Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.34.2018.1.KOM
z 5 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 19 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług fotograficznych i filmowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług fotograficznych i filmowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 października 2010 r.
Na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej zajmującą się sprzedażą usług fotograficznych, jak i filmowych, zarówno dla osób fizycznych, jak i osób prowadzących działalność gospodarczą.

Sprzedaż dla osób fizycznych jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej. Wnioskodawczyni wykonuje głównie usługi fotograficzne oraz videofilmowanie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W Polskiej Klasyfikacji Działalności - działalność fotograficzna i filmowa mieści się w kategorii H - działalność profesjonalna, naukowa i techniczna w dziale 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna w podklasie 74.20.Z - działalność fotograficzna.


W najbliższym czasie Wnioskodawczyni zamierza wykonać na zlecenia osób fizycznych po uroczystościach okolicznościowych - sesje oraz filmy w plenerze, będące jednocześnie projektem fotograficzno-filmowym.


Przed wykonaniem każdorazowej sesji/filmowania zostanie zawarta umowa o wykonanie wyżej wymienionej sesji/filmowania. Zawarte są w niej ustalenia dotyczące wartości sesji/filmowania oraz przeniesienia do niej praw autorskich na klienta. Po przeprowadzeniu sesji zdjęciowej/filmowania wykonane zdjęcia/nagrania zostają poddane obróbce w sposób odzwierciedlający osobisty, jednoznaczny, oryginalny i niepowtarzalny projekt fotograficzny lub filmowy.


Wnioskodawczyni uważa, że projekty fotograficzne, jak i projekty filmowe będące sesjami fotograficznymi i filmami-projektami, które zostaną przez Wnioskodawczynię wykonane, są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Zgodnie z art. 1 tej ustawy utworem, a tym samym przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.


Wykonawcą danego utworu jest indywidualny twórca/artysta w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy.


Zakończona sesja fotograficzna, jak i filmowa zostaje uznana za produkt końcowy, który stanowił będzie wytwór ludzkiej, kreatywnej wyobraźni z zastosowaniem rekwizytów i efektów specjalnych.


Za zakończoną sesją zdjęciową/filmową Wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie twórcy, które można uznać za honorarium twórcy projektu fotograficznego lub projektu filmowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku świadczenia usług fotograficznych polegających na wykonaniu sesji zdjęciowych-projektów fotograficznych na zlecenia osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.?
  2. Czy w przypadku świadczenia usług filmowych na wykonanie klipu-projektu filmowego na zlecenie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 wynosi 22% (zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%).


Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje opodatkowanie niektórych czynności podatkiem od towarów i usług stawkami obniżonymi.


W załączniku nr 3 do ustawy o VAT znajduje się wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (zgodnie z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka VAT 8%).


W poz. 181 wyżej wymienionego załącznika zostały zawarte usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.


Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 3 i 9 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego są utwory fotograficzne, jak i filmowe.


Zdaniem Wnioskodawczyni wykonane przez nią usługi fotograficzne (sesje/projekty fotograficzne) oraz filmowe (sesje/projekty filmowe) są utworami w ramach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które będą stanowiły wytwór ludzkiej, kreatywnej wyobraźni z zastosowaniem rekwizytów i efektów specjalnych, dając produkt końcowy. Zarówno głębia ostrości, światło, perspektywa, kolorystyka do każdego projektu fotograficznego i filmowego będzie ustalana indywidualnie mając niepowtarzalny charakter.

W przypadku wykonania projektu Wnioskodawczyni otrzyma honorarium, tj. wynagrodzenie należne twórcy. Na podstawie podpisanej umowy po wykonaniu projektu oraz wpłaty dla Wnioskodawczyni honorarium - prawa autorskie zostają przeniesione na odbiorcę.

Wnioskodawczyni uważa, że wykonywane przez nią zdjęcia oraz filmy w ramach sesji fotograficznych i filmowych spełniają wymogi zawarte w art. 1 ustawie o prawach autorskich i prawach pokrewnych, ponieważ stanowią przejaw działalności człowieka, działalności twórczej oraz mają indywidualny charakter.

W przekonaniu Wnioskodawczyni, wyżej wymienione czynniki dają podstawę do zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług do wykonania sesji fotograficznej oraz filmowej, zgodnie z poz. 181 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jako usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznych wykonania.


Dodatkowo, na potwierdzenie interpretacji ww. przepisów Wnioskodawczyni załącza sygnatury interpretacji indywidualnych wydanych w podobnych sytuacjach, jak jej i określających zastosowanie obniżonej stawki VAT jako prawidłowe:

  • 0113-KDIPT1-2.4012.292.2017.2.WL z 30 sierpnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz
  • 0114-KDIP1-1.4012.384.2017.1.JO z 18 września 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wskazano, że stawką tą objęte są, bez względu na symbol PKWiU „Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania”.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi od 1 października 2010 r. działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży usług fotograficznych, jak i filmowych (PKD 74.20.Z - działalność fotograficzna), zarówno dla osób fizycznych, jak i osób prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni wykonuje głównie usługi fotograficzne oraz videofilmowanie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zamierza wykonywać na zlecenia osób fizycznych po uroczystościach okolicznościowych - sesje oraz filmy w plenerze, będące jednocześnie projektem fotograficzno-filmowym.

Przed wykonaniem każdorazowej sesji/filmowania zostanie zawarta umowa o wykonanie wyżej wymienionej sesji/filmowania, w której zawarte będą ustalenia dotyczące wartości sesji/filmowania oraz przeniesienia do niej praw autorskich na klienta. Po przeprowadzeniu sesji zdjęciowej/filmowania wykonane zdjęcia/nagrania zostają poddane obróbce w sposób odzwierciedlający osobisty, jednoznaczny, oryginalny i niepowtarzalny projekt fotograficzny lub filmowy.

Projekty fotograficzne, jak i projekty filmowe będące sesjami fotograficznymi i filmami-projektami, są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a Wnioskodawczyni jest wykonawcą danego utworu jako indywidualny twórca/artysta w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy.

Zakończona sesja fotograficzna, jak i filmowa stanowić będzie będzie wytwór ludzkiej, kreatywnej wyobraźni z zastosowaniem rekwizytów i efektów specjalnych, za który Wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie, które można uznać za honorarium twórcy projektu fotograficznego lub projektu filmowego.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest kwestia, zastosowania do ww. usług obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie zał. nr 3 poz. 181 ustawy o VAT.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 888, z późn. zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).


W szczególności przedmiotem prawa autorskiego - w myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy – są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.


Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka. Utwór musi zatem wykazywać łącznie trzy cechy:

  1. stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy);
  2. stanowić przejaw działalności twórczej;
  3. mieć indywidualny charakter.

O ile sens pierwszej z cech nie budzi wątpliwości, dwie pozostałe mają charakter ocenny. Jednakże stwierdzenie, że utwór to przejaw działalności twórczej uwypukla fakt, że utwór powinien stanowić rezultat działalności o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta, niekiedy określana przesłanką „oryginalności” utworu kładzie nacisk na aspekt przedmiotowy, tj. odnoszący się do samego wytworu ludzkiego umysłu. Spełniona zostaje, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej, który jest rutynowy, standardowy lub typowy. Podkreśla to konieczność łącznego traktowania obu z wymienionych w pkt 2 i pkt 3 cech. Sam „przejaw działalności twórczej” nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego. Konieczne jest, by wytwór taki miał indywidualny charakter, tzn. żeby cechował się indywidualnością. Muszą zatem charakteryzować go dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

  1. autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;
  2. nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją’, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia „honorarium”, zatem można wyjaśnić jego znaczenie posługując się Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, str. 309), według którego „honorarium to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach”; ustawa ta nie definiuje także pojęcia „wolnego zawodu”. Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu udzielenia licencji do utworu nie stanowi wynagrodzenia za pracę w wolnym zawodzie o charakterze honorarium, a wynagrodzenia za wykonaną pracę nie można utożsamiać z zapłatą za usługę wykonaną w ramach działalności gospodarczej.

Jak wskazano na wstępie, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W sytuacji więc, gdy projekty fotograficzne i filmowe są wykonane przez artystę/twórcę w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych i stanowią przedmiot autorskich praw majątkowych, który zgodnie z umową zostaje przeniesiony na klienta, a wynagrodzenie za te prawa wypłacane jest artyście/twórcy w formie honorarium, to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności, tj. sprzedaży projektu fotograficznego/filmowego oraz praw autorskich, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie przez Wnioskodawczynię jako twórcę – usług polegających na wykonaniu projektów fotograficznych i projektów filmowych (sesje oraz filmy w plenerze) wykonywane na zlecenie klientów (osób indywidualnych) wraz z przeniesieniem praw autorskich do wykonanego utworu w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz udzielenie licencji do projektu, wynagradzanych w formie honorarium, będzie opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj