Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.547.2018.1.RR
z 12 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2018 r. (data wpływu 11 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Instytut (dalej: Instytut lub Wnioskodawca) jest instytutem badawczym. Instytut jest w trakcie realizowania projektu, dofinansowywanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: Projekt). W skład Konsorcjum naukowego, powołanego do realizacji Projektu wchodzą: Uniwersytet, Instytut (Wnioskodawca), Ośrodek, S.A., T. oraz G.


Celem Projektu jest „wzrost innowacyjności regionu oraz kraju, poprawa konkurencyjności regionu oraz zwiększenie transferu innowacji do regionalnej gospodarki poprzez zwiększenie możliwości wykonywania interdyscyplinarnych badań oraz umożliwienie korzystania środowisku naukowemu, przedsiębiorcom z nowoczesnej infrastruktury badawczej, wykorzystującej najnowsze technologie, w tym zwłaszcza informatyczne, multimedialne”. Cel ten osiągnięty zostanie m.in. poprzez utworzenie kompleksowej platformy diagnostyczno-treningowej dla kierowców zawodowych i kandydatów na kierowców samochodów ciężarowych, oceniającą m.in. stan zmęczenia.

Z uwagi na wymagania formalne związane z realizacją Projektu, Instytut zobowiązany był do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku od towarów i usług.


Podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w Projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji Projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.


W 2017 r. (początek realizacji Projektu), Instytut wykonywał czynności w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm., dalej u.p.t.u.) - opodatkowane oraz zwolnione od podatku od towarów i usług. Instytut nie wykonywał czynności znajdujących się poza działalnością gospodarczą w tym ujęciu.


W związku z powyższym Instytut zobowiązany był wyliczyć, o jaką część podatku naliczonego może obniżyć podatek należny w stosunku do zakupywanych przez siebie towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u. (opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług). Na podstawie danych finansowych za rok 2016 wskaźnik ten wyniósł 10% - został obliczony na podstawie art. 90 u.p.t.u. Na podstawie danych finansowych za rok 2017 wskaźnik ten wyniósł 12%.


W ocenie Instytutu towary i usługi, zakupywane na cele realizacji Projektu, związane będą tylko z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (będą służyć tylko wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług).


Instytut na potrzeby ubiegania się o dofinansowanie w celu realizacji Projektu oświadczył więc, że kwota niekwalifikowalnego, tj. podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług wynosić będzie 0% podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu realizacji Projektu. Tym samym oświadczył, że kwota kwalifikowalnego, tj. niepodlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług wynosić będzie 100% podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu realizacji Projektu.


Instytut nie był zobowiązany do obliczania wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2g u.p.t.u. (uwzględniwszy przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 86 ust. 22 u.p.t.u).

Należy dodać, że realizacja Projektu ma zakończyć się w 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Instytut nie posiada prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zakupywanych na cele realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie posiada prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zakupywanych na cele realizacji Projektu.


W myśl art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku zależnego o kwotę podatku naliczonego.


Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały objęte opodatkowaniem, („efektywnie” opodatkowane). Jak podkreślił bowiem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 28 listopada 2013 r. w sprawie C-319/12 „gdy jeden podatnik świadczy usługi na rzecz innego podatnika, które ten wykorzystuje do celów transakcji zwolnionej od podatku, to temu drugiemu podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT”.


Jak podkreślono, w ocenie Instytutu towary i usługi, nabywane na cele realizacji Projektu, związane będą tylko z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (będą służyć tylko wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług).


Tym samym art. 86 ust. 1 u.p.t.u. nie przyznaje Instytutowi prawa do odliczania naliczonego podatku od towarów i usług nabywane na cele realizacji Projektu, gdyż te towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 90 ust. 2 u.p.t.u., gdyż skoro Instytut stwierdził, że towary i usługi, nabywane na cele realizacji Projektu, związane będą tylko z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to nie można uznać, że nie jest możliwe w tym zakresie wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego od towarów i usług, wykorzystywanych przez Instytut do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Analiza powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że co do zasady, w sytuacji, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności zwolnione od podatku, jak i opodatkowane, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z każdym z tych rodzajów działalności, stosownie do zapisu art. 90 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w tym zakresie, w jakim podatek związany jest z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (opodatkowanymi).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizowania projektu, dofinansowywanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: Projekt). Celem Projektu jest „wzrost innowacyjności regionu oraz kraju, poprawa konkurencyjności regionu oraz zwiększenie transferu innowacji do regionalnej gospodarki poprzez zwiększenie możliwości wykonywania interdyscyplinarnych badań oraz umożliwienie korzystania środowisku naukowemu, przedsiębiorcom z nowoczesnej infrastruktury badawczej, wykorzystującej najnowsze technologie, w tym zwłaszcza informatyczne, multimedialne”. Cel ten osiągnięty zostanie m.in. poprzez utworzenie kompleksowej platformy diagnostyczno-treningowej dla kierowców zawodowych i kandydatów na kierowców samochodów ciężarowych, oceniającą m.in. stan zmęczenia. W 2017 r. (początek realizacji Projektu), Instytut wykonywał czynności w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - opodatkowane oraz zwolnione od podatku od towarów i usług. Instytut nie wykonywał czynności znajdujących się poza działalnością gospodarczą w tym ujęciu. W związku z powyższym Instytut zobowiązany był wyliczyć, o jaką część podatku naliczonego może obniżyć podatek należny w stosunku do nabywanych przez siebie towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u. (opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług). Na podstawie danych finansowych za rok 2016 wskaźnik ten wyniósł 10% - został obliczony na podstawie art. 90 u.p.t.u. Na podstawie danych finansowych za rok 2017 wskaźnik ten wyniósł 12%. W ocenie Instytutu towary i usługi, nabywane na cele realizacji Projektu, związane będą tylko z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (będą służyć tylko wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług). Instytut nie był zobowiązany do obliczania wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2g u.p.t.u. (uwzględniwszy przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 86 ust. 22 u.p.t.u). Realizacja Projektu ma zakończyć się w 2019 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia przez Instytut podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług na cele realizacji Projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi, nabywane na cele realizacji Projektu, związane będą tylko z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (będą służyć tylko wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług). W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma / nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma / nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług zakupywanych na cele realizacji Projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach jego realizacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego została wydana wyłącznie dla Strony, która wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i nie dotyczy innych podmiotów z Konsorcjum.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj