Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.14.2018.1.AW
z 21 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika w związku ze świadczeniem usług odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej oraz stawki podatku obowiązującej do tych czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika w związku ze świadczeniem usług odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej oraz stawki podatku obowiązującej do tych czynności.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.


Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto jest właścicielem obiektu sportowego, którym jest sala gimnastycznej (dalej: „sala gimnastyczna") znajdująca się w budynku Szkoły Podstawowej nr … im. X (dalej: „SP nr …”), będącej jednostką budżetową Miasta. Miasto za pośrednictwem SP nr … prowadzi/będzie prowadzić działalność w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej.


W tym celu Miasto zawiera/będzie zawierać następujące umowy cywilnoprawne z:


  1. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej (za stosowną opłatą za wstęp do obiektu) w celach rekreacyjnych;
  2. osobami fizycznymi i innymi podmiotami w zakresie wynajmu sali gimnastycznej celem realizacji przez te osoby/podmioty własnej działalności gospodarczej.


Osoby fizyczne, wskazane powyżej pod lit. a) wykorzystują/będą wykorzystywały salę gimnastyczną do rekreacji, w tym np. do gry w piłkę nożną lub siatkówkę, natomiast osoby/podmioty wskazane pod lit. b) prowadzą/będą wykonywały w sali gimnastycznej działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia odpłatnych zajęć sportowych/treningowych.

Powyższe wskazuje, że sala gimnastyczna jest/będzie wykorzystywana zgodnie ze swoim przeznaczeniem, tj. na działalność o charakterze sportowym i rekreacyjnym.

Miasto otrzymało opinię klasyfikacyjną Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 7 września 2017 r., z której wynika, że świadczone usługi w zakresie odpłatnego korzystania z sali gimnastycznej mieszczą się w grupowaniach:


  • PKWiU 93.29.19.0, tj. „Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane”, jeśli dotyczą udostępniania sali gimnastycznej na zasadzie wykupienia wstępu uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem;
  • PKWiU 68.20.12.0 tj. „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lubdzierżawionych”, jeśli dotyczą wynajmu sali gimnastycznej na podstawie umowy na określony czas osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele prowadzonej przez nich działalności (np. indywidualnym trenerom sportowym, klubom sportowym, stowarzyszeniom na prowadzenie zajęć sportowych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Miasto w zakresie czynności odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej występuje/będzie wstępować w roli podatnika VAT?
  2. Czy usługi świadczone przez Miasto za pośrednictwem SP nr …, polegające na odpłatnym udostępnianiu sali gimnastycznej podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8% w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej na rzecz osób fizycznych wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod lit. a), oraz stawką 23% w zakresie wynajmu sali gimnastycznej na rzecz osób/podmiotów wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod lit. b)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. W zakresie czynności odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej Miasto występuje w charakterze podatnika VAT.
  2. Usługi odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej podlegają opodatkowaniu:


    1. stawką 8% w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej do korzystania przez osoby fizyczne, wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod lit. a);
    2. stawką 23% w zakresie wynajmu sali gimnastycznej na rzecz osób/podmiotów wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod lit. b).


Uzasadnienie stanowiska Miasta.

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT, natomiast w pozostałym zakresie, np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT.

Miasto za pośrednictwem SP nr ... udostępnia/będzie udostępniać odpłatnie salę gimnastyczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych i innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Zawiera/będzie zawierać w tym zakresie stosowne umowy cywilnoprawne, w tym również umowy najmu. Mając na uwadze, że umowa najmu jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, w opinii Miasta, w ramach wykonywania przedmiotowych czynności działa/będzie działało w roli podatnika VAT, a więc w ramach reżimu cywilnoprawnego, a nie publicznoprawnego.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Miasto na podstawie stosunku cywilnoprawnego, np. najmu/dzierżawy będzie występować ono w roli podatnika VAT. Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone w m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 maja 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-169/15-2/MW, w której organ wskazał, iż: „odpłatne udostępnienie ww. boiska sportowego i kompleksu na podstawie zawartej umowy dzierżawy będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną. Zatem w odniesieniu do tej czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Tożsame stanowisko zostało potwierdzone również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 listopada 2016 r. o sygn. IPPP1/4512-668/16-4/MPe, w której organ wprost wskazał, że: „Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jednie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych)”.

Podsumowując, uznać należy, że Miasto w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej na mocy umów cywilnoprawnych występuje/będzie występowało w roli podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Z treści tego przepisu wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też należy stwierdzić, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Tak więc, odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Ponadto zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy, czyli czynności te muszą być wykonywane przez podatnika tego podatku. Jak już zostało wspomniane, w zakresie odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej na mocy umów cywilnoprawnych Miasto występuje/będzie występować w roli podatnika VAT. Zatem mając na uwadze powyższe, Miasto będzie świadczyć za pośrednictwem SP nr … odpłatną usługę udostępniania sali gimnastycznej na podstawie umów cywilnoprawnych (w tym najmu) i przedmiotowa transakcja będzie podlegać opodatkowaniu. Istnieje bowiem bezpośredni związek między opłatą za wstęp/czynszem a udostępnianiem przez Miasto przedmiotowej sali. Ponadto, świadczona usługa nie będzie podlegać zwolnieniu od VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.


Stanowisko, zgodnie z którym odpłatne udostępnianie obiektu w formie dzierżawy/najmu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, w tym m.in.:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2013 r., sygn. ILPP1/443-295/13-2/JSK, w której organ także potwierdził konieczność opodatkowania czynności odpłatnego udostępniania majątku przez gminę na podstawie umowy dzierżawy: „(...) odpłatne udostępnienie (dzierżawa) przez Gminę przedmiotowej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz Spółki stanowić będzie po stronie Gminy usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. ILPPl/443-61/14-4/AWa, w której organ uznał, iż „(...) odpłatne udostępnienie na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy stadionu miejskiego na rzecz spółki komunalnej oraz budynku XCK na rzecz instytucji kultury, skutkujące uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Gminy, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 lutego 2013 r., sygn. IPTPP1/443-951/12/MW, w której organ stwierdził, że: „Mając na uwadze obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że odpłatne usługi udostępniania (wynajem) świetlic wiejskich, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 3 grudnia 2012 r., sygn. IPTPP4/443-602/12-4/ALN, w której organ stanął na stanowisku, że: „Świadczenie przez Gminę usług odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne), podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy”.


Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia „31 grudnia 2018 r.” do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 186 zostały wskazane: „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” (bez względu na symbol PKWiU).

Miasto w stanie faktycznym/zdarzeniu podało, iż udostępnia/będzie udostępniać odpłatnie salę gimnastyczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które wnoszą/będą wnosiły stosowną opłatę za wstęp. Osoby te korzystają/będą korzystały z obiektu w celach rekreacyjno-sportowych. Zgodnie z otrzymaną przez Miasto opinią klasyfikacyjną GUS, należy je zaklasyfikować jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 93.29.19.0). Tym samym, w ocenie Miasta, świadczone usługi mieszczą się w zakresie „Pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” i powinny podlegać opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8%.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidulanej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 września 2015 r. o sygn. IBPP2/4512-648/15/AB, w której organ potwierdził następujące stanowisko podatnika: „pozostałe usługi związane z rekreacją, w zakresie wstępu: korzystanie z gry zręcznościowej piłkarzyki, tenisa stołowego, SKATE PARKU - PKWiU 93.29.19.0 - winny być opodatkowane stawką 8%”.

Natomiast wynajem sali gimnastycznej na rzecz osób fizycznych i innych podmiotów celem realizacji przez te osoby/podmioty własnej działalności gospodarczej podlega/będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%. Zgodnie bowiem z otrzymaną opinią klasyfikacyjną GUS, świadczone przez Miasto usługi w powyższym zakresie należy zaklasyfikować jako „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych” (PKWiU 68.20.12.0). Jednocześnie ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki dla usług mieszczących się pod tym zgrupowaniem PKWiU, zatem podlegają one opodatkowaniu stawką podstawową tj. 23%.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 listopada 2016 r. o sygn. 1462-IPPP1.4512.915.2016.l.MK, w której organ wskazał, że: „należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy - jak wskazał Wnioskodawca - ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 (Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi), Wnioskodawca powinien opodatkować czynności związane z wynajmem obiektów sportowych, tj. sali gimnastycznych, hali sportowych, boisk sportowych na rzecz osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz klubów sportowych stawką podstawową w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, ponieważ dla tych usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 maja 2017 r. o sygn. 2461-IBPP2.4512.152.2017.2.EJu, w której organ stwierdził, że: „Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy - jak wskazał Wnioskodawca - ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 (Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi), Wnioskodawca powinien opodatkować czynności związane z wynajmem pomieszczeń stawką podstawową w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, ponieważ dla tych usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT.";
  • interpretacji indywidulanej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2017 r. o sygn. 2461-IBPP3.4512.160.2017.2.MŁ, w której organ potwierdził, że: „usługi wynajmu sal gimnastycznych świadczone przez szkoły na rzecz osób fizycznych oraz organizacji wykorzystujących sale na cele sportowe, w ramach prowadzenia swojej działalności statutowej, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako >>Usługi związane z działalnością obiektów sportowych<< - PKWiU 93.11.10.0 - są opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, natomiast wynajem sal firmom na cele komercyjne - nawet sportowe - zaklasyfikowane przez Zainteresowanego jako „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” - PKWiU 68.20.12.0 - są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.”.

Podsumowując, usługi odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8% w przypadku odpłatnego wstępu „na obiekt” przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w celach rekreacyjnych oraz stawką 23%, jeśli korzystają z niej osoby fizyczne i inne podmioty w ramach umowy najmu celem prowadzenia przez nie działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca, dostawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę, dostawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń, a w przypadku zdarzeń przyszłych - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj