Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.20.2018.1.KSZ
z 1 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie w dniu 24 października 2017 r. podpisało umowę o dofinansowanie na realizację projektu pod nazwa „…” w ramach podziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Termin zakończenia operacji zaplanowano na kwiecień 2018 r.

Celem niniejszego projektu jest poprawa jakości życia na obszarze wiejskim poprzez zakup i montaż otwartej siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury.

Celem projektu jest budowa otwartej dla mieszkańców, a w szczególności dla dzieci, młodzieży i seniorów, siłowni na wolnym powietrzu. Zostanie stworzone miejsce aktywnego rodzinnego wypoczynku.

Doskonałe położenie umożliwi wszystkim mieszkańcom swobodny dostęp do obiektu. Obiekt nie tylko zmotywuje do dbałości o kondycję, ale również zmobilizuje do integracji społecznej. Zagospodarowanie tego terenu z pewnością zwiększy atrakcyjność samej miejscowości. Siłownia powstanie na terenie Szkoły Podstawowej gdzie znajduje się również plac zabaw, wiata integracyjna oraz boisko sportowe. Otwarta siłownia zewnętrzna będzie nieodpłatna, ogólnodostępna o każdej porze roku. Montaż lampy hybrydowej umożliwi wykonywanie ćwiczeń także po zmroku co wpłynie na odpowiedni poziom bezpieczeństwa.


Przewiduje się zakup 7 podwójnych stanowisk treningowych tj.:


  1. Orbitrek + Pylon + Przywodziciel odwodziciel - szt. 1;
  2. Wioślarz + Pylon + Rower - szt. 1;
  3. Biegacz + Pylon + Stepper - szt. 1;
  4. Motyl + Pylon + Prasa nożna - szt. 1
  5. Wyciąg górny + Pylon + Prasa ręczna - szt. 1;
  6. Wahadło + Pylon + Twister - szt. 1;
  7. Narciarz + Pylon + Jeździec - szt.1;

wszystkie o różnym stopniu trudności.


Elementy małej architektury takie jak:


  1. Tablica informacyjna - szt. 1;
  2. Ławka parkowa - szt. 2;
  3. Kosz na śmieci - szt. 1;
  4. Stojak na rowery - 5 stanowisk - szt. 1 oraz,
  5. Lampę hybrydową - 1 szt.


Siłownie zewnętrzne cieszą się dużym zainteresowaniem. Przyciągają zarówno młodzież, odciągając ich od komputera i zabijając nudę, jak i dorosłych. Regularny rozruch mięśni i stawów w wielu przypadkach zapobiega kontuzjom i schorzeniom u osób dorosłych i seniorów. Obecnie dość powszechnym problemem jest agresywne zachowanie wśród młodzieży czego przyczyną jest nuda i brak środków finansowych. Otwarta, nieodpłatna siłownia pozwoli wyeliminować ten problem ukierunkowując zainteresowania młodzieży na tory rywalizacji sportowej. Regularny niewielki nawet wysiłek zapobiega wielu schorzeniom. Wiele osób prowadzi siedzący tryb życia dlatego ważną rolę odgrywa ruch. Świadomość społeczeństwa na zbawienny wpływ ruchu na zdrowie jest coraz większa i zwiększają się oczekiwania co do dostępności odpowiedniej nieodpłatnej infrastruktury.

Mieszkańcy wsi na zebraniach sołeckich wielokrotnie zgłaszali potrzebę posiadania ogólnodostępnej nieodpłatnej siłowni zewnętrznej.

Będzie to modne i nowatorskie zagospodarowanie przestrzeni publicznej, które umożliwi rozwój zainteresowań nie tylko lokalnej społeczności lecz również gości odwiedzających miejscowość.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu?
  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym Stowarzyszenie nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Otrzymana dotacja w ramach realizowanego nieodpłatnie projektu nie stanowi podstawy opodatkowania, gdyż Stowarzyszenie nie otrzyma żadnej kwoty należnej z tytułu świadczonych usług. Dlatego też otrzymana dotacja nie będzie stanowiła obrotu w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie Stowarzyszenie nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zaistnienie związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ towary i usługi nabyte w jego ramach nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj