Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-20/12-4/SP
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-20/12-4/SP
Data
2012.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
działalność sportowa
klub sportowy
miejsce zamieszkania
nierezydent
opodatkowanie
płatnik
przychód
sport
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Bośni i Hercegowinie.



Wniosek ORD-IN 227 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.01.2012 r. (data wpływu 09.01.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 14.03.2012 r. (data nadania 15.03.2012 r., data wpływu 19.03.2012 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-20/12-2/SP z dnia 08.03.2012 r. (data nadania 08.03.2012 r., data doręczenia 12.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Bośni i Hercegowinie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Bośni i Hercegowinie.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 08.03.2012 r. Nr IPPB4/415-20/12-2/SP tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 14.03.2012 r. (data nadania 15.03.2012 r., data wpływu 19.03.2012 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jest rezydentem podatkowym w Bośni i Hercegowinie. Z uwagi na fakt, iż cały ośrodek życiowy Wnioskodawcy (stałe miejsce zamieszkania, konta bankowe, rodzina) znajduje się w Bośni i Hercegowinie, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Bośnią i Hercegowiną), uznany jest za rezydenta podatkowego w Bośni i Hercegowinie.

W dniu 10 lutego 2011 r. Wnioskodawca zawarł z klubem kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej – umowa cywilnoprawna, na mocy której świadczy na rzecz Klubu usługi sportowe i uzyskuje z tego tytułu przychody na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegając na zasadzie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca przebywał będzie w Polsce, świadcząc usługi na podstawie powyższej umowy w kolejnych latach podatkowych, tj. do dnia 30 czerwca 2014 r. Zawarta umowa jest umową zlecenia, od której Klub odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz dobrowolne składki na ubezpieczenie chorobowe.

Klub przedstawił Wnioskodawcy, jako jedyną formę dokonywania rozliczeń podatkowych z powyższej umowy, rozliczenia za pomocą PIT–11, pobiera należne składki i zalicza na podatek dochodowy, zobowiązując go do wystąpienia z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP. Tymczasem w związku z faktem, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Bośni i Hercegowiny i tam też znajduje się jego centrum życiowe, to Klub zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) powinien wystawiać Wnioskodawcy formularz IFT, czym umożliwiłby Wnioskodawcy rozliczenie podatkowe w Bośni i Hercegowinie i uniknięcie podwójnego opodatkowania.

Niemniej jednak zgodnie z art. 17 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią dochody sportowców z osobiście wykonywanej działalności podlegają opodatkowaniu w tym umawiającym się państwie, w którym wykonywane są czynności. Taka zasada jest przyjęta również w konwencji modelowej OECD w przedmiocie unikania podwójnego opodatkowania.

Stwierdzić zatem należy, że przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście podlegają opodatkowaniu u źródła bez względu na okres przebywania w Polsce, w związku z czym płatnicy są obowiązani zawsze pobierać od wypłacanych wynagrodzeń zryczałtowany podatek w wysokości 20%, stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie stanowisko reprezentowane jest również przez organy skarbowe, w tym np. w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Katowicach IBPBII/1/415-735/10/BJ z dnia 03 grudnia 2010 r., w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPB1/415-265/10/MR z dnia 17 czerwca 2010 r., w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Warszawie IPPB4/415-350/11-4/JS.

Wobec powyższego należy więc uznać, że Klub nie powinien sporządzać dla Wnioskodawcy PIT–11. W konsekwencji wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę w 2011 r. powinno być opodatkowane przez Klub w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu, a Wnioskodawca powinien otrzymać dokument IFT. Wnioskodawca nie wykonuje swojej działalności w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Bośnię i Hercegowinę o wymianie kulturalnej lub sportowej.

Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji potwierdzający, że jest on rezydentem podatkowym w Bośni i Hercegowinie. Wskazany powyżej dokument został przedłożony Klubowi sportowemu, z którym Wnioskodawca podpisał kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej. Wnioskodawca w roku podatkowym będącym przedmiotem zapytania nie przebywał na terytorium Polski dłużej niż 183 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z opłat za usługi w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę – obywatela Bośni i Hercegowiny, nie mającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20% przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę – obywatela Bośni i Hercegowiny, nie mającego stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20% przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze powyższe taka osoba prawna powinna wystawić Wnioskodawcy dokument IFT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Bośni i Hercegowinie. Z uwagi na fakt, iż cały ośrodek życiowy Wnioskodawcy (stałe miejsce zamieszkania, konta bankowe, rodzina) znajdują się w Bośni i Hercegowinie, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Bośnią i Hercegowiną), uznany jest za rezydenta podatkowego w Bośni i Hercegowinie. W dniu 10.02.2011 r. Wnioskodawca zawarł z klubem sportowym umowę o profesjonalne uprawianie piłki nożnej – umowę cywilnoprawną, na mocy której świadczy na rzecz Klubu usługi sportowe i uzyskuje z tego tytułu przychody na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federalnej Republiki Jugosławii. Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy między Polską Rzeczypospolitą Ludową a Socjalistyczną Republiką Jugosławii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 10.01.1985 r. (Dz. U. z 1986 r. Nr 20, poz. 102), bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 3 powołanej umowy, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, dochód uzyskany z osobiście wykonywanej działalności artysty lub sportowca mającego miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie będzie opodatkowany w tym Państwie, jeżeli działalność taka jest wykonywana w drugim umawiającym się Państwie w ramach programu wymiany kulturalnej lub sportowej, przyjętego przez obydwa Umawiające się Państwa.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej. Swojej działalności nie wykonuje w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Bośnię i Hercegowinę o wymianie kulturalnej lub sportowej. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji Bośni i Hercegowiny, który przedłożył Klubowi sportowemu, z którym podpisał kontrakt o profesjonalne uprawianie sportu.

W tak przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż dochody sportowca – mającego miejsce zamieszkania w Bośni i Hercegowinie, z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowca w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (tj. na wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia).

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż przychód Wnioskodawcy mającego miejsce zamieszkania w Bośni i Hercegowinie z działalności sportowej organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 20%, na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj