Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1353/11/MN
z 14 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1353/11/MN
Data
2011.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
świadczenie usług
usługi kulturalne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na nagłośnieniu, oświetleniu i obsłudze technicznej wymienionych imprez i uroczystości nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011r. (data wpływu 6 września 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług zapewnienia nagłośnienia, oświetlenia i obsługi technicznej różnych uroczystości i imprez o charakterze kulturalnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług zapewnienia nagłośnienia, oświetlenia i obsługi technicznej różnych uroczystości i imprez o charakterze kulturalnym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1353/11/MN z dnia 8 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 17 listopada 2011r.):

Wnioskodawca (Miejski Dom Kultury) jest samorządową instytucją kultury wpisaną w rejestr instytucji kultury prowadzony przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Głównym celem statutowym MDK jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury w mieście, zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury oraz sztuki profesjonalnej i amatorskiej, nawiązywanie współpracy z placówkami kulturalno-oświatowymi.

Podstawowa działalność Wnioskodawcy jest sklasyfikowana według PKD 2007 grupa 9004Z (działalność obiektów kulturalnych). Do podstawowych zadań MDK należy w szczególności prowadzenie pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, tworzenie i upowszechnianie scenicznych programów artystycznych, organizowanie wystaw, konkursów z różnych dziedzin sztuki, organizowanie koncertów, przeglądów, festiwali, kabaretów i innych zadań wynikających z potrzeb kulturalnych społeczeństwa. Działalność ta jest finansowana głównie ze środków organizatora (budżetu miasta).

Wnioskodawca dokonuje też sprzedaży własnych usług, z których przychody przeznacza się na realizację celów statutowych i pokrycie koszów bieżącej działalności.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca zajmuje się organizowaniem oprawy artystycznej różnych uroczystości oraz imprez o charakterze kulturalnym, (np. dożynki, koncerty, festiwale, przeglądy, dni miasta, święta szkoły, dzień strażaka i inne), które mają miejsce w innych instytucjach kultury, stowarzyszeniach, jednostkach samorządu terytorialnego i innych podmiotach gospodarczych. Wydarzenia te często organizowane poza siedzibą ww. jednostek tj. w plenerze. Ww. usługi polegają na nagłośnieniu, oświetleniu i obsłudze technicznej wymienionych imprez i uroczystości. Usługi te MDK realizuje na bazie własnej aparatury nagłośnieniowo-oświetleniowej oraz ekipy technicznej (pracownicy MDK).

Jednocześnie Wnioskodawca chce zaznaczyć, że nie osiąga systematycznych zysków z ww. działalności, a pozyskane w ten sposób środki w całości przeznacza na kontynuację i doskonalenie działalności statutowej związanej z upowszechnianiem kultury.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż świadczone przez MDK usługi opisane we wniosku związane z organizowaniem oprawy artystycznej polegającej na nagłośnieniu, oświetleniu wraz z obsługą techniczną różnych imprez o charakterze kulturalnym stanowią usługi kulturalne, gdyż służą one upowszechnianiu kultury. Działalność kulturalna w rozumieniu ustawy z dnia 25 października o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2001r. poz. 123 ze zm.) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W rozumieniu art. 2 tej ustawy formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności m. in. domy kultury. Podstawowa działalność MDK sklasyfikowana jest według PKD 2007 grupa 9004Z (działalność obiektów kulturalnych).

Z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym odnieść trzeba się do znaczenia słownikowego, mając na uwadze charakter jaki ma spełniać ta definicja w tym przypadku. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych związanych z twórczością artystyczną ( np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zgodnie z powyższym zdaniem MDK ww. usługi stanowią usługi kulturalne (oprawa muzyczna, artystyczna).

MDK tworzy samodzielnie oprawę artystyczną imprez kulturalnych, a nie wyłącznie udostępnia sprzęt i ekipę techniczną.

MDK jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wskazane we wniosku imprezy są zarówno biletowane i niebiletowane. MDK zaznacza jednak, że nie jest współorganizatorem ww. imprez, a jedynie świadczy usługi na rzecz organizatora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez MDK związane z organizowaniem oprawy artystycznej różnych uroczystości oraz imprez o charakterze kulturalnym polegające na nagłośnieniu, oświetleniu wraz z obsługą techniczną, które mają miejsce w innych instytucjach kultury, stowarzyszeniach, jednostkach samorządu terytorialnego i innych podmiotach gospodarczych - stanowią usługi kulturalne zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizowaniem oprawy artystycznej polegającej na nagłośnieniu, oświetleniu wraz z obsługą techniczną różnych uroczystości oraz imprez o charakterze kulturalnym stanowią usługi podlegające zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym odnieść trzeba się do znaczenia słownikowego, mając na uwadze charakter jaki ma spełniać ta definicja w tym przypadku. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zgodnie z powyższym zdaniem Wnioskodawcy ww. usługi stanowią usługi kulturalne (oprawa artystyczna, muzyczna), który jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzony przez organizatora w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Równocześnie MDK nie osiąga systematycznych zysków z ww. działalności, a pozyskane w ten sposób środki przeznacza na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto warunkiem zwolnienia jest nieosiąganie przez te podmioty w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku osiągnięcia zysków są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną w rejestr instytucji kultury prowadzony przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zapewnieniu nagłośnienia i oświetlenia oraz obsługi technicznej w ramach różnych uroczystości i imprez okolicznościowych. Usługi te MDK realizuje na bazie własnej aparatury nagłośnieniowo-oświetleniowej oraz ekipy technicznej (pracownicy MDK).

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia oraz obsługi technicznej w ramach różnych uroczystości i imprez okolicznościowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Jak podkreślono powyżej, zwolnienie usług kulturalnych świadczonych przez enumeratywnie określone podmioty ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Wnioskodawca, chociaż spełniający przesłankę podmiotową (jako podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) nie świadczy w tym przypadku usług kulturalnych. Czynności zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia oraz obsługi technicznej w ramach różnych uroczystości i imprez okolicznościowych nie mogą być uznane za czynności w zakresie kultury. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są czynnościami technicznymi a nie artystycznymi.

Na techniczny charakter świadczonych usług wskazuje również fakt, że usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są przez ekipę techniczną MDK (Wnioskodawca wskazał to w opisie stanu faktycznego).

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na nagłośnieniu, oświetleniu i obsłudze technicznej wymienionych imprez i uroczystości nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj