Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.692.2018.1.AZ
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 października 2018 r. (data wpływu 18 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz braku prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz braku prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto Gmina na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina m.in. zajmuje się zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty zadań własnych. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarką nieruchomości, ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina dnia 19 czerwca 2018 r. złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, tytuł operacji: „….”, zwanej dalej inwestycją, infrastrukturą, projektem, obiektem, zadaniem.

Dnia 23 lipca 2018 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy Nr … pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, a Gminą. Umowa jest w trakcie realizacji. Beneficjent (Gmina) jest zobowiązana dostarczyć indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wskazującą koszty kwalifikowane VAT.

Projekt polega na utworzeniu wielofunkcyjnego boiska w celu udostępnienia mieszkańcom obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju i turystom infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

W ramach realizacji operacji zostanie zagospodarowany plac w miejscowości S. zlokalizowany na działce nr 285/10, położony w bezpośrednim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej w S. oraz przy budowanej w roku 2018 pełnowymiarowej sali gimnastycznej.

Obecnie w miejscu planowanej operacji znajduje się boisko o nawierzchni trawiastej o dużym stopniu wyeksploatowania i dewastacji. W wyniku wdrażania operacji wnioskodawca zamierza utworzyć wielofunkcyjną infrastrukturę sportowo-rekreacyjną składającą się z:

  1. wielofunkcyjnego boiska sportowego o wymiarach 27 x 44,5 m w nawierzchni poliuretanowej, umożliwiającej grę w piłkę nożną, ręczną, siatkową, koszykówkę i tenisa ziemnego wraz z oliniowaniem i wyposażeniem sportowym tj. 2 bramki do gry w piłkę ręczną (3 x 2 m) wraz z siatkami, słupkami do siatkówki i tenisa ziemnego wraz z siatkami, komplet do mocowania koszy do koszykówki, piłkochwyty o wys. 5 m i dł. 15 m,
  2. elementów wyposażenia dodatkowego: 2 lampy solarne zasilane ogniwami fotowoltaicznymi, 4 lampy led zasilane kablowo z istniejącej rozdzielni elektrycznej, 2 stojaki na rowery, kosz na śmieci oraz tablica z regulaminem obiektu,
  3. tablica w konstrukcji drewnianej promującej lokalne produkty kuchni regionalnej.

Powstała infrastruktura będzie własnością Gminy i będzie przeznaczona na użytek publiczny, a dostęp do niej będzie wolny od opłat. W związku z powyższym wnioskodawca (Gmina) zapewni trwałość gospodarczą inwestycji, przez co najmniej 5 lat od daty płatności końcowej. Przewiduje się, że z produktu projektu w szczególności korzystać będą mieszkańcy Gminy, uczniowie pięciu szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie wnioskodawcy oraz turyści.

Zdaniem Gminy utworzona wielofunkcyjna infrastruktura wpłynie na rozwój turystyki ponieważ będzie swoistą ofertą skierowaną do turystów licznie wypoczywających w szczególności w: S. oraz miejscowościach ościennych o charakterze turystycznym tj. P., T., W., M., L., L.. Boisko to będzie rozszerzeniem istniejącej oferty turystycznej zachęcającej do aktywnego wypoczynku. Wybudowane boisko o powierzchni poliuretanowej nada obiektowi charakter infrastruktury sportowej, ponieważ pozwoli na przeprowadzenie m.in. rozgrywek sportowych z zakresu: piłki nożnej, ręcznej, siatkowej, tenisa ziemnego, koszykówki i z pewnością przyczyni się do doskonalenia umiejętności sportowych lokalnej społeczności, w tym młodzieży zrzeszonej w Uczniowskim Klubie Sportowym z siedzibą w S. Ponadto lokalizacja inwestycji w sąsiedztwie szkoły podstawowej pozwoli na podniesienie umiejętności sportowych uczniów placówki i pomoże w kształtowaniu sportowego ducha młodszego pokolenia.

Ponadto powstająca infrastruktura będzie pełniła również funkcję kulturalną poprzez nieodpłatne udostępnienie społeczności lokalnej zagospodarowanej przestrzeni na cele organizacji np. pikników, festynów plenerowych, czy nocy świętojańskich co zresztą z pewnością wpłynie pozytywnie również na zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy.

Deklarowany wkład wnioskodawcy stanowi 43,37% kosztów kwalifikowanych, zaś dofinansowanie do budowy obiektu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości S. wynosi 56,63% kosztów kwalifikowanych operacji.

Gmina nie planuje na obiekcie prowadzić działalności gospodarczej. Projekt zostanie zrealizowany do 31 października 2018 r. Zaplanowane na 2018 rok inwestycje Gminy powodują, iż wnioskodawca nie dysponuje wolnymi środkami pozwalającymi na samodzielną, całościową realizację projektu. W przypadku braku wsparcia projektu środkami z RPOW nie zostałby on zrealizowany. Najprawdopodobniej w przypadku samodzielnego finansowania inwestycji Gmina byłaby zmuszona do rezygnacji z budowy wielofunkcyjnego boiska sportowego.

Operacja pozytywnie wpłynie na rozwój produktów lokalnych, ponieważ w miejscu realizacji operacji zostanie zamontowana tablica zawierająca opisy i fotografie lokalnych produktów kuchni regionalnej. Montaż tablicy w szczególności zachęci turystów jak również osoby korzystające z obiektu do degustacji specjałów kuchni regionalnej.

Gmina planuje ową infrastrukturę nieodpłatnie wykorzystywać do organizacji imprez kulturalno- plenerowych promujących lokalne produkty kuchni regionalnej. W skutek realizacji projektu nastąpi poprawa jakości życia mieszkańców zarówno w materialnej i niematerialnej sferze życia na terenie gminy.

Budowa wielofunkcyjnej infrastruktury pozwoli na zaspokojenie potrzeb egzystencjalnych w zakresie: sportu, kultury, rekreacji oraz integracji społecznej. Niniejsza operacja będzie realizowana z udziałem partnera społecznego – Uczniowskiego Klubu Sportowego (UKS), który jest organizacją pozarządową, będzie to udział rzeczowy w formie wolontariatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pod nazwą „….” w sytuacji nieodpłatnego udostępnienia powstałej infrastruktury turystyczno-rekreacyjno-sportowej swoim mieszkańcom i przybyłym turystom, który to podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany w świetle art. 37 ust. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina stoi na stanowisku, że naliczony podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych na wybudowanie wielofunkcyjnego boiska przy Szkole Podstawowej nie będzie podlegał odliczeniu. Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu.

Nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony obniżający podatek należny (ani w całości, ani w części, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ust. 7 ustawy o VAT). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W ramach planowanych inwestycji zaplanowano: utworzyć wielofunkcyjną infrastrukturę sportowo-rekreacyjną:

  1. wielofunkcyjne boisko sportowego o wymiarach 27 x 44,5 m o nawierzchni poliuretanowej, umożliwiającej grę w piłkę nożną, ręczną, siatkową, koszykówkę i tenisa ziemnego wraz z oliniowaniem i wyposażeniem sportowym tj. 2 bramki do gry w piłkę ręczną (3 x 2 m) wraz z siatkami, słupkami do siatkówki i tenisa ziemnego wraz z siatkami, komplet do mocowania koszy do koszykówki, piłkochwyty o wys. 5 m i dł. 15 m,
  2. elementy wyposażenia dodatkowego obiektu: 2 lampy solarne zasilane ogniwami fotowoltaicznymi, 4 lampy led zasilane kablowo z istniejącej rozdzielni elektrycznej, 2 stojaki na rowery, kosz na śmieci oraz tablica z regulaminem obiektu,
  3. tablica w konstrukcji drewnianej promującej lokalne produkty kuchni regionalnej.

Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele, związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. W wyniku realizacji projektu w miejscu mocno wyeksploatowanym i zdewastowanym zostanie utworzona infrastruktura turystyczno-rekreacyjno-sportowa, która będzie pełniła również funkcję społeczną poprzez ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne udostępnienie społeczności lokalnej miejsca do organizacji spotkań integracyjnych, pikników rodzinnych. Wielofunkcyjność infrastruktury sprawi, że z uwagi na zaplanowane wyposażenie będzie mogła również pełnić funkcję sportowo-rekreacyjną.

Wnioskodawca gwarantuje utrzymanie rezultatów projektu w okresie jego trwałości, tj. 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej. Gmina zamierza nieodpłatnie udostępnić obiekt wszystkim zainteresowanym, tzn. uczniom szkół, mieszkańcom Gminy jak i przyjezdnym. Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie wykorzystywała inwestycji w celach opodatkowanych podatkiem VAT.W związku z tym nie będzie odliczała podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących ww. inwestycji. Celem zaplanowanej inwestycji jest stworzenie miejsc sportowo-rekreacyjnych, przyjaznych mieszkańcom, a także miejsc integracji oraz edukacji. Gmina uważa, że jeśli planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi, inwestycja będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty, głównym celem projektu jest budowa miejsca, które będzie pełniło rolę miejsca spotkań, integracji mieszkańców oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.

Gmina planując realizację zadania, w ramach projektu realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika VAT (patrz: interpretację nr 0112-KDIL2-3.4012.37.2018.1.EZ z 14 lutego 2018 r. wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej). Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Ponadto powołując się na zapis w art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatkowego od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s.1, z późn.zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jeśli występuje brak czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstaje sprzedaż opodatkowana, nabyte towary i usługi w celu zrealizowania zadań inwestycyjnych nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zadaniem inwestycyjnym.

Zdaniem Gminy, jeśli podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych na wybudowaniu wielofunkcyjnego boiska przy Szkole Podstawowej nie będzie podlegał odliczeniu, nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony obniżający podatek należny (ani w całości, ani w części, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ust. 7 ustawy o VAT), to tym samym będzie mógł być uznany za koszt (wydatek) kwalifikowany w świetle art. 37 ust. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.

Gmina planuje nieodpłatnie udostępnić powstały w przyszłości obiekt wszystkim zainteresowanym, tzn. uczniom szkół, mieszkańcom Gminy oraz przyjezdnym. Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie wykorzystywała inwestycji w celach opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym nie będzie odliczała VAT-u z faktur zakupowych dotyczących ww. inwestycji. A to jednoznacznie wskazuje na zakwalifikowanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego.

„W ramach określenia kwalifikowalności wydatków ponoszonych w projektach realizowanych ze środków unijnych wyodrębnia się ich dwa rodzaje: 1) wydatki, które mogą zostać zrefundowane ze środków unijnych (wydatki kwalifikowane), 2) wydatki, które nie mogą zostać zrefundowane ze środków unijnych i muszą być poniesione we własnym zakresie (wydatki niekwalifikowane)”.

Podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy:

  • został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz
  • beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W ramach realizacji omówionego projektu, zdaniem Gminy podatek VAT od poniesionych wydatków może zostać zrefundowany ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na utworzeniu wielofunkcyjnego boiska w celu udostępnienia mieszkańcom obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju i turystom infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. W ramach realizacji operacji zostanie zagospodarowany plac położony w bezpośrednim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej oraz przy budowanej w roku 2018 pełnowymiarowej sali gimnastycznej. W wyniku wdrażania operacji Wnioskodawca zamierza utworzyć wielofunkcyjną infrastrukturę sportowo-rekreacyjną składającą się z wielofunkcyjnego boiska sportowego, elementów wyposażenia dodatkowego, tablicy w konstrukcji drewnianej promującej lokalne produkty kuchni regionalnej. Powstała infrastruktura będzie własnością Gminy i będzie przeznaczona na użytek publiczny, a dostęp do niej będzie wolny od opłat.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania polegającego na utworzeniu ogólnodostępnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował.

Z okoliczności sprawy wynika, że realizacja projektu polegającego na utworzeniu wielofunkcyjnego boiska w celu udostępnienia mieszkańcom obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju i turystom infrastruktury sportowo-rekreacyjnej będzie odbywała się w ramach zadań własnych Gminy nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto – jak wynika z wniosku – powstała infrastruktura będzie własnością Gminy i będzie przeznaczona na użytek publiczny, a dostęp do niej będzie wolny od opłat, będzie to miejsce ogólnodostępne dla mieszkańców i innych osób, Gmina nie planuje prowadzić tam działalności gospodarczej. Tym samym w analizowanej sprawie Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Gmina nie będzie miała również prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego zadania nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie ma zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj