Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.142.2017.2.PK
z 15 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z 4 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług projektowania wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług projektowania wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 stycznia 2018 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu 22 grudnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.142.2017.1.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest: dokonywanie opracowań koncepcji projektowych, wykonywanie kompleksowych projektów budowlanych, wykonywanie projektów architektoniczno-budowlanych, dokonywanie koniecznych uzgodnień budowlanych oraz uzyskiwania pozwoleń na budowę, dokonywanie przygotowywania inwestycji budowlanej do realizacji, wykonywanie projektów wykonawczych i warsztatowych. Wnioskodawca również świadczy usługi w zakresie kierowania robotami budowlanymi oraz pełnienia nadzoru inwestorskiego i autorskiego a także załatwienia spraw mających na celu uzyskanie odbioru budowlanego oraz pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego

Wykonanie projektu budowlanego wymaga od głównego projektanta opracowania kompleksowego projektu, który jest przedmiotem zatwierdzenia przez właściwy organ administracji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego z dnia 25-04-2012, kompleksowy projekt budowlany powinien zwierać szereg opracowań które są konieczne do stwierdzenia kompletności projektu budowlanego. Podstawowymi składnikami kompleksowego projektu budowlanego jest projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany budynku. Projekt zagospodarowania terenu jest projektem nadrzędnym w stosunku do projektu architektoniczno-budowlanego ponieważ to on decyduje o lokalizacji budynku na działce budowlanej, ekspozycji budynku, obsłudze komunikacyjnej i charakterze obiektu budowlanego. Tak opracowany kompleksowy projekt budowlany jest utworem architektoniczno-urbanistycznym wymienionym w art. 1 ust. 2 p. 6 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystanie typowego projektu architektoniczno-budowlanego np. budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jako części składowej projektu architektoniczno-urbanistycznego, stanowi dla Wnioskodawcy - projektanta ułatwienie w pracy gdyż dostarcza częściowo gotowego rozwiązania podobnie jak gotowy projekt np. altany, szafki gazowej, stacji transformatorowej, czy przekroju i wzoru ułożenia kostki brukowej. Na mocy przepisów prawa budowlanego projektant dokonujący adaptacji typowego projektu architektoniczno-budowlanego przejmuje pełną odpowiedzialność za ten projekt.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że

  1. projekty budowlane objęte zakresem zadanego pytania będzie wykonywał jako twórca w rozumieniu ustawy z 4-02-1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  2. za wykonane kompleksowe projekty budowlane będzie otrzymywał zapłatę na podstawie wystawionej faktury. Część kwoty netto wykazanej na fakturze będzie stanowiło honorarium a część tej kwoty będzie stanowiło pokrycie kosztów technicznego wykonania projektu,
  3. W ramach zawartej umowy z klientem - zleceniodawcą, będzie następowało przeniesienie praw autorskich do tych projektów,
  4. zakupując projekty architektoniczne które będą wchodzić w skład kompleksowego projektu architektonicznego, Wnioskodawca będzie nabywał prawa autorskie do tych projektów co umożliwi mu dokonywanie w nich zmian,
  5. Głównym celem nabycia przez klientów kompleksowych projektów budowlanych będzie realizacja tych projektów na konkretnej działce gruntowej. Wraz z nabyciem projektu, klient również będzie nabywał majątkowe prawo autorskie do tego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym czy wykonywanie kompleksowych projektów budowlanych z wykorzystaniem typowych projektów budowlanych, może zostać objęte obniżoną stawką VAT w wysokości 8% na mocy załącznika nr 3 poz. 181 do ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ?

Zdaniem wnioskodawcy wykonywanie kompleksowych projektów budowlanych z wykorzystaniem typowych projektów budowlanych wraz z opracowaniem projektów zagospodarowania terenu, powoduje że każdy taki kompleksowy projekt budowlany posiada cechy indywidualne i jest dziełem jednorazowym oraz niepowtarzalnym chociażby punktem wyjścia do jego wykonania był ten sam typowy projekt budowlany. Z tego powodu tak wykonany kompleksowy projekt budowlany jest utworem autorskim w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oprócz tego na mocy art. 2 ust. 1 ustawy oprawie autorskim i prawach pokrewnych samą adaptację typowego projektu architektoniczno-budowlanego można uznać za utwór autorski w rozumieniu art. 1 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że do wykonywania w taki sposób kompleksowych projektów budowlanych, zastosowanie ma załącznik 3 poz. 181 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2.

Na tej podstawie dla wykonywania takich projektów budowlanych z wykorzystaniem typowych projektów budowlanych właściwa do zastosowania jest stawka podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego wydarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Według art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zauważyć, że co do zasady stawka podatku VAT wynosi 23%, jednakże ustawodawca umożliwił zastosowanie stawki obniżonej w wysokości 8% w stosunku do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. W grupie tych usług m.in. pod pozycją 181 wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 880, z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Na podstawie ust. 2 pkt 6 powołanego artykułu, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa z utworu pierwotnego.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.

W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast użyte w art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia „utwory” wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wykonuje m.in. kompleksowe projekty budowlane. Podstawowymi składnikami kompleksowego projektu budowlanego jest projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany budynku. Projekt zagospodarowania terenu jest projektem nadrzędnym w stosunku do projektu architektoniczno-budowlanego ponieważ to on decyduje o lokalizacji budynku na działce budowlanej, ekspozycji budynku, obsłudze komunikacyjnej i charakterze obiektu budowlanego. Wykonując kompleksowe projekty budowlane Wnioskodawca wykorzystuje zakupione projekty architektoniczne, które będą wchodzić w skład kompleksowego projektu architektonicznego. Wnioskodawca będzie nabywał prawa autorskie do tych projektów co umożliwi mu dokonywanie w nich zmian. Na mocy przepisów prawa budowlanego projektant dokonujący adaptacji typowego projektu architektoniczno-budowlanego przejmuje pełną odpowiedzialność za ten projekt. Opracowany kompleksowy projekt budowlany jest utworem architektoniczno-urbanistycznym wymienionym w art. 1 ust. 2 p. 6 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca będzie je wykonywał jako twórca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za wykonane kompleksowe projekty budowlane będzie otrzymywał zapłatę na podstawie wystawionej faktury. Część kwoty netto wykazanej na fakturze będzie stanowiło honorarium, a część tej kwoty będzie stanowiło pokrycie kosztów technicznego wykonania projektu. W ramach zawartej umowy z klientem - zleceniodawcą, będzie następowało przeniesienie praw autorskich do tych projektów. Głównym celem nabycia przez klientów kompleksowych projektów budowlanych będzie realizacja tych projektów na konkretnej działce gruntowej. Wraz z nabyciem projektu, klient również będzie nabywał majątkowe prawo autorskie do tego projektu.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro ww. projekty architektoniczne Wnioskodawca wykonuje jako twórca i artysta w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a przedmiotem sprzedaży są kompleksowe projekty architektoniczne wraz z przeniesieniem autorskich praw do tych projektów w celu realizacji tych projektów na konkretnej działce, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagradzane w formie honorarium oraz pokrycie kosztów technicznego wykonania projektu, to czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj