Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.386.2017.1.KK
z 11 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni nabyła prawo do spadku po tacie (…) zmarłym w dniu 23 kwietnia 2014 r. oraz po mamie (…) zmarłej w dniu 18 grudnia 2014 r., co zostało stwierdzone notarialnymi poświadczeniami dziedziczenia (akt notarialny, repertorium A Nr … z dnia 20 stycznia 2015 r., po tacie oraz akt notarialny repertorium A Nr … z dnia 20 stycznia 2015 r., po mamie). W skład spadku po rodzicach wchodziło prawo własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, położonej we wsi … pod numerem 5, objętej księgą wieczystą o numerze …, stanowiącej działkę ewidencyjną o numerze 531, w obrębie ewidencyjnym …. Następnie nieruchomość tę Wnioskodawczyni sprzedała, nie w ramach działalności gospodarczej, osobom fizycznym w dniu 12 kwietnia 2017 r. (repertorium A Nr …), za kwotę 180 000 zł. Wnioskodawczyni została poinformowana przez notariusza o obowiązku podatkowym z tytułu osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2017.

W dniu 13 lipca 2017 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni - …. W spadku po nim Wnioskodawczyni nabyła udział 1/6 w prawie własności nieruchomości objętej księgą wieczystą o numerze …, stanowiącej działki ewidencyjne o numerach 5969/1, 5963/5, położone w …, oraz usytuowanego na nieruchomości domu mieszkalnego, w którym stale zamieszkuje od 1981 r. Łączny Jej udział w prawie własności ww. nieruchomości wynosi 4/6, gdyż stanowiła ona przed śmiercią męża przedmiot wspólności majątkowej małżeńskiej. Spadek po … nabyli także córka … oraz syn …, każde po 1/3 części, co zostało stwierdzone notarialnym poświadczeniem dziedziczenia (akt notarialny repertorium A Nr … z dnia 14 października 2017 r.). Oznacza to równocześnie nabycie przez dzieci Wnioskodawczyni udziału w wysokości 1/6 (udział w spadku 1/3 x 1/2, czyli wielkość udziału w ww. prawie, która weszła w skład spadku) każde w prawie własności nieruchomości położonej w ….

Wnioskodawczyni wraz z dziećmi zamierza dokonać częściowego działu spadku po mężu polegającego na tym, że stanie się jedyną właścicielką nieruchomości położonej w … oraz usytuowanego na niej domu mieszkalnego, w którym stale zamieszkuje, w zamian za co dokona na rzecz każdego z dzieci (spadkobierców) spłat w wysokości odpowiadającej rynkowej wartości przysługujących im udziałów w prawie własności ww. nieruchomości. Na dokonanie spłat umożliwiających nabycie udziałów w prawie własności nieruchomości zabudowanej budynkiem, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje, zostanie przeznaczony przychód uzyskany ze zbycia ww. nieruchomości odziedziczonej przez Wnioskodawczynię po Jej rodzicach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód Wnioskodawczyni pochodzący ze zbycia w dniu 12 kwietnia 2017 r. nieruchomości odziedziczonej po rodzicach, który zostanie przeznaczony na spłatę zobowiązań z tytułu częściowego działu spadku w zakresie nabycia od pozostałych spadkobierców udziałów w prawie własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w którym Wnioskodawczyni obecnie zamieszkuje, stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, czy częściowy dział spadku i związana z nim spłata spowoduje zwolnienie od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości po rodzicach dochodu?

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota przeznaczona na spłatę zobowiązań, które mają być dokonane na rzecz spadkobierców z tytułu częściowego działu spadku, stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.). Pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości położonej w we wsi … pod numerem 5, wchodzącej w skład spadku po rodzicach Wnioskodawczyni, zostały wydatkowane na własne cele mieszkaniowe, tj. na spłatę zobowiązań wobec dzieci, wynikających z podziału części spadku po mężu, który stanowi zabudowaną nieruchomość, zamieszkiwaną wyłącznie przez Wnioskodawczynię, w wysokości odpowiadającej wartości i wielkości ich udziałów w ww. nieruchomości.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c), przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonując sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, którą nabyła w drodze spadkobrania po swoich rodzicach, dokonała zbycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pieniężne, uzyskane przez Wnioskodawczynie z tytułu odpłatnego zbycia w 2017 r. prawa własności ww. nieruchomości, stanowią dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, niezbędnym dla prawidłowego stosowania wyżej przywołanego przepisu jest art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że za wydatki na własne cele mieszkaniowe uważa się między innymi wydatki na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem. Nabycie nie jest pojęciem wprost zdefiniowanym w ustawie podatkowej, ze względu na co zasadne jest odwołanie się do definicji tego pojęcia wypracowanego w orzecznictwie sądowym. Przykładowo, w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 932/13, wprost wskazano, że przez pojęcie „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika, a nabyciem będzie m.in. sytuacja, w której podział majątku wspólnego w naturze, zostanie dokonany w sposób nieekwiwalentny i związany ze spłatami lub dopłatami oraz gdy wartość otrzymanych przez małżonka (w tym wypadku: Wnioskodawczynię) nieruchomości lub praw przekracza Jej udział w majątku wspólnym (w tym wypadku udział w spadku po mężu, a przy tym częściowym dziale spadku, udział w prawie własności nieruchomości, który przypadłby Jej w spadku po mężu).

Z kolei udział w spadku należny Wnioskodawczyni z mocy ustawy, określony jest w art. 931 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.). W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. A zatem udział Wnioskodawczyni wyniósł 1/3, gdyż dziedziczy Ona spadek po mężu wspólnie z dziećmi. Uwzględniwszy z kolei treść art. 501 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 682), zgodnie z którym, w razie ustania wspólności udziały małżonków co do zasady są równe, Wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości 1/2 w tej nieruchomości, tj. łączny udział 4/6. Pozostali spadkobiercy nabyli natomiast po 1/6 udziału, czyli łączny udział 2/6.

Podsumowując, Wnioskodawczyni stwierdza, że spłacając dzieci, nabędzie prawo własności do całości nieruchomości gruntowej wraz z posadowionym na niej domem (tj. udział 1/2 nieruchomości, należny z mocy przepisów Kodeksu rodzinnego oraz udział 1/3 z udziału 1/2, na podstawie spadkobrania oraz w części przewyższającej Jej udział w spadku na podstawie działu spadku), która to nieruchomość służyła i służy realizacji własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawczyni. Zatem, Wnioskodawczyni spełniła przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie jest zobowiązana do zapłacenia podatku z tytułu zbycia nieruchomości, którą odziedziczyła po rodzicach, gdyż przychód z jej zbycia przeznaczy na dokonanie spłat na rzecz pozostałych spadkobierców.

Wnioskodawczyni wskazuje, że stanowisko powyższe znajduje oparcie w wydanych wcześniej na rzecz innych podatników indywidualnych interpretacjach podatkowych:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe będą różniły się od występujących w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj