Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.551.2017.2.IP
z 19 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 12 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto Na Prawach Powiatu jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7, występującym jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

  1. Miasto zrealizowało w latach 2016-2017 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. ,,(…)”. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych powiatu, o których mowa w ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – Rozdział 2: Zakres działania i zadania powiatu.
    W odpowiedzi na nabór Wnioskodawca złożył wniosek w ramach osi priorytetowej XII infrastruktura edukacyjna RPO na lata 2014-2020. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie stało się beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Woj. środki pieniężne zostały/zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.
  2. Przedmiotem projektu była przebudowa pracowni informatyczno-mechatroniczno-elektrycznej wraz z zapleczem oraz zakup wyposażenia dla Technikum Mechaniczno-Elektrycznego. Ponadto w ramach projektu zaplanowano roboty instalacyjne w budynkach, tj. roboty rozbiórkowe, budowlane, instalację urządzeń klimatyzacyjnych. Zakup wyposażenia obejmował zakup mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania. Przeprowadzone zostaną działania promocyjne.
  3. Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych faktur VAT za realizację przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową, postanowieniami SIWZ oraz działaniami promocyjnymi.
  4. Przedmiotowy projekt był realizowany przez Miasto Na Prawach Powiatu, które figuruje jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT oraz studium wykonalności. Natomiast Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących figuruje na fakturach dokumentujących zakup wyposażenia oraz dokumentacji technicznej.
  5. W ramach projektu zostały poniesione koszty związane z: opracowaniem dokumentacji technicznej projektu (inwentaryzacja architektoniczno-budowlana oraz instalacja elektryczna), aranżacją pomieszczeń, projektem budowlano-wykonawczym przebudowy pomieszczeń, kosztorysami inwestorskimi (przedmiary, specyfikacje techniczne), robotami budowlanymi, studium wykonalności, pracami rozbiórkowymi, instalacją urządzeń klimatyzacyjnych, zakupem mebli i wyposażenia, promocją projektu. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT.
  6. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto Na Prawach Powiatu. Wnioskodawca był/jest odpowiedzialny za realizację projektu jak również będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji. Po zakończeniu realizacji projektu produktami projektu będzie zarządzała szkoła.
    Nieodpłatne przekazanie efektów projektu szkole nastąpiło na podstawie protokołu odbioru oraz dokumentu przekazania w użytkowanie (dokument Pl z dnia 28 listopada 2017 r. ). Efekty projektu są bezpłatne i ogólnodostępne.
  7. W wyniku realizacji projektu Miasto Na Prawach Powiatu nie będzie osiągało żadnych przychodów.
    Miasto Na Prawach Powiatu nie będzie wykorzystywało przedmiotu realizowanego projektu dla celów działalności gospodarczej.
    Towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą miały związek z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
    Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Technikum Mechaniczno-Elektryczne, do dnia 31 grudnia 2016 r. nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składał deklaracji VAT-7, korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
    Budynek szkoły był/jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń poza godzinami lekcyjnymi), czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych z opodatkowania. Miasto w składanych rozliczeniach VAT-7 do dnia 31 grudnia 2016 r. nie wykazywało obrotów opodatkowanych uzyskiwanych przez ZSTiO.

Przedstawiony opis sprawy, w ocenie tutejszego organu, wymagał doprecyzowania, w związku z powyższym, pismem z dnia 30 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.551.2017.1.IP, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o następujące informacje:

  1. W związku z informacją zawartą w opisie sprawy o treści: „Efekty projektu są bezpłatne i ogólnodostępne. (…)Miasto Na Prawach Powiatu nie będzie wykorzystywało przedmiotu realizowanego projektu dla celów działalności gospodarczej” a dalej „Towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą miały związek z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. (…) Budynek szkoły był/jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń poza godzinami lekcyjnymi), czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych z opodatkowania.” (podkreślenie tutejszego organu) należy jednoznacznie wskazać, czy nabycie towarów i usług w ramach projektu (w tym usług budowlano-remontowych, instalacji urządzeń klimatyzacyjnych, wyposażenia, mebli, sprzętu komputerowego i oprogramowania) miało związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności w ramach działalności gospodarczej opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i/lub zwolnionych od VAT, czynności w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem)? Należy wskazać jakie były to konkretnie czynności i przyporządkować, czy były to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione od VAT, czy czynności wykonywane w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegające opodatkowaniu VAT)?
  2. Jeżeli towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i/lub zwolnionej od VAT oraz w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem), to czy Wnioskodawca ma możliwość przypisania ponoszonych wydatków do poszczególnych ww. rodzajów działalności?
  3. W związku z informacją o treści: „Przedmiotowy projekt był realizowany przez Miasto Na Prawach Powiatu, który figuruje jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT oraz studium wykonalności. Natomiast Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących figuruje na fakturach dokumentujących zakup wyposażenia oraz dokumentacji technicznej” w kontekście dokonanej od dnia 1 stycznia 2017 r. centralizacji rozliczeń w podatku VAT należy wskazać, czy również po tej dacie faktury dokumentujące zakup towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu były wystawiane na ZSTiO? Jeżeli nie, to kto widniał jako nabywca na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu po dacie 1 stycznia 2017 r.?
  4. W związku z treścią sformułowanego przez Wnioskodawcę w części G poz. 75 wniosku ORD-IN pytania: „Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie faktur na których jako nabywca figuruje: (…) 3. ZSTiO oraz Miasto”, należy wyjaśnić, w jakich okolicznościach na fakturach, jako nabywca figurują jednocześnie ZSTiO oraz Miasto? NIP oraz adres której jednostki – jednostki budżetowej, czy Miasta – widnieją jako dane nabywcy na tak wystawionej fakturze?

W piśmie z dnia 5 lutego 2018 r. – stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie – Zainteresowany wyjaśnił, że:

Pyt. 1.

Efekty realizacji projektu tj. przebudowy pracowni informatyczno-mechatroniczno-elektrycznych wraz z zapleczem, zakupem wyposażenia (zakup mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania) oraz przeprowadzonymi robotami instalacyjnymi tj. robotami rozbiórkowymi, budowlanymi, instalacją urządzeń klimatyzacyjnych są wykorzystywane wyłącznie przez uczniów szkoły w ramach nieodpłatnych usług edukacyjnych.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.

Pyt. 2.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca potrafi bezpośrednio powiązać dokonane zakupy towarów i usług z realizowanym projektem.

Pyt. 3.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług po dniu 1 stycznia 2017 r. nie były wystawiane na ZSTiO.

Jako nabywca na fakturach występowało:

Miasto Na Prawach Powiatu a jako odbiorca ZSTiO.

Pyt. 4.

Na fakturach wystawionych po dniu 1 stycznia 2017 r. w związku z centralizacją rozliczeń podatku VAT, jako nabywca występuje: Miasto Na Prawach Powiatu, a jako odbiorca ZSTiO”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie faktur, na których jako nabywca figuruje:

  1. ZSTiO.
  2. Miasto.
  3. ZSTiO oraz Miasto?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), nie istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwanej dalej ustawą „centralizacyjną”, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy „centralizacyjnej”, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy „centralizacyjnej”, ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Podkreślić należy, że faktury dokumentujące nabycie towarów i/lub usług wystawione po centralizacji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego powinny być wystawione na jednostkę samorządu terytorialnego z jej nr NIP i nazwą, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późń. zm.), w miastach powyżej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Natomiast stosownie do treści art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Na podstawie art. 92 ust. 2 cyt. ustawy, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Z kolei stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Realizacja zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że realizacja zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7, występującym jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Miasto zrealizowało w latach 2016-2017 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. ,,(…)”. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych powiatu, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym – Rozdział 2: Zakres działania i zadania powiatu. Przedmiotem projektu była przebudowa pracowni informatyczno-mechatroniczno-elektrycznej wraz z zapleczem oraz zakup wyposażenia dla Technikum Mechaniczno-Elektrycznego. Ponadto, w ramach projektu, zaplanowano roboty instalacyjne w budynkach, tj. roboty rozbiórkowe, budowlane, instalację urządzeń klimatyzacyjnych. Zakup wyposażenia obejmował zakup mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania. Przeprowadzone zostaną działania promocyjne. Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych faktur VAT za realizację przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową, postanowieniami SIWZ oraz działaniami promocyjnymi. Przedmiotowy projekt był realizowany przez Miasto, które figuruje jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT oraz studium wykonalności. Natomiast Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących figuruje na fakturach dokumentujących zakup wyposażenia oraz dokumentacji technicznej. W ramach projektu zostały poniesione koszty związane z: opracowaniem dokumentacji technicznej projektu (inwentaryzacja architektoniczno-budowlana oraz instalacja elektryczna), aranżacją pomieszczeń, projektem budowlano-wykonawczym przebudowy pomieszczeń, kosztorysami inwestorskimi (przedmiary, specyfikacje techniczne), robotami budowlanymi, studium wykonalności, pracami rozbiórkowymi, instalacją urządzeń klimatyzacyjnych, zakupem mebli i wyposażenia, promocją projektu. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto. Wnioskodawca był/jest odpowiedzialny za realizację projektu jak również będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji. Po zakończeniu realizacji projektu produktami projektu będzie zarządzała szkoła. Nieodpłatne przekazanie efektów projektu szkole nastąpiło na podstawie protokołu odbioru oraz dokumentu przekazania w użytkowanie. Efekty projektu są bezpłatne i ogólnodostępne. W wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągało żadnych przychodów. Miasto nie będzie wykorzystywało przedmiotu realizowanego projektu dla celów działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą miały związek z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Technikum Mechaniczno-Elektryczne, do dnia 31 grudnia 2016 r. nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składał deklaracji VAT-7, korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Budynek szkoły był/jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń poza godzinami lekcyjnymi), czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych z opodatkowania. Miasto w składanych rozliczeniach VAT-7 do dnia 31 grudnia 2016 r. nie wykazywało obrotów opodatkowanych uzyskiwanych przez ZSTiO. Efekty realizacji projektu tj. przebudowy pracowni informatyczno-mechatroniczno-elektrycznych wraz z zapleczem, zakupem wyposażenia (zakup mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania) oraz przeprowadzonymi robotami instalacyjnymi tj. robotami rozbiórkowymi, budowlanymi, instalacją urządzeń klimatyzacyjnych są wykorzystywane wyłącznie przez uczniów szkoły w ramach nieodpłatnych usług edukacyjnych.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca potrafi bezpośrednio powiązać dokonane zakupy towarów i usług z realizowanym projektem. Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług po dniu 1 stycznia 2017 r. nie były wystawiane na ZSTiO. Jako nabywca na fakturach występowało Miasto a jako odbiorca ZSTiO.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie faktur, na których jako nabywca figuruje: 1. ZSTiO, 2. Miasto, 3. ZSTiO oraz Miasto.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4 i pkt 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, w myśl powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

W tym miejscu należy ponownie podkreślić, że w związku z centralizacją rozliczeń podatnikiem VAT jest jednostka samorządu terytorialnego i to ona winna figurować na fakturach jako nabywca towarów i usług. Przy czym przepisy regulujące kwestię wystawiania faktur nie stoją na przeszkodzie, by na fakturze ewentualnie wskazać jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powtórzyć w tym miejscu należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe należy zaznaczyć, że Wnioskodawca odnosi swoje zapytanie do okresu realizacji projektu, tj. lat 2016-2017. Z kolei po dniu 1 stycznia 2017 r., a więc w trakcie realizacji projektu, Miasto dokonało centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Przedmiotowy projekt – jak wskazał Wnioskodawca – był realizowany przez Miasto Na Prawach Powiatu, które figuruje jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT oraz studium wykonalności. Natomiast Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących figuruje na fakturach dokumentujących zakup wyposażenia oraz dokumentacji technicznej. Ponadto Zainteresowany w uzupełnieniu do wniosku zaznaczył, że „Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług po dniu 1 stycznia 2017 r. nie były wystawiane na ZSTiO. Jako nabywca na fakturach występowało: Miasto Na Prawach Powiatu a jako odbiorca ZSTiO”. Należy również zauważyć, że z wniosku nie wynika, aby na fakturach jako nabywca figurowało zarówno ZSTiO oraz Miasto.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do wydatków poniesionych do dnia 31 grudnia 2016 r. na zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które udokumentowane są fakturami, na których jako nabywca figuruje ZSTiO, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że skoro – przed dniem 1 stycznia 2017 r. – Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, na których widnieje jako nabywca, brak jest podstaw do korzystania przez niego z prawa do odliczenia. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, a zatem podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców. W analizowanym przypadku towary i usługi nabyte w związku z przedmiotowym projektem nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi Miasta.

Natomiast odnosząc się do wydatków na zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które udokumentowane są fakturami, na których jako nabywca figuruje Miasto, tj. – do dnia 31 grudnia 2016 r. – na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT oraz studium wykonalności, natomiast po dniu 1 stycznia 2017 r. – na wszystkich fakturach dokumentujących ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki zauważyć należy, że – jak wynika z wniosku – efekty realizacji projektu, tj. przebudowy pracowni informatyczno-mechatroniczno-elektrycznych wraz z zapleczem, zakupem wyposażenia (zakup mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania) oraz przeprowadzonymi robotami instalacyjnymi, tj. robotami rozbiórkowymi, budowlanymi, instalacją urządzeń klimatyzacyjnych są wykorzystywane wyłącznie przez uczniów szkoły w ramach nieodpłatnych usług edukacyjnych. Nabyte w ramach projektu towary i usługi służą zatem – jak wskazał Wnioskodawca – wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (otrzymanych zarówno przed 1 stycznia 2017 r., jak i po tej dacie), na których jako nabywca figuruje Miasto, nie jest spełniony. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT a nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując:

  • w przypadku, gdy na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu (przed dniem 1 stycznia 2017 r.) jako nabywca figuruje ZSTiO, Wnioskodawcy – Miastu – nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wydatki dokumentowane ww. fakturami nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi Miasta – faktury są wystawione na inny podmiot.
  • w przypadku, gdy na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu (przed, jak i po dniu 1 stycznia 2017 r.) jako nabywca figuruje Miasto, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie faktur, na których jako nabywca figuruje albo ZSTiO albo Miasto oceniono jako prawidłowe.

Natomiast w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie faktur, na których jako nabywca figuruje ZSTiO oraz Miasto wniosek jest bezprzedmiotowy. Z uzupełnienia wniosku wynika bowiem, że nie wystąpiły sytuacje, by na fakturach jednocześnie jako nabywca figurowało Miasto oraz ZSTiO.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj