Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.514.2018.1.JF
z 8 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji spotkania pracowniczego świadczonej przez agencję eventową – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji spotkania pracowniczego świadczonej przez agencję eventową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie kompleksowych usług wsparcia dla budownictwa obejmujących zapewnianie produktów i narzędzi do pracy na budowie, a także szkolenia, naprawy, testy, doradztwo oraz oprogramowanie do projektowania.


Obecnie Spółka planuje zorganizowanie spotkania pracowniczego, którego celem jest:

  • podsumowanie wyników biznesowych osiągniętych przez Spółkę w 2018 r.,
  • prezentacja planów działalności Spółki, w tym rozwoju sprzedaży produktów,
  • omówienie strategii biznesowej,
  • przeprowadzenie szkoleń dla pracowników,
  • integracja pracowników.


Organizację spotkania Spółka powierzyła wyspecjalizowanej agencji eventowej (dalej: „Agencja”), z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowej organizacji imprezy. Zgodnie z umową, Agencja odpowiedzialna jest za:

  1. zapewnienie pełnej obsługi wydarzenia, zgodnie z programem i kosztorysem, w tym:
    • zakwaterowanie uczestników w ośrodku konferencyjno-szkoleniowym,
    • zapewnienie wyżywienia, w tym śniadań, lunchy, kolacji, przerw kawowych, menu grillowego oraz open baru,
    • zapewnienie sal konferencyjnych,
    • organizację scenografii, sprzętu technicznego na konferencję oraz galę wieczorną,
    • oprawę artystyczną i atrakcje dodatkowe na konferencję oraz galę,
    • organizację warsztatów tematycznych,
    • wsparcie warsztatów merytorycznych,
    • przygotowanie materiałów i rozwiązań multimedialnych,
    • przygotowanie prac graficznych, druków, montaży filmowych,
    • koordynację i reżyserię imprezy;
  2. przygotowanie pełnego scenariusza imprezy wraz ze szczegółowym scenariuszem dla prowadzących na wieczorną uroczystą galę;
  3. zapewnienie wsparcia zespołom pracowników biorących udział w programie artystycznym, pod kątem pomocy w organizacji strojów, choreografii i innych elementów;
  4. zapewnienie koordynacji wszystkich ekip i wykonawców;
  5. zapewnienie wsparcia w zakresie przygotowania części szkoleniowej imprezy;
  6. zapewnienie wsparcia we wszelkich innych kwestiach związanych z organizacją wydarzenia.

W celu organizacji imprezy Agencja dokonuje zamówień, podpisuje umowy oraz otrzymuje faktury we własnym imieniu od podwykonawców. Spółka zostanie obciążona jedynie fakturą wystawioną przez Agencję, dokumentującą wyświadczenie kompleksowej usługi organizacji imprezy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółce przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Agencji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółce przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Agencji.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych i hotelowych.


Mając na uwadze powyższe, w celu ustalenia, czy Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia, należy zbadać, czy nabyta usługa organizacji imprezy:

  1. jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych,
  2. nie stanowi usługi, co do której przepisy przewidują wyłączenie prawa do odliczenia.

Ad 1


Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną generującą podatek należny. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. W konsekwencji związek ten może być bezpośredni, bądź pośredni. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.


Co do zasady, celem zorganizowania przez Spółkę imprezy jest omówienie wyników sprzedażowych osiągniętych za bieżący rok, ustalenie strategii biznesowej na rok następny, przeprowadzenie szkoleń dla pracowników oraz umożliwienie ich integracji. Jej organizacja może zatem wpłynąć na:

  • poprawę osiąganych przez Spółkę wyników gospodarczo-ekonomicznych poprzez lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji finansowej oraz jej strategii biznesowej wśród pracowników,
  • wzrost kompetencji pracowników w wyniku odbytych szkoleń,
  • poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych, zwiększenie zaangażowania w wykonywaną pracę - dzięki podjętym działaniom integracyjnym.


Z powyższego wynika, że spotkanie zostanie zorganizowane w celu umożliwienia zapoznania uczestników z osiągniętymi wynikami, z obecną sytuacją firmy i z planami przedsiębiorstwa a także nawiązanie i podtrzymanie kontaktów z pracownikami. Spotkanie to ma na celu lepsze poznanie i zintegrowanie pracowników, zmotywowanie ich do dalszej pracy, a także podtrzymanie poczucia zadowolenia z pracy w Spółce. Program organizowanej imprezy zawiera również część artystyczną, w której biorą udział pracownicy, co ma wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołowej.

Organizowana impreza stanowi dla Spółki element strategii skutecznego zarządzania personelem, nakierowanej na wzrost wydajności personelu i przez to Spółki, co z kolei wpływa na zwiększenie jej przychodów wynikających ze sprzedaży opodatkowanej VAT. W konsekwencji, zdaniem Spółki, usługa organizacji imprezy szkoleniowo-integracyjnej spełnia przesłankę występowania związku między jej nabyciem a działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy (w sposób pośredni). Spółce powinno przysługiwać odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji imprezy pracowniczej.


Stanowisko, że organizacja imprezy szkoleniowo-integracyjnej jest związana z działalnością gospodarczą podatnika potwierdzają również organy podatkowa w wydawanych interpretacjach podatkowych, przykładowo:

  • Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz): „Wydatki związane z organizacją Imprez integracyjnych mają/będą miały pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą (...) - budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych co w konsekwencji jest / będzie miało wpływ na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej”;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lutego 2017 r. (sygn. 0461 - ITPP1.4512.18.2017.1.DM), z analogicznym uzasadnieniem jak powyżej;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 stycznia 2017 r. (sygn. 1462- IPPP3.4512.801.2016.2.IG), z analogicznym uzasadnieniem jak powyżej;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 24 października 2014 r. (sygn. IPTPP1/443-541/14-4/MH): „Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup usług organizacji konferencji (szkoleń, spotkań), ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z organizacją konferencji (szkoleń, spotkań) służą/będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług”;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2014 r. (sygn. IPPP1/443-1059/14-2/IGo), w której zgodzono się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „Nabywane przez Wnioskodawcę usługi i towary, związane z organizacją spotkań przytoczonych w opisie stanu faktycznego mają związek pośredni z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług i towarów, związanych z organizacją opisanych spotkań i/lub przeznaczonych do zużycia w ich trakcie, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.


Ad 2


Co do zasady, w przypadku nabycia usługi noclegowej i gastronomicznej, przepisy ustawy o VAT wyraźnie wyłączają prawo do odliczenia podatku z tego tytułu (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).


Należy jednak odróżnić nabycie usług noclegowych i gastronomicznych od przypadków nabycia kompleksowej usługi organizacji imprezy szkoleniowo-integracyjnej, w skład której wchodzi co prawda zapewnienie pracownikom wyżywienia oraz zakwaterowania, ale wyłącznie jako jeden z elementów składowych świadczenia uwzględniającego również inne elementy takie jak, przygotowanie części szkoleniowej imprezy, zapewnienie sal konferencyjnych, przygotowanie scenariusza imprezy, obsługa artystyczna, techniczna oraz całościowa koordynacja wydarzenia.

Jak wskazuje orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy VAT (por. np. wyrok TSUE z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd lub też wyrok TSUE z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Turnkey Solutions Poland sp. z o.o.).

Mimo braku definicji legalnej usługi kompleksowej, w oparciu o orzecznictwo TSUE można stwierdzić, że usługa kompleksowa to kompozycja różnych działań zmierzających do jednego celu, którym jest wykonanie świadczenia głównego przy wykorzystaniu świadczenia pomocniczego.


W analizowanej sytuacji Agencja zapewnia Spółce szereg świadczeń składających się na łączną usługę organizacji imprezy, a wydzielanie w kosztorysie poszczególnych elementów składowych służy jedynie do kalkulacji ceny tego świadczenia.


Istotne jest również, że Spółka nie jest zainteresowana nabyciem usług noclegowych czy gastronomicznych samych w sobie a jedynie całej, kompleksowej usługi, w ramach której nabywane są m.in. takie składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy, tworząc wraz z pozostałymi składowymi jednolitą całość.

W przypadku świadczeń kompleksowych wszystkie czynności pomocnicze traktowane są pod względem VAT tak jak świadczenie główne pod każdym względem: miejsca opodatkowania, stawki podatku, momentu powstania obowiązku podatkowego. Z punktu widzenia Spółki najistotniejszym elementem świadczenia jest powierzenie całej obsługi wydarzenia zewnętrznej firmie, by pracownicy Spółki nie musieli poświęcać czasu przeznaczonego do realizacji obowiązków służbowych na organizację przedsięwzięcia (z punktu widzenia Wnioskodawcy bardziej korzystne jest powierzenie realizacji imprezy wyspecjalizowanej firmie, niż wykorzystywanie do tego celów z własnych zasobów, posiadających kompetencje w obszarach istotnych z punktu widzenia działalności Spółki). Natomiast wszelkie elementy składowe zamówione przez Agencję w ramach organizacji wydarzenia powinny być traktowane jako czynności pomocnicze, niezbędne do właściwego wywiązania się z jej zobowiązań względem Spółki. W konsekwencji, zdaniem Spółki, kompleksowa usługa organizacji imprezy szkoleniowo-integracyjnej nie stanowi usługi, co do której przepisy przewidują wyłączenie prawa do odliczenia.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

  • Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.52.2018.1.KOM), w której wskazano, że: „Nabywane usługi hotelowe /konferencyjne służące organizacji szkolenia/konferencji stanowią świadczenie kompleksowe, w ramach którego Wnioskodawca nabywa m.in. usługi hotelowe i gastronomiczne jako elementy składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia a mają charakter pomocniczy i z pozostałymi usługami składowymi tworzą całość. (...) Zatem, skoro nabywana przez Wnioskodawcę usługa organizacji szkoleń i konferencji obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej nabycie”;
  • Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.l.ICz), zgodnie z którą: „Podkreślenia wymaga fakt. że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji Imprez integracyjnych, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Imprezy integracyjnej dla pracowników i podwykonawców, w takim zakresie w jakim dotyczy ona opodatkowanej działalności Wnioskodawcy”;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lutego 2017 r. (sygn. 0461-ITPP1.4512.18.2017.1.DM): „Nabycie przedmiotowej usługi należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym organizacji jubileuszu, na który składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak usługi udostępnienia sali, przygotowania posiłków i obsługa kelnerska. A zatem, świadczący usługę kompleksową, w skład której wchodzą, oprócz innych składowych, m.in. usługa noclegowa i gastronomiczna, nie mają obowiązku wyodrębniania tej części ceny, która przypada na poszczególne elementy kalkulacyjne kompleksowej usługi”;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 marca 2016 r. (sygn. ILPP5/4512-1-298/15-4/PG): „W przypadku gdy Zainteresowany zleca organizację całego Spotkania Organizatorowi i w związku z tym otrzymuje od niego fakturę na jedną kwotę, obejmującą cenę za kompleksowe zorganizowanie Spotkania (w tym za usługi noclegowe i gastronomiczne) w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czy przedmiotem nabycia jest/będzie faktycznie kompleksowa usługa organizacji Spotkania czy też poszczególne usługi”;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lutego 2015 r. (sygn. IPPP2/443-1136/14-3/KOM): „W świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe. Wnioskodawca nie jest zainteresowany nabyciem jedynie usług noclegowych czy gastronomicznych, a jedynie całej, kompleksowej usługi organizacji konferencji dla swoich kontrahentów, w ramach której nabywane są w. usługi składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy i tworzą wraz z pozostałymi usługami jedną (jednolitą) całość”.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki należy uznać, że usługa organizacji imprezy szkoleniowo- integracyjnej spełnia obie analizowane przesłanki, tj.:

  • służy wyłącznie działalności opodatkowanej Spółki (związek o charakterze pośrednim),
  • stanowi usługę kompleksową, której elementy (m.in. usługi gastronomiczne czy hotelowe) stanowią czynności pomocnicze wobec świadczenia głównego (organizacji całości imprezy).


