Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.564.2018.2.IP
z 9 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 1 października 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.) oraz 31 października 2018 r. (data wpływu 6 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). Wniosek uzupełniono w dniu 2 października 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, jednoznaczne wskazanie, kto jest Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie, brakującą opłatę, adres elektroniczny Wnioskodawcy w systemie ePUAP oraz w dniu 6 listopada 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto ma zamiar dokonać transakcji zamiany nieruchomości ze Skarbem Państwa. Przedmiotowa transakcja będzie polegać na zamianie nieruchomości pomiędzy Miastem a Skarbem Państwa.

Skarb Państwa dokona przeniesienia na rzecz Miasta prawa własności nieruchomości niezabudowanych:

  1. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 5/2 o powierzchni 0,1846 ha, (…),
  2. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1/6 o powierzchni 0,0810 ha, (…), w użytkowaniu wieczystym Miasta,
  3. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 61/10 o powierzchni 0,1378 ha, (…),
  4. oznaczonej w ewidencji gruntów budynków jako działka nr 130/3 o powierzchni 0,0081 ha oraz działka nr 130/4 o powierzchni 0,0342 ha (…),
  5. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 10/4 o powierzchni 0,1802 ha, (…),
  6. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 3/6 o powierzchni 0,0550 ha, działka nr 3/13 o powierzchni 0,0487 ha oraz działka nr 4/8 o powierzchni 0,0564 ha, (…),
  7. oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 2/4 o powierzchni 0,0775 ha, (…).

W zamian za wyżej opisane nieruchomości Miasto przeniesie na rzecz Skarbu Państwa prawo własności nieruchomości niezabudowanej: oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 11/4 o powierzchni 0,0306 ha oraz działka nr 12/4 o powierzchni 0,0964 ha oraz prawo użytkowania wieczystego Miasta oraz budynków stanowiących odrębną własność użytkownika wieczystego Miasta, posadowionych na gruncie stanowiącym własność Skarbu Państwa, oznaczonym w ewidencji gruntów i budynków jako: działka nr 11/17 o powierzchni 0,0478 ha, działka nr 11/26 o powierzchni 0,1821 ha oraz działka nr 11/33 o powierzchni 0,0580 ha (…).

W myśl przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostki samorządu terytorialnego przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność.

Zamiana jest ekwiwalentna, zarówno pod względem powierzchni działek, jak i ich wartości. Biorąc pod uwagę stan i przeznaczenie opisanych nieruchomości oraz realne możliwości ich zagospodarowania, w tym stosunkowo zbliżone wartości rynkowe, należy stwierdzić, że przedmiotowa zamiana jest korzystna zarówno dla Skarbu Państwa jak i Miasta. Dwie państwowe jednostki organizacyjne otrzymałyby nieruchomości w trwały zarząd (tj. Oddział Straży Granicznej oraz Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej). Miasto nabywając nieruchomości do zasobu Miasta miałoby możliwość zagospodarować tereny w części pod budownictwo mieszkaniowe, tereny usługowe zieleni.

Poniżej przedstawiono wartości nieruchomości będących przedmiotem zamiany pomiędzy Skarbem Państwa a Miastem.

Nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa
1. Działka nr 5/2386.922,00 zł
2.Działka nr 1/6164.633,00 zł
3. Działka nr 61/10407.125,08 zł (z VAT)
4.Działka nr 130/3 i 130/4124.974.15 zł (z VAT)
5. Działka nr 10/4303.893,00 zł
6. Działka nr 3/6, 3/13 i 4/8166.696,00 zł
7. Działka nr 2/4129.822,00 zł
Łączna wartość nieruchomości do zamiany1.684.125,23 zł
Nieruchomość będąca własnością Miasta
1. Działka nr 11/4 i 12/4173.519,00 zł
Nieruchomość będąca własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta (prawo użytkowania wieczystego + własność budynków)
1. Działki nr 11/17, 11/26 i 11/331.500.000,00 zł
Łączna wartość nieruchomości do zamiany1.673.519,00 zł


Łączna wartość nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa będących przedmiotem zamiany wynosi 1.684.125,23 zł, a wartość nieruchomości będących przedmiotem własności Miasta oraz wartość prawa użytkowania wieczystego wraz z wartością własności budynków wynosi 1.673.519,00 zł. Różnica pomiędzy wartościami zamienianych nieruchomości wynosi 10.606,23 zł (1.684.125,23 zł - 1.673.519,00 zł = 10.606,23 zł).

W piśmie z dnia 1 października 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że:

  1. W odniesieniu do działki nr 5/2 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT, działka została nabyta na rzecz Skarbu Państwa w 1963 r. w drodze zasiedzenia.
  2. W odniesieniu do działki nr 1/6 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT, działka została nabyta przez Skarb Państwa przed 1995 r. Skarbowi Państwa nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  3. W odniesieniu do działki 61/10 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, jednak dla działki nr 61/10 wydana została w dniu 4 sierpnia 2017 r. decyzja Prezydenta Miasta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie miejsc postojowych wraz z siecią kanalizacji deszczowej i oświetleniem terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie prawomocnego orzeczenia Sądu o zasiedzeniu z dnia 3 kwietnia 2006 r., nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa z dniem 1 stycznia 1985 r., któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  4. W odniesieniu do działki 130/3 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, jednak dla działki nr 3/13 wydana została w dniu 4 sierpnia 2017 r. decyzja Prezydenta Miasta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie miejsc postojowych wraz z siecią kanalizacji deszczowej i oświetleniem terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie aktu notarialnego z dnia 12 września 1962 r., nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa, któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  5. W odniesieniu do działki 130/4 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, jednak dla działki nr 130/4 wydana została w dniu 4 sierpnia 2017 r. decyzja Prezydenta Miasta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie miejsc postojowych wraz z siecią kanalizacji deszczowej i oświetleniem terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie aktu notarialnego z dnia 12 września 1962 r., nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa, któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  6. W odniesieniu do działki 10/4 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 26.02.2004 r., działka stała się z dniem 1 stycznia 1985 r. własnością Skarbu Państwa, któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  7. W odniesieniu do działki 3/6 nie ma obowiązującego planu zagospodarowanie przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państw został właścicielem nieruchomości w 1958 r., nie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  8. W odniesieniu do działki 3/13 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państwa został właścicielem nieruchomości w 1985 r., nie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  9. W odniesieniu do działki 4/8 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państwa został właścicielem nieruchomości w 1986 r., nie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  10. W odniesieniu do działki 2/4 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państwa został właścicielem nieruchomości w 1958 r. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  11. W odniesieniu do działki 11/4 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państw został właścicielem nieruchomości w 1978 r. Następnie Decyzją z dnia 8 czerwca 1995 r. Wojewoda stwierdził nabycie z mocy prawa prawa własności działki nr 11/4 przez Miasto. Nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  12. W odniesieniu do działki 12/4 nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, działka nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT. Skarb Państwa został właścicielem nieruchomości w 1978 r. Następnie Decyzją z dnia 8 czerwca 1995 r. Wojewoda stwierdził nabycie z mocy prawa prawa własności działki nr 12/4 przez Miasto. Nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  13. W odniesieniu do działki nr 11/17 to Skarb Państwa nabył z dniem 1 stycznia 1985 r. prawo własności ww. nieruchomości na podstawie postanowień Sądu Rejonowego z dnia 6 kwietnia 1998 r. oraz z dnia 22 lipca 1999 r. Miasto nabyło prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku i budowli na podstawie aktu notarialnego z dnia 27 lipca 2005 r. Obecnie ww. działka jest przedmiotem umowy dzierżawy z dnia 28 września 2005 r. na czas nieoznaczony pomiędzy Miastem a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej na potrzeby realizacji działalności statutowej Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej. Przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  14. W odniesieniu do działki nr 11/26 to Skarb Państwa nabył z dniem 1 stycznia 1985 r. prawo własności ww. nieruchomości na podstawie postanowień Sądu Rejonowego z dnia 6 kwietnia 1998 r. oraz z dnia 22 lipca 1999 r. Miasto nabyło prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku i budowli na podstawie aktu notarialnego z dnia 27 lipca 2005 r. Obecnie ww. działka jest przedmiotem umowy dzierżawy z dnia 28 września 2005 r. na czas nieoznaczony pomiędzy Miastem a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej . na potrzeby realizacji działalności statutowej Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej. Przy nabyciu nie przysługiwał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  15. W odniesieniu do działki nr 11/33 to Skarb Państwa nabył z dniem 1 stycznia 1985 r. prawo własności ww. nieruchomości na podstawie postanowień Sądu Rejonowego z dnia 06 kwietnia 1998 r. oraz z dnia 22 lipca 1999 r. Miasto nabyto prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku i budowli na podstawie aktu notarialnego z dnia 27 lipca 2005 r. Obecnie ww. działka jest przedmiotem umowy dzierżawy z dnia 28 września 2005 r. na czas nieoznaczony pomiędzy Miastem a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej na potrzeby realizacji działalności statutowej Komend Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej. Przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odnośnie budynków położonych na nieruchomości oznaczonej numerami działek 11/17, 11/26, 11/33 Wnioskodawca informuje, że na działce nr 11/17 i działce nr 11/26 położony jest dwukondygnacyjny budynek biurowo-garażowy z zapleczem socjalnym, natomiast na działce również 11/17 i 11/33 znajduje się schron, który stanowi budowlę.

Dwukondygnacyjny budynek biurowo-garażowy z zapleczem socjalnym, znajdujący się na działkach nr 11/26 i 11/17 został nabyty przez Miasto aktem notarialnym z dnia 27 lipca 2005 r. od Wytwórni w zamian za wygaśnięcie zobowiązań podatkowych. Z tytułu nabycia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Powyższy obiekt jest użytkowany jako budynek biurowo-garażowy z zapleczem socjalnym przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej . Obiekt nie jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Obiekt jest od dnia 28 września 2005 r. przedmiotem umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony między Miastem a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej. Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie tego obiektu. Dzierżawca w latach 2014-2017 remontował budynek, jednak remont nie prowadził do istotnych zmian, których celem była zmiana jego wykorzystania lub warunków jego zasiedlenia.

Na działkach nr 11/17 i 11/33 położona jest budowla w postaci schronu; obiekt ten został nabyty przez Miasto aktem notarialnym z dnia 27 lipca 2005 r. od Wytwórni w zamian za wygaśnięcie zobowiązań podatkowych. Z tytułu nabycia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Powyższy obiekt nie jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatków od towarów i usług. Obiekt jest od dnia 28 września 2005 r. przedmiotem umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony zawartej między Miastem a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej. Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie tego obiektu.

Natomiast pismem z dnia 31 października 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy wskazując, że przedmiotowe działki, tj. nr: 61/10, 130/3, 130/4, będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza, tj. będą stanowić ogólnodostępny parking, który powstanie w ramach realizacji zadań własnych gminy – miasta na prawach powiatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku
nr 4).

Czy Miasto będzie posiadało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wystawionych przez siebie faktur dokumentujących przedmiotową transakcję?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie nr 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Oba nabycia towarzyszące transakcji zamiany będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących transakcje zamiany opisanych nieruchomości.

Miasto będzie posiadało pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wystawionych przez siebie faktur dokumentujących przedmiotową transakcję.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Skoro obie transakcje podlegały opodatkowaniu VAT, to uznać należy, że oba nabycia towarzyszące transakcji zamiany służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku od wystawionych przez siebie faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

  • zostaną spełnione pozytywne przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz
  • nie zaistnieją ograniczenia określone w art. 88 ustawy, w tym w szczególności ust. 3a pkt 2 tego artykułu, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany dla przedmiotowej transakcji zamiany nieruchomości występował będzie jako podatnik podatku od towarów i usług.

Przypomnieć w tym miejscu należy, że w interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2018 r., o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.430.2018.2.IP wydanej dla Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 rozstrzygnięto, że:

  • z uwagi na fakt, że zbycie przedmiotowych nieruchomości (oprócz działki nr 1/6) będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Miasto będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, natomiast powyższa czynność, w świetle ustawy o VAT, będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, podlegająca – w myśl art. 5 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • dla dostawy – w drodze zamiany – działek nr: 61/10, 130/3 oraz 130/4 nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Przedmiotowa transakcja nie będzie spełniać też warunków do objęcia jej zwolnieniem od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji powyższego, transakcja zamiany działek nr 61/10, 130/3 oraz 130/4 – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%;
  • dostawa budynku biurowo-garażowego posadowionego na działkach nr 11/17 i 11/27 oraz budowli – schronu posadowionej na działkach nr 11/17 i 11/33 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, bowiem nieruchomości te były – jak wskazał Wnioskodawca – oddane w dzierżawę od dnia 28 września 2005 r. Przedmiotowa dostawa korzystać będzie zatem ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Co istotne, Zainteresowany wskazał, że przedmiotowe działki, tj. nr: 61/10, 130/3, 130/4, będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza, tj. będą stanowić ogólnodostępny parking, który powstanie w ramach realizacji zadań własnych gminy – miasta na prawach powiatu.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy wskazać, że w okolicznościach analizowanej sprawy – wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy – nie będą spełnione wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że mimo tego, że Zainteresowany będzie dla przedmiotowej transakcji zamiany nieruchomości czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, to – jak wynika z opisu sprawy – działki nr: 61/10, 130/3, 130/4 będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza, tj. będą stanowić ogólnodostępny parking, który powstanie w ramach realizacji zadań własnych Gminy – Miasta na prawach powiatu. Tym samym, mimo że nabycie w ramach zamiany działek nr 61/10, 130/3 oraz 130/4 – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy – będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%, to z uwagi na fakt, że nieruchomości te nie będą przez Miasto wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będzie spełniona jedna ze wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z kolei, transakcja zamiany działek nr: 11/17, 11/26 i 11/33 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zatem w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Przepis ten, co wyjaśniono wyżej, pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku z faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana tą fakturą jest – jak w niniejszej sprawie – zwolniona od podatku.

Podsumowując, w analizowanej sprawie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących transakcje zamiany nieruchomości. Powyższe wynika z faktu, że warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione. Nabycie przez Wnioskodawcę działek zabudowanych nr: 11/17, 11/26 i 11/33 nastąpi w ramach transakcji zwolnionej od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zatem w odniesieniu do ww. działek wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem w ramach transakcji zamiany działek nr 61/10, 130/3 oraz 130/4, dla których wydano decyzję o lokalizacji celu publicznego nie będzie przysługiwało, ponieważ działki te będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza, tj. będą stanowić ogólnodostępny parking, który powstanie w ramach realizacji zadań własnych Miasta. W tym przypadku brak będzie zatem związku pomiędzy nabytymi działkami a wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33, należało ocenić jako nieprawidłowe.

Informuje się, że niniejszą interpretacją indywidualną załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. podlegania opodatkowaniu transakcji zamiany nieruchomości, tj. działek nr: 1/6, 5/2, 61/10, 130/3, 130/4, 10/4, 3/6, 3/13, 4/8, 2/4, 11/4, 12/4, 11/17, 11/26, 11/33;
  2. stawki podatku VAT dla transakcji zamiany nieruchomości niezabudowanych, dla których wydano decyzję o lokalizacji celu publicznego, tj. działek nr: 61/10, 130/3 i 130/4;
  3. stawki podatku VAT dla transakcji zamiany nieruchomości zabudowanych, tj. działek nr: 11/17, 11/26 i 11/33;
  4. dokumentowania transakcji zamiany działek nr: 1/6, 61/10, 130/3, 130/4, 11/17, 11/26 i 11/33,

został załatwiony w dniu 29 października 2018 r. w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL2-3.4012.430.2018.2.IP.

Z kolei, wniosek w zakresie stawki podatku VAT lub ewentualnego zwolnienia od opodatkowania dla transakcji zamiany nieruchomości niezabudowanych oznaczonych nr 5/2, 10/4, 3/6, 3/13, 4/8, 2/4, 11/4 i 12/4, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy; prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur dokumentujących transakcję zamiany wyżej wskazanych nieruchomości niezabudowanych oraz dokumentowania transakcji zamiany ww. działek został załatwiony w dniu 29 października 2018 r. postanowieniem o bezprzedmiotowości nr 0112-KDIL2-3.4012.544.2018.1.IP.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj