Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-577/16-5/AO
z 27 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • braku opodatkowania podatkiem VAT wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku udokumentowania fakturą wydania na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku zaewidencjonowania na kasie rejestrującej wydania na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, bonów towarowych i kart przedpłaconych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych odnośnie wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej i usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Agencja organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii, konkursów, sprzedaży premiowych, itp.

W przedstawianym zdarzeniu przyszłym Agencja będzie organizowała loterię na zlecenie swojego klienta mającą na celu promowanie jego produktów i/lub usług.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, jednym z rodzajów gier losowych są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Agencja, jako organizator loterii, wystąpi do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii i jeśli takie otrzyma, przeprowadzi ją.

Zaakceptowany zostanie również regulamin loterii, będący od tego momentu częścią decyzji administracyjnej Dyrektora Izby Celnej. Określi on zgodnie z wymogami ustawy hazardowej nazwę loterii, nazwę podmiotu urządzającego loterię, wskazanie organu wydającego zezwolenie, zasady prowadzenia loterii, czas trwania loterii, sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii, sposób i termin ogłaszania wyników, miejsce i termin wydawania wygranych, tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń, wartość puli nagród.

Mechanizm loterii będzie przewidywał, iż aby wziąć w niej udział, trzeba będzie spełnić następujące przesłanki: we wskazanym terminie jednorazowo zakupić na określoną kwotę pieniężną zdefiniowane w regulaminie produkty promocyjne, gdzie zakup będzie musiał być udokumentowany dowodem zakupu i następnie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej o określonej treści albo poprzez rejestrację na stronie internetowej, zgłosić numer z paragonu, potwierdzającego zakup produktów promocyjnych na wymaganą kwotę. Wynikiem loterii jest wydanie zwycięzcy nagrody.

Agencja będzie odpowiedzialna za stworzenie koncepcji loterii w tym jej głównych zasad, stworzenie regulaminu i uzyskanie pozwolenia z Izby Celnej na organizacje loterii, kreację materiałów reklamowych komunikujących akcję, obsługę infolinii promocji, produkcję materiałów reklamowych, stworzenie i utrzymanie strony internetowej akcji oraz systemu sms przyjmującego zgłoszenia, jak również całą organizacje prawną loterii, zakup i wydanie nagród zwycięzcom loterii.

W związku z podpisaną umową pomiędzy stronami, na organizację loterii, Agencja za jej przeprowadzenie będzie otrzymywać wynagrodzenie. Składnikiem wynagrodzenia będą wszelkie koszty zewnętrzne, koszty wewnętrzne, jak również zysk i marża Agencji.

Agencja wydawać będzie nagrody w postaci: a) nagród pieniężnych, b) bonów towarowych c) kart przedpłaconych wraz z ich zasileniem środkami pieniężnymi.


Wnioskodawca wskazuje, że w celu udokumentowania przekazanych nagród w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych wraz z ich zasileniem środkami pieniężnymi zamierza wystawić inny dokument np. notę księgową (obciążającą). Nota taka jest uniwersalnym dokumentem księgowym służącym dokumentowaniu transakcji w sytuacji, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wypłata/wydanie na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych lub wydanie bonów towarowych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT? (pytanie we wniosku oznaczone nr 2)
  2. Czy wydanie na rzecz uczestników programów nagród w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych, a następnie zwrócenie Wnioskodawcy wartości tych nagród przez Zlecającego, powinno być udokumentowane fakturą wystawioną przez Wnioskodawcę dla Zlecającego (klienta Wnioskodawcy)? (pytanie we wniosku oznaczone nr 3)
  3. Czy wydanie na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych będzie musiało zostać zaewidencjonowane na kasie fiskalnej? (pytanie we wniosku oznaczone nr 4)

Stanowisko Wnioskodawcy,


Ad. 1


W odniesieniu do opodatkowania nagród wydawanych uczestnikom loterii w postaci środków pieniężnych, zasilenia kwotami pieniężnymi kart przedpłaconych lub bonów towarowych należy wskazać, że na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem same środki pieniężne, jak i karty przedpłacone oraz bony towarowe nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do otrzymania w oznaczonym terminie pewnej sumy pieniędzy lub zakupu towarów/usług.

Wobec tego czynności przekazania tego typu nagród, nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wydania takich nagród nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Wnioskodawca wydając uczestnikom promocji nagrody pieniężne w postaci zasilenia kart przedpłaconych zawierających określoną sumę pieniędzy lub bonów towarowych nie dokonuje świadczenia usług.

Reasumując, czynność polegająca na przekazywaniu nagrody pieniężnej na karty przedpłacone lub bonów towarowych za spełnienie warunków udziału w promocji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy, ani dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT.

Wobec powyższego czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Analogiczne stanowisko zajmuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16 maja 2016 r. sygn. IBPP2/4512-95/16/IK.


Ad. 2


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawa o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług dokonywanych odpłatnie. Odpłatność jest zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania czynności.


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Przy czym, nie ma znaczenia czy wynagrodzenie należne jest od nabywcy towaru bądź usługi czy należne jest od osoby trzeciej. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi loterii, akcji promocyjnych.


Podmioty biorące udział w loterii nie podejmą żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata nagrody pieniężnej, a także nie świadczą żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy.


Z tytułu organizacji programu lojalnościowego Wnioskodawca będzie otrzymywać wynagrodzenie określone umową, jak również zwrot kwoty pieniężnej jaką przeznaczył na nagrody (na środki pieniężne, karty przedpłacone lub bony towarowe).

Wynagrodzenie za organizację i przeprowadzanie programu (jako usługi marketingowe) będzie udokumentowane fakturą.


Natomiast zwrot poniesionego kosztu stanowiącego równowartość nagród w postaci wydawanych kart zasilanych środkami pieniężnymi lub bonów następować ma na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty obciążeniowej.


Przelew od klienta Wnioskodawcy będzie zawierał wynagrodzenie Wnioskodawcy za usługi marketingowe (obsługę programu motywacyjnego) oraz zwrot kosztów wydanych na zasilenie kart przedpłaconych lub bonów towarowych w danym miesiącu.


W przedstawionej sytuacji otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za świadczoną usługę organizacji oraz obsługi programów lojalnościowych dotyczy w rzeczywistości wykonania przez Wnioskodawcę usługi marketingowej polegającej na organizacji oraz obsłudze programów lojalnościowych (motywacyjnych) poprzez weryfikacje warunków spełnianych przez podmioty uczestniczące w programie, obsłudze programu i innych czynności bezpośrednio związanych z przeprowadzeniem loterii, w tym przelewaniu nagród pieniężnych dla uczestników loterii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegać będzie świadczona przez Wnioskodawcę usługa marketingowa polegająca na organizacji oraz obsłudze loterii, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie.

W odniesieniu natomiast do opodatkowania nagród wydawanych uczestnikom w postaci środków pieniężnych, zasilenia kwotami pieniężnymi kart pre-paid lub bonów towarowych należy wskazać, że na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zatem nagrody te nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do otrzymania w oznaczonym terminie pewnej sumy pieniędzy lub zakupu towarów i usług.

Odnośnie kwestii sposobu udokumentowania wydanych na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, a następnie zwrócenie Wnioskodawcy wartości tych nagród przez Zlecającego, należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, ilekroć mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy w Rozdziale 1 – Faktury.


Stosownie do art. 106a ustawy o VAT, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


W art. 106e ust. 1 pkt 3-5 i 7 ww. ustawy - faktura powinna zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  2. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  3. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit b,
  4. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, mają znaczenie dowodowe. Umieszczenie zatem na fakturze w części przeznaczonej na nazwę (rodzaj) towaru lub usługi kilku różnych świadczeń wskazuje, że przedmiotem sprzedaży jest kilka odrębnych świadczeń.

Wskazano, że czynność wydania przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom loterii nie rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązków na gruncie przepisów o VAT, gdyż czynność ta nie stanowi dla Wnioskodawcy czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast czynność organizacji loterii, za które będzie Wnioskodawca otrzymywać wynagrodzenia stanowi świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle przywołanych przepisów art. 106b ustawy o VAT, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. organizacja i przeprowadzanie loterii (jako usługi marketingowe), należy udokumentować fakturą VAT.

Natomiast czynność wydania nagród na rzecz uczestników programów w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie może zostać udokumentowana za pomocą faktury VAT. Skoro wydanie takich nagród nie mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT dla udokumentowania tej czynności nie znajdzie zastosowania art. 106b ww. ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w celu udokumentowania przekazanych nagród pieniężnych, bonów itp. zamierza wystawić inny dokument np. notę księgową (obciążającą). Nota taka jest uniwersalnym dokumentem księgowym służącym dokumentowaniu transakcji w sytuacji, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy VAT, jednak nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku VAT i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów. Należy jednak stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania takiej czynności notą księgową.


Ad. 3


Zdaniem Agencji wydanie nagród pieniężnych, kart przedpłaconych lub bonów towarowych nie będzie musiało zostać zaewidencjonowane na kasie fiskalnej, bowiem wydanie nagród pieniężnych, kart przedpłaconych lub bonów towarowych nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usług, zaś takich nagród nie można uznać za towar w rozumieniu ustawy o VAT, to trudno uznać, że w tym przypadku dochodzi w ogóle do jakiejkolwiek sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Generalny obowiązek stosowania kas rejestrujących w działalności wynika z art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak wynika z już wcześniej cyt przepisów ustawy, obowiązkiem ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących objęta jest sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz przedstawiony stan sprawy należy stwierdzić, że Spółka z tytułu przekazania towarów w ramach opisanych we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Spółka nie ma obowiązku dokumentowania wydania Nagród II przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku ewidencjowania obrotu z tego tytułu za pomocą kasy fiskalnej należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i 8 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W art. 2 pkt 6 ww. ustawy wskazano, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej i usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Agencja organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawianym zdarzeniu przyszłym Agencja będzie organizowała loterię na zlecenie swojego klienta mającą na celu promowanie jego produktów i/lub usług. Agencja, jako organizator loterii, wystąpi do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii audioteksowej i jeśli takie otrzyma, przeprowadzi ją. Mechanizm loterii będzie przewidywał, że aby wziąć w niej udział, trzeba będzie: we wskazanym terminie jednorazowo zakupić na określoną kwotę pieniężną zdefiniowane w regulaminie produkty promocyjne, gdzie zakup będzie musiał być udokumentowany dowodem zakupu i następnie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej o określonej treści albo poprzez rejestrację na stronie internetowej, zgłosić numer z paragonu, potwierdzającego zakup produktów promocyjnych na wymaganą kwotę. Wynikiem loterii jest wydanie zwycięzcy nagrody. Agencja będzie odpowiedzialna za stworzenie koncepcji loterii w tym jej głównych zasad, stworzenie regulaminu i uzyskanie pozwolenia z Izby Celnej na organizacje loterii, kreację materiałów reklamowych komunikujących akcję, obsługę infolinii promocji, produkcję materiałów reklamowych, stworzenie i utrzymanie strony internetowej akcji oraz systemu sms przyjmującego zgłoszenia, jak również całą organizacje prawną loterii, zakup i wydanie nagród zwycięzcom loterii. Agencja wydawać będzie nagrody w postaci: a) nagród pieniężnych, b) bonów towarowych c) kart przedpłaconych wraz z ich zasileniem środkami pieniężnymi. W celu udokumentowania przekazanych nagród w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych wraz z ich zasileniem środkami pieniężnymi Wnioskodawca zamierza wystawić inny dokument np. notę księgową (obciążającą). W związku z podpisaną umową pomiędzy stronami, na organizację loterii, Agencja za jej przeprowadzenie będzie otrzymywać wynagrodzenie. Składnikiem wynagrodzenia będą wszelkie koszty zewnętrzne, koszty wewnętrzne, jak również zysk i marża Agencji.

Ad. 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem VAT wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych.


W świetle przywołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług czynności wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych nie można utożsamiać z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia bonu towarowego. Natomiast Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje „bon” jako „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub usług”. Natomiast karta przedpłacona stanowi środek płatniczy, spełniając funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Karta przedpłacona stanowi zatem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych towarów/usług.

W konsekwencji, zarówno bon towarowy, jak i karta przedpłacona nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do otrzymania, w oznaczonym terminie, pewnej sumy pieniędzy lub zakupu towarów/usług. Skoro bonu towarowego, karty przedłapłaconej, jak i nagród pieniężnych nie uznajemy za towar w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług to wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych nie można utożsamiać z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wypłaty/wydania nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych uczestnikom programów nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Wnioskodawca wypłacając/wydając uczestnikom programów nagrody w postaci nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i bonów towarowych nie dokonuje świadczenia usług. Jak wynika z wniosku podmioty biorące udział w loterii nie podejmą żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata nagrody, a także nie świadczą żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Wydanie nagrody zwycięzcy loterii jest wynikiem uczestnictwa w niej. Zatem w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz uczestników programów, o którym mowa w art. 8 ustawy o VAT.

A zatem, czynność wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych stanowiących nagrody w programach nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie będzie stanowić świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, ani nie jest dostawą towarów, o której mowa w art. 7 tej ustawy. Tym samym, czynność wypłaty/wydania nagród w postaci środków pieniężnych, zasilenia kwotami pieniężnymi kart przedpłaconych lub bonów towarowych uczestnikom programów nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Ad. 2


W kwestii dokumentowania fakturą wydania na rzecz uczestników programów Nagród w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych należy wskazać, że na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług ilekroć w przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura więc potwierdza zaistniałe zdarzenie gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przepisami ustawy o podatku od towarów i usług mają znaczenie dowodowe.

W analizowanej sprawie, jak wskazano wyżej, wypłata/wydanie uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych nie rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązków na gruncie podatku VAT. Czynność ta nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, skoro ww. świadczenie nie mieści się w definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie będzie ono objęte obowiązkiem wystawienia faktury, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem czynność wydania/wypłaty uczestnikom Nagród w postaci nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych nie może zostać udokumentowana za pomocą faktury. Nie ma natomiast przeciwwskazań, aby wydanie to zostało udokumentowane innym dokumentem np. notą księgową.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 również należało uznać za prawidłowe.


Ad. 3


W odniesieniu do obowiązku zaewidencjonowania wydania na rzecz uczestników nagród pieniężnych, bonów towarowych i kart przedpłaconych przy użyciu kasy rejestrującej należy wskazać, że jak stanowi art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.


Przy tym, obowiązek ten dotyczy sprzedaży przez którą stosownie do art. 2 pkt 22 ww. ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak już wskazano, w niniejszych okolicznościach czynność wydania/wypłaty nagród pieniężnych, bonów towarowych czy kart przedpłaconych uczestnikom programów nie jest dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy. Tym samym, czynność ta nie mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Skoro w związku z wydaniem na rzecz uczestnikom programów nagród pieniężnych, bonów towarowych czy kart przedpłaconych nie dochodzi do sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług to Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania wydania tych nagród przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie także należało uznać za prawidłowe.


Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania podatkiem VAT wypłaty/wydania uczestnikom programów nagród pieniężnych, kart przedpłaconych i wydania bonów towarowych (pytanie nr 2 wniosku), braku obowiązku udokumentowania fakturą wydania na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, bonów towarowych oraz kart przedpłaconych (pytanie nr 3 wniosku) oraz braku obowiązku zaewidencjonowania na kasie rejestrującej wydania na rzecz uczestników programów nagród pieniężnych, bonów towarowych i kart przedpłaconych (pytanie nr 4 wniosku). Natomiast w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabytych Nagród na potrzeby prowadzonej loterii (pytanie nr 1 wniosku) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj