Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1831/10/12-S/SJ
z 8 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1831/10/12-S/SJ
Data
2012.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
ochrona przeciwpożarowa
sprzęt pożarniczy
stawki podatku
straż pożarna


Istota interpretacji
Czy zastosowana stawka podatku VAT 7% przy sprzedaży towaru wymienionego w zdarzeniu faktycznym jest prawidłowa, jeżeli nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego a dostawa następuje dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej?



Wniosek ORD-IN 296 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 867/11 – stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nabytego przez jednostkę samorządu terytorialnego samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nabytego przez jednostkę samorządu terytorialnego samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest Autoryzowanym Dealerem samochodów marki X i zajmuje się ich sprzedażą przed pierwszą rejestracją.

W grudniu 2009 r. Spółka sprzedała samochód specjalistyczny na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Sprzedaż nastąpiła w wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, zamówienie i warunki sprzedaży określone zostały w zawartej umowie. W umowie określono, iż zamawiającym jest Gmina, a przedmiotem umowy jest dostawa samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Faktura VAT została przez Spółkę wystawiona na Gminę, a odbiór samochodu na fakturze potwierdziła Ochotnicza Straż Pożarna. Spółka zastosowała stawkę podatku VAT w wysokości 7%, ponieważ był to pożarniczy samochód specjalistyczny wymieniony w załączniku nr 3 poz. 129 ustawy o podatku od towarów i usług, co zostało potwierdzone przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zastosowana stawka podatku VAT 7% przy sprzedaży towaru wymienionego w zdarzeniu faktycznym jest prawidłowa, jeżeli nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a dostawa następuje dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy, w której nabywcą jest gmina, powiat, a towar przeznaczony jest dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej – należy zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 wspomnianej ustawy przeciwpożarowej, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Sprzedaż dotyczyła samochodu specjalnego dla Ochotniczej Straży Pożarnej do ratownictwa chemiczno-ekologicznego. Dlatego zostały spełnione wszystkie przesłanki do zastosowania stawki 7% podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje swoje poparcie w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie nr I SA/Kr 358/10 z dnia 7 maja 2010 r., które dotyczyło stosowania przepisów prawa podatkowego, które zostały przez Spółkę wymienione w poz. 47 niniejszego wniosku.

Na tle przedstawionego opisu sprawy oraz własnego stanowiska Zainteresowanego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 7 lutego 2011 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1831/10-2/SJ, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

W ocenie tut. Organu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dostawa samochodu specjalistycznego, która miała miejsce w grudniu 2009 r., przeznaczonego do ratownictwa chemiczno-ekologicznego w sytuacji, gdy nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%. Wobec powyższego, zastosowana przez Spółkę stawka podatku VAT w wysokości 7% przy sprzedaży towaru wymienionego w stanie faktycznym, jeżeli nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a dostawa następuje dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej, jest nieprawidłowa.

Pismem z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) Spółka z o.o., wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1831/10-2/SJ.

W wyniku ponownej analizy sprawy, w piśmie z dnia 28 marca 2011 r. nr ILPP2/443/W -16/11-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Spółka z o.o., wniosła w dniu 26 kwietnia 2011 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Po rozpoznaniu sprawy Sąd wydał wyrok w dniu 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 867/11, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt l SA/Wr 867/11 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r., w pozycji 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast w pozycji 129 ww. załącznika, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjale i specjalistyczne (gaśnice, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.


Jednocześnie art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,
  • dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  • towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywca towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej”, w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • 1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  1. zakładowa straż pożarna,
  2. zakładowa służba ratownicza,
  3. gminna zawodowa straż pożarna,
  • 4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  1. terenowa służba ratownicza,
  2. ochotnicza straż pożarna,
  3. związek ochotniczych straży pożarnych,
  4. inne jednostki ratownicze.

Jak stanowi art 29 ww. ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

  1. budżetu państwa,
  2. budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  3. dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne,
  4. środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych(20) na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.


W myśl art. 32 ust. 1 cyt. ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

Stosownie do art. 32 ust. 2 powołanej ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako Autoryzowany Dealer samochodów marki X, dokonał sprzedaży samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa sprzedaż nastąpiła w wyniku przetargu nieograniczonego. Zamawiającym przedmiotowy pojazd była Gmina, natomiast dostawa samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego nastapiła dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Zainteresowany wystawił fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 7% na Gminę, a odbiór na fakturze przedmiotowego samochodu potwierdziła OSP.

Zdaniem Sądu, wyrażonym w wyroku z dnia 18 sierpnia 2011 r., w realiach niniejszej sprawy prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy VAT w związku z art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej prowadzi do wniosku, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129 – 134 załącznika nr 3 do ustawy VAT, podlega opodatkowaniu według stawki 7%, jeżeli dostarczany towar trafi do jednostki ochrony przeciwpożarowej i zostanie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Z analizowanej tu regulacji expressis verbis nie wynika, ażeby nabywcą tych towarów musiała być bezpośrednio jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przepis mówi bowiem jedynie tyle, że owe towary mają być (czyli są przeznaczone) „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej”. W konsekwencji oznacza to, że nie jest ważne, kto jest bezpośrednim nabywcą wskazanych wyżej towarów. Z zapisu normatywnego wynika jedynie, że istotne jest tylko to, by towary te przeznaczone były na rzecz podmiotów określonych w analizowanej tu regulacji, tj. by były nimi „jednostki ochrony przeciwpożarowej” oraz by przeznaczone były na ściśle określony w tym unormowaniu cel.

W przedmiotowej sprawie, dostawa przez Wnioskodawcę samochodu marki X, tj. specjalistycznego samochodu na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej, była przeznaczona dla Ochotniczej Straży Pożarnej. A zatem, zostały spełnione warunki wymienione w art. 41 ust. 10 ustawy, uprawniające do zastosowania dla tej dostawy stawki podatku w wysokości 7%.

Reasumując, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy, dostawa samochodu specjalistycznego przeznaczonego do ratownictwa chemiczno-ekologicznego (tj. towaru wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy), podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj