Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.468.2018.2.PSZ
z 19 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 10 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 10 grudnia 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność, która polega na współpracy ze Zleceniobiorcą w ramach umowy o świadczenie usług w zakresie opracowania oraz przygotowania programów konferencji, warsztatów, szkoleń, debat, forów itp.

Współpracuje Pan z jednym Zleceniobiorcą - S.A. na podstawie Umowy o świadczenie usług z dnia 2 stycznia 2018 roku. Do Pana obowiązków należy wymyślenie całego wydarzenia i skoordynowanie projektu. Sam nie szkoli Pan uczestników szkolenia. Nie jest Pan ekspertem w danych dziedzinach i nie zajmuje się samym przygotowaniem szkolenia od strony technicznej. Po otrzymaniu od Dyrektora ogólnego tematu (branża, jakieś konkretne zagadnienie z danej branży) zaczyna Pan research - badanie rynku pod względem potencjału szkoleniowego w danej branży/temacie (telefoniczny kontakt ze specjalistami w danej branży w celu pozyskania wiedzy na temat potrzeb rynku). Tworzy Pan prospekt (konspekt) planowanego wydarzenia na podstawie pozyskanych informacji z researchu – wymyśla Pan temat prelekcji i rozkład godzinowy wydarzenia. Wyszukuje Pan i zaprasza ekspertów/prelegentów do prowadzenia prelekcji w wymyślonych przez siebie tematach. Pisze Pan teksty do broszury promującej wydarzenia, która tworzona jest przez grafika. Przygotowuje Pan grupę handlowców S.A. - pracowników działu szkoleń do sprzedaży finalnego produktu (szkolenia, warsztaty etc.) - omawianie idei szkolenia, znaczenie najważniejszych z punktów sprzedaży elementów. Do Pana zadań należy realizacja samego szkolenia w tym: przywitanie uczestników i pełnienie roli konferansjera na danym wydarzeniu oraz wręczanie certyfikatów uczestnictwa. Nie zajmuje się Pan natomiast w tej kwestii żadnymi zagadnieniami logistyczno-technicznymi (rezerwowanie sali, hoteli, zamawianie cateringu etc.). Dba Pan o to, żeby w warsztatach pojawiły się ciekawe tematy i przedstawiali je interesujący prelegenci.

Prowadzona działalność sklasyfikowana jest, wg Polskiej Klasyfikacji Działalności, pod symbolem PKD 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację”. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania złożone zostało w ustawowym terminie. Działalność opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazuje Pan, że do chwili obecnej w CEIDG widnieje zgłoszenie PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, które jest – w kontekście czynności opisanych w części G wniosku ORD - IN – Pana zdaniem nieprawidłowe.

Wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego dla swojej działalności z opisem czynności tak jak w niniejszym wniosku i otrzymał odpowiedź – w Pana ocenie błędną, bo przypisującą Pana działalności PKWiU symbol 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację”, podczas, gdy w żadnej części działalności nie ma elementów edukacyjnych czy okołoedukacyjnych. Obecnie wydaje się bliższa opisanemu stanowi faktycznemu kwalifikacja PKWiU 82.30 „Usługi związane z organizacją kongresów, targów i wystaw” - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Złożony wniosek odnosi się do formy opodatkowania przychodów z samodzielnej działalności w roku 2018. W roku podatkowym poprzedzającym rok, którego dotyczy wniosek nie uzyskał Pan przychodów z działalności - prowadzonej samodzielnie - w wysokości przekraczającej 250.000 euro.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskiwał Pan (nie uzyska) przychodów z tytułu sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadającym czynnościom wykonywanym przez Pana na rzecz tego pracodawcy w ramach stosunku pracy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek nie korzysta Pan i nie będzie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie korzysta Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.


Nie osiąga Pan przychodów z tytułu:


  1. prowadzenia aptek,
  2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw ( prowadzenie lombardów),
  3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
  5. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.


Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.


Nie podejmie Pan działalności po zmianie działalności wykonywanej:


  1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka


  • jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisana działalność jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane czynności nie są wyłączone z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)(1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:


  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Podkreślenia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:


  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.


Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:


    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka


    1. jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Załącznik nr 2 do ustawy - o którym mowa w cytowanym art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e - stanowi „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym, pod poz. 48 w zakresie ex dział 85 - wymienione zostały „Usługi w zakresie edukacji” (z wyłączeniem usług wychowania przedszkolnego PKWiU 85.10.10.0, usług szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu PKWiU ex 85.53.12.0).

Zamiarem ustawodawcy było więc wyłączenie spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług mieszczących się w dziale 85 PKWiU z pewnymi wyłączeniami.

Wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W objaśnieniach do tabeli podano, że wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy jako wolny zawód określa pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Z powyższego wynika, że zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane przychody z tytułu wykonywania przez nauczycieli pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny. Przy czym działalność ta musi być wykonywana na rzecz podmiotów innych niż osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, lub osoby fizyczne dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto, z zakresu usług edukacyjnych (PKWiU dział 85), opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlegać mogą usługi wychowania przedszkolnego i usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu. Pozostałe działalności w zakresie usług edukacyjnych zostały z mocy ustawy wyłączone z możliwości opodatkowania w tej formie.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazał Pan, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie opracowania oraz przygotowania programów konferencji, warsztatów, szkoleń, debat, forów itp. Do zakresu Pana obowiązków należy wymyślenie całego zdarzenia i skoordynowanie pracy projektu. W CEIDG dokonał Pan zgłoszenia działalności gospodarczej wg PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zgodnie z informacją otrzymaną z Urzędu Statystycznego w Łodzi prowadzona działalność sklasyfikowana jest, wg PKWiU, pod nr 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację”.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, na tle zaprezentowanych regulacji prawnych, stwierdzić należy, że świadczenie przez Pana usług w zakresie opracowania oraz przygotowania programów konferencji, warsztatów, szkoleń, debat, forów nie będzie stanowić pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej w ramach wolnego zawodu. Pozostałe usługi sklasyfikowane nr PKWiU 85.60.10.0 – z wyjątkami wskazanymi uprzednio, niezachodzącymi w niniejszej sprawie – objęte są wyłączeniem z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych i załącznika nr 2 do cyt. ustawy.

Zauważyć należy, że Urząd Statystyczny numer PKWiU nadał na podstawie wniosku, w którym zawarł Pan informacje dotyczące zakresu i charakteru prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Nie można przy tym zgodzić się z twierdzeniem, że działalność polegająca na opracowaniu i przygotowaniu programów konferencji, warsztatów, szkoleń, debat, forów itp., wymyśleniu całego wydarzenia i skoordynowaniu pracy projektu, badaniu rynku pod względem potencjału szkoleniowego w danej branży/temacie, tworzeniu prospekt (konspekt) planowanego wydarzenia na podstawie pozyskanych informacji z researchu, wyszukiwaniu i zapraszaniu ekspertów/prelegentów do prowadzenia prelekcji w wymyślonych przez siebie tematach, pisaniu tekstów do broszury promującej wydarzenia, stanowi usługi związane z organizowaniem kongresów, targów i wystaw. Również w zgłoszeniu do CEIDG wskazał Pan, że działalność sklasyfikowana jest w PKD pod nr 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zatem nie ma Pan możliwości opodatkowania osiąganych przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto wskazać należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności w ramach przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, gdyż w trybie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), nie ma możliwości jego modyfikowania, czy też prowadzenia postępowania dowodowego. Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych prowadzonego na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zastrzec należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj