Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4015.68.2017.2.AK1
z 2 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2017 r. na wezwanie z dnia 2 stycznia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4015.68.2017.1.AK1 oraz 0114-KDIP2-1.4010.340.2017.1.BC o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Związek zwraca się z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem spadku po członku Związku. Związek działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Zgodnie z przepisami art. 33 ust. 1 i 2 ustawy, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, zapisów oraz z ofiarności publicznej. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej a jego przychody pochodzą tylko z wyżej wymienionych źródeł.

Związek zrzesza w swoich szeregach byłych zesłańców w głąb ZSRR z okresu II wojny światowej i po jej zakończeniu w liczbie 26 746 osób. W ramach swojej działalności Wnioskodawca realizuje cele statutowe w obrębie oświaty i kultury, polegające na popularyzacji i upowszechnianiu wartości patriotycznych i obywatelskich oraz poszanowaniu kultury, tradycji narodowych i ogólnoludzkich (spotkania z młodzieżą) jak również przeciwstawianie się wszelkim przejawom totalitaryzmu, nietolerancji, będącym zagrożeniem wolności człowieka i jego godności.


Ponadto Wnioskodawca zajmuje się upamiętnianiem losów zesłańców polskich i opiekę nad ich grobami, prowadzeniem działalności charytatywnej oraz roztaczaniem opieki nad inwalidami i członkami rodzin po zmarłych i poległych.


Stowarzyszenie, jako osoba prawna w zakresie podatku dochodowego podlega unormowaniom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz 654 ze zm.). Z treści przepisu art. 12 ust. pkt 1 i 2 tej ustawy wynika, że przychodami są między innymi otrzymane pieniądze, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy i praw.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatnika, których celem statutowym jest działalność oświatowa, kulturalna, wspieranie inicjatyw społecznych, dobroczynność, ochrona zdrowia i pomoc społeczna.


W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymany zapis testamentowy nie podlega opodatkowaniu.


Pismem z dnia 2 stycznia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4015.68.2017.1.AK1 oraz 0114-KDIP2-1.4010.340.2017.1.BC wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku m.in. poprzez:

  1. Uiszczenie opłaty w wysokości 80 zł, którą należy dokonać na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej oraz przesłanie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty.
  2. Uzupełnienie wniosku w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych poprzez:
    1. uzupełnienie przedstawionego stanu faktycznego, odnośnie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych tj.:

      • jednoznaczne wskazanie czy Związek otrzymał spadek czy też zapis testamentowy.
        We wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w stanie faktycznym, Wnioskodawca posługuje się zamiennie pojęciem spadek/zapis testamentowy. Natomiast w zadanym pytaniu występuje sformułowanie zapis testamentowy a w uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca posługuje się pojęciem spadku.

    2. jeżeli Wnioskodawca otrzymał spadek zamiast zapisu testamentowego to należy ponownie sprecyzować pytanie w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych adekwatne do przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego nabycia spadku.
    3. doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych adekwatnego do uzupełnionego przedstawionego stanu faktycznego.

Wezwanie skutecznie doręczono 5 stycznia 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 10 stycznia 2018 r. (data nadania 10 stycznia 2018 r., data wpływu 17 stycznia 2018 r.).


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 23 maja 2017 r. Związek nabył spadek po zmarłym w dniu 4 czerwca 2014 r., członku stowarzyszenia. Przedmiotem spadku są środki pieniężne. Spadek zostanie przeznaczony na opiekę nad grobami Bohaterów Września, grobami żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza, Grobem Nieznanego Żołnierza, Muzeum Armii Krajowej, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz na działalność kulturalno-oświatową, w tym na upowszechnianie wiedzy historycznej o bohaterach II wojny światowej i upowszechnianie kultury i tradycji narodowych wśród młodzieży.

Cele statutowe Związku:

  1. Reprezentowanie i obrona interesów swoich członków, a zwłaszcza uzyskiwanie dla nich praw, takich jak: odszkodowania, renty, emerytury, uprawnienia zdrowotne, kombatanckie itp.
  2. Prowadzenie działalności charytatywnej.
  3. Świadczenie pomocy swoim członkom oraz Polakom zamieszkałym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, szczególnie przebywającym na terenie byłego ZSRR.
  4. Roztaczanie opieki nad inwalidami i członkami rodzin po zmarłych i poległych.
  5. Upamiętnianie losów zesłańców polskich i opieka nad ich grobami.
  6. Przeciwstawianie się wszelkim przejawom totalitaryzmu, nietolerancji, będącym zagrożeniem wolności człowieka i jego godności.
  7. Współpraca z organizacjami o podobnych celach, również z tymi, które mają siedziby poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. Popularyzacja i upowszechnianie wartości patriotycznych i obywatelskich oraz poszanowanie kultury, tradycji narodowych i ogólnoludzkich.
  9. Prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Związek realizuje swoje cele przez między innymi organizowanie życia kulturalno-oświatowego i prowadzenie działalności wydawniczej.


Ponadto Wnioskodawca sprecyzował pytania w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych oraz przedstawił własne stanowisko.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Związek jest zobowiązany do zapłacenia podatku od spadków i darowizn?
  2. Czy środki pieniężne otrzymane w ramach spadku stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 1 w zakresie podatku od spadków i darowizn. W zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych została wydana w dniu 30 stycznia 2018 r. interpretacja indywidualna Nr 0114-KDIP2-1.4010.340.2017.2.BC.


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę prawo o stowarzyszeniach, więc z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w oparciu o przepisy ustawy prawo o stowarzyszeniach, która w Art. 1.1. rozstrzyga, że podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: 1) dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego; 2) darowizny, polecenia darczyńcy; jako jednostka posiadająca osobowość prawną nie podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2017 r., poz. 833, z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

W myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, określając przedmiot opodatkowania ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie, co do zakresu podmiotowego ustawy, a mianowicie objął podatkiem tylko te przypadki, w których nabycie następuje przez osobę fizyczną. W konsekwencji, w przypadku nabycia tytułem dziedziczenia opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy, pod warunkiem, że spadkobiercą będzie osoba fizyczna.


Z przedstawionego w uzupełnieniu wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 23 maja 2017 r. stowarzyszenie nabyło spadek po zmarłym w dniu 4 czerwca 2014 r. członku stowarzyszenia. Przedmiotem spadku są środki pieniężne.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że otrzymany przez stowarzyszenie spadek nie podlega regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie tytułem dziedziczenia przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj