Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.322.2018.2.TR
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 11 września 2018 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.322.2018.1.TR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 września 2018 r. (skutecznie doręczono w dniu 11 września 2018 r.), zaś w dniu 21 września 2018 r. (data nadania 20 września 2018 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Zainteresowany jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

Zainteresowany realizuje projekt pn. X, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Głównym celem projektu jest nabycie lub podniesienie kompetencji przez 25 doktorantów/ek poprzez udział w wysokiej jakości Programie Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich (ISD) w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.

W czasie realizacji projektu pn. X w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r. wsparciem zostanie objętych 25 uczestników Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich – doktorantów Zainteresowanego. Wsparcie dla doktorantów w ramach projektu realizowane będzie między innymi poprzez:

  1. Program stypendialny na ISD. Wszyscy uczestnicy projektu przez 8 semestrów objęci będą programem stypendiów naukowych w celu podniesienia jakości i efektywności studiów doktoranckich. Studia doktoranckie prowadzone będą w trybie stacjonarnym, tj. zajęcia będą odbywać się od poniedziałku do piątku. Każdy doktorant przez 8 semestrów zostanie objęty wsparciem w postaci stypendium naukowego, którego celem jest zwiększenie jakości poziomu studiów doktoranckich. Zgodnie z treścią Regulaminu Konkursu na interdyscyplinarne studia doktoranckie w ramach projektu nie można finansować stypendiów doktoranckich wynikających z art. 200 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Dopuszcza się natomiast finansowanie innych stypendiów, o ile wpisują się w założenia konkursu oraz w cele III Osi Priorytetowej PO WER – stypendia wypłacane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wynikają z art. 200 ust. 1 Ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, ze. zm.). Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich u Wnioskodawcy. Założono w projekcie średnią wartość na osobę w wysokości 2 000,00 zł (słownie: dwa tysiące zł 00/100) miesięcznie. Wysokość stypendium będzie miało charakter motywacyjny i będzie uzależniona od osiągniętych wyników. Stypendium będzie rozliczane na zasadzie ryczałtu.
    Zainteresowany w projekcie pn. Program Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich będzie zawierał dwustronne umowy dotyczące przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich. Stronami umowy będą Zainteresowany oraz doktorant/ka. Stypendium naukowe będzie wypłacane w miesięcznych transzach na rachunek bankowy stypendysty do końca miesiąca. Przyznane stypendium naukowe doktorant/ka może otrzymywać maksymalnie przez okres 48 miesięcy.
  2. Staże zagraniczne i krajowe w programie ISD. W ramach tego zadania doktoranci zostaną objęci programem finansowania udziału w stażach w wiodących ośrodkach naukowych zagranicznych i krajowych. Zainteresowany przewiduje organizowanie staży naukowych krajowych i zagranicznych (minimum 1-miesięcznych, maksymalnie 3-miesięcznych). Kwalifikacja na staż zagraniczny odbywać się będzie w formie konkursu. Oceniane będzie m.in. miejsce stażu, program stażu i założone efekty. Przewidywane kraje, w których doktoranci/tki będą odbywać staż, to m.in.: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Czechy. Natomiast w Polsce doktoranci/tki staże będą odbywać m.in. w Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Każdy doktorant otrzyma stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania podczas odbywania stażu, które będzie rozliczane na podstawie odpowiednich przepisów rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy od wypłaconych stypendiów naukowych doktorantkom i doktorantom, którzy są uczestnikami projektu pn. X należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy od wypłaconych stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania doktorantkom i doktorantom, którzy są uczestnikami projektu pn. X należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, ze zm.). Ponieważ świadczenie pieniężne wypłacane będzie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a doktoranci/tki otrzymujący wsparcie w postaci stypendiów naukowych oraz stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania będą uczestnikami projektu, w związku z czym na podstawie przytoczonych przepisów stypendia naukowe i stypendia na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zainteresowany uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od stypendiów naukowych oraz stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, wartość pomocy udzielonej Uczestnikom projektu – tj. doktorantkom i doktorantom – w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – w postaci świadczeń finansowych (stypendiów naukowych oraz stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania), jest wolna od podatku dochodowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: z racji tego, że świadczenia objęte pytaniami podatkowymi są wolne od podatku dochodowego, przekazywanie przez Wnioskodawcę na gruncie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych opisanych świadczeń nie skutkuje po stronie Wnioskodawcy wystąpieniem obowiązków płatnika z tychże tytułów, a w szczególności obowiązku naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj