Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.582.2018.2.MP
z 6 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.), uzupełnionym w dniu 24 października 2018 r. na wezwanie Organu z dnia 17 października (doręczone 18 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz pomocy dydaktycznych zakupionych w celu wyposażenia sal dydaktycznych w szkołach podstawowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz pomocy dydaktycznych zakupionych w celu wyposażenia sal dydaktycznych w szkołach podstawowych.

Wniosek uzupełniono w dniu 24 października 2018 r. na wezwanie Organu z dnia 17 października 2018 r. (doręczone 18 października 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. "Szkoła sukcesu"w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.7 Infrastruktura szkolna. Celem projektu jest poprawa warunków edukacji i wzrost efektywności procesu kształcenia poprzez włączenie narzędzi wspomagających metodę eksperymentu i rozwoju kluczowych kompetencji w obszarach TiK, z uwzględnieniem rozwoju kreatywności, innowacyjności oraz umiejętności pracy zespołowej. Cel zostanie osiągnięty poprzez polepszenie bazy dydaktycznej i wyposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt, urządzenia i inne pomoce dydaktyczne pomocne w prowadzeniu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt komputerowy (przenośne komputery), multimedialny (tablice interaktywne), urządzenia peryferyjne (drukarki, szafy do przechowywania sprzętu) oraz pomoce edukacyjne do wyposażenia pracowni komputerowych i przyrodniczych w siedmiu szkołach podstawowych w Gminie. W czterech szkołach zostanie rozbudowana sieć bezprzewodowego dostępu do internetu.


W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca poinformował, , że zakupiony sprzęt komputerowy i multimedialny oraz pomoce dydaktyczne opisane powyżej wykorzystywane będą do prowadzenia nieodpłatnych zajęć dydaktycznych w szkołach podstawowych i nie używane będą do czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina w ramach projektu pn. "Szkoła sukcesu” będzie miała możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT od sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz pomocy dydaktycznych zakupionych w celu wyposażenia sali dydaktycznych w szkołach podstawowych ?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca reprezentuje pogląd, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z planowanym zakupem sprzętu komputerowego, multimedialnego i pomocy dydaktycznych w ramach projektu pn.„ Szkoła sukcesu”.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn.zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego Gmina realizując projekt, w ramach którego zakupi sprzęt komputerowy i multimedialny oraz pomoce dydaktyczne w celu wyposażenia sal dydaktycznych w szkołach podstawowych, wpłynie na poprawę warunków edukacji i wzrost efektywności procesu kształcenia, co wpisuje się w realizację zadań własnych gminy - edukacja publiczna oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Gmina występuje tutaj jako organ władzy publicznej realizującej zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa i w tym zakresie w oparciu o ww. przepis prawa nie może być uznana za podatnika VAT. Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej ( art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. „Szkoła sukcesu” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.7 Infrastruktura szkolna. Celem projektu jest poprawa warunków edukacji i wzrost efektywności procesu kształcenia poprzez włączenie narzędzi wspomagających metodę eksperymentu i rozwoju kluczowych kompetencji w obszarach TiK, z uwzględnieniem rozwoju kreatywności, innowacyjności oraz umiejętności pracy zespołowej. Cel zostanie osiągnięty poprzez polepszenie bazy dydaktycznej i wyposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt, urządzenia i inne pomoce dydaktyczne pomocne w prowadzeniu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt komputerowy (przenośne komputery), multimedialny (tablice interaktywne), urządzenia peryferyjne (drukarki, szafy do przechowywania sprzętu) oraz pomoce edukacyjne do wyposażenia pracowni komputerowych i przyrodniczych w siedmiu szkołach podstawowych w Gminie. W czterech szkołach zostanie rozbudowana sieć bezprzewodowego dostępu do internetu.


Zakupiony sprzęt komputerowy i multimedialny oraz pomoce dydaktyczne opisane powyżej wykorzystywane będą do prowadzenia nieodpłatnych zajęć dydaktycznych w szkołach podstawowych i nie będą używane do czynności opodatkowanych.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup sprzętu komputerowego i multimedialnego oraz pomocy dydaktycznych, zakupionych w celu wyposażenia sali dydaktycznych w szkołach podstawowych. Brak jest również prawa do zwrotu różnicy podatku, w trybie art. 87 ustawy o VAT.


Tym samym należy uznać, że w ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie , ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj