Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-753/11-4/JN
Data
2012.02.14
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
konserwacja
stawki podatku
usługi konserwatorskie
zabytek
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług konserwatorskich
Wniosek ORD-IN 520 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorskich – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorskich. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma zajmująca się pracami konserwatorskimi i budowlanymi zleciła mniejszej firmie wykonanie prac konserwatorskich na obiekcie wpisanym do ewidencji zabytków i podlegającemu opiece konserwatora wojewódzkiego, który to na wykonanie prac wydał zezwolenie. Uprawnienia do prac konserwatorskich i wszystkie zezwolenia na prowadzenie prac zostały wydane na wniosek pierwszej firmy. Mniejsza firma, czyli docelowy wykonawca prac, uprawnień i zezwoleń nie posiada. Pierwszej firmie, według ustawy przysługuje prawo do zwolnienia prac konserwatorskich z podatku VAT. Wykonawca mniejsza firma, prowadzi prace pod nadzorem osoby z uprawnieniami konserwatorskimi. W piśmie z dnia 2 lutego 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że kwestia będąca przedmiotem wniosku dotyczy bezpośrednio sfery praw i obowiązków Wnioskodawczyni. Zainteresowana to „mniejsza firma” przyjmująca zlecenie. Jest podatnikiem VAT. Prace na obiekcie spełniając definicję prac konserwatorskich i restauratorskich. Zainteresowana nie posiada informacji na temat klasyfikacji statystycznej obiektu. Pozwolenie wydane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dotyczyło prac konserwatorskich i restauratorskich. W wydanym zezwoleniu Wnioskodawczyni nie jest wskazaną osobą odpowiedzialną za prowadzenie prac.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy docelowy wykonawca mniejsza firma bez uprawnień, a działająca na zlecenie firmy z uprawnieniami do prac konserwatorskich i zezwoleniem na ww. prace może również skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na swoje wykonane prace konserwatorskie...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z podpisaniem umowy zlecenia wykonania prac konserwatorskich, na których to wykonanie jest wydane zezwolenie oraz w związku z prowadzeniem tych prac przez mniejszą firmę wykonawczą pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia konserwatorskie zwolnienie z podatku VAT jest poprawne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki. Z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.
Zatem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących: - zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
- materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.
Z kolei zgodnie z § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem, że: - prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
- na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia). Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.), przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Stosownie zaś do pkt 6 ww. artykułu, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań. Z kolei prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami). Natomiast przez roboty budowlane, należy rozumieć roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 8 ww. ustawy). Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru. W myśl art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia tryb i sposób wydawania pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych oraz badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 6-12, przy zabytku wpisanym do rejestru oraz badań archeologicznych. Aktem wykonawczym określonym w art. 37 ustawy jest rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich”. Stosownie do § 1 ust. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich rozporządzenie określa tryb i sposób wydawania pozwoleń, w tym szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać wniosek i pozwolenie na prowadzenie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków prac konserwatorskich.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich pozwolenie, o którym mowa w § 1 ust. 1, zawiera: - imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
- wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia lub przechowywania albo miejsca planowanych robót budowlanych w otoczeniu zabytku, miejsca badań archeologicznych, z określeniem współrzędnych geodezyjnych, albo poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków;
- zakres i sposób prowadzenia wskazanych w pozwoleniu prac, robót, badań, innych działań lub poszukiwań;
- informację, że pozwolenie może być cofnięte lub zmienione w razie ujawnienia, po jego wydaniu, nowych okoliczności, które mogą mieć wpływ na zakres prowadzenia wskazanych w pozwoleniu prac, robót, badań, innych działań lub poszukiwań;
- wskazanie przewidywanego terminu rozpoczęcia i zakończenia objętych pozwoleniem prac, robót, badań, innych działań lub poszukiwań.
Natomiast, zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich pozwolenie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a-e oraz pkt 2-4, zawiera ponadto: imię, nazwisko i adres osoby prowadzącej prace konserwatorskie, prace restauratorskie, badania konserwatorskie, badania architektoniczne, badania archeologiczne albo poszukiwania ukrytych lub porzuconych zabytków albo kierującej robotami budowlanymi lub robotami budowlanymi w otoczeniu zabytku. Zakres kwalifikacji jakie winny posiadać osoby wykonujące przedmiotowe prace i roboty został określony w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987). Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub w specjalności w zakresie konserwacji zabytków, która odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa wyżej, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie, która odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT. Firma zajmująca się pracami konserwatorskimi i budowlanymi zleciła Wnioskodawczyni wykonanie prac konserwatorskich na obiekcie wpisanym do ewidencji zabytków i podlegającemu opiece konserwatora wojewódzkiego, który to na wykonanie prac wydał zezwolenie. Uprawnienia do prac konserwatorskich i wszystkie zezwolenia na prowadzenie prac zostały wydane na wniosek zleceniodawcy Wnioskodawczyni. Zainteresowana jako docelowy wykonawca prac, uprawnień i zezwoleń nie posiada. Wnioskodawczyni, prowadzi prace pod nadzorem osoby z uprawnieniami konserwatorskimi. Prace na obiekcie spełniając definicję prac konserwatorskich i restauratorskich. Pozwolenie wydane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dotyczyło prac konserwatorskich i restauratorskich. W wydanym zezwoleniu Wnioskodawczyni nie jest wskazaną osobą odpowiedzialną za prowadzenie prac.
Jak wynika, z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby można było skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, muszą być spełnione następujące warunki: - prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków oraz wpisanych do inwentarza muzeum,
- prace te będą wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
- na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
- w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.
Podkreślić należy, że zwolnienie przysługiwało wyłącznie w sytuacji łącznego spełnienia ww. warunków. Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni na prowadzone prace konserwatorskie i restauratorskie nie posiada kwalifikacji dających uprawnienia do prowadzenia tych prac oraz nie posiada pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, natomiast w pozwoleniu wydanym na wniosek firmy zlecającej wykonanie prac, nie wskazano Wnioskodawczyni jako osoby odpowiedzialnej za prowadzenie prac, to świadczone przez Wnioskodawczynię usługi konserwatorskie i restauratorskie nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
|