Oznacza to, że Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia na zasadach ogólnych naliczonego podatku od towarów i usług w związku z nabyciem tych usług od Agencji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z kolei na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Zatem prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, a decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT planuje zorganizowanie spotkania pracowniczego, którego celem jest podsumowanie wyników biznesowych osiągniętych przez Spółkę w 2018 r., prezentacja planów działalności Spółki (w tym rozwoju sprzedaży produktów), omówienie strategii biznesowej, przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, integracja pracowników. Organizację spotkania Spółka powierzyła wyspecjalizowanej Agencji eventowej, z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowej organizacji imprezy. Zgodnie z umową, Agencja odpowiedzialna jest za zapewnienie pełnej obsługi wydarzenia, w tym m.in. zakwaterowanie uczestników w ośrodku konferencyjno-szkoleniowym, zapewnienie wyżywienia, w tym śniadań, lunchy, kolacji, przerw kawowych, menu grillowego oraz open baru. W celu organizacji imprezy Agencja dokonuje zamówień, podpisuje umowy oraz otrzymuje faktury we własnym imieniu od podwykonawców. Spółka zostanie obciążona jedynie fakturą wystawioną przez Agencję, dokumentującą wyświadczenie kompleksowej usługi organizacji imprezy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Agencji dokumentującej nabycie imprezy integracyjnej.


Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe znajduje wyraz w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. W orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96), Trybunał rozstrzygnął, że przy świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podobnie wypowiedział się Trybunał wydając w dniu 27 września 2012 r. orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Na podstawie przywołanych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że nabywana usługa organizacji imprezy, w ramach której Spółka nabywa m.in. zakwaterowanie uczestników w ośrodku konferencyjno-szkoleniowym, zapewnienie wyżywienia (śniadań, lunchu, kolacji, przerw kawowych, menu grillowego, open baru) jako elementy składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, a mają charakter pomocniczy i z pozostałymi usługami składowymi tworzą całość. Jak wskazuje Spółka, istotą nabywanej usługi jest kompleksowa organizacja imprezy jako świadczenie główne, natomiast nabycie poszczególnych świadczeń, w tym usług zakwaterowania oraz wyżywienia będzie miało charakter pomocniczy względem świadczenia głównego i nie stanowi dla Spółki celu samego w sobie, lecz jako środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Zatem, skoro nabywana przez Spółkę kompleksowa organizacja imprezy obiektywnie tworzy – w aspekcie gospodarczym – jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej nabycie.

W analizowanej sprawie wydatki związane z kompleksową organizacją imprezy mają związek z czynnościami opodatkowanymi Spółki - spotkanie zostanie zorganizowane w celu podsumowania wyników biznesowych osiągniętych przez Spółkę w 2018 r., prezentacji planów działalności Spółki (w tym rozwoju sprzedaży produktów), omówieniu strategii biznesowej, przeprowadzeniu szkoleń dla pracowników, integracji pracowników. Zatem - jak wskazano - organizacja imprezy może wpłynąć na poprawę osiąganych przez Spółkę wyników gospodarczo-ekonomicznych poprzez lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji finansowej oraz jej strategii biznesowej wśród pracowników, wzrost kompetencji pracowników w wyniku odbytych szkoleń, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych, zwiększenie zaangażowania w wykonywaną pracę. Skoro, organizowana impreza stanowi dla Spółki element strategii skutecznego zarządzania personelem, nakierowanej na wzrost wydajności personelu i przez to Spółki, co z kolei wpływa na zwiększenie jej przychodów wynikających ze sprzedaży opodatkowanej VAT, to należy podzielić zdanie Spółki, że usługa organizacji imprezy szkoleniowo-integracyjnej spełnia przesłankę występowania związku między jej nabyciem a działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy (w sposób pośredni). Spółce zatem powinno przysługiwać odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji imprezy pracowniczej.

Zauważyć należy, że w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowanie ograniczenie prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, ponieważ przedmiotem zakupu nie jest ani usługa noclegowa, ani gastronomiczna, ale świadczona na rzecz Spółki przez Agencję eventową kompleksowa usługa organizacji imprezy, której elementem składowym są poszczególne elementy, w tym usługi wyżywienia oraz zakwaterowania.

Mając powyższe na uwadze, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości wynikającego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji imprezy, w takim zakresie, w jakim dotyczy ona opodatkowanej działalności Spółki.


Zatem stanowisko Spółki w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj