obiektu.


Tym samym sprzedaż udziału w drodze dojazdowej znajdującej się na działce o nr 9/40 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a z uwagi na treść art. 29a ust. 8 ustawy zwolnieniem od podatku objęte jest również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu (udziału w tym prawie), na którym przedmiotowa budowla jest posadowiona.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1-5 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawców dotyczą również kwestii, czy mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynku nr 2, budowli i udziału w drodze dojazdowej.


Jak już zostało wskazane, w myśl art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części.


Jak wynika z opisu sprawy Sprzedający oraz Kupujący są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.


Wobec tego, jeżeli obie strony transakcji dostawy Nieruchomości spełnią warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy, to do tej dostawy znajdzie zastosowanie podstawowa stawki podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.


Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Zatem w opisanym we wniosku zdarzeniu, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu, będzie opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie tych samych przepisów co sprzedaż Budynków i Budowli.


Tym samym, w przypadku, gdy Strony Transakcji, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, wybiorą opcję opodatkowania dostawy Budynku magazynowego nr 2, Budowli oraz udziału w drodze dojazdowej stawką 23%, wówczas dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu również będzie opodatkowana taką samą stawką.

Zatem stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 6 należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą również sposobu ustalenia podstawy opodatkowania w sytuacji, gdy dostawa Budynków, budowli i prawa wieczystego użytkowania działek o nr 9/46 i 9/40 podlega w części opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, a w części zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem.


Odnośnie zastosowania odpowiedniego klucza alokacji należy zgodzić się ze Spółką, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dostawy dotyczy nieruchomości częściowo opodatkowanej podatkiem VAT, a częściowo korzystającej ze zwolnienia od tego podatku. Dopuszczalne są różne właściwe rozwiązania, o ile odzwierciedlają stan faktyczny. Należą do nich: metoda oparta na kluczu wartościowym (tj. polegająca na zastosowaniu właściwych stawek proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości) czy też rozwiązanie według klucza powierzchniowego (tj. oparte na podzieleniu powierzchni nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części - opodatkowane VAT i korzystające ze zwolnienia od podatku). Wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować czy jest to metoda miarodajna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.

Ocena prawidłowości postępowania Spółki w kwestii zastosowania odpowiedniego klucza podziału może być natomiast dokonana wyłącznie przez właściwy organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego w oparciu o przedstawiony we wniosku opis, a nie o zebrany w sprawie materiał dowodowy. Organ wydający interpretacje nie przeprowadza postępowania dowodowego.


W związku z powyższym, jeżeli przyjęty przez Spółkę klucz podziału „powierzchniowy” odzwierciedla stan faktyczny i jest w przypadku Wnioskodawców najbardziej miarodajny w tej konkretnej sprawie, to jego zastosowanie należy uznać za właściwe.


Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 7 jest prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Zainteresowanych dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę z tytułu zakupu budynku magazynowego nr 1 położonego na działce 9/46.


W tej sytuacji należy wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca 2 jest zarejestrowanym polskim podatnikiem VAT czynnym. Jak wynika z wniosku Nieruchomość będzie służyć w przyszłości czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę 2.


Zatem spełniona będzie przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, określona w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Z powołanych wyżej przepisów wynika również, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Jak wykazano wyżej, dostawa Budynku magazynowego nr 1 podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.


Tym samym nie będzie zachodzić przesłanka negatywna, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.


Zatem Wnioskodawca 2 będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję zakupu budynku magazynowego nr 1 położonego na działce o nr 9/46.


Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 8 jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj