Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.562.2018.2.MP
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 20 września 2018 r. (doręczone 24 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu „Spartakiada przedszkolaka ” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu „Spartakiada przedszkolaka”.


Wniosek uzupełniono w dniu 1 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 20 września 2018 r. (doręczone 24 września 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :


W związku z ubieganiem się przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania o refundację poniesionych kosztów w ramach operacji współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Spartakiada przedszkolaka”.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania złożyło wniosek o płatność w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w zakresie przedsięwzięcia Działania integrujące społeczności lokalne, oraz animujące ich współpracę, w tym przedsięwzięcia innowacyjne objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2015.1570 z późn. zm.) pt. „Spartakiada przedszkolaka” na łączną kwotę 50.000 tys. złotych brutto. VAT w kwocie 7.345,00 złotych. Podatek VAT uznano jako koszt kwalifikowany w całości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 października 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że operacja „Spartakiada przedszkolaka” stanowiła projekt „miękki” mający na celu budowę kapitału społecznego mieszkańców trzech gmin na terenie których działa stowarzyszenie, odpowiadający zakresowi wskazanemu w § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W ramach operacji, która odbyła się 23 czerwca 2018 r. zorganizowano spartakiadę dla przedszkolaków, w której udział wzięło blisko 500 osób. Udział dzieci w wydarzeniu był dobrowolny, nieodpłatny, a samo wydarzenie miało charakter niekomercyjny i ogólnodostępny.


Podczas spartakiady zorganizowanych zostało 11 konkurencji podzielonych na konkurencje indywidualne i zespołowe. Dla każdego z uczestników (przedszkolaków) zostały przygotowane koszulki promocyjne, okolicznościowe medale oraz dyplomy. Organizator wynajął atrakcje dla dzieci: Zjeżdżalnia GOAL, Kule wodne, Euro bungee, Zamek Myszki Miki, Foto Budka. Usługa obejmowała: najem, obsługę dmuchańców przez 10 godzin, pracowników technicznych (min.2 osoby na atrakcję) oraz ubezpieczenie użytkowników sprzętu. Zakupiono oznakowany sprzęt sportowy w celu aktywizacji uczestników Spartakiady: Kręgle - 20 kompletów; Pachołki 3 cm - 1000 szt.; Gumowe piłki - 120 szt.; Ogo Sport - 9 kompletów; Ringo - 20 szt.; Szarfy - 20 szt.; Znaczniki - 25 szt.; Obręcz z regulowaną wysokością - 1 szt.; Piłki piankowe - 30 szt.; Materac - 3 szt.; Chorągiewki narożne - 8 szt.; Woreczki gimnastyczne - 26 szt.; Pachołki - 40 szt.; Laski gimnastyczne - 20 szt. Przedszkola (13) otrzymały zestawy sprzętu sportowego w workach oznakowanych logami LGD i PROW zgodnie z Księgą Wizualizacji 2014-2020:- Pachołki 3 cm. - 60 szt.- Kręgle - komplet - piłki dmuchane - 9 szt.- ringo - 1 szt. - piłki piankowe - 2 szt. - woreczek gimnastyczny - 1 szt. Wynajęto firmę Cateringową, (posiadającą aktualne badania sanepidu oraz zezwolenia), która przygotowała i serwowała nieodpłatnie poczęstunek - 450 szt. porcji: - napoje: kawa/herbata/woda- kiełbasa grillowana - chleb -ketchup/musztarda. Dodatkowo dla każdego Przedszkolaka przygotowano paczkę (250 szt.) zawierającą: - wodę mineralną 500 ml. - sok Kubuś - herbatniki - Herbatnik „Knopers” - jabłko – chrupki.

Spartakiadę Przedszkolaka prowadziło dwóch konferansjerów pracowników. Podczas wydarzenia zapewniona została ochrona przez firmę ochroniarską, która oddelegowała 6 osób do ochrony. Dozór, ochrona osób oraz mienia w czasie imprezy trwał 8 godzin. Brak zgłoszeń o jakichkolwiek incydentach. Usługa świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie zabezpieczenia medycznego wydarzenia została zrealizowana przez wynajętą: - Panią Pielęgniarkę - oraz Karetkę Fundacji R. Wykonawcy posiadali wymagane przepisami prawa uprawnienia, kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe do wykonywania niniejszego zamówienia. Obsługa karetki oraz Pielęgniarka posiadali ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności medycznej. Wynajęto pięć toalet (zawierających umywalki z wodą, z dozownikiem mydła i ręcznikiem papierowym) oraz jedną toaletę dla osób niepełnosprawnych (z umywalką z wodą, dozownikiem mydła i ręcznikiem papierowym). W sumie było sześć toalet z których korzystano nieodpłatnie. W celu aktywizacji uczestników zatrudniono do realizacji zajęć ruchowych i sportowych ekspertów - 2, 3 firmy zewnętrzne do przygotowania i obsługi konkurencji - 8 osób, trenerzy/instruktorzy - 10 osób, fizjoterapeuta - 1 osoba. Oprócz ww. osób w celu realizacji zadania zostały zaproszone:- firma H. - która przeprowadziła prezentację jak pomóc naszej planecie poprzez segregację śmieci oraz zaprezentowała jak funkcjonuje śmieciarka. - Fundacja R.- która oprowadziła Przedszkolaków po karetce oraz zaprezentowała i uczyła Przedszkolaków jak wykonać prawidłowo masaż serca na fantomie - przedstawiciel firmy - poinformował Rodziców w jaki sposób żywić dzieci oraz w jaki sposób możemy pozyskać zdrową żywność. Informacja o spartakiadzie była relacjonowana w mediach społecznościowych i mediach lokalnych.

Po zakończeniu wydarzenia, które miało miejsce w dniu 23 czerwca 2018 r. LGD jako beneficjent środków PROW 2014-2020 przyznanych na realizację tej operacji dokonało rozliczenia umowy zawartej z wykonawcą tej operacji Gminnym Ludowym Klubem Sportowym i dokonało zapłaty faktury końcowej wystawionej przez wykonawcę. Po poniesieniu kosztu LGD opracowało Wniosek o płatność i złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa celem refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych zgodnie z umową na poziomie 100% kosztów kwalifikowanych. Na etapie oceny wniosku o płatność UM wskazał na konieczność pozyskania interpretacji prawa podatkowego, w tym celu wystąpiono do KIS. Po uzupełnieniu wniosku o płatność o interpretację prawa podatkowego LGD będzie mogło rozliczyć się z operacji i zawartej umowy z UM. LGD nie planuje działań po realizacji tej konkretnej operacji poza promocją jej wyników i rezultatów jako dobrej praktyki wykorzystania środków unijnych PROW 2014-2020 na projekty miękkie i aktywizujące mieszkańców obszaru działania LGD. Obowiązkiem LGD po otrzymaniu płatności będzie archiwizacja dokumentów. Operacja nie miała charakteru inwestycyjnego ani nie tworzyła miejsc pracy nie ma zatem dodatkowych obowiązków utrzymania trwałości takiej operacji, które mogłyby wynikać z przepisów regulujących wydatkowanie środków PROW 2014-2020.

Wszystkie towary (gadżety, medale, dyplomy, piłki, kręgle itp.) zakupione zostały wydane uczestnikom spartakiady przedszkolaka zgodnie z wcześniejszym zapewnieniami i ustaleniami z przedstawicielami przedszkoli. LGD nie posiada zatem żadnych materiałów nabytych w ramach tej operacji poza pojedynczymi sztukami materiałów promocyjnych tj., kubek, koszulka uczestnika, plakaty itp. archiwizowane w celach sprawozdawczych i kontrolnych. Nie posiada ani nie planuje zatem wykorzystywania żadnych towarów ani usług nabytych w ramach przedmiotowej operacji do czynności objętych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).


W związku z powyższym opisem zadano pytanie:


Czy Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia VAT z tytułu przedmiotowej operacji ?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Z uwagi na powyższe nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym przypadku sytuacja ta nie będzie miała miejsca, ponieważ Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). W ocenie Stowarzyszenia z uwagi na niespełnienie przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy o ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z pózn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do obniżenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zorganizowało operację pn. „Spartakiada przedszkolaka”, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej. Operacja ta stanowiła projekt „miękki” mający na celu budowę kapitału społecznego mieszkańców trzech gmin na terenie których działa Stowarzyszenie, odpowiadający zakresowi wskazanemu w § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W ramach operacji, która odbyła się 23 czerwca 2018 r. zorganizowano spartakiadę dla przedszkolaków, w której udział wzięło blisko 500 osób. Udział dzieci w wydarzeniu był dobrowolny, nieodpłatny, a samo wydarzenie miało charakter niekomercyjny i ogólnodostępny.


Podczas spartakiady zorganizowanych zostało 11 konkurencji podzielonych na konkurencje indywidualne i zespołowe. Dla każdego z uczestników (przedszkolaków) zostały przygotowane koszulki promocyjne, okolicznościowe medale oraz dyplomy. Organizator wynajął atrakcje dla dzieci: Zjeżdżalnia GOAL, Kule wodne, Euro bungee, Zamek Myszki Miki, Foto Budka. Usługa obejmowała: najem, obsługę dmuchańców przez 10 godzin, pracowników technicznych (min.2 osoby na atrakcję) oraz ubezpieczenie użytkowników sprzętu. Zakupiono oznakowany sprzęt sportowy w celu aktywizacji uczestników Spartakiady, wynajęto firmę cateringową, (posiadającą aktualne badania sanepidu oraz zezwolenia), która przygotowała i serwowała nieodpłatnie poczęstunek, dodatkowo dla każdego Przedszkolaka przygotowano paczkę (250 szt.) zawierającą: - wodę mineralną 500 ml. - sok Kubuś - herbatniki - Herbatnik „Knopers” - jabłko – chrupki.

Spartakiadę Przedszkolaka prowadziło dwóch konferansjerów pracowników. Podczas wydarzenia zapewniona został ochrona przez firmę ochroniarską, która oddelegowała 6 osób do ochrony. Dozór, ochrona osób oraz mienia w czasie imprezy trwał 8 godzin. Usługa świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie zabezpieczenia medycznego wydarzenia została zrealizowana przez wynajętą: - Panią Pielęgniarkę - oraz Karetkę Fundacji R. Wykonawcy posiadali wymagane przepisami prawa uprawnienia, kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe do wykonywania niniejszego zamówienia. Obsługa karetki oraz Pielęgniarka posiadali ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności medycznej. Wynajęto pięć toalet (zawierających umywalki z wodą, z dozownikiem mydła i ręcznikiem papierowym) oraz jedną toaletę dla osób niepełnosprawnych (z umywalką z wodą, dozownikiem mydła i ręcznikiem papierowym). W sumie było sześć toalet z których korzystano nieodpłatnie. W celu aktywizacji uczestników zatrudniono do realizacji zajęć ruchowych i sportowych ekspertów - 2, 3 firmy zewnętrzne do przygotowania i obsługi konkurencji - 8 osób, trenerzy/instruktorzy - 10 osób, fizjoterapeuta - 1 osoba. Oprócz ww. osób w celu realizacji zadania zostały zaproszone:- firma H. - która przeprowadziła prezentację jak pomóc naszej planecie poprzez segregację śmieci oraz zaprezentowała jak funkcjonuje śmieciarka. - Fundacja R. - która oprowadziła Przedszkolaków po karetce oraz zaprezentowała i uczyła Przedszkolaków jak wykonać prawidłowo masaż serca na fantomie - przedstawiciel firmy - poinformował Rodziców w jaki sposób żywić dzieci oraz w jaki sposób możemy pozyskać zdrową żywność. Informacja o spartakiadzie była relacjonowana w mediach społecznościowych i mediach lokalnych.

Wszystkie towary (gadżety, medale, dyplomy, piłki, kręgle itp.) zakupione zostały wydane uczestnikom spartakiady przedszkolaka zgodnie z wcześniejszym zapewnieniami i ustaleniami z przedstawicielami przedszkoli. LGD nie posiada zatem żadnych materiałów nabytych w ramach tej operacji poza pojedynczymi sztukami materiałów promocyjnych tj., kubek, koszulka uczestnika, plakaty itp. archiwizowane w celach sprawozdawczych i kontrolnych. Nie posiada ani nie planuje zatem wykorzystywania żadnych towarów ani usług nabytych w ramach przedmiotowej operacji do czynności objętych podatkiem VAT.


Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


Na tle przedstawionych okoliczności sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanej operacji.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty zrealizowanej operacji, nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Z powyższych względów, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. „Spartakiada przedszkolaka w N.”. Brak jest również prawa do zwrotu różnicy podatku, w trybie art. 87 ustawy o VAT.


Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.


Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik powinien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.


Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj