Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.720.2018.1.AJ
z 16 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem składników majątkowych przedsiębiorstwa do majątku prywatnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem składników majątkowych przedsiębiorstwa do majątku prywatnego.


We wniosku następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan przedsiębiorcą, zarejestrowanym w CEiDG prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Z. Przedmiot działalności objęty jest grupowaniem PKD 10.82.Z - Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych. Ponadto wykonuje Pan działalność w zakresie objętym następującymi grupowaniami PKD: 10.72.Z - Produkcja sucharów i herbatników, produkcja konserwowanych wyrobów ciastkarskich i ciastek, 46.36.Z - Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich, 46.37.Z - Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw, 47.24.Z - Sprzedaż detaliczna pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej grunty wraz z zabudową stanowią wspólność ustawową małżeńską Pana i żony zamieszkałych w B. przy ul P. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów oraz księgą wieczystą, prowadzoną przez Sąd Rejonowy V Wydział Ksiąg Wieczystych, w skład tych gruntów wchodzą działki o numerach:


  • A/6 - o powierzchni 6.391 m², zabudowana częścią hali produkcyjnej z biurami Z., bramą wjazdową, a także częścią placu manewrowego związanego z dokami odbioru wyrobów gotowych Z.,
  • A/8 - o powierzchni 7.545 m², jest to działka gruntowa, zabudowana tylko budynkiem warsztatowym, przeznaczona jako rezerwa terenowa pod dalszą rozbudowę Z.,
  • A/9 - o powierzchni 142 m², jest to działka gruntowa, niezabudowana,
  • A/10 - o powierzchni 1.240 m², jest to działka gruntowa, zabudowana budynkiem mieszkalnym; na działce usytuowany jest również parking dla samochodów osobowych,
  • B/21 - o powierzchni 144 m², jest to działka gruntowa, niezabudowana,
  • B/22 - o powierzchni 3.487 m², jest to działka gruntowa, zabudowana budynkami: portierni ze sklepem zakładowym, kotłowni ze składem węgla, biurowo - magazynowym i trafostacji; na działce usytuowana jest również wewnątrzzakładowa droga wjazdowa i parkingi dla samochodów osobowych,
  • B/23 - o powierzchni 131 m² i B/25 - o powierzchni 127 m², są to działki gruntowe niezabudowane, stanowiące trawnik wzdłuż budynku produkcyjnego,
  • B/24 - o powierzchni o 3.740 m² i B/26 o powierzchni 3.825 m², są to działki zabudowane fragmentami hali produkcyjnej.


Z wyjątkiem działki A/8 objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i przeznaczonej pod zabudowę stacji paliw, warsztatów, składów węgla i innych obiektów powodujących hałas, zapylenie, uciążliwe zapachy itp. dla pozostałych działek nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta - przyjętym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 23 sierpnia 2012 r. działki wchodzące w skład posesji, z wyjątkiem działki oznaczonej nr A/8 wchodzą w skład terenu oznaczonego symbolem „AG - tereny aktywności gospodarczej”. W wypisie z ewidencji gruntów działki oznaczone numerami A/9 i A/10 oznaczone zostały jako „tereny mieszkaniowe”, zaś pozostałe działki jako „tereny przemysłowe”. W księdze wieczystej wszystkie działki oznaczone zostały jako „tereny przemysłowe”. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest Pan podatnikiem podatku dochodowego oraz zarejestrowanym i czynny podatnikiem VAT. Pana zamiarem jest przeprowadzenie restrukturyzacji prowadzonej działalności gospodarczej w następujący sposób:


  • wyłączenie z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej działek o numerach A/6, A/8, A/9, A/10, A/21, 1B/22, B/23, B/24, B/25 i B/26 do majątku prywatnego,
  • po wyłączeniu działek do majątku prywatnego, wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.


Skutkiem przeprowadzonych działań będzie:


  • dalsze prowadzenie przez Pana działalności gospodarczej, ale już wspólnie z innymi osobami, jako wspólnik spółki komandytowej (komandytariusz),
  • wynajmowanie stanowiących prywatny majątek nieruchomości Spółce komandytowej.


Zamierza Pan wspólnie z żoną zawrzeć umowę wynajmu w/w nieruchomości, jako osoby prywatne, a osiągane z tego tytułu przychody opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 6 ust. la i wg stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 z późn. zm.) - dalej jako ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym - oraz rozliczyć powstały z tego tytułu przychód w deklaracji PIT-28. Nieruchomości będą wynajmowane długookresowo na mocy jednej umowy wyłącznie na rzecz Usługi najmu, a także czynności związane z tym najmem będzie realizował we własnym zakresie, jednego podmiotu. Nie będzie występowała sytuacja, w której najemcą nieruchomości w tym samym czasie będzie dwóch lub więcej najemców. Równocześnie ma Pan zamiar pozostać zarejestrowany jako przedsiębiorca (w ramach działalności nie będą wykonywane usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w grupowaniu - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi) oraz podatnik VAT i opodatkować podatkiem VAT usługi najmu nieruchomości znajdujących się już wtedy w majątku prywatnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek korekty podatku VAT odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu nieruchomości wycofanych do majątku prywatnego, będąc w dalszym ciągu podatnikiem podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie zobowiązany do korekty podatku od towarów i usług odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu nieruchomości wycofanych do majątku prywatnego, związanego z przedmiotowymi nieruchomościami, będąc w dalszym ciągu podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) - dalej jako „uVAT” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności określone w art. 5 ust. 1 uVAT podlegają opodatkowaniu niezależnie od togo, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 uVAT). Stosownie do art. 5 ust. 3 uVAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14 uVAT (opodatkowanie towarów w przypadków likwidacji działalności gospodarczej). Przepis art. 5 ust. 2 uVAT stosuje się wówczas odpowiednio. Określenie pojęcia dostawa towarów zawiera art. 7 ust. 1 uVAT. Zgodnie z jego treścią przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spół-dzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje więc każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez osobę, która przyznaje drugiej stronie (nabywcy) prawo do faktycznego dysponowania towarem. W myśl art. 7 ust. 2 uVAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele osobiste podatnika. Uzasadnione jest to tym, że na gruncie podatku VAT (i tylko na gruncie podatku VAT), będzie Pan nadal prowadził działalność gospodarczą. Tym samym nie dojdzie do czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 uVAT. Stosownie do art. 14 ust. 1 uVAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:


  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15 uVAT, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego na podstawie art. 96 ust. 6 uVAT, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.


Przepis ten stosuje się odpowiednio, również w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15 uVAT, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast w myśl art. 14 ust. 4 uVAT, przytoczone powyżej przepisy stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadkach o których mowa w art. 14 ust. 1 i ust. 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zamierza Pan wycofać z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomości wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie nadal będzie dokonywał wynajmu tych nieruchomości i z tytułu tych czynności będzie w dalszym ciągu podatnikiem podatku VAT. Na gruncie uVAT (i tylko uVAT) nadal będzie prowadził działalność gospodarczą. Tym samym nie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia remanentu likwidacyjnego (spisu z natury), o którym mowa w art. 14 ust. 5 uVAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uVAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 91 uVAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a uVAT, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, ust. 10 lub ust. 10a uVAT lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i ust. 12 uVAT (za pomocą Współczynnika Struktury Sprzedaży, dalej "WSS"), dla zakończonego roku podatkowego. Obowiązek korekty dotyczy nabytych składników majątkowych, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł. Oznacza to, że podatnicy wykorzystujący takie składniki majątkowe, które są wykorzystywane jednocześnie do czynności dających prawo do odliczenia VAT, jak i niedających takiego prawa, są zobowiązani do dokonania rocznej korekty podatku. Wysokość korekty ustalona jest przez iloczyn 1/5 kwoty podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem tych środków trwałych (1/10 w przypadku nieruchomości oraz praw wieczystego użytkowania), oraz wartości WSS obliczonego zgodnie z art. 90 uVAT. Zgodnie z art. 91 ust. 4 uVAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w art. 90 ust. 2 uVAT, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14 uVAT, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Art. 91 ust. 5 uVAT, wskazuje natomiast, że w przypadku, o którym mowa w art. 91 ust. 4 uVAT, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 uVAT - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy. Stosownie do art. 91 ust. 6 uVAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w art. 91 ust. 4 uVAT, zostaną:


  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 91 ust. 7 uVAT, przepisy art. 91 ust. 1-6 uVAT stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Artykuł 91 ust. 7 a uVAT określa, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 uVAT, dokonuje się na zasadach określonych w art. 91 ust. 2 VAT zdanie pierwsze i drugie oraz art. 91 ust. 3 uVAT. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. Z przytoczonych regulacji wynika, że w przypadku gdy usługi najmu będą u Pana nadal opodatkowane podatkiem VAT, nie dojdzie tym samym do zmiany przeznaczenia nieruchomości, od której przy zakupie odliczono podatek VAT, co z kolei skutkuje brakiem obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu nieruchomości. Podobne stanowisko w zakresie przedstawionym w niniejszym wniosku zostało zaprezentowane również w interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m in.:



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj