Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.712.2018.2.AZ
z 21 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 październik 2018 r. (data wpływu 29 października 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy dostawy nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca, będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jako podatnik czynny, planuje dokonać sprzedaży prawa własności nieruchomości, położonej w K., przy ul. K., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki 77/32 i 77/31 o powierzchni 26.699 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi Księgę Wieczystą nr. xxx.

Działka 77/31 zabudowana jest budowlą w postaci drogi, działka 77/32 zabudowana jest stadionem sportowym oraz pawilonami gospodarczymi i pawilonem wielofunkcyjnym. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów wynika, że posiadane przez nią prawo użytkowania wieczystego przekształcone zostało we własność na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Jednocześnie, z dniem 1 września 2005 r. budynki znajdujące się na gruncie utraciły status odrębnego od gruntu przedmiotu własności (nieruchomości budynkowej), stając się częścią składową gruntu.

Zgodnie treścią wpisu do Księgi wieczystej, działki klasyfikowane są jako „drogi” (działka 77/31) oraz tereny rekreacyjno–wypoczynkowe (działka 77/32).Działka 77/31 zabudowana jest budowlą w postaci drogi, działka 77/32 zabudowana jest stadionem sportowym oraz pawilonami gospodarczymi i pawilonem wielofunkcyjnym (...)

Zgodnie z treścią wpisu w księdze wieczystej, działka 77/31 zabudowana jest budowlą w postaci drogi, działka 77/32 zabudowana jest stadionem sportowym oraz pawilonami gospodarczymi i pawilonem wielofunkcyjnym.

2. Zgodnie z ewidencją środków trwałych prowadzoną przez Wnioskodawcę, wyodrębnione zostały następujące budynki i budowle:

1/ Droga (parking) – 24 050,10 zł.

2/ Pawilon wielofunkcyjny – wartość początkowa 563459,56 zł.

3/ Budynek gospodarczy 1 – wartość początkowa 39 354,71 zł.

4/ Budynek gospodarczy 2– wartość początkowa 19 989,70 zł.

5/ Garaże – wartość początkowa 28 110,51 zł.

6/ stadion lekkoatletyczny – wartość początkowa 1 969 810,69 zł.

7/ sieć rozdzielcza zimnej wody – wartość początkowa 156 886,09 zł.

8/ rurociągi sieć rozdzielcza sieć kanalizacyjna – wartość początkowa 61 368,39 zł.

9/ rozdzielcze sieci elektroenergetyczne – wartość początkowa 100 592,09 zł.

10/ ogrodzenie – wartość początkowa 192 998,5 zł.

Powyższe zabudowania stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r. poz. 1332 z późn.zm).

3. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym z realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, zgodnie z poniższym zestawieniem:

Tabela 1– załącznik PDF

Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy, najmu lub innej podstawy oddania do korzystania, Wnioskodawca wystawia faktury VAT opodatkowane według stawki 23%.

4. W odniesieniu do poszczególnych budynków i budowli, stan faktyczny kształtuje się następująco:


1/Droga (parking) znajdująca się na działce 77/31 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości „na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budowli wynosi 24 050,10 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • budowla była użytkowana w charakterze drogi dojazdowej do stadionu oraz parkingu;
  • budowla nie była wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Budowla była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.

Budowla była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;

  • Umowy najmu obejmujące także budowlę jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

2/ Pawilon wielofunkcyjny – budynek znajdujący się na działce 77/32 został przekazany Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości „na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budynku wyniosła 563 459,56 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku wielofunkcyjnego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • w 2009 r. poniesione wydatki na termomodemizację w kwocie 745.140,63 zł przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Po 2009 roku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • z powodów opisanych we wniosku, Wnioskodawca przyjął, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków i nie dokonał odliczenia podatku;
  • budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat;
  • budynek był wykorzystywany na cele biurowe w ramach umowy najmu oraz jako zaplecze stadionu lekkoatletycznego (szatnie, toalety, prysznice, magazyn sprzętu);
  • budynek nie był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • budynek był udostępniany przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące część budynku lub budynek jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

3/ Budynek gospodarczy nr 1– budynek znajdujący się na działce 77/32 został przekazany Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budynku wyniosła 39 354,71 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego nr 1 w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • budynek był wykorzystywany na cele użytkowe jako zaplecze stadionu lekkoatletycznego i budynku wielofunkcyjnego (składzik gospodarczy, magazyn sprzętu);
  • budynek nie był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • budynek był udostępniany przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące część budynku lub budynek jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

4/ Budynek gospodarczy nr 2 – budynek znajdujący się na działce 77/32 został przekazany Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budynku wyniosła 19 989,70 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego nr 2 w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • budynek był wykorzystywany na cele użytkowe jako zaplecze stadionu lekkoatletycznego i budynku wielofunkcyjnego (składzik gospodarczy, magazyn sprzętu);
  • budynek nie był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • budynek był udostępniany przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące część budynku lub budynek jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

5/ Garaże – zespół garaży stanowiący jeden budynek, znajdują się na działce 77/32 został przekazany Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budynku wyniosła 28 110,51 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie garaży w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  • budynek był wykorzystywany na cele użytkowe w charakterze garaży;
  • budynek nie był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • budynek był udostępniany przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące część budynku lub budynek jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z poniższym zestawieniem:

Tabela 2 – załącznik PDF

6/ Stadion lekkoatletyczny – budowla znajdująca się na działce 77/32 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości „na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., , stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym”.

  • wartość początkowa budowli wyniosła 1.969.810,69 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie stadionu lekkoatletycznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • w 2008 r. wydatki poniesione na modernizacje budowli w kwocie w wysokości 2 239 466,53 przekroczyły 30% wartości początkowej budowli. Po 2008 roku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • z powodów opisanych we wniosku Wnioskodawca przyjął, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków i nie dokonał odliczenia podatku;
  • budowla w stanie ulepszonym była wykorzystywana do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat.
  • budowla była wykorzystywana na cele sportowe oraz do organizowania eventów w ramach umów najmu;
  • budowla nie była wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • budowla była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące budowlę jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z poniższym zestawieniem:

Tabela 3 – załącznik PDF

6/ Sieć rozdzielnicza zimnej wody znajdująca się na działce 77/32 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości „na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa

Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym

  • wartość początkowa budowli wyniosła 156 886,09 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci rozdzielczej zimnej wody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  • sieć rozdzielcza zimnej wody była użytkowana w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu;
  • sieć rozdzielcza zimnej wody nie była wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu”.
  • sieć rozdzielcza zimnej wody była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) jako element infrastruktury niezbędnej do prawidłowego korzystania z przedmiotu najmu i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące także Sieć rozdzielczą zimnej wody jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

7/ Sieć kanalizacyjna (rurociągi, sieć rozdzielcza,) znajdująca się na działce 77/32 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budowli wynosi 61 368,39 zł
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci kanalizacyjnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • sieć kanalizacyjna była użytkowana w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu;
  • sieć kanalizacyjna nie była wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • sieć kanalizacyjna była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) jako element infrastruktury niezbędnej do prawidłowego korzystania z przedmiotu najmu i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące także sieć kanalizacyjną jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

8/ Sieć rozdzielcza elektroenergetyczna znajdująca się na działce 77/32 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budowli wynosi 100.592,09 zł.;
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci rozdzielczej elektroenergetycznej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • sieć rozdzielcza elektroenergetyczna była użytkowana w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu;
  • sieć rozdzielcza elektroenergetyczna nie była wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • sieć rozdzielcza elektroenergetyczna była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) jako element infrastruktury niezbędnej do prawidłowego korzystania z przedmiotu najmu i były to umowy odpłatne;
  • Umowy najmu obejmujące także sieć rozdzielczą elektroenergetyczną jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

9/ Ogrodzenie to budowla znajdująca się na działce 77/32, która została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Według stanu na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 10 października 2006 r., stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

  • wartość początkowa budowli wyniosła 192.998,5 zł.
  • w związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego;
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie ogrodzenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  • Ogrodzenie było użytkowane w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu, z uwagi na umieszczenie wzdłuż jednej z głównych ulic miasta było też przedmiotem najmu w celach reklamowych;
  • Ogrodzenie nie było wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.
  • Ogrodzenie było udostępniane przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (odpłatne umowy najmu) lub jako element infrastruktury niezbędnej do prawidłowego korzystania z przedmiotu najmu;
  • Umowy najmu dotyczące ogrodzenia lub obejmujące także ogrodzenie jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu zawierane były zgodnie z zestawieniem zawartym w pkt 3 opisu stanu faktycznego.

Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży nieruchomości, wraz ze znajdującymi się na jej terenie budynkami i budowlami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana dostawa nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w konsekwencji zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, czy zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, planowana dostawa nieruchomości odbywać się będzie po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji, będzie podlegać zwolnieniu z podatku na podstawie przepisu art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT.

W przypadku przyjęcia, że powyższy warunek nie został spełniony, dostawa nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) – art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 6 i 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się także oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie tego prawa. Na dzień sporządzania niniejszej opinii, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%.

W analizowanym stanie faktycznym brak jest podstaw dla rozważania zastosowania obniżonej stawki podatku VAT. Zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu. Przepis ten znajduje zastosowanie także do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów. Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli, która objęta jest stawką 23%, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki 23%. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o: 1. obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno–użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury; 2. budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach; 2a. budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku; 3. budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową; 3a. obiekcie liniowym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego. Ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. Należy mieć na uwadze, że Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych obejmuje obiekty budowlane, przez które rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Zważywszy, że przedmiotem transakcji jest dostawa prawa własności gruntu wraz z położonymi na tym gruncie budynkami i budowlami, rozstrzygnąć należy, czy dostawa budynków oraz budowli znajdujących się na działce 77/32 i 77/31 podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, czy może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a. wybudowaniu lub b. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Definicja pierwszego zasiedlenia ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego opodatkowania VAT wszelkich sprzedaży budynków, budowli oraz ich części. Ustalenie, czy i kiedy w stosunku do danej nieruchomości wystąpiło pierwsze zasiedlenie, decyduje o tym, czy jej zbycie podlega zwolnieniu od VAT, jest opodatkowane VAT z mocy ustawy, czy też strony transakcji mają prawo wyboru tzw. opcji opodatkowania. Do pojęcia pierwszego zasiedlenia odwołują się regulacje art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, normujące w szczegółowy sposób zakres zwolnienia od VAT sprzedaży budowli, budynków oraz ich części. Niestety, sposób w jaki skonstruowana została na gruncie ustawy o VAT definicja pierwszego zasiedlenia, stwarza wiele wątpliwości interpretacyjnych oraz trudności w jej praktycznym stosowaniu.

Ustawodawca powiązał wystąpienie pierwszego zasiedlenia z łącznym spełnieniem kilku warunków. Budynek, budowla lub jej część powinna być po jej wybudowaniu lub ulepszeniu: (i) oddana do użytkowania, (ii) w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, (iii) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Analiza wskazanych warunków prowadzi do wniosku, iż pierwsze zasiedlenie nie może być rozumiane w sposób potoczny. Nie będzie zatem pierwszym zasiedleniem samo rozpoczęcie użytkowania nowo wybudowanego obiektu, jeśli obiekt ten nie był jeszcze przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu. Oddanie do użytkowania nie powinno być także wiązane ze spełnieniem ewentualnych wymogów wynikających z przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), np. z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku. Nie ulega także wątpliwości, iż pierwsze zasiedlenie występuje również w sytuacji, kiedy dany obiekt nie był przedmiotem dostawy, lecz jedynie został oddany do używania na podstawie umowy najmu bądź dzierżawy. W takiej sytuacji dochodzi bowiem do oddania obiektu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo WSA w Krakowie w wyroku z 25 listopada 2010 r. (sygn. akt I SA/Kr 1581/10) stwierdził, iż „Pierwsze zasiedlenie nie musi być dostawą towarów. Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc oddanie nieruchomości w najem czy też leasing”. Wynika to wprost z przepisów ustawy o VAT, które odnoszą się nie do zbycia nieruchomości, lecz do jej oddania w użytkowanie. Na marginesie wskazać należy, że aktualnie toczy się postępowanie przez Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, związane z oceną prawidłowości implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów 112 Dyrektywy VAT, w szczególności, związanego z pojęciem „pierwszego zasiedlenia”. Wątpliwości związane są z ograniczeniem pojęcia „pierwszego zasiedlenia” tylko do czynności oddania do korzystania osobie trzeciej w ramach czynności podlegających opodatkowaniu – z wyłączeniem wykorzystywania do prowadzonej przez podatnika każdej innej działalności opodatkowanej. Powyższe wątpliwości nie mają istotnego znaczenia w niniejszej sprawie z uwagi na wykorzystywanie nieruchomości, poza opodatkowanym najmem i oddaniem do odpłatnego korzystania, do celów statutowych – wykonywanych przez Wnioskodawcę poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy planowana dostawa budynków i budowli, dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed upływem 2 lat od tego momentu. W świetle definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Biorąc pod uwagę okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymał nieruchomości w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (nabycie z mocy prawa nie jest taką czynnością), to należy określić moment, w którym doszło do ulepszenia budynków i budowli (tj. wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

Z analizy stanu faktycznego wynika, że nakłady o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej środka trwałego zostały poniesione w roku 2009 dla pawilonu wielofunkcyjnego oraz w roku 2008 – dla stadionu lekkoatletycznego. W związku z powyższym, istnienie przesłanek dla zwolnienia przewidzianego w przepisie art. należy poszukiwać w oddaniu budynków i budowli do korzystania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu w okresie od 2009 r. – dla Pawilonu wielofunkcyjnego, od 2008 r. – dla stadionu Lekkoatletycznego oraz najpóźniej od roku 2007 – dla pozostałych budowli. Odnosząc powyższe do otrzymanych umów najmu, wskazać należy, że Wnioskodawca oddał do odpłatnego korzystania, następujące budynki i budowle (w wyznaczonych ramach czasowych):

1/ część pawilonu wielofunkcyjnego – 90 m2 powierzchni parteru od 2007 r. do nadal 14 m2 od roku 2011 do nadal 12,5 m2 od kwietnia 2015 r. do nadal;

2/ ogrodzenie stadionu – od grudnia 2008 r. do nadal, w różnych częściach;

3/ droga (parking) – od kwietnia 2010 r. do nadal;

4/ udostępnienie płyty stadionu – maj 2012 r;

5/ ustanowienie odpłatnej służebności drogi – październik 2012 r.

6/ garaż murowany – styczeń 2009 r., styczeń 2014,

7/ stadion lekkoatletyczny – sierpień 2014 r.,

8/ budynek gospodarczy 1 – kwiecień 2015 r.,

9/ budynek gospodarczy 2 – jako element infrastruktury od 2007 do nadal.

7/ sieć rozdzielcza zimnej wody – jako element infrastruktury od 2007 do nadal,

8/ rurociągi sieć rozdzielcza sieć kanalizacyjna – jako element infrastruktury od 2007 do nadal,

9/rozdzielcze sieci elektroenergetyczne – jako element infrastruktury od 2007 do nadal.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT korzystać będzie tylko dostawa tej części budynku (lub budowli), która była przez Wnioskodawcę oddana do wynajmu i nie później niż dwa lata przed zawarciem planowanej umowy sprzedaży. W konsekwencji – w razie częściowego zwolnienia, dochodzi do proporcjonalnego zwolnienia części gruntu (tej wliczanej do podstawy opodatkowania budowli).W ocenie Wnioskodawcy szczególności, zaistnienia przesłanki pierwszego zasiedlenia należy upatrywać w zawartych umowach najmu poszczególnych budynków (lub ich części) oraz budowli, a także, w pozostałej części, w czynności oddania do odpłatnego korzystania „stadionu lekkoatletycznego” np. na podstawie umowy z dnia 18 sierpnia 2014 r. W ocenie Wnioskodawcy, zgodnym zamiarem stron było oddanie przez Wnioskodawcę do korzystania wszystkich obiektu jako całości (z wyłączeniem tych, pozostających w dzierżeniu osób trzecich), w tym, w razie potrzeby, budynków gospodarczych czy szatni – to należałoby przyjąć, że doszło do pierwszego zasiedlenia całego obiektu oddanego do korzystania, a nie tylko jego poszczególnych elementów – zwłaszcza, że umowa nie ogranicza w żaden sposób tego zakresu. W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w dniu 18 sierpnia 2014 r. doszło do skutecznego pierwszego zasiedlenia całości obiektu (budynków i budowli) będących przedmiotem planowanej dostawy, z wyłączeniem tych budynków i budowli, które wcześniej były oddane w najem innym podmiotom (zgodnie z przedstawionym zestawieniem).

W konsekwencji, planowana dostawa spełniać będzie warunki przewidziane w przepisie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podkreślenia wymaga bowiem, że żaden przepis prawa nie rozstrzyga kwestii dotyczących „częściowego zasiedlenia” – a w konsekwencji, brak jest podstaw dla kazuistycznego wyodrębniania powierzchni zasiedlonych od niezasiedlonych. W szczególności, brak jest przepisu, rozstrzygającego, czy podstawą proporcji miałaby być powierzchnia użytkowa czy powierzchnia netto, brak jest rozstrzygnięcia, które z budowli (linie przesyłowe, kanalizacyjne, drogi, parkingi, ogrodzenia) miałyby być, i w jaki sposób uwzględniane w wyznaczeniu zakresu zwolnienia. Skoro zatem, w świetle zawartej przez Wnioskodawcę umowy o wynajem stadionu lekkoatletycznego położonego w K., przy ul. K., przedmiot najmu nie został ograniczony do poszczególnych budowli i budynków, to brak jest podstaw dla takiego wyodrębnienia przez Wnioskodawcę lub organy podatkowe. W przypadku przyjęcia, że w odniesieniu do wskazanych wyżej budynków i budowli nie doszło do pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji, dostawa tych budynków (ich części) nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust 1 pkt 10 powstaje konieczność ustalenia, czy do przedmiotowych nieruchomości znajduje zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT. Ustawa o VAT przewiduje także drugą podstawę zwolnienia, a mianowicie przepis art. 43 ust 1 pkt 10a, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W tym miejscu wyjaśnić należy, że zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ma zastosowanie do dostawy budynków i budowli, nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 ustawy. W sytuacji gdy sprzedaż określonej nieruchomości zabudowanej objęta zostanie zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, pkt 10a nie ma zastosowania. Jest bezspornym, że w dacie nabycia nieruchomości, nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości, ponieważ Wnioskodawca nabył to prawo przed wprowadzeniem do polskiego systemu prawnego podatku od towarów i usług. Jednocześnie, Wnioskodawca ponosił nakłady na nieruchomość w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej nieruchomości, co miało miejsce w roku 2008 (pawilon wielofunkcyjny) i 2009 (stadion). Istnieje natomiast wątpliwość, czy w stosunku do tych nakładów, przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z decyzją Wnioskodawcy, w oparciu o jednolite stanowisko organów podatkowych, z uwagi na wykorzystywanie nieruchomości w przeważającej mierze do celów nieobjętych podatkiem VAT (działalność dydaktyczna i naukowa) podatek VAT od poniesionych nakładów nie był odliczany w żadnej części. W konsekwencji, uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych w latach 2008–2009 nakładów na budynki i budowle znajdujące się na nieruchomości. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż nieruchomości następuje po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, co zostało wykazane w niniejszym wniosku, sprzedaż nieruchomości zabudowanej objęta zostanie zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a w konsekwencji, pkt 10a nie ma zastosowania. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, jego stanowisko dotyczące zwolnienia przyszłej sprzedaży nieruchomości z podatku VAT, w oparciu o przepisy art. 43 ust 1 pkt 10 jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy) jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Należy bowiem wskazać, że przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy).

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem, w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług”.

Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. (…).”

W orzeczeniu tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał również, że „(...) kryterium >>pierwszego zasiedlenia<< budynku należy rozumieć jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora. (...) kryterium to zostało uznane za określające moment, w którym kończy się proces produkcji budynku i budynek ów staje się przedmiotem konsumpcji. Z powyższej analizy historycznej nie wynika jednak, że użytkowanie budynku przez jego właściciela ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu” (pkt 41).

Natomiast w opinii Rzecznika Generalnego do ww. sprawy wskazano, że „(...) pojęcie >>pierwszego zasiedlenia<< ma własne znaczenie, niezależne od uprzedniego istnienia czynności podlegającej opodatkowaniu. Użytkowanie budynku niezależnie od tego, czy jest on nowy, czy też przebudowany (...) przez jego właściciela nieprzerwanie przez co najmniej przez dwa lata jest zrównane z pierwszą dostawą i jego późniejsza sprzedaż jest zwolniona z VAT” (pkt 64).

Zatem zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży nieruchomości składającej się z dwóch działek gruntu (nr 77/31 oraz nr 77/32) wraz ze znajdującymi się na jej terenie budowlami. Działka 77/31 zabudowana jest budowlą w postaci drogi, działka 77/32 zabudowana jest stadionem sportowym, dwoma budynkami gospodarczymi, pawilonem wielofunkcyjnym, garażami, siecią rozdzielczą zimnej wody, siecią kanalizacyjną, siecią elektroenergetyczną oraz ogrodzeniem. Powyższe zabudowania stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r. poz. 1332 z późn.zm). Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym z realizacją zadań dydaktycznych. Działalność dydaktyczna Wnioskodawcy jest działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT. Nieruchomość była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy, najmu lub innej podstawy oddania do korzystania, Wnioskodawca wystawia faktury VAT opodatkowane według stawki 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przy sprzedaży ww. nieruchomości.

Jak wynika z opisu sprawy droga (parking) znajdująca się na działce 77/31 została przekazana Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajduje, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. Decyzja wydana została na podstawie przepisu art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. W związku z nabyciem prawa własności budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budowla była użytkowana w charakterze drogi dojazdowej do stadionu oraz parkingu. Budowla była także oddawana do używania przez Wnioskodawcę do korzystania przez podmioty trzecie, jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych oraz treści powołanych przepisów prawa, przy uwzględnieniu również wykładni pierwszego zasiedlenia wynikającej z orzecznictwa TSUE, prowadzi do stwierdzenia, że do pierwszego zasiedlenia drogi doszło na skutek przyjęcia jej do użytkowania. Jak podał Wnioskodawca prawo własności budowli nabył w 2005 r. i była ona użytkowana w działalności Wnioskodawcy jako droga dojazdowa zarówno do celów działalności dydaktycznej Wnioskodawcy jak i jako element wynajmowanego obiektu. Skoro droga po pierwszym zasiedleniu rozumianym jako „użytkowanie budowli przez jego właściciela” była wykorzystywany co najmniej 2 lata, to jej sprzedaż może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji – stosownie do regulacji art. 29a ust. 8 ustawy, zwolnieniem od podatku objęta będzie również dostawa działki gruntu nr 77/31, na której położona jest droga.

Działka 77/32 zabudowana jest stadionem sportowym, dwoma budynkami gospodarczymi, pawilonem wielofunkcyjnym, garażami, siecią rozdzielczą zimnej wody, siecią kanalizacyjną, siecią elektroenergetyczną oraz ogrodzeniem. Budynki i budowle znajdujące się na działce 77/32 zostały przekazane Wnioskodawcy wraz z nieruchomością, na której się znajdują, na podstawie aktu przekazania mienia w celu wyposażenia tworzonej uczelni publicznej. Wnioskodawcy przysługuje prawo własności nieruchomości na podstawie Decyzji Wojewody stwierdzającej nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa z dniem 1 września 2005 r. prawa własności gruntu będącego własnością Skarbu Państwa. W związku z nabyciem prawa własności budynków i budowli nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie stadionu lekkoatletycznego oraz budynku wielofunkcyjnego. W 2008 r. wydatki poniesione na modernizacje stadionu przekroczyły 30% wartości początkowej budowli. Po 2008 roku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie stadionu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budowla w stanie ulepszonym była wykorzystywana do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat. Budowla była wykorzystywana na cele sportowe oraz do organizowania eventów w ramach umów najmu. Wnioskodawca wykorzystuje obiekt do własnych celów – w zakresie związanym z realizacją zadań dydaktycznych, budowla była udostępniana przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne.

W 2009 r. poniesione zostały wydatki na termomodernizację budynku wielofunkcyjnego, które przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Po 2009 roku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat. Budynek był wykorzystywany na cele biurowe w ramach umowy najmu oraz jako zaplecze stadionu lekkoatletycznego (szatnie, toalety, prysznice, magazyn sprzętu). Budynek był udostępniany przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy najmu) i były to umowy odpłatne. Umowy najmu obejmowały część budynku lub budynek jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu.

W odniesieniu do pozostałych budowli znajdujących się na działce nr 77/32, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budynki gospodarcze nr 1 i nr 2 były wykorzystywane na cele użytkowe jako zaplecze stadionu lekkoatletycznego i budynku wielofunkcyjnego (składzik gospodarczy, magazyn sprzętu). Budynek garaży wykorzystywany był na cele użytkowe w charakterze garaży. Sieci – rozdzielcza zimnej wody, kanalizacyjna oraz elektroenergetyczna – były użytkowane w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu. Sieci były również udostępniane innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych jako element infrastruktury wynajmowanego obiektu. Ogrodzenie było użytkowane w charakterze infrastruktury umożliwiającej prawidłowe korzystanie z obiektu, z uwagi na umieszczenie wzdłuż jednej z głównych ulic miasta było też przedmiotem najmu w celach reklamowych. Ogrodzenie było udostępniane przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (odpłatne umowy najmu) lub jako element infrastruktury niezbędnej do prawidłowego korzystania z przedmiotu najmu.

Analiza opisu sprawy, prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynków i budowli posadowionych na działce nr 77/32 tj. stadionu lekkoatletycznego, budynku wielofunkcyjnego, budynków gospodarczych, garaży, sieci uzbrojenia terenu oraz ogrodzenia, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że doszło do pierwszego zajęcia ww. budynków i budowli, na skutek przejęcia ich do działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca prawo własności budynków i budowli nabył w 2005 r. i były one użytkowane zarówno do celów działalności dydaktycznej Wnioskodawcy jak i jako element wynajmowanego obiektu. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie stadionu lekkoatletycznego oraz budynku wielofunkcyjnego, które przekroczyły 30% wartości początkowej obiektów. Jednak wydatki te ponosił w latach 2008 i 2009, a następnie obiekty te w stanie ulepszonym były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że budynki i budowle będące przedmiotem planowanej sprzedaży po pierwszym zasiedleniu rozumianym jako „użytkowanie budynku przez jego właściciela” były wykorzystywany co najmniej 2 lata. Obiekty te niewątpliwie były używane co najmniej dwa lata w działalność dydaktycznej Wnioskodawcy, a także jako przedmiot najmu, co oznacza że były „przedmiotem konsumpcji”.

Zatem, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata, w odniesieniu do powyższych budynków i budowli tj. zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, bezprzedmiotowe stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Nie znajdzie również zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowa nieruchomość nie jest wykorzystywana przez Sprzedającego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W konsekwencji – stosownie do regulacji art. 29a ust. 8 ustawy, zwolnieniem od podatku objęta będzie również dostawa działki gruntu nr 77/32, na której położone są stadion, budynek wielofunkcyjny, budynki gospodarcze, garaże, sieci uzbrojenia terenu oraz ogrodzenie.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawno o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, Delegatura w Bielsku– Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj