Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-495c/14/PS
z 20 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione
we wniosku z dnia 17 października 2014 r. (data wpływu 20 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia momentu rozpoczęcia amortyzacji podatkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po zakończeniu ich wykorzystywania w ramach prac rozwojowych oraz ustalenia ich wartości początkowej oraz stawek amortyzacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi ustalenia momentu rozpoczęcia amortyzacji podatkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po zakończeniu ich wykorzystywania w ramach prac rozwojowych oraz ustalenia ich wartości początkowej oraz stawek amortyzacyjnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


A. S.A. (dalej: Spółka) w 2011 r. otrzymała dwie dotacje z funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013.

Pierwsza dotacja (dalej: Dotacja 1) została przeznaczona na projekt pod nazwą „...” (dalej: Projekt 1). Projekt ten obejmuje wsparcie na prace badawczo-rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac w województwie.

Druga dotacja (dalej: Dotacja 2; łącznie Dotacja 1 i Dotacja 2 jest zdefiniowana jako Dotacje) została przeznaczona na projekt pod nazwą „...” (dalej: Projekt 2; łącznie Projekt 1 i Projekt 2 jest zdefiniowany jako Projekty). Projekt ten obejmuje wsparcie na prace badawczo-rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac w województwie. Oba projekty zakończyły się sukcesem, w terminach zgodnych z wnioskami o udzielenie Dotacji. Projekt 1 został zakończony w lutym 2014 r. Spółka otrzymała decyzję od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) w sprawie rozliczenia Dotacji 1 w lipcu 2014 r. Projekt 2 został zakończony w maju 2014 r. Rozliczenie Dotacji 2 wciąż trwa i Spółka nie otrzymała jeszcze decyzji PARP w tej sprawie.

Spółka dla celów prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w ramach Projektów zakupiła środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (dalej łącznie jako: ŚT). Dla celów realizacji Projektu 1 zostały wykorzystane następujące ŚT: dwa notebooki, wytrząsarka sitowa, wagosuszarka, 5 sztuk wag elektrycznych, spektrometr optyczny, linia ..., sprężarka, hala, oprogramowanie do notebooków (amortyzowane łącznie z notebookami), oprogramowanie do sterowania pracą ciągu technologicznego (amortyzowane łącznie z odpowiednią maszyną). Dla celów realizacji Projektu 2 zostały wykorzystane następujące ŚT: 2 notebooki, wytrząsarka sitowa, suszarka laboratoryjna, 3 wagi precyzyjne, termostat, spektrofotometr, stół laboratoryjny, dwie szafy laboratoryjne, linia LED, oprogramowanie do linii LED, hala i oprogramowanie do notebooków (amortyzowane łącznie z notebookami).

ŚT były używane do przeprowadzenia badań w celu realizacji Projektów. Amortyzacja ŚT była kosztem kwalifikowanym i objęta była dofinansowaniem PARP według stawek bilansowych, wyższych niż stawki podatkowe. Część odpisów amortyzacyjnych ŚT nie została sfinansowana Dotacjami z uwagi na zakończenie Projektów przed pełną amortyzacją tych ŚT (tj. w tym zakresie nie pojawił się finansowany Dotacjami koszt).

Spółka nie rozpoznawała odpisów amortyzacyjnych od ŚT jako koszty podatkowe w trakcie trwania Projektów. Koszty amortyzacji podatkowej były natomiast kapitalizowane jako zwiększenie wartości początkowej prac badawczo-rozwojowych. Po zakończeniu realizacji Projektów, Spółka podjęła decyzję o rozliczeniu podatkowym całości wydatków poniesionych na prace badawczo-rozwojowe poprzez ich amortyzację jako wartości niematerialnych i prawnych. Od momentu zakończenia Projektów, Spółka wykorzystuje też ŚT do swojej bieżącej działalności gospodarczej. Dodatkowo, Spółka dla celów realizacji Projektów nabywała materiał do przeprowadzania prac badawczo-rozwojowych (tj. szkło). Zakup tego materiału był częściowo sfinansowany kredytem bankowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wartość amortyzacyjnych odpisów podatkowych od ŚT za okres trwania Projektów powinna zostać włączona do wartości początkowej prac badawczo-rozwojowych dla celów późniejszej amortyzacji podatkowej tych prac na zasadach określonych dla takiej amortyzacji w ustawie o podatku odchodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)?
  2. Czy wartość amortyzacji podatkowej ŚT w kosztach podatkowych prac badawczo-rozwojowych należy uwzględnić przyjmując stawkę amortyzacji wynikającą z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiącego załącznik 1 do ustawy o CIT, za okres prowadzenia prac badawczo-rozwojowych?
  3. Czy za moment zakończenia prac badawczo-rozwojowych należy uznać moment ich faktycznego zakończenia i tym samym rozpocząć podatkową amortyzację prac badawczo rozwojowych od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały faktycznie zakończone?
  4. Jak należy określić wartość początkową prac badawczo-rozwojowych dla celów amortyzacji podatkowej?
  5. Czy dla celów amortyzacji podatkowej prac badawczo-rozwojowych odsetki od kredytu bankowego przeznaczonego na zakup materiałów zużywanych dla prowadzenia przedmiotowych prac rozwojowych, a naliczone do momentu zakończenia Projektów, powinny być uwzględnione w wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, będącej skutkiem realizacji Projektów?
  6. Jak należy określić wartość odpisów amortyzacyjnych od prac badawczo-rozwojowych, stanowiących koszty uzyskania przychodu?
  7. Jak należy określić moment rozpoczęcia zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych ŚT po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych?
  8. Jak należy określić wartość podatkową netto ŚT dla celów amortyzacji podatkowej po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych?
  9. Jak należy określić stawki amortyzacji podatkowej ŚT i odpisy amortyzacyjne po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych?
  10. Czy prawidłowym jest przyjęcie przez Spółkę okresu 24 miesięcy jako okresu amortyzacji podatkowej prac badawczo-rozwojowych?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania siódmego, ósmego i dziewiątego. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Zdaniem Spółki, zaliczanie bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu amortyzacji podatkowej ŚT dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy rozpocząć od miesiąca następującego po miesiącu, kiedy nastąpiło zakończenie prac badawczo-rozwojowych, a więc począwszy od marca 2014 r. w przypadku Projektu 1 i czerwca 2014 r. w przypadku Projektu 2.

Zdaniem Spółki, wartość początkową netto ŚT dla celów amortyzacji podatkowej po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy określić przyjmując jako wartości początkowe tych ŚT (koszt nabycia), pomniejszone o odpisy amortyzacyjne obliczone według stawek podatkowych za okres wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych.

Zdaniem Spółki, stawki amortyzacji podatkowej ŚT po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy określić przyjmując kontynuację amortyzacji według przyjętych dla okresu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych stawek amortyzacji z Wykazu Rocznych Stawek Amortyzacyjnych. Tak ustalone odpisy amortyzacyjne będą w całości stanowiły koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki, zaliczanie bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu amortyzacji podatkowej ŚT dla celów prowadzonej działalności gospodarczej po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy rozpocząć od miesiąca następującego po miesiącu, kiedy nastąpiło zakończenie prac badawczo-rozwojowych, a więc począwszy od marca 2014 r. w przypadku Projektu 1 i od czerwca 2014 r. w przypadku Projektu 2.

Po nabyciu ŚT i po wprowadzeniu ŚT do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, Spółka rozpoczęła ich amortyzację podatkową, zgodnie z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT. Do momentu zakończenia prac rozwojowych, a więc odpowiednio do lutego 2014 r. w przypadku Projektu 1 i do maja 2014 r. w przypadku Projektu 2, wartość odpisów amortyzacyjnych od ŚT nie była jednak odnoszona bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu Spółki, ale kapitalizowana, jako zwiększająca wartość początkową prac badawczo-rozwojowych. Z uwagi na rozpoczęcie wykorzystywania ŚT do bieżącej działalności gospodarczej po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych, dalsze odpisy amortyzacyjne od ŚT będą od tego momentu odnoszone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu Spółki.

Zdaniem Spółki, wartość początkową netto ŚT dla celów amortyzacji podatkowej po zakończeniu wykorzystywania maszyn i pozostałych ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy określić przyjmując jako wartości początkowe tych ŚT (koszt nabycia), pomniejszone o odpisy amortyzacyjne obliczone według odpowiednich stawek amortyzacji podatkowej (zgodnych z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT-jw. w pkt 7) za okres wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych.

Z momentem zakończenia prac rozwojowych w lutym 2014 r. (Projekt 1) i w maju 2014 r. (Projekt 2), ŚT przestały być wykorzystywane na cele realizacji Projektów i wytworzenia prac badawczo-rozwojowych. Ponieważ jednak te ŚT będą wykorzystywane do pozostałej działalności gospodarczej Spółki, konieczne jest ustalenie ich wartości początkowej netto dla celów amortyzacji podatkowej po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych.

ŚT zostały odpłatnie nabyte przez Spółkę. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zdaniem Spółki, stawki amortyzacji podatkowej ŚT po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy określić przyjmując kontynuację amortyzacji według przyjętych dla okresu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych stawek amortyzacji z Wykazu Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Ustawy o CIT. Tak ustalone odpisy amortyzacyjne będą w całości stanowiły koszty uzyskania przychodu.

Z momentem zakończenia prac rozwojowych w lutym 2014 r. (Projekt 1) i w maju 2014 r. (Projekt 2), ŚT przestały być wykorzystywane na cele realizacji Projektów i wytworzenia prac badawczo-rozwojowych. Ponieważ jednak te ŚT będą mogły być wykorzystane do pozostałej działalności gospodarczej Spółki, konieczne jest ustalenie ich stawek amortyzacji dla celów amortyzacji podatkowej po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych. Art. 16i ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Art. 16m. ust. 1 ustawy o CIT wskazuje okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych.

Spółka ustaliła dla ŚT amortyzację podatkową zgodnie z przepisami ustawy o CIT, w szczególności przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych. W momencie nabycia ŚT, po wprowadzeniu ŚT do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, Spółka rozpoczęła ich amortyzację podatkową, zgodnie z art. 16i ust. 1. Do momentu zakończenia prac rozwojowych, a więc odpowiednio do lutego 2014 r. w przypadku Projektu 1 i maja 2014 r. w przypadku Projektu 2, wartość odpisów amortyzacyjnych od ŚT nie była odnoszona bezpośrednio w koszty uzyskana przychodu Spółki, ale kapitalizowana, jako zwiększająca wartość początkową prac badawczo-rozwojowych dla potrzeb amortyzacji podatkowej tych wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ ŚT były już amortyzowane dla celów Projektów (jednak odpisy amortyzacyjne nie zostały zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów), stawki amortyzacji podatkowej ŚT po zakończeniu wykorzystywania ŚT do prac badawczo-rozwojowych należy określić przyjmując kontynuację amortyzacji według przyjętych przez Spółkę stawek amortyzacji z Wykazu Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Ustawy o CIT. Po zakończeniu Projektów, z uwagi na to, że Projekty nie będą już objęte dofinansowaniem w postaci Dotacji, a ŚT nie będą już w żaden sposób związane z realizacją Projektów, tak ustalone odpisy amortyzacyjne będą w całości stanowiły koszty uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj