Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.638.2018.1.AK
z 16 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 30 lipca 2018 r. (data wpływu 3 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 22 sierpnia 2017 roku Gmina podpisała z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy dla operacji typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nazwa zadnia „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…) ” numer umowy xx. Wartość dofinansowania wynosi 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie nie obejmuje podatku od towarów i usług zawartych w cenie nabytych do budowy usług, gdyż podatek ten nie jest wydatkiem kwalifikowanym w rozumieniu dofinansowania projektów unijnych. Organem odpowiedzialnym za zrealizowanie zadania jest Gmina.

W ramach ww. zadania zostanie wybudowana sieć wodociągowa o długości 2,090 km i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami o długości 2.195 km w miejscowościach położonych na ternie Gminy. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach ww. zadania Gmina zamówiła wykonie usługi związanej z realizacją zadania, która zakończy się w trzecim kwartale 2018 roku. Faktury dokumentujące poniesienie wydatku w związku z realizacją zadnia wystawione będą na Gminę.

Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami należy do zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminy (Dz.U. z 2018 roku, poz. 994 z późn. zm.).

Gmina, po zakończeniu budowy przedmiotowych sieci i oddaniu ich do użytkowania, będzie świadczyła, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, odpłatne usługi dostaw wody i kanalizacyjne (odbioru ścieków) na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców miejscowości, co zgodnie z poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy VAT o podatku od towarów i usług stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Wybudowane odcinki sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowościach w całości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 roku, poz. 1221 z późn. zm.).

Zakupy dotyczące budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowościach będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny po stronie Gminy. Wybudowane odcinki sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w miejscowościach będą wykorzystywane przez Gminę do dostarczania wody i odprowadzania ścieków do i z budynków mieszkańców tych miejscowości oraz przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na ich terenie. Zadaniem nie zostały objęte jednostki organizacyjne Gminy, co oznacza, że przedmiotowe sieci nie będą służyły do działalności tych jednostek.

Przyłącza objęte ww. zadaniem są to przyłącza w pasie drogowym (drogi gminne). Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców opłat za budowę przyłączy objętych zakresem zadania, ponieważ stanowią one element kanalizacji sanitarnej. Wybudowana sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w miejscowości zostanie podłączona pod istniejącą już sieć wodociągowo-kanalizacyjną w miejscowości, z której korzystają jednostki organizacyjne Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo odliczyć w całości lub w części podatek naliczony z faktur na zakup usług związanych z budową sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w miejscowości w ramach zadania pn. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)” objętego PROW na lata 2014-2020, w sytuacji, gdy dofinansowanie to nie obejmie VAT, a Gmina będzie świadczyła po zakończeniu budowy usługi stanowiące czynności opodatkowane VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 roku, poz. 994 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego.

Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Na podstawie art. 6 ust. l tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosowanie do treści art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminy (Dz.U. z 2018 roku, poz. 994 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w tym w szczególności zadanie własne obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosowanie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od tworów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Dotyczy to wszystkich realizowanych przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy. Tylko w tym zakresie, bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast wszelkie czynności podejmowane przez Gminę w ramach prowadzonej przez nią działalności w charakterze organu władzy publicznej stanowią czynności pozostające poza zakresem tej ustawy, w konsekwencji, czego nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 litera a) ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych powyżej przypisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełniane określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czyści opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zawiązku z powyższym Gmina będzie miała prawo w całości do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupowych związanych z realizacją zadania pn.: „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)” objętego dofinansowaniem w ramach PROW na lata 2014-2020 zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wbudowanie przedmiotowych sieci ma służyć zaspokajaniu celów mieszkaniowych osób zamieszkujących i prowadzących działalność w miejscowości. Wybudowane sieci umożliwią Gminie świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych (odbiór ścieków) należących do zakresu gospodarki wodno-ściekowej na rzecz ww. osób. Świadczenie przedmiotowych usług odbywać się będzie jednak na zasadzie odpłatności przez ich odbiorców (mieszkańców i przedsiębiorców miejscowości.

Będą to, więc czynności opodatkowane na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.

W tak określonym zdarzeniu budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w niewątpliwy sposób wiąże się z czynnościami opodatkowanymi, jakimi będą odpłatne świadczenia usług wodociągowych kanalizacyjnych. Usługi te, jak wynika z analizy przepisów art. 43 ust. 1 ustawy VAT, nie podlegają żadnym zwolnieniom podatkowym, natomiast z art. 41 ust. 2 ustawy VAT, w powiązaniu z poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do tej ustawy wynika, że do usług tych stosuje się preferencyjną stawkę 8% (uprzednio 7%), co tylko potwierdza fakt opodatkowania tych usług. Zatem nabycie towarów i usług do budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami wiąże się z czynnościami opodatkowanymi, jakimi będą usługi wodociągowe i kanalizacyjne świadczone za pomocą przedmiotowych sieci.

Związek, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest dla Gminy oczywisty i bezsporny, co uprawnia jej twierdzenie, że ma w takim razie prawo do odliczeń w całości podatku od towarów i usług zawartego w nabytych do budowy ww. sieci usługach. Dla potrzeb niniejszego wniosku podkreślenia wymaga to, iż pomimo objęcia budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w miejscowości dofinansowaniem w ramach PROW, nie ma to wpływu na problem odliczenia VAT, gdyż dofinansowanie nie obejmuje podatku VAT - jest to wydatek w ramach dofinansowań niekwalifikowalny, co oznacza, że niezależnie od poziomu otrzymanego dofinansowania przez Gminę, ciężar finansowy tego podatku poniesie ona sama.

W odniesieniu do powyższego zwraca się jeszcze uwagę na zasadę neutralności podatku VAT dla jego czynnych podatników (niezależnie od powołanej wyżej reguły z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z tą zasadą podatnik VAT nie powinien ponosić ostatecznie ciężaru finansowego tego podatku, lecz ciężar ten powinien być po stronie ostatecznego konsumenta, co oznacza generalne prawo do odliczenia podatku od nabytych przez podatnika towarów i usług. Odnosząc to do konkretnego opisanego w niniejszym wniosku oczywiste jest, że Gmina nie będzie budowała sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej warz z przyłączami w miejscowości dla swoich potrzeb, ale dla potrzeb użytkowników - mieszkańców i przedsiębiorców ww. miejscowości. To oni będą ostatecznymi konsumentami budowanych przez Gminę sieci w postaci korzystania z tych sieci, co w połączeniu z tym, że korzystanie to będzie za odpłatnością na rzecz Gminy potwierdza jej prawo do odliczenia w całości podatku od towarów i usług nabytych do budowy tych sieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina – w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT) podpisała z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy dla operacji „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)”. Wartość dofinansowania wynosi 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie nie obejmuje podatku od towarów i usług zawartych w cenie nabytych do budowy usług, gdyż podatek ten nie jest wydatkiem kwalifikowanym w rozumieniu dofinansowania projektów unijnych. W ramach ww. zadania zostanie wybudowana sieć wodociągowa o długości 2,090 km i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami o długości 2.195 km. W ramach ww. zadania Gmina zamówiła wykonie usługi związanej z realizacją zadania, która zakończy się w trzecim kwartale 2018 roku. Faktury dokumentujące poniesienie wydatku w związku z realizacją zadnia wystawione będą na Gminę.

Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami należy do zadań własnych Gminy. Gmina, po zakończeniu budowy przedmiotowych sieci i oddaniu ich do użytkowania, będzie świadczyła, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, odpłatne usługi dostaw wody i kanalizacyjne (odbioru ścieków) na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców. Wybudowane odcinki sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w całości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. Zakupy dotyczące budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny po stronie Gminy. Wybudowane odcinki sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami będą wykorzystywane przez Gminę do dostarczania wody i odprowadzania ścieków do i z budynków mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na ich terenie. Zadaniem nie zostały objęte jednostki organizacyjne Gminy, co oznacza, że przedmiotowe sieci nie będą służyły do działalności tych jednostek. Przyłącza objęte ww. zadaniem są to przyłącza w pasie drogowym (drogi gminne). Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców opłat za budowę przyłączy objętych zakresem zadania, ponieważ stanowią one element kanalizacji sanitarnej. Wybudowana sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami zostanie podłączona pod istniejącą już sieć wodociągowo-kanalizacyjną, z której korzystają jednostki organizacyjne Gminy.

Wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. zadania.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Jednakże, ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług dostawy wody i kanalizacyjnych (odbioru ścieków). Tym samym czynności wykonywane na rzecz odbiorców usług wodociągowych i kanalizacyjnych przez Gminę z wykorzystaniem infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji będą opodatkowane podatkiem VAT według właściwej dla nich stawki podatku.

Ponownie należy podkreślić, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że po oddaniu sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do użytkowania Gmina będzie wykorzystywać wybudowaną sieć tylko do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (Gmina będzie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, świadczyć odpłatne usługi dostaw wody i kanalizacyjne (odbioru ścieków) na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców – zadaniem nie zostały objęte jednostki organizacyjne Gminy, co oznacza, że przedmiotowe sieci nie będą służyły do działalności tych jednostek). Zatem, ponoszone przez Gminę wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą więc miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Reasumując, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